Kemora-dataa

Aloittaja Nitrous, 11.06.12 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.05.14 - klo:01:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:15:18
Yrität ajaa ton yhdistelmän todennäköisesti niin, että kiihdytät koko ajan ja samalla pidät linjan koko ajan niin sisällä, että radan uloin kolmannes jää käyttämättä ja nelosen jälkeen tulee kiire kääntää vasuriin etkä saa kaasua auki kuin vasta sen vasurin jälkeen?
Ite ajoin tuon tonnarilla niin, että kolmosesta kova avaus sinne ulkokanttarille (siinä taitoksen päällä pieni kaasun kevennys, ettei lähde liikaa sladiin), vähän ennen kanttarin loppupäätä rulla kiinni (tai jopa pieni neppaus jarrusta, että keula tippuu), odotus, että keula osottaa paluusuoralle vasurin sisäkanttariin ja sit niin kova avaus kun vaan uskaltaa. Parhaillaan mulla tais olla rulla kokonaan auki jo ennen nelosen sisäkanttaria. Ajatuksena tuossa on se, että molemmista mutkista pääsee avaamaan suoremmalla linjalla, eikä tartte pitää mopoo niin pitkään kallellaan.
Kyllä, mä ajan juuri noin sen kuin mitä epäilit :D Siis kakkosesta koitan avata kolmoseen ulkoreunaa kohti (tää on jo ehkä virhe, pitäis kai yrittää avata keskelle rataa suunnilleen.) Sitten jarrulle, ja oon siellä mielestäni tosi syvään ja koitan saada pikkuhiljaa kaasua lisää niin että se kasvaisi koko ajan. Jos tää onnistuu niin kaasu on noussut lineaarisesti vitoseen asti ja jossain sen jälkeen on tuppi ~nurin. Usein käy vaan niin että tuohon kiihdytykseen tulee taukoja kun meinaa tulla vitosen sisä- tai ulkokanttari silmille kun en ole pystynyt ajamaan nelosen kanttareeseen sisään...

Hämmentävä vaan tuo että silloin kun tuo kiihdytyskäyrä on "portaikko" on mun sektoriaika ollut monesti parempi kuin näillä "osuneilla", mun mutka-ajo on varmaan niin heikko...

Siis tajusinko nyt oikein tuon mitä selitit, että kolmoseen tullessa tullaan toooodella syvälle (eli kakkosesta survotaan ihan tosissaan), käännetään jarruttaen pyörä ulkokanttaretta kohti ja lyödään hanaa pieni tovi ja siellä viittä vaille ulkokanttareella jarrulle uusiksi? Mennäänkö tässä kolmosen sisäkanttarille ollenkaan?

Eiku kakkosesta torvi auki ja ajat kaasulla sen mopon ulkokanttariin (joka on muuten suht tasanen, mutta radan pintaa alempana). Kolmonen sitten jarrulla ihan normisti apexiin asti. Apexi on kai jonkin verran sisäkanttarin keskivälin jälkeen. Siitä taas torvi auki, että saa ajettua mopon sinne 3-4 välin ulkokanttarille. Siinä kohtaa missä radan ulko-osa kallistuu väärään suuntaan, kannattaa karvan keventää kaasua, ettei lähe liian isoon sladiin. Ulkokanttarin loppuosassa taas rulla kiinni, odotus, että mopo osottaa noin suurinpiirtein vitosen sisäkanttariin ja sitten kaasu auki. Tolla tapaa voit piirtää suoran 3-4-ulkokanttari->4 sisäkanttari->5 sisäkanttari. Jos ton 3-4 yhdistelmän yrittää ajaa jatkuvasti kiihdyttäen niin tarttis olla sen verran isot boltsit, että mopon saa käännettyä kaasulla sinne neloseen. Itellä ei ainakaan hanskat riitä tollaseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.05.14 - klo:01:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:15:18
Yrität ajaa ton yhdistelmän todennäköisesti niin, että kiihdytät koko ajan ja samalla pidät linjan koko ajan niin sisällä, että radan uloin kolmannes jää käyttämättä ja nelosen jälkeen tulee kiire kääntää vasuriin etkä saa kaasua auki kuin vasta sen vasurin jälkeen?
Ite ajoin tuon tonnarilla niin, että kolmosesta kova avaus sinne ulkokanttarille (siinä taitoksen päällä pieni kaasun kevennys, ettei lähde liikaa sladiin), vähän ennen kanttarin loppupäätä rulla kiinni (tai jopa pieni neppaus jarrusta, että keula tippuu), odotus, että keula osottaa paluusuoralle vasurin sisäkanttariin ja sit niin kova avaus kun vaan uskaltaa. Parhaillaan mulla tais olla rulla kokonaan auki jo ennen nelosen sisäkanttaria. Ajatuksena tuossa on se, että molemmista mutkista pääsee avaamaan suoremmalla linjalla, eikä tartte pitää mopoo niin pitkään kallellaan.
Kyllä, mä ajan juuri noin sen kuin mitä epäilit :D Siis kakkosesta koitan avata kolmoseen ulkoreunaa kohti (tää on jo ehkä virhe, pitäis kai yrittää avata keskelle rataa suunnilleen.) Sitten jarrulle, ja oon siellä mielestäni tosi syvään ja koitan saada pikkuhiljaa kaasua lisää niin että se kasvaisi koko ajan. Jos tää onnistuu niin kaasu on noussut lineaarisesti vitoseen asti ja jossain sen jälkeen on tuppi ~nurin. Usein käy vaan niin että tuohon kiihdytykseen tulee taukoja kun meinaa tulla vitosen sisä- tai ulkokanttari silmille kun en ole pystynyt ajamaan nelosen kanttareeseen sisään...

Hämmentävä vaan tuo että silloin kun tuo kiihdytyskäyrä on "portaikko" on mun sektoriaika ollut monesti parempi kuin näillä "osuneilla", mun mutka-ajo on varmaan niin heikko...

Siis tajusinko nyt oikein tuon mitä selitit, että kolmoseen tullessa tullaan toooodella syvälle (eli kakkosesta survotaan ihan tosissaan), käännetään jarruttaen pyörä ulkokanttaretta kohti ja lyödään hanaa pieni tovi ja siellä viittä vaille ulkokanttareella jarrulle uusiksi? Mennäänkö tässä kolmosen sisäkanttarille ollenkaan?

Nitrous vastaa varmasti tähän paremmin, mutta jarrua ei tarvitse kolmosen jälkeen ennen paluusuoran päätä . Katso tuota catin grafiikkaa, niin ei ole edes vihreältä menty pois, eli kiihtyy koko ajan kolmosesta paluusuoran päähän. 
Kolmosesta lähdettyä tasaisesti lisää kaasua, ja nelosmutkan sisäkanttariin katse ulkokanttarin jälkeen. Sen mukaan kevennät lopussa hiukan avausta, että osut ihan siitä kanttaria hipoen neloseen, ja sen kun ohitat, menee vitosen kanttaria hipoen suora linja. Shikaanin kanttareiden välissä, puolenvaihdon alusta, hanaa kunnolla lisää.
Jos ajaa kolmosella kolmosmutkan, nelonen siinä ulkokanttarin kohdalla, mopon ollessa eniten pystyssä. Vitonen shikaanin puolenvaihdon kohdalla jos ei nelonen riitä paluusuoralla. Mulla kulkee 240 nelosella, joten ei tarvi. Jotkut nopeatkin kuskit ajavat kolmosmutkankin nelosella, koska siinä välisuoralla ei tarvitse paljoa konevoimaa, mopon ollessa koko ajan melko kallellaan. Minä aloin viime kerralla tehdä niin, ja rauhottaa mukavasti toimintaa.

app

Nitrous ehti näköjään ensin, mutta aika samalla linjalla mennään.

heippa

21.05.14 - klo:07:57 #243 Viimeisin muokkaus: 21.05.14 - klo:08:13 käyttäjältä heippa
Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.05.14 - klo:09:43
Lainaus käyttäjältä: heippa - 19.05.14 - klo:11:45
Matala kymppi siellä mun mielestä on, löytyy myös juutubista se siun ajo, takakamera kuvas ajoasentoa.

Saisko juutuubi videoo näkösälle, kiitos.
Ja muistin väärin, se oli korkea kymppi ja syyskuu -12

https://www.youtube.com/watch?v=Cp5JulPa9co

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.05.14 - klo:07:39
 Jos ton 3-4 yhdistelmän yrittää ajaa jatkuvasti kiihdyttäen niin tarttis olla sen verran isot boltsit, että mopon saa käännettyä kaasulla sinne neloseen. Itellä ei ainakaan hanskat riitä tollaseen.

Kyllä. Siinä catin kuussatasella ajetussa käyrässä näkyy vihreetä koko ajan, mutta silti kaasua on varmasti kevennetty sinne shikaaniin taitettaessa. 
Wehnä opasti keventämään hiukan. Riippuu tietysti täysin siitä kuinka kovan avauksen olet onnistunut saamaan, mutta kolmosen apeksista shikaaniin pitäis tuntua yhdeltä samalta mutkalta.

app

Siinähän se wehnän ajamana on livenä koko juttu. Kolmosen jälkeen ei paljoa kevennä neloseen taittaessa.

heippa

Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.14 - klo:08:02
Siinähän se wehnän ajamana on livenä koko juttu. Kolmosen jälkeen ei paljoa kevennä neloseen taittaessa.
Kannattaa muuten kuunnella sitä kaasun käyttöä... tuossa hyvin kuulee missä kohtaa mutkan ulostulossa avataan. Aika pitkään vaan "ootellaan".

app

Lainaus käyttäjältä: heippa - 21.05.14 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.14 - klo:08:02
Siinähän se wehnän ajamana on livenä koko juttu. Kolmosen jälkeen ei paljoa kevennä neloseen taittaessa.
Kannattaa muuten kuunnella sitä kaasun käyttöä... tuossa hyvin kuulee missä kohtaa mutkan ulostulossa avataan. Aika pitkään vaan "ootellaan".

Hyvä pointti. Vasta paluusuoralla avataan oikein kunnolla. 

Nitrous

21.05.14 - klo:08:41 #248 Viimeisin muokkaus: 21.05.14 - klo:09:29 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.14 - klo:07:49
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.05.14 - klo:01:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.14 - klo:15:18
Yrität ajaa ton yhdistelmän todennäköisesti niin, että kiihdytät koko ajan ja samalla pidät linjan koko ajan niin sisällä, että radan uloin kolmannes jää käyttämättä ja nelosen jälkeen tulee kiire kääntää vasuriin etkä saa kaasua auki kuin vasta sen vasurin jälkeen?
Ite ajoin tuon tonnarilla niin, että kolmosesta kova avaus sinne ulkokanttarille (siinä taitoksen päällä pieni kaasun kevennys, ettei lähde liikaa sladiin), vähän ennen kanttarin loppupäätä rulla kiinni (tai jopa pieni neppaus jarrusta, että keula tippuu), odotus, että keula osottaa paluusuoralle vasurin sisäkanttariin ja sit niin kova avaus kun vaan uskaltaa. Parhaillaan mulla tais olla rulla kokonaan auki jo ennen nelosen sisäkanttaria. Ajatuksena tuossa on se, että molemmista mutkista pääsee avaamaan suoremmalla linjalla, eikä tartte pitää mopoo niin pitkään kallellaan.
Kyllä, mä ajan juuri noin sen kuin mitä epäilit :D Siis kakkosesta koitan avata kolmoseen ulkoreunaa kohti (tää on jo ehkä virhe, pitäis kai yrittää avata keskelle rataa suunnilleen.) Sitten jarrulle, ja oon siellä mielestäni tosi syvään ja koitan saada pikkuhiljaa kaasua lisää niin että se kasvaisi koko ajan. Jos tää onnistuu niin kaasu on noussut lineaarisesti vitoseen asti ja jossain sen jälkeen on tuppi ~nurin. Usein käy vaan niin että tuohon kiihdytykseen tulee taukoja kun meinaa tulla vitosen sisä- tai ulkokanttari silmille kun en ole pystynyt ajamaan nelosen kanttareeseen sisään...

Hämmentävä vaan tuo että silloin kun tuo kiihdytyskäyrä on "portaikko" on mun sektoriaika ollut monesti parempi kuin näillä "osuneilla", mun mutka-ajo on varmaan niin heikko...

Siis tajusinko nyt oikein tuon mitä selitit, että kolmoseen tullessa tullaan toooodella syvälle (eli kakkosesta survotaan ihan tosissaan), käännetään jarruttaen pyörä ulkokanttaretta kohti ja lyödään hanaa pieni tovi ja siellä viittä vaille ulkokanttareella jarrulle uusiksi? Mennäänkö tässä kolmosen sisäkanttarille ollenkaan?

Nitrous vastaa varmasti tähän paremmin, mutta jarrua ei tarvitse kolmosen jälkeen ennen paluusuoran päätä . Katso tuota catin grafiikkaa, niin ei ole edes vihreältä menty pois, eli kiihtyy koko ajan kolmosesta paluusuoran päähän.
Kolmosesta lähdettyä tasaisesti lisää kaasua, ja nelosmutkan sisäkanttariin katse ulkokanttarin jälkeen. Sen mukaan kevennät lopussa hiukan avausta, että osut ihan siitä kanttaria hipoen neloseen, ja sen kun ohitat, menee vitosen kanttaria hipoen suora linja. Shikaanin kanttareiden välissä, puolenvaihdon alusta, hanaa kunnolla lisää.
Jos ajaa kolmosella kolmosmutkan, nelonen siinä ulkokanttarin kohdalla, mopon ollessa eniten pystyssä. Vitonen shikaanin puolenvaihdon kohdalla jos ei nelonen riitä paluusuoralla. Mulla kulkee 240 nelosella, joten ei tarvi. Jotkut nopeatkin kuskit ajavat kolmosmutkankin nelosella, koska siinä välisuoralla ei tarvitse paljoa konevoimaa, mopon ollessa koko ajan melko kallellaan. Minä aloin viime kerralla tehdä niin, ja rauhottaa mukavasti toimintaa.

Catilla on kusiainen, sillä ei tartte nostaa kaasua tuossa välissä ollenkaan vaan voi kiihdyttää koko ajan (arvaa mistä tiedän  :P ). Tonnarilla käytin rullan kiinni tai käytin jopa jarrua tuolla ulkokanttarilla. Lopputuloksena 15km/h lisää suoranopeutta paluusuoralle ja samaa luokkaa enempi vauhtia siinä vasurin kohdalla. Kisassa tota tuskin voi ajaa noin, koska nelosen sisään jää ovi auki.

Edit. Rytkösellä meni vaihteet niin, että kolmosella lähtö tuolta ulkokanttarilta, nelonen about nelosen sisäkanttarin kohdalla ja vitoselle ennen taittoa vitoseen. Paluusuoran jarruun vauhtia muistaakseni 220-225.

Edit II: Mut kun kattelee tota Wehnän ajoo niin kyllähän tää mun ja app:n muiden neuvominen muistuttaa onnistunutta projektia, jossa lahjattomat neuvoo kyvyttömiä tekemään mahdottomia.  :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.14 - klo:08:34
Hyvä pointti. Vasta paluusuoralla avataan oikein kunnolla.

Tarttee aina muistaa millä vehkeellä ollaan liikenteessä. Bemarin ja esim. tuon mun susukin ajaminen on erilaista kaasun ja vaihteiden osalta. Vähätehoisella Susukilla voipi huoleti aukaista heti kun on nelosen jälkeen kallistanu vasemmalle paluusuoraan kaarteeseen päin.

Näyttää tuossa vehnän videossa helpolta tuo vaihteiden käyttö. Itellä kun on alkuperäinen kaavio ilman sifteriä, niin jos teen kolmoselta neloselle vaihdon mutkien 3 ja 4 välissä, niin kuskin liikkeen johdosta pyörä elää jonninverran. Vauhtini on kuitenkin niin hidasta, että nykyään jätänkin vaihdon tekemättä ja vedän vähän matkaa rajoittajalla paluusuoran päässä. Viime syksynä onnistuin pääseen jonkun kisaducatin perään. Se avas ihanasti kolmosen ja nelosen välissä. Siitä innostuneena kokeilin itsekin siinä kolmosella reippaampaa avausta eikä se hullummalta tuntunut. Perstuntumalla paluusuoran nopeus nousi ja melkein jää aikaa vaihtaa neloselle ennen jarrua.
Viime kesän YCC:ssähän sain avauksen kolmosen jälkeen onnistuun ja ohitin vika kierroksella kaks kaveria paluusuoran jarrussa. Harmi vaan kun olin niin hormooneissani, etten muista miten siinä ajoin.




www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 21.05.14 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.14 - klo:08:34
Hyvä pointti. Vasta paluusuoralla avataan oikein kunnolla.

Tarttee aina muistaa millä vehkeellä ollaan liikenteessä. Bemarin ja esim. tuon mun susukin ajaminen on erilaista kaasun ja vaihteiden osalta. Vähätehoisella Susukilla voipi huoleti aukaista heti kun on nelosen jälkeen kallistanu vasemmalle paluusuoraan kaarteeseen päin.

Ja millä vauhdilla paikalle saavutaan. Ajan kolmosmutkaan hiljakseen liruttamalla sisään, kun en kovempaakaan uskaltanut :) Saan myös kaasun aikaisin sen jälkeen auki. Itsellä näyttäis kaasu olevan kokonaan auki nelosen sisäkanttarin jälkeen ja varsinainen avaus alkaa ennen sisäkanttaria kun mopo osoittaa riittävästi oikeaan suuntaan kohti paluusuoraa. Kolmosen ja nelosen välissä saan kaasua auki 65% ja ennen nelosta käytän kaasua nopeasti kiinni (kaasu laskee 7%:iin). Saan tuossa pidettyä sitten kaasun kokonaan auki paluusuoralle tullessa hieman yli 2s. (Laittakaa datankeruu niin ei tartte mutuilla kaasun käyttöä :P ) Ja sama videolta(voi miettiä miten noi kaasun asennot videolta kuulee): http://youtu.be/NVcGLOGXnv4?t=3m59s

Tuota väliä kakkosesta paluusuoralle kun lähtee hakemaan, niin kun käy 2-3 välissä ulkoreunassa, 3-4 välissä ulkoreunassa ja osuu 4 sisäkanttarin viereen, niin on vähän perustaa mistä sitä vauhtia lähteä rakentamaan. Jos noista joku menee pieleen ei tuossa kummoisesti kerkiä vauhtia keräämään.

Voi piru että polttelis taas lähteä ajamaan, vielä reilu viikko niin pääsee taas opettelemaan Kemoraa.

murmela

Tossa käppyrää catin kemoran jarruista.
Sinisellä pitkittäishidastuvuus, mustalla nopeus.
Vihree = suuntaa antava laskennallinen 80% jarru, keltane = 90%, punane =100%, eli millanen jarrumaksimi missäkin nopeudessa ois mahdollisesti saavutettavissa.
Punasella myöskin suuntaa antava optimaalinen jarru.

Ykkösessä maksimi vajaa 80%.
Kakkosessa 60%
Kolmosessa 70%
Paluusuoran 80%
Karusellin oikee 40%, tos ois varmaan helpoin puoli sekunttia, ellei jopa enemmänki.
Hevosenkenkä 80-90%, mutta tuossa ei ole otettu huomioon sitä että ko mutka on kallistettu sisäänpäin, jolloin jarrumaksimi vois olla maksimissaan huomattavasti kovempi, ehkä jotain luokkaa 120-130%. Eli siinäkin ollee helpot puol sekunttia.
Kahvilanmutka 80%

Mutulla hihasta ravistaen, jarruissa ois parantamisen varaa yhteensä semmonen 2,5-3 sekunttia, helposti.
Viidessä jarrussa seittemästä meet eka jarrulle, saman tien hieman kevennät, ja taas 0,5-1,0 sekunnin päästä uudestaan takasi jarrulle.
Jarrulle meno on neljässä seittemästä aika suoraviivaista, kolmessa on hieman arpomista jarrumerkin suhteen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

"Laskennallinen jarru" tarkoittaa siis hidastuvuutta? Tässä kaivattais nyt jarrupaineita eri mutkissa, mutta ei taida olla saatavana vielä.
Reilun viikon kuluttua ajan sekä dataloggerin, että racekronon kanssa, niin voidaan katsella niitä. Edellyttää tietysti, että pääsen niiden komen päivän aikana edes 1.13 pintaan. Autatko murmela sitten käppyröiden saattamisessa tänne?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.05.14 - klo:11:26
Mutulla hihasta ravistaen, jarruissa ois parantamisen varaa yhteensä semmonen 2,5-3 sekunttia, helposti.
Viidessä jarrussa seittemästä meet eka jarrulle, saman tien hieman kevennät, ja taas 0,5-1,0 sekunnin päästä uudestaan takasi jarrulle.
Jarrulle meno on neljässä seittemästä aika suoraviivaista, kolmessa on hieman arpomista jarrumerkin suhteen.
Heitäpä valistunu arvaus, että meneekö catti kympin puolelle tänä kesänä? Ite melkein voisin kylmästä oluesta pistää vedon, että menee niin että heilahtaa.
Olis muuten ihan mielenkiintosta nähdä analyysi siltä kierrokselta kahvilanmutkan jarrusta kun Henri kävi moikkaamassa rengasvallia. Siitä varmaan näkis, että mikä on se maksimijarru sillä linjalla tossa kohtaa. Näin ainakin mutuna, koska etukumi suhis komeesti lukkoon kesken jarrun. Heittäskö Henri siitä datan vielä murmelalle?

Edit. Pitänee ruuvata Henrille se racedac ja jarrupaine + alusta-anturit kiinni jossain välissä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.14 - klo:12:45
"Laskennallinen jarru" tarkoittaa siis hidastuvuutta? Tässä kaivattais nyt jarrupaineita eri mutkissa, mutta ei taida olla saatavana vielä.
Reilun viikon kuluttua ajan sekä dataloggerin, että racekronon kanssa, niin voidaan katsella niitä. Edellyttää tietysti, että pääsen niiden komen päivän aikana edes 1.13 pintaan. Autatko murmela sitten käppyröiden saattamisessa tänne?
Joo se laskennallinen on jarru/jarrupaine + ilmanvastus, joka on merkittävä tekijä noissa jarrun alotuksissa joissa vauhtia on 150-250kmh. Esim 200kmh vauhissa siit saa suuruusluokkaa 45% tjsp lisää hidastuvuutta.
Toki jeesaan sua käppyröiden kans.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal