Aloittelijan ratapaketti

Aloittaja RumaTero, 31.05.13 - klo:22:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RumaTero

Tulipa vaan mieleen,

Olisko ideaa kasata jonnekin foorumin nurkkaan tietopläjäys ratailua alotteleville? Ettei tarttis kaikkien keräillä tiedonrippusia sieltätäältä. Vai onko sellanen jo olemassa mutten puusilmäsenä löytäny...
Lähtisit ny mun kans vähä juomaan. Lähe ees viikoksi?

MarkoL

Rengaspaine mittari on ainut mikä pitäis olla KAIKILLA omana.
Kaikki muu (esim lämppärit etc) sälä tulee sitte myöhemmin
Vaikka kuinka kustomilla ajaa, ni silti.Sillä säästää jopa kyntämiseltä...
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Cat

Kantapään kautta oppineena; selvittäkää oikeat rengaspaineet valmiiksi. Ja kysykää viisaammilta. Ei ne pure.

:D

Taffu

01.06.13 - klo:00:21 #3 Viimeisin muokkaus: 01.06.13 - klo:09:58 käyttäjältä Taffu
Älä aja katukumeja liian kuumaksi.

Edit - Lisätäänpäs vielä, että mun mielestä tämä ajatus on aivan loistava. Senhän voisi tehdä esim sillein, että tuohon aloitusviestiin sitten muokkaa kaiken infon, mitä tässä esiin tulee. Joku aloittelevan ratalijan FAQ tms.

hupeli

Lainaus käyttäjältä: RumaTero - 31.05.13 - klo:22:50
Tulipa vaan mieleen,

Olisko ideaa kasata jonnekin foorumin nurkkaan tietopläjäys ratailua alotteleville? Ettei tarttis kaikkien keräillä tiedonrippusia sieltätäältä. Vai onko sellanen jo olemassa mutten puusilmäsenä löytäny...

Erinomainen ajatus!

jarska

Hyvä idea.

Kuka pätevä keräis tärkeimmät asiat nippuun ja pukkaa mulle yksärillä niin laitan artikkelin muodossa esille?

tuomas

Nahkapuku hyvíllä suojilla. Olkoon sitten yksi- tai kaksiosainen, mutta ei niissä goretekseissä radalle. Ja selkäpanssari.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:16:33
Hyvä idea.

Kuka pätevä keräis tärkeimmät asiat nippuun ja pukkaa mulle yksärillä niin laitan artikkelin muodossa esille?

Varmaan paremmin saa kasaan jos kirjotellaan vaan tähän triidiin, niin voi myös keskustella eri näkökulmista. Ja sit editoit ne aina välillä tohon ekaan viestiin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Ensimmäistä kertaa radalle:

1) Ratapäivän valinta:
Ensimmäistä kertaa kannattaa osallistua jonkin ison järjestäjän päiville (Motorg, Mp-tuki yms.). Jos mahdollista, kannattaa osallistua noilla päivillä tarjottavaan koulutukseen, jolloin heti alusta alkaen saa ajotekniikan pikku kompastuskivet potkittua alta pois. Isojen järjestäjien päiviä kannattaa suosia, koska paikalla on aina ambulanssi ja turvallisuudesta radalla huolehditaan lippumiesten ja porttivahdin voimin.

2) Ajovarusteet:
Tarkista, että ajovarusteesi ovat kunnossa. Ajoasuna kannattaa käyttää nahkaa, mutta myös goreissa voi ihan hyvin tulla tutustumaan ratailuun. Myös ajosaappaat ja -hanskat ovat pakolliset kypärän lisäksi. Selkäpanssarin käyttö on erittäin suositeltavaa niin radalla kuin kadullakin.

3) Pyörä:
Pyörätyypilla ei ole väliä, kaikentyyppisillä pyörillä voi tulla radalle, mutta tarkista pyöräsi kunto. Jos pyöräsi vuotaa öljyä tai muita nesteitä, ne täytyy korjata ennen radalle tuloa. Myös eturattaan ympäristoon kerääntynyt ketjurasva on syytä puhdistaa huolella pois. Radalle eturattaan kopasta tippuva hiekan, veden ja ketjurasvan sekoitus vastaa vaseliinia koostumukseltaan ja liukkaudeltaan. Jarrupalat, renkaat yms. turvallisuuteen vaikuttava kannattaa olla kunnossa. Jos mietit, että rengas alkaa olla loppu, mutta ehkä sillä vielä voisi ajaa yhden ratapäivän, kannattaa se vaihtaa. Tarkista myös rengaspaineet.

4) Jos olet epävarma jostain asiasta, kysy neuvoa kokeneemmilta. Rataporukka on hyvin auttavaista ja kaikki ovat olleet joskus aloittelijoita, joten neuvoja saa varmasti.

Ratailun aloittaminen tosimielessä, eli tavoitteena vauhdin kasvattaminen:

1) Ajoasu:
Hanki yksiosainen nahkapuku, ratailuun tarkoitetut ajosaappaat ja -hanskat sekä selkäpanssari.

2) Pyörä:
Vauhtia voi kasvattaa tiettyyn pisteeseen asti pyörällä kuin pyörällä, mutta jos vauhti on tavoitteena, kannattaa hankkia kyykky.
Budjetin ja omien mieltymysten perusteella valitaan sopiva pyörä. Kannattaa suosia yleisiä malleja, koska niihin on helposti saatavilla osia myös varikolta pienen vian tai kaadon sattuessa. Esim. Yamaha R6R on hyvä valinta, koska siihen ei tarvitse tehdä kovin isoja muutoksia, koska jarrut ja alusta ovat jo vakiona todella hyvät.
Valmiin kilpurin hankkimalla saa yleensä samalla rahalla valmiiksi rakennetun paketin, jolla pärjää vuosia, mutta myös kilvellisellä vakiopyörällä pärjää pitkälle nopean ryhmän kyytiin.

3) Muutokset pyörään:
Ostitpa minkä tahansa pyörän on ensimmäinen toimenpide on viedä alusta huoltoon jos tiedossa ei ole milloin huolto on tehty. Samalla alustaan on helppo vaihtaa painollesi sopivat jouset. Alustan huolto on paras viritys mitä voit pyörääsi tehdä. Tämä on oikeastaan ainut pakollinen muutos vakiopyörään, seuraavat asiat helpottavat ajamista, mutta eivät ole pakollisia. Lista on omasta mielestäni tärkeysjärjestyksessä:
- Ajoasennon muokkaaminen omille mitoille sopivaksi. (klipareiden avaaminen, satulan muokkaaminen, jalkatappien ja kahvojen asennot)
- Ohjausiskari, mikäli sitä ei ole (Parantaa turvallisuutta huomattavasti.)
- Kaatumatatit (pelastavat pyörän isommilta vahingoilta kaadossa)
- Öljypropun, jarrujen yms. varmistukset.
- Stompgrip tai vastaava liukueste tankkiin
- Lasikuitukatteet (Halvemmat korjata kaadon sattuessa)
- Shifteri
- Jalkatappisarja käännetyllä kaaviolla (parempi pito jalalle tapista ja parempi säädettävyys omalle asennolle)
- Alustan päivittäminen ratailuun (vakion shimmaaminen/Öhlinsin bitubon tms. hankkiminen.) Yleensä kannattaa päivittää ensin takaiskari, koska se on vakiona yleensä keulaa huonompi radalle.
-Toiset vanteet
- Täysputkisto, commanderi yms. sitten oman budejtin mukaan.

4) Alusta (lista tärkeysjärjestyksessä:)
- Huolla(ta) alusta. Pakollinen, tee tämä, jos budjetti on tiukka, tingi muualta.
- Vaihda painollesi sopivat jouset
- Säädä painaumat suurinpiirtein kohdalleen
- Kaikki namiskat tehtaan suosituksiin
- Säädä pyörän geometria jonkun kisakuskin suosituksen mukaan säätämällä keulan/perän korkeus sopivaksi

5) Renkaat.
- Hanki sliksit tai sliksien katuversio, merkillä ei ole väliä (Dunlop ja Pirelli suosituimmat)
- Jos on varaa uusiin, kannattaa ostaa uusia
- Vähän ajettuja renkaita saa edullisesti kisakuskeilta ja harrastelija ajaa niillä vielä reilusti kierroksia.
- Mikäli mahdollisuus valita, osta kovempia seoksia, koska ne kestävät paremmin kierroksia ja pito on käytännössä sama kuin pehmeissä renkaissa. Edessä voi käyttää pehmeämpää kuin takana.
- Tarkista rengaspaineet renkaan merkin, mallin, koon ja paistopäivän perusteella (tämä on halvin vakuutus ´pystyssä pysymistä ajatellen.)

6) Pakolliset hankinnat
- Rengaspainemittari.
- Lämppärit
- Etu- ja takapukki

7) Harrastamista helpottavat hankinnat:
- Renkaanvaihtovälineet (min. 2kpl rengasrautoja, pensseli, rengasrasvaa, työkalu renkaan painamiseksi pois vanteelta)
- Kuljetuskalusto (Ei tartte pummia kavereilta kyytiä)
- paljon kaikke muuta jonka joku voi tähän jatkaa.

Jos jotain unohtu niin huudelkaa, kirjoittelin tän aika pikasesti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Nitrouksen paketti on kyllä niin kattava et vois vaikka laittaa pysyvästi esille jos sallit?

Ja lisäillään sitä mukaa kun tarvetta.

jarska

Jotenkin tähän tyyliin kuten nyt etusivulla?


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:20:14
Nitrouksen paketti on kyllä niin kattava et vois vaikka laittaa pysyvästi esille jos sallit?

Ja lisäillään sitä mukaa kun tarvetta.

Eipähän tuohon enempää tarvitse lupia kysellä, johan se julkisella foorumilla on esillä. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PP007

Siitä tulikin mieleen, että takaiskari on vielä huoltamatta, molemmista mopoista vielä...

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.06.13 - klo:21:04
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:20:14
Nitrouksen paketti on kyllä niin kattava et vois vaikka laittaa pysyvästi esille jos sallit?

Ja lisäillään sitä mukaa kun tarvetta.

Eipähän tuohon enempää tarvitse lupia kysellä, johan se julkisella foorumilla on esillä. ;)

Oli nii hyvää tekstiä etten malttanu olla laittamatta esille, kiitos. ;)

RumaTero

Ajoasento (kyykkypyörä)

Pyörästä pidetään kiinni pääasiassa jaloilla. Kädet yritetään pitää mahdollisimman rentoina, myös jarrutettaessa.

Kaarteessa istutaan hieman pyörän sivulla, viedään myös ylävartaloa sivulle, eteen  ja alas niin että ylävartalo on pyörän suuntaisesti. Ote kahvasta ei ole kohtisuora vaan pienessä kulmassa jotta sisäpuolen ranne saadaan suoremmaksi. Ulkopuolen reisi tuetaan tankkiin samoin olkavarsi. Sisäpuolen jalkaterä nostetaan jalkatapilla korkeammalle kuin katuajossa, päkiä/varpaat ovat tapilla jotta kenkä ei osu maahan ja jalkaa pystyy helpommin kääntämään.

Kaarteen aikana liikkumista pyörän päällä tulee välttää.

Saa korjata, kommentoida...
Lähtisit ny mun kans vähä juomaan. Lähe ees viikoksi?

Powered by EzPortal