Ahveniston ajolinjat

Aloittaja app, 28.05.13 - klo:09:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 28.05.13 - klo:08:34
Eilen pari tuntia ahvenistolla ja alkoi löytymään jo hieman vauhtia. Varikon mäen kanssa tuli oikea ahaa-elämys ja suolenkkiä rupesin ajamaan pykälää pienemällä vaihteella. Aletaan lähestyä jo 1:34 alkuisia kierrosaikoja :) Viimekauden ennätyksestä lähtenyt jo lähes 1,5 sekuntia.

Pitää nostaa tämän kesän tavoitteita, kun sujuu näinkin hyvin jo alkukaudesta. Rima korkealle, eli pyritään 1:33 alkuisiin tälle vuodelle.


-tuomas-

Suolenkki menee kilosella kakkosella läpi sinne "paluusuoran" avaukseen Siitä neulansilmästä kun lähdet, kolmosta, ja kakkoselle taas kun alamäestä jarrutat Tarunmutkaan.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: app - 28.05.13 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 28.05.13 - klo:08:34
Eilen pari tuntia ahvenistolla ja alkoi löytymään jo hieman vauhtia. Varikon mäen kanssa tuli oikea ahaa-elämys ja suolenkkiä rupesin ajamaan pykälää pienemällä vaihteella. Aletaan lähestyä jo 1:34 alkuisia kierrosaikoja :) Viimekauden ennätyksestä lähtenyt jo lähes 1,5 sekuntia.

Pitää nostaa tämän kesän tavoitteita, kun sujuu näinkin hyvin jo alkukaudesta. Rima korkealle, eli pyritään 1:33 alkuisiin tälle vuodelle.


-tuomas-

Suolenkki menee kilosella kakkosella läpi sinne "paluusuoran" avaukseen Siitä neulansilmästä kun lähdet, kolmosta, ja kakkoselle taas kun alamäestä jarrutat Tarunmutkaan.

Näin juuri aloinkin sitä ajamaan. Hieman alussa tuli ylimääräistä ohjelmaa kun rupes keventää keulaa, mutta painonsiirrolla sekin pysyi siedettävänä.

Miten tuo neulansilmä ja tornin mutka oikein pitäisi ajaa. Tornin mutkaan ei uskalla tulla tuppi nurin, ja avauksessakin liu'utan varmaan liian pitkälle. Ilmeisesti heti apeksista pitäisi olla jo kurkut auki moposta?



-tuomas

1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

app

28.05.13 - klo:13:25 #2 Viimeisin muokkaus: 28.05.13 - klo:13:31 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 28.05.13 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: app - 28.05.13 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 28.05.13 - klo:08:34
Eilen pari tuntia ahvenistolla ja alkoi löytymään jo hieman vauhtia. Varikon mäen kanssa tuli oikea ahaa-elämys ja suolenkkiä rupesin ajamaan pykälää pienemällä vaihteella. Aletaan lähestyä jo 1:34 alkuisia kierrosaikoja :) Viimekauden ennätyksestä lähtenyt jo lähes 1,5 sekuntia.

Pitää nostaa tämän kesän tavoitteita, kun sujuu näinkin hyvin jo alkukaudesta. Rima korkealle, eli pyritään 1:33 alkuisiin tälle vuodelle.


-tuomas-

Suolenkki menee kilosella kakkosella läpi sinne "paluusuoran" avaukseen Siitä neulansilmästä kun lähdet, kolmosta, ja kakkoselle taas kun alamäestä jarrutat Tarunmutkaan.

Näin juuri aloinkin sitä ajamaan. Hieman alussa tuli ylimääräistä ohjelmaa kun rupes keventää keulaa, mutta painonsiirrolla sekin pysyi siedettävänä.

Miten tuo neulansilmä ja tornin mutka oikein pitäisi ajaa. Tornin mutkaan ei uskalla tulla tuppi nurin, ja avauksessakin liu'utan varmaan liian pitkälle. Ilmeisesti heti apeksista pitäisi olla jo kurkut auki moposta?



-tuomas

En ole päässyt kun 1.30.35, joten lue suodatuksella.

Neulansilmä terävänä, eli ei ulkolinjalta sisään, vaan keskeltä, tai lähempää sisäkanttaria. Kova jarru, kääntö, mopo pystyyn, ja kaasua auki.

Tornin mutkaan meidän vauhdeilla ei tarvitse jarrua, mutta aivan kevyesti käytän ennen kääntöä/käännössä. Kaasua pitää lisätä kieli keskellä suuta apeksin jälkeen, koska siinä maksimikallistus. Menee aika pitkään kilosella, ennen kun saa auki kokonaan.

Korjailkoon nopeemmat.

Edit: Viime kesänä oli tarkoitus ottaa tuosta vanhasta enkasta pois, ja "päivän kuntokin" olisi piisannut reilusti, uskon, mutta mopo käyttätytyi jotenkin oudosti, ja hyppäsi alta nurin niskoin renkgasvallia vasten suolenkillä. Itse pysyin radalla, koska en tee ajovirheitä  ???

tuomas

Lainaus käyttäjältä: app - 28.05.13 - klo:13:25
En ole päässyt kun 1.30.35, joten lue suodatuksella.

Neulansilmä terävänä, eli ei ulkolinjalta sisään, vaan keskeltä, tai lähempää sisäkanttaria. Kova jarru, kääntö, mopo pystyyn, ja kaasua auki.

Tornin mutkaan meidän vauhdeilla ei tarvitse jarrua, mutta aivan kevyesti käytän ennen kääntöä/käännössä. Kaasua pitää lisätä kieli keskellä suuta apeksin jälkeen, koska siinä maksimikallistus. Menee aika pitkään kilosella, ennen kun saa auki kokonaan.

Korjailkoon nopeemmat.

Edit: Viime kesänä oli tarkoitus ottaa tuosta vanhasta enkasta pois, ja "päivän kuntokin" olisi piisannut reilusti, uskon, mutta mopo käyttätytyi jotenkin oudosti, ja hyppäsi alta nurin niskoin renkgasvallia vasten suolenkillä. Itse pysyin radalla, koska en tee ajovirheitä  ???


On tuo kuitenkin 5 sekuntia nopeammin kuin itsellä, joten suunta on ainakin oikea.

Pitää yrittää soveltaa näitä oppeja ensikerralla käytäntöön. Kiitoksia!

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

R1Kaitsu

Kirjoitellaan nyt yleisön pyynnöstä muutamia ajolinjavinkkejä.

Eilen ajettu R1:llä oma enkka 1.25,6. Varmasti olisi itselläkin parannettavaa, mutta näin olen tuohon aikaan päässyt:

Pääsuoran päässä 3->2 vaihto. Hevosenkenkä jouheasti ja ulos pitäisi päästä suurinpiirtein varikkoviivan päältä. Ei kierrellä ulkokanttarille. Varikon edessä vaihto 2->3.

Varikon mäkeen taitetaan katkoviivan päältä, tai sen oikealta puolelta. Pyritään ajamaan jouheasti samalla linjalla nyppylän päälle asti, jolloin ollaan nyppylän vasemmassa reunassa valmiina kääntymään oikealle. Ei jarrua/kevyt jarrutus. Taittoa pitää malttaa odottaa, jolloin päästään avaamaan tarua kohti.

Tarussa vaihto 3->2.  Myöhäinen taitto. Pitää malttaa odottaa, että pyörä kääntyy, jolloin päästään avaamaan hyvin suoralle. Koko suolenkki ajetaan 2-vaihteella.

Seuraavassa vasurissa, eli ns. Peten mutkassa pitää myös malttaa odottaa, avaus on tärkeä. Näissä vasureissa moni "varastaa" taitossa, avaus kärsii.

Seuraavassa kolmessa mutkassa olennaista on, että ulostulossa ei anna linjan valua ulos, panostaa ulostuloon, jolloin ollaan valmiiksi oikealla linjalla seuraavaan mutkaan.
Suoranpätkille saa reilusti lisää vauhtia, kun pyrkii tekemään niistä mahdollisimman pitkiä. Ekassa vasurissa mennään sisään radan vasemmasta reunasta jarrun kanssa ja tehdään terävä kääntö. Sillan jälkeisessä vasurissa on uria, jos joutuu liian ulos. Kaikkiin mutkiin jarrulla sisään. Sillan alle menevään vähän kevyemmällä jarrulla. Kannattaa uhrata vähän mutkavauhtia avauksen kustannuksella, kunhan saa nokan oikeaan suuntaan.

Neulansilmän kiihdytys kohti maaliviivaa on koko radan vaarallisin paikka, pitäkää huolta, että rengas on kunnossa. Tässä vaihto 2->3. Tornin mutkaan ulkoa sisään, taitto vähän myöhemmin. Tässä moni varastaa ja meinaa tulla ulkokanttari silmille.

Mitä olen tuolla .Org!:in keskiryhmässä ajellut, niin suurin ongelma kuskeilla on kanttarien kiertely. Ei niitä ulkokanttareita ole pakko käyttää. Pitää antaa mielen odottaa, että pyörä kääntyy, eikä hosua kaasulle.

Näillä linjoilla olen pyrkinyt aina ajamaan, ja sain kilvellisellä R6:lla ajaksi 1.28,1 ja nyt R1 kilpurilla 1.25,6. Vauhdin kovetessa on tullut myös "turvallisuuden" tuntua, pyörä elää varsin vähän, eikä mitään lipsumisia tai high siderin alkuja ole ilmennyt.

Välttäkää piiskakaasua!

Tulkaa rohkeasti varikolla nykimään hihasta.

R1Kaitsu #81









tuomas

Seikkaperäisesti kirjoitettu. Vielä kun pystyisi muistamaan nämä ohjeet samalla kun tuota rataa kiertää. Pitäisi varmaan pleksin taakse liimata nuottilappu.

Kiitokset!

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

R1Kaitsu

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 31.05.13 - klo:10:15
Seikkaperäisesti kirjoitettu. Vielä kun pystyisi muistamaan nämä ohjeet samalla kun tuota rataa kiertää. Pitäisi varmaan pleksin taakse liimata nuottilappu.

Kiitokset!

-tuomas-

Muistaa vain lopettaa sen ulkokanttareiden kiertelyn hitaissa mutkissa ja taittaa vähän myöhemmin. Niillä pääsee jo hyvään alkuun.

R1Kaitsu

Exporttasin tuon ennätyskierroksen (1.24,5), josko siitä olisi jollekin hyötyä.

PP007

 mod_smilie_+1. Huomenna testaamaan noita linjoja, tuosta ekspro-jutusta en ymmärtänyt pöläystäkään..

PP007

Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: PP007 - 05.10.13 - klo:12:39
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Oho, siellä oli sitten liukasta. innocent_1

PP007

Lainaus käyttäjältä: jarska - 05.10.13 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: PP007 - 05.10.13 - klo:12:39
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Oho, siellä oli sitten liukasta. innocent_1
No oli, hepanpopo kuiviukin vähän iltapäiväksi...
"Neulansilmän kiihdytys kohti maaliviivaa on koko radan vaarallisin paikka"   oops_2 ja auts...

T1mppa

07.10.13 - klo:15:48 #12 Viimeisin muokkaus: 07.10.13 - klo:16:00 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: PP007 - 05.10.13 - klo:12:39
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Aika kovasti naarmuuntui. Parkkeerasitko sen johonkin peltivalliin?

edit. (toinen tapaus tältä kesältä) Tuo alkoi huonosta tuurista. Onneksi lopussa oli hyvää tuuria, että kuski selvisi vain lääkäripiipahduksella.
Kuski tömähti peltivalliin ja pyörä tuli perässä päälle.

Ahvenisto on kuin Man-saari. Mulla ei uskallus riitä sinne.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 07.10.13 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: PP007 - 05.10.13 - klo:12:39
Märkää suolenkillä ja hevosenkengässä, eipä sitä pitoa ollut juuri muuallakaan...
Ja kausi onkin sitten nipussa withstupid_1

Aika kovasti naarmuuntui. Parkkeerasitko sen johonkin peltivalliin?

edit. (toinen tapaus tältä kesältä) Tuo alkoi huonosta tuurista. Onneksi lopussa oli hyvää tuuria, että kuski selvisi vain lääkäripiipahduksella.
Kuski tömähti peltivalliin ja pyörä tuli perässä päälle.

Ahvenisto on kuin Man-saari. Mulla ei uskallus riitä sinne.

Tuo alkoi kuskin/mekaanikon huolimattomuudesta, ei huonosta tuurista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.10.13 - klo:16:06
Tuo alkoi kuskin/mekaanikon huolimattomuudesta, ei huonosta tuurista.

Siihen viittasin.

Powered by EzPortal