Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Kemora-dataa  (Luettu 215829 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #180 : 15.09.13 - klo:22:09 »
Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.
Viitsitkö kirjoittaa miten vaihteet menee, lyötkö vitosen paluusuoralla? Onko tuossa tosiaan kakkonen sisässä karusellissa?

Tuolla kierroksella näin: Kolmosmutkaan kolmonen, nelonen siinä kolmosmutkan jälkeen ennen nelosmutkaa. Nelosella paluusuoran jarruun, jossa kolmonen ja kolmosella kahvilan mutkaan asti, jossa ihan lopussa kakkoselle.

Tosin toistaiseksi paluusuoran jarru->varikkosuora välin ajoin paria kokeilua lukkunottamalla kakkosella, mutta pitää opetella ajamaan kolmosella, kun moposta tulee rauhallisempi eikä välit lopu kesken siinä suoralla ennen kahvilan mutkaa (180km/h vauhdissa). Ongelmana on vaan kahvilan mutkassa pienemmän vaihtaminen, jota en vielä osaa tehdä riittävän hyvin. Ei toistaiseksi kummempaa vaikutusta kierrosaikaan kummalla vaihteella tuon lopun ajaa. Lisää vauhtia saadessa kolmosen luulisin olevan parempi.

Mulla meni Kemorassa jotenkin näin:
1. Mutka kolmosella, katsomosuoralla vitoselle, 2. mutka nelosella tai vitosella, 3. mutka kolmonen, 4. mutka kolmonen->nelonen, pyörä pystyyn ->vitonen. Paluusuoran jarrussa kolmoselle ja sillä koko radan loppuosa, myös kahvilan mutka. Noilla mentiin 1.12.5. Kahvilanmutkasta pääsis kyllä paremmin kakkosella, mutta siinä jarrussa oli muutenkin riittävästi ohjelmaa, joten kompromissina tingin avauksesta vähän.

Kuten ehkä tuosta edellisestä viestistä saattoi huomata on perusjutut opettelussa ja kokeilin mm. eri vaihteita eri kohdissa. Nyt alkoi olla jo homma vähän sinne päin, kuten Alastaron ajoista voi päätellä. Kemoralle jäi vielä ainakin pari sekuntia perusasioiden tekemiseen.

Pääsuoran vitosta tuli käytettyä tarpeen mukaan, tuossa 242km/h ei vielä tarvinut tai ei saanut mitään lisäarvoa isommasta vaihteesta. Ehkä kakkosmutkaan sais lisää mutkanopeutta vitosella... Loppuosan kolmosen käyttö tulee ensi kesänä kokeiluun, mutta kahvilan mutkassa täytyy opetella kakkoselle vaihto. Paluusuoran vitoselle en keksi syytä. Nyt osuu kierrokset sopivasti suoralle tullessa ja saa hyvin kelattua vauhtia pyörän pystyyn nostamisella. Ei tainnut sullakaan paluusuoralla sen enempää suoravauhtia (217km/h) olla?
Heitin oman vaihteiden käytön vain vertailuksi kun on samanlaisella mopolla ajettu, paljon varmasti tuossakin mulla parannettavaa. Taisin ajaa karvan lyhyemmällä välityksellä kuin sinä?

16-46(tai 47 ei enää muista) väleillä hakkas rajottajaan siinä paluusuoran alun nopeessa vasurissa kun sai avauslinjan kuntoon sieltä nelosesta, joten oli pakko tuutata vitonen siinä kun pyörä käy puolen vaihdossa pystyssä. Ennen oikeen linjan löytymistä riitti nelonen kivasti tohon paluusuoralle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 58
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:13.09.22 - klo:18:56
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #181 : 15.09.13 - klo:22:11 »
Tässä mun nopeuskuva. Hauskahan näitä on vertailla. Pistäkää kaikki tulemaan vaan, niin näkee nuo omat huonot paikat. Tietää mihin pittää keskittyä. Saapa nähä ossaanko taas. Oon vähän netti tietokone käsi....

 bowdown_1

Tahtoo nähä käppyrätä kans mussukka.  ;)

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 52
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #182 : 15.09.13 - klo:22:18 »
Tollai: http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=4m15s

Sektori 5 yleensä siinä 18.8 nurkilla.
Viitsitkö kirjoittaa miten vaihteet menee, lyötkö vitosen paluusuoralla? Onko tuossa tosiaan kakkonen sisässä karusellissa?

Tuolla kierroksella näin: Kolmosmutkaan kolmonen, nelonen siinä kolmosmutkan jälkeen ennen nelosmutkaa. Nelosella paluusuoran jarruun, jossa kolmonen ja kolmosella kahvilan mutkaan asti, jossa ihan lopussa kakkoselle.

Tosin toistaiseksi paluusuoran jarru->varikkosuora välin ajoin paria kokeilua lukkunottamalla kakkosella, mutta pitää opetella ajamaan kolmosella, kun moposta tulee rauhallisempi eikä välit lopu kesken siinä suoralla ennen kahvilan mutkaa (180km/h vauhdissa). Ongelmana on vaan kahvilan mutkassa pienemmän vaihtaminen, jota en vielä osaa tehdä riittävän hyvin. Ei toistaiseksi kummempaa vaikutusta kierrosaikaan kummalla vaihteella tuon lopun ajaa. Lisää vauhtia saadessa kolmosen luulisin olevan parempi.

Mulla meni Kemorassa jotenkin näin:
1. Mutka kolmosella, katsomosuoralla vitoselle, 2. mutka nelosella tai vitosella, 3. mutka kolmonen, 4. mutka kolmonen->nelonen, pyörä pystyyn ->vitonen. Paluusuoran jarrussa kolmoselle ja sillä koko radan loppuosa, myös kahvilan mutka. Noilla mentiin 1.12.5. Kahvilanmutkasta pääsis kyllä paremmin kakkosella, mutta siinä jarrussa oli muutenkin riittävästi ohjelmaa, joten kompromissina tingin avauksesta vähän.

Kuten ehkä tuosta edellisestä viestistä saattoi huomata on perusjutut opettelussa ja kokeilin mm. eri vaihteita eri kohdissa. Nyt alkoi olla jo homma vähän sinne päin, kuten Alastaron ajoista voi päätellä. Kemoralle jäi vielä ainakin pari sekuntia perusasioiden tekemiseen.

Pääsuoran vitosta tuli käytettyä tarpeen mukaan, tuossa 242km/h ei vielä tarvinut tai ei saanut mitään lisäarvoa isommasta vaihteesta. Ehkä kakkosmutkaan sais lisää mutkanopeutta vitosella... Loppuosan kolmosen käyttö tulee ensi kesänä kokeiluun, mutta kahvilan mutkassa täytyy opetella kakkoselle vaihto. Paluusuoran vitoselle en keksi syytä. Nyt osuu kierrokset sopivasti suoralle tullessa ja saa hyvin kelattua vauhtia pyörän pystyyn nostamisella. Ei tainnut sullakaan paluusuoralla sen enempää suoravauhtia (217km/h) olla?
Heitin oman vaihteiden käytön vain vertailuksi kun on samanlaisella mopolla ajettu, paljon varmasti tuossakin mulla parannettavaa. Taisin ajaa karvan lyhyemmällä välityksellä kuin sinä?

16-46(tai 47 ei enää muista) väleillä hakkas rajottajaan siinä paluusuoran alun nopeessa vasurissa kun sai avauslinjan kuntoon sieltä nelosesta, joten oli pakko tuutata vitonen siinä kun pyörä käy puolen vaihdossa pystyssä. Ennen oikeen linjan löytymistä riitti nelonen kivasti tohon paluusuoralle.

Mulla 16-46. Muistelin että olis ollut samat välit, mut voihan noissa piikin verran olla eroa. Voi olla että linjat eroaa sen verran et mulla tulee mopo pystymmässä tossa kohtaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #183 : 15.09.13 - klo:22:19 »
Tässä mun nopeuskuva. Hauskahan näitä on vertailla. Pistäkää kaikki tulemaan vaan, niin näkee nuo omat huonot paikat. Tietää mihin pittää keskittyä. Saapa nähä ossaanko taas. Oon vähän netti tietokone käsi....

 bowdown_1

Tahtoo nähä käppyrätä kans mussukka.  ;)

Seuraavana lauteilla rranta, joka tissiposkisuutensa vuoksi pyysi siloiteltua palautetta.

Ai v***u ku o herkkuu edes joskus nähä jollain harrastelijalla edes jotain tekemistä mitä voi kehuu.

Ykkönen:
Aijaij ku on napakka jarrulle meno, ja jarrutehossakin löytyy suht ok, ja lineaarisuuskin on aika buenoo. Jarrumerkki vaan on snadisti aikasessa ja vauhti loppuu pikkasen ennen mutkaa. Mut v**un fantsuu on se ett kuski ei ala heti ihan homona sössimään mutkaa kaasulla, vaan malttaa odottaa ett nokka kääntyy, ja siitä sit todella namu lineaarinen täys avaus ihan pystyyn.

Kakkonen:
Aika napakka jarrulle meno, mut hieman viel empivää lisäpuristusta. Lineaarisuus aika ok.
Apeksi 157 kmh. Ja jälleen lineaarinen pystyyn avaus.

Kolmonen:
Jarrumerkki vähä hukassa, empimistä ollakko kaasulla vaiko jarrulla, jarrun alotus vituiks, teho ihan ok, vauhti loppuu, moottorijarrulla lirutteluu. Mut jälleen on hienoo se, ett kaikennäkönen homostelu ja runkkaaminen kaasun kans puuttuu tyystin. Aijaij, herqquu herqquu.
Eli avaus lähtee laakista ja lineaarisesti. Mut aavistuksen ujosti.

Nelonen:
Sama ujostelu jatkuu, turhaa hidastelua ja varman päälle pelaamista.

Vitonen:
Mikä v***u on ku ei saa kaasuu auki, häh? Huomasiksä sitä lonkkavikasta mummoo, joka veti rollaattorilla ulkokautta sun ohi tos kohtaa?

Kutonen:
Suht napakka jarru, teho lähes hyvä, mut heti joku ihme pumppaus ees taas, muutenki vähä takkusta ennen ku taitto alkaa. Vauhti loppuu, moottorijarrulla, vauhti kuolee, kaasulla paikkaamista. Avauskin vituiks pumppukaasulla.

Seiska:
Välijarru ihan lirutteluu moottorilla? Ja taas pumppukaasuu.
Avaus onneks lähtee sit ku lähtee.

Kasi:
Jarrulle vähä hitaasti, alkupuraisu ok, mut kevenee saman tien, lineaarisuus puuttuu.
Pintakaasulla rullailua apeksissa, avaus lähtee todella loistavasti, sit keulii?

Ysi:
Keula alas ja jarrulle, alotus vähä takkuaa, linja meinaa mennä liian sisälle? Lisää haahuilua ees taas.
Lopulta apeksi löytyy, ja avaus lähtee kuin nykänen parhaimpina vuosinaan karmischh-partnerkirrhhssnerrin hyppyripöydältä palkintopallin kautta lähimpään pubiin.

Se on siinä!


Se mikä on silmiinpistävää, on se että ajossa on selkeästi älyä, ja se äly riittäisi A-tasoon ihan keposesti. Mut toteutus on viel B-tasoa sen takia, että paketti ei pysy kasassa siinä vaiheessa kun tulee vähän haastavampia paikkoja/ missä on kiire tehä kaikki samaan aikaan ja samalla kertaa.
Ja ton tasosta ajamisen älyä näkyy aika harvalla harrastelijalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa rranta

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 10
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.03.19 - klo:09:59
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 984
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #184 : 15.09.13 - klo:22:37 »
no kato per**le. Jopa jottain. On se tuo Murmis pehmee ku tuollain kehhuu. Voi mussukka pääset sittenki mun ja Jarksan välliin nukkuun ku pyytelit. Luvataan ottaa sut hellästi vuorotellen ja rasvalla. Eikä tehä kaks paikkasta susta ekana yönä. Kiitos kritiikistä. Noin itekki sitä ajatellu. Tänä kesänä opetellu jarruttaan. En osaa vieläkään. Jatketaan opettelua ens kesänä.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #185 : 15.09.13 - klo:23:52 »
Tänä kesänä opetellu jarruttaan. En osaa vieläkään. Jatketaan opettelua ens kesänä.
Siihen nähden parasta tosiaan toi damage controlli. Eli jos sössit jotain, niin et epätoivosesti yritä paikkailla sitä, vaan minimoit vain seuraukset. Ja se näkyy kierrosajassa. Ja ens kesänä myöskin siinä, ett sun ei tarvi opetella ensin pois niistä muka-korjauksista kun rupeet reenaan joitain muutakin kuin jarruu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #186 : 16.09.13 - klo:11:16 »
Nyt kun kattellut noita tonnisilla ajavien vaihteiden käyttöä, jäi vaivaamaan ettei koskaan tullut kokeiltua kahvilan avausta kolmosella. Siinä oli aina pirun kiire kakkoselle vaihtaessa.

Ensikesäksi on taas paljon opeteltavaa jos saan jostain tonnisen ton 1427 tilalle

Nyt vaihteet meni kahvilasta 2.-3.-4. kakkonen 4. katsomonsuora 5.-6. kakkonen yleensä 5 joskus 6 kolmonen aina 5. ja sillä paluusuoran loppuun jossa 3. ja sillä viimeiseen vasuriin jossa 2. ennen kahvilaa 3. ja kahvilasta taas 2.

Oma aika parani paljon tuolla kun aloin ajamaan nuo mutkat 3-4-5 vitosvaihteella niin pystyi keskittymään vain linjoihin, kuitenkin tuossa koneessa oli vääntöä niin että kolmosesta avatessa vitosellakin sai olla tarkkana ettei luistellut liikaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #187 : 16.09.13 - klo:11:23 »
Nyt kun kattellut noita tonnisilla ajavien vaihteiden käyttöä, jäi vaivaamaan ettei koskaan tullut kokeiltua kahvilan avausta kolmosella. Siinä oli aina pirun kiire kakkoselle vaihtaessa.

Kyllähän se tonnari sieltä kahvilasta vähän nuhasesti kolmosella lähtee, mutta jaksaa vielä kuitenkin. Kakkonen siihen paikkaan olis se oikee vaihde, mutta kun on kädetön (ja jalaton) niin ei jarrussa sellasta osannu ettiä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #188 : 16.09.13 - klo:11:34 »
Nyt kun kattellut noita tonnisilla ajavien vaihteiden käyttöä, jäi vaivaamaan ettei koskaan tullut kokeiltua kahvilan avausta kolmosella. Siinä oli aina pirun kiire kakkoselle vaihtaessa.

Kyllähän se tonnari sieltä kahvilasta vähän nuhasesti kolmosella lähtee, mutta jaksaa vielä kuitenkin. Kakkonen siihen paikkaan olis se oikee vaihde, mutta kun on kädetön (ja jalaton) niin ei jarrussa sellasta osannu ettiä.

Tonnisellakin olis tuolla vielä varaa ratastaa tiheämmäksi, jos et käyttänyt kutosta pääsuoralla? Silloinhan se lähtis vielä paremmin kolmosella.
Mulla oli itellä ajatuksena laittaa 15 piikkinen tuon 16 piikisen tilalle ( 18 vakio) Alastaroon ja olis se kai toiminut Kemorassakin. Tolla olisin kai itse saanut Kahvilan lähdöt pehmeämmiksi, eikä ehkä olis heitetty kuskia ulos niin kuin kävi viimeisellä kerralla Alastarossa. Eli olis lähtenyt suoralle kakkosen sijasta kolmosella.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #189 : 16.09.13 - klo:12:14 »
Nyt kun kattellut noita tonnisilla ajavien vaihteiden käyttöä, jäi vaivaamaan ettei koskaan tullut kokeiltua kahvilan avausta kolmosella. Siinä oli aina pirun kiire kakkoselle vaihtaessa.

Kyllähän se tonnari sieltä kahvilasta vähän nuhasesti kolmosella lähtee, mutta jaksaa vielä kuitenkin. Kakkonen siihen paikkaan olis se oikee vaihde, mutta kun on kädetön (ja jalaton) niin ei jarrussa sellasta osannu ettiä.

Tonnisellakin olis tuolla vielä varaa ratastaa tiheämmäksi, jos et käyttänyt kutosta pääsuoralla? Silloinhan se lähtis vielä paremmin kolmosella.
Mulla oli itellä ajatuksena laittaa 15 piikkinen tuon 16 piikisen tilalle ( 18 vakio) Alastaroon ja olis se kai toiminut Kemorassakin. Tolla olisin kai itse saanut Kahvilan lähdöt pehmeämmiksi, eikä ehkä olis heitetty kuskia ulos niin kuin kävi viimeisellä kerralla Alastarossa. Eli olis lähtenyt suoralle kakkosen sijasta kolmosella.

Ei kannata enää ratastaa tuota lyhyemmäksi, koska sitten alkaa tulemaan ylimääräsiä vaihtoja ratakierrokselle tai sitten vastaavasti ajelis pykälää isommalla joka paikassa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.10.22 - klo:19:19
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #190 : 16.09.13 - klo:12:35 »
Nyt kun kattellut noita tonnisilla ajavien vaihteiden käyttöä, jäi vaivaamaan ettei koskaan tullut kokeiltua kahvilan avausta kolmosella. Siinä oli aina pirun kiire kakkoselle vaihtaessa.

Kyllähän se tonnari sieltä kahvilasta vähän nuhasesti kolmosella lähtee, mutta jaksaa vielä kuitenkin. Kakkonen siihen paikkaan olis se oikee vaihde, mutta kun on kädetön (ja jalaton) niin ei jarrussa sellasta osannu ettiä.

Tonnisellakin olis tuolla vielä varaa ratastaa tiheämmäksi, jos et käyttänyt kutosta pääsuoralla? Silloinhan se lähtis vielä paremmin kolmosella.
Mulla oli itellä ajatuksena laittaa 15 piikkinen tuon 16 piikisen tilalle ( 18 vakio) Alastaroon ja olis se kai toiminut Kemorassakin. Tolla olisin kai itse saanut Kahvilan lähdöt pehmeämmiksi, eikä ehkä olis heitetty kuskia ulos niin kuin kävi viimeisellä kerralla Alastarossa. Eli olis lähtenyt suoralle kakkosen sijasta kolmosella.

Ei kannata enää ratastaa tuota lyhyemmäksi, koska sitten alkaa tulemaan ylimääräsiä vaihtoja ratakierrokselle tai sitten vastaavasti ajelis pykälää isommalla joka paikassa.

Samaa mieltä tosta ratastuksesta. Ei se kakkoselle vaihtaminen niin paha ole, kun sitä tarpeeksi treenaa ja lyhyemmillä väleillä loppuu kolmonen kesken varikkosuoralla. Kemoralla noissa lyhyissä avauksissa (kakkosen ja paluusuoran jälkeen) ei mun mielestä häviä sillä isolla vaihteella oikeestaan mitään, vaan kyse on enemmän siitä, että ihan oikeasti saa sen kaasun rajoittajaa vasten ja uskaltaa pitää sitä siellä edes jonkin aikaa. Pitemmille suorille pienikin häviäminen lähdössä kostautuu sitten koko suoran matkan.

Poissa qazwsx

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 390
  • Ikä: 59
  • Paikkakunta: Elimäki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.08.21 - klo:19:12
  • ZX12R-06,ZX10R-08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 242
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #191 : 16.09.13 - klo:16:57 »
Voisitko Murmela katsoa jossain välissä tuota minun dataa tuossa liitetiedostossa? Ja kommentoida jos ehdit joskus? Olis mukava tietää kuinka perseellään omat jarrut ja avaukset on?  :)

Pikanen yleisanalyysi:
Kaasulta jarrulle on seminopea, pääset maksimijarrulle yleensä heti, eikä ole sitä harrastelijoille hyvin tyypillistä jarrun puristavaa lisäystä
Mutta maksimijarru on turhan pieni, varsinkin pitkien suorien jälkeen tehoo uupuu joku 30-40%
Jarrun kevennys on suht lineaarinen, tosin välillä vähän hapuilee

Avaukset suht lineaarisia, mutta heti apeksin jälkeen et nosta pyörää yhtään pystyyn vaan avaat liikaa jolloin avauslinja menee liian pyöreeks.

Tuolla kierroksella tais viimenen vasuri mennä vituiks koska sössit jarrussa, apeksissa ja avauksessa, kaikissa tasapuolisesti. Kahvilanmurkan jarru helvetinmoista liukumista.

Käppyrästäkin näkee ett suunta on selkeesti enemmän oikee kuin väärä.

Tosiaan kiitos kommenteista sinulle.
Toi 6. sektori on mulle vaikea, ja tolla kierroksella olin 0,04 s päässä parhaaasta 11,66

Samoin kahvilanmutka on hankala ja tolla kierroksella hävisin parhaalle ajalleni 7. sektorilla vain 0,03 s
Eli teen samat virheet kokoajan uudelleen. Tuossa ei edes ollut muita radalla, vaan toi ajettu illan viimeisessä setissä jossa ei radalla ollut ketään muita



Poissa Heino

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 5
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Heinä 2012
  • Viestejä: 70
  • Paikalla:29.04.19 - klo:14:40
  • GSX-R600 K6
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 47
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #192 : 16.09.13 - klo:17:11 »
Samaa mieltä tosta ratastuksesta. Ei se kakkoselle vaihtaminen niin paha ole, kun sitä tarpeeksi treenaa ja lyhyemmillä väleillä loppuu kolmonen kesken varikkosuoralla. Kemoralla noissa lyhyissä avauksissa (kakkosen ja paluusuoran jälkeen) ei mun mielestä häviä sillä isolla vaihteella oikeestaan mitään, vaan kyse on enemmän siitä, että ihan oikeasti saa sen kaasun rajoittajaa vasten ja uskaltaa pitää sitä siellä edes jonkin aikaa. Pitemmille suorille pienikin häviäminen lähdössä kostautuu sitten koko suoran matkan.

Mites muuten ajat ton kahvilan mutkan, vedätkö vähän pyöreempää linjaa koko hässäkän vai käännätkö tavallaan kaksi kertaa, niin että pyörä nousee välillä pystympään?

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.10.22 - klo:19:19
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #193 : 16.09.13 - klo:20:47 »
Samaa mieltä tosta ratastuksesta. Ei se kakkoselle vaihtaminen niin paha ole, kun sitä tarpeeksi treenaa ja lyhyemmillä väleillä loppuu kolmonen kesken varikkosuoralla. Kemoralla noissa lyhyissä avauksissa (kakkosen ja paluusuoran jälkeen) ei mun mielestä häviä sillä isolla vaihteella oikeestaan mitään, vaan kyse on enemmän siitä, että ihan oikeasti saa sen kaasun rajoittajaa vasten ja uskaltaa pitää sitä siellä edes jonkin aikaa. Pitemmille suorille pienikin häviäminen lähdössä kostautuu sitten koko suoran matkan.

Mites muuten ajat ton kahvilan mutkan, vedätkö vähän pyöreempää linjaa koko hässäkän vai käännätkö tavallaan kaksi kertaa, niin että pyörä nousee välillä pystympään?

Vastataan lyhyesti:

Kahvilan mutka alkaa jo sitä edeltävästä vasurista, jossa en mene ulostulossa ihan kanttarille asti, vaan jää ehkä metrin kaksi vajaaksi ja hakeudun vasempaan laitaan. Vaihto kolmoselle siinä suoralla hyvissä ajoin ennen kakkosen rajoittajaa.
Niin pitkään vasemmassa laidassa, kun siitä ja oikealla näkyvästä sisäkanttarista voi piirtää suunnilleen suoran (ei kuitenkaan suora linja) vähän mutkan keskipisteen jälkeen. Jarrulle, jarrumerkin näkee tosta hi lo kuvasta ja siinä se on aikaisessa. Tonnarilla tuohon pitäis saada noin 190 todellista, niin alkaa terävällä linjalla merkki olemaan kohdillaan. Ei vaan tahdo uskaltaa.
Jarrutus kevyesti kallistaen loppuvaiheessa ja vähän sen ekan sisäkanttarin jälkeen vaihto takas kakkoselle. Terävä taitto ja aika myöhään viimeiseen sisäkanttariin kiinni siten, että verikkosuoran aidan pää kun näkyy niin kaasu auki.

Eli lyhyesti, ajan sen aika terävästi. Vaikea mutka ja tuntuu ihan järjenvastaiselta jättää jarru niin myöhään kuin sen pystyy jättämään. Wehnän aamukävelyltä saa sitten oikeammat ohjeet :)

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kemora-dataa
« Vastaus #194 : 16.09.13 - klo:21:04 »
Samaa mieltä tosta ratastuksesta. Ei se kakkoselle vaihtaminen niin paha ole, kun sitä tarpeeksi treenaa ja lyhyemmillä väleillä loppuu kolmonen kesken varikkosuoralla. Kemoralla noissa lyhyissä avauksissa (kakkosen ja paluusuoran jälkeen) ei mun mielestä häviä sillä isolla vaihteella oikeestaan mitään, vaan kyse on enemmän siitä, että ihan oikeasti saa sen kaasun rajoittajaa vasten ja uskaltaa pitää sitä siellä edes jonkin aikaa. Pitemmille suorille pienikin häviäminen lähdössä kostautuu sitten koko suoran matkan.

Mites muuten ajat ton kahvilan mutkan, vedätkö vähän pyöreempää linjaa koko hässäkän vai käännätkö tavallaan kaksi kertaa, niin että pyörä nousee välillä pystympään?

Vastataan lyhyesti:

Kahvilan mutka alkaa jo sitä edeltävästä vasurista, jossa en mene ulostulossa ihan kanttarille asti, vaan jää ehkä metrin kaksi vajaaksi ja hakeudun vasempaan laitaan. Vaihto kolmoselle siinä suoralla hyvissä ajoin ennen kakkosen rajoittajaa.
Niin pitkään vasemmassa laidassa, kun siitä ja oikealla näkyvästä sisäkanttarista voi piirtää suunnilleen suoran (ei kuitenkaan suora linja) vähän mutkan keskipisteen jälkeen. Jarrulle, jarrumerkin näkee tosta hi lo kuvasta ja siinä se on aikaisessa. Tonnarilla tuohon pitäis saada noin 190 todellista, niin alkaa terävällä linjalla merkki olemaan kohdillaan. Ei vaan tahdo uskaltaa.
Jarrutus kevyesti kallistaen loppuvaiheessa ja vähän sen ekan sisäkanttarin jälkeen vaihto takas kakkoselle. Terävä taitto ja aika myöhään viimeiseen sisäkanttariin kiinni siten, että verikkosuoran aidan pää kun näkyy niin kaasu auki.

Eli lyhyesti, ajan sen aika terävästi. Vaikea mutka ja tuntuu ihan järjenvastaiselta jättää jarru niin myöhään kuin sen pystyy jättämään. Wehnän aamukävelyltä saa sitten oikeammat ohjeet :)

Toi linja on siitä kiva, että saa jarruttaa aika suoralla linjalla ja mopo suht pystyssä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020