Clipareiden kulma

Aloittaja Tango, 15.06.13 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tango

Tuossa Slowriderin innoittamana ryhdyin vääntämään sarvia/ohjaustankoa/clipareita avoimempaan asentoon. Kyseessä on OEM-cliparit, jotka on tarkoitettu vain yhteen asentoon, mutta voihan niitä vääntää ja nyt ajattelin lisätä systeemiin jonkun DIY-osan, jolla sitten varmasti pysyy siinä uudessa asennossa.

Katselin Moto-GP-pyöriä ja niissä on aikamoinen vaihtelu, mm. Bradley Smithillä on tosi pieni kulma. Tosin ei noihin kuviin täysin voi luottaa, koska esim. Lorenzon Yamahasta löytyy kuvia kovin erilaisilla kulmilla.

Kysymys kuuluu: Kun ei huomioida pystysuuntaista kulmaa vaan katsotaan keulaputkien suuntaisesti, niin mikä on kulma? Toivoisin vastauksia lukuina (asteina).


jarska

Piirrä pliis vaikka kuva, mikä kulma, en ymmärtäny?


murmela

Varmaankin tarkoittaa suitä kulmaa ett kuin auki ne on.

Mul on kliparit ihan helikopterit, eli lähes suoraa sivuille, eli melkein 90 ast kulma(...?).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

15.06.13 - klo:17:33 #3 Viimeisin muokkaus: 15.06.13 - klo:17:37 käyttäjältä jarska
No tässähän tämä, valmis esimerkki kuva.
Mitä lie olis noin kulma?


Nitrous

15.06.13 - klo:18:58 #4 Viimeisin muokkaus: 15.06.13 - klo:19:02 käyttäjältä Nitrous
Klipareiden oikea kulma riippuu ihan täysin kuskin fyysisistä mitoista, joten on tuhraa apinoida kulmaa asteina jonkun toisen pyörästä. Oikean kulman klipareille löydät kun istut pyörän päälle ajoasentoon ja tarkkailet ranteiden kulmaa. Klipari on oikeassa kulmassa kun käsi on (jarrutus)ajoasennossa ranteesta suorana. Ranne ei siis saa jäädä mutkalle ulos eikä sisäänpäin. Itse tein tuon säädön niin, että löysäsin kilpareita sen verran, että liikkuvat nihkeästi keulaputkia vasten. Sitten vain työnsin niin paljon auki, että ranteen kulma alkoin kääntymään sisäänpäin ja sitten vedin siitä takaisin sen verran, että ranne oli taas suorassa. Tämän jälkeen sitten pari varmistuskokeilua tallissa ajoasentoa mallaillen ja lopullinen säätö radalla. Jos haluaa olla 100% varma, laittaa vaikka gopron kuvaamaan kättä ja katsoo videolta miten se ranne oikeasti on ajossa.

Edit. Kuskin fysiikassa ainakin selän pituus, käsien pituus, hartioiden leveys, sekä istumapaikka pyörän päällä vaikuttaa siihen, että miten ranne asettuu klipariin nähden. Säädön jälkeen on tietty hyvä tarkistaa, ettei kytkin tai etenkään jarru ota ääriasennossa katteeseen kiinni. On meinaan jännä efekti jos lyö släpperin käsille ja jarru nappaa etusen lukkoon joka kerta kun tanko käy toisessa ääriasennossa ja kyktin irrottaa joka kerta toisessa. Voipi olla vaikee pysyä humman selässä enää tollasessa loikkakyydissä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Kiitos Nitrous, yksinkertainen ja hyvä tapa mitata, ei tullu edes mieleen.
Pitääpä varsin tsekata omastakin.

pienisopoapina

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.06.13 - klo:21:27
Ratawikiin ?!

Saapi kopioida jos kojraa samalla kirotusvireet. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal