Motopark-dataa

Aloittaja pr7, 17.06.12 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

Pitääpä miettiä tuota edellistä viestiä vielä kerran, kun itse olin jo sahaamassa esijännyksen muoviputkea muutaman millin lyhyemmäksi, koska esijännitys oli jo minimissä (mutterit pitkällä ulkona), kun olisin vaihtamassa topoutteja lyhyempiin.

tomik

Katso vaikka tuota Peter Verdonen sivun ensimmäistä kuvaa. Jos oletetaan että haluttais painuma tuohon -20mm kohdalle (outo asteikko..) niin sun pitää esijännityssäädöllä nostaa sinistä käyrää, että se risteäisi samassa kohdassa kuin punainen viiva (kantaisi saman painon). Lopputuloksena sininen käyrä menee ylempänä kuin punainen käyrä siitä pisteestä pohjaan päin, eli se kantaa paremmin painoa ts. samalla voimalla painuu vähemmän.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:02
Eli käytännössö top out jousella ei ole mulla jarruissa mitään merkitystä, koska koviin jarruihin tullessa kiihtyminen on aika vaatimatonta (n. 0,1g) joten jousitus lienee aikalailla "levossa". Toki ilmanvastus ve painoa perälle jonkin verran, mutta isoa merkitystä tuolla ei liene. Avauksissakaan tuo vessa ei edes jaksa keulia, joten keula seuraa rataa ihan kivasti.
Veikkaisin ett oli mikä tahansa 600/1000 kyykkä ja mikä tahansa nopeus, niin jos on kaasu pohjassa, niin keula on top-out jousen alueella.

Ps. Pistä racedac ja alustapotikka keulaan nii ei tarvi arpoo mutulla.  ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:21:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:21:02
Eli käytännössö top out jousella ei ole mulla jarruissa mitään merkitystä, koska koviin jarruihin tullessa kiihtyminen on aika vaatimatonta (n. 0,1g) joten jousitus lienee aikalailla "levossa". Toki ilmanvastus ve painoa perälle jonkin verran, mutta isoa merkitystä tuolla ei liene. Avauksissakaan tuo vessa ei edes jaksa keulia, joten keula seuraa rataa ihan kivasti.
Veikkaisin ett oli mikä tahansa 600/1000 kyykkä ja mikä tahansa nopeus, niin jos on kaasu pohjassa, niin keula on top-out jousen alueella.
Sullahan on ne alustapotikat, joten tosta on varmaan myös dataa, joten en lähde kiistämäänkään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.09.14 - klo:21:26
Pitääpä miettiä tuota edellistä viestiä vielä kerran, kun itse olin jo sahaamassa esijännyksen muoviputkea muutaman millin lyhyemmäksi, koska esijännitys oli jo minimissä (mutterit pitkällä ulkona), kun olisin vaihtamassa topoutteja lyhyempiin.
Mittaa ny edes paljonko se top-out on kokoon puristettuna niin sä tiedät millä alueella se vaikuttaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:13:39
Oletko nitro ihan varma, ettei nuo hondan orkkis jouset ole progressiiviset?
Ei mitään käryä. Mutta jos ne on progressiiviset niin ei tarpeeks, koska loppujoustolla keula ei kanna.

En mä progressiivisiin jousiin menisi, vaan lineaarisiin ja teetättäisin shimmipakat sellaisiksi, että kantaa, eikä lojauta heti koko joustomatkaa läpi kun pakka aukeaa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:22:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:13:39
Oletko nitro ihan varma, ettei nuo hondan orkkis jouset ole progressiiviset?
Ei mitään käryä. Mutta jos ne on progressiiviset niin ei tarpeeks, koska loppujoustolla keula ei kanna.

En mä progressiivisiin jousiin menisi, vaan lineaarisiin ja teetättäisin shimmipakat sellaisiksi, että kantaa, eikä lojauta heti koko joustomatkaa läpi kun pakka aukeaa.
En minäkään, mutta keulan kaasujousi ei ole riittävän progressiivinen, eli lisää öljyä varmaan tarttis. Pitää kattoo, että mitä toi keula on syöny kun sen huoltaa. Tollasenaan en kyllä ens kautta aja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:22:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:13:39
Oletko nitro ihan varma, ettei nuo hondan orkkis jouset ole progressiiviset?
Ei mitään käryä. Mutta jos ne on progressiiviset niin ei tarpeeks, koska loppujoustolla keula ei kanna.

En mä progressiivisiin jousiin menisi, vaan lineaarisiin ja teetättäisin shimmipakat sellaisiksi, että kantaa, eikä lojauta heti koko joustomatkaa läpi kun pakka aukeaa.
En minäkään, mutta keulan kaasujousi ei ole riittävän progressiivinen, eli lisää öljyä varmaan tarttis. Pitää kattoo, että mitä toi keula on syöny kun sen huoltaa. Tollasenaan en kyllä ens kautta aja.


Se öljyn lisääminen voi olla väistämätön homma, mutta sitä ei kannata pitää avaimena autuuteen. Se on yleensä sellainen "hätäapu", mutta toki, jos öljyä on alkujaankin ihan liian vähän keulassa, niin sillonhan sitä on vaan lisättävä.

Muistaakseni itse ajoin 95mm öljynkorkeudella tuolla omalla keksinnöllä. Kyseessä siis vanhempi Ö:n cartridge, missä meno- ja paluuvaimennukset molemmissa putkissa. Suositus tais olla 120 - 90 mm....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D

Hyvä että positiivisiä juttuja löytyy :)

Paljos se sun mopo oikein tuottaa voimaa? Ja missä se on mitattu?

Meinaan vaan, että vaikka omassakin kone oli oikeasti hyvä, niin ei se vielä ollut likikään raketti. Silloin ladulta löytyi samasta penkistä kirnutettu vekotin, mikä hönki n. 20 heposta enemmän.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:23:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:22:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:13:39
Oletko nitro ihan varma, ettei nuo hondan orkkis jouset ole progressiiviset?
Ei mitään käryä. Mutta jos ne on progressiiviset niin ei tarpeeks, koska loppujoustolla keula ei kanna.

En mä progressiivisiin jousiin menisi, vaan lineaarisiin ja teetättäisin shimmipakat sellaisiksi, että kantaa, eikä lojauta heti koko joustomatkaa läpi kun pakka aukeaa.
En minäkään, mutta keulan kaasujousi ei ole riittävän progressiivinen, eli lisää öljyä varmaan tarttis. Pitää kattoo, että mitä toi keula on syöny kun sen huoltaa. Tollasenaan en kyllä ens kautta aja.


Se öljyn lisääminen voi olla väistämätön homma, mutta sitä ei kannata pitää avaimena autuuteen. Se on yleensä sellainen "hätäapu", mutta toki, jos öljyä on alkujaankin ihan liian vähän keulassa, niin sillonhan sitä on vaan lisättävä.

Muistaakseni itse ajoin 95mm öljynkorkeudella tuolla omalla keksinnöllä. Kyseessä siis vanhempi Ö:n cartridge, missä meno- ja paluuvaimennukset molemmissa putkissa. Suositus tais olla 120 - 90 mm....
Jo pelkkä huolto auttanee jonkin verran, mutta kyllähän toi lisää öljyä tai shimmausta huutaa. Motoparkissa ajetun päivän jälkeen etusessa oli keskellä 2-3cm tasaiseksi kulunu alue ja reunat oli kuin kirveellä veistetyt.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D

Hyvä että positiivisiä juttuja löytyy :)

Paljos se sun mopo oikein tuottaa voimaa? Ja missä se on mitattu?

Meinaan vaan, että vaikka omassakin kone oli oikeasti hyvä, niin ei se vielä ollut likikään raketti. Silloin ladulta löytyi samasta penkistä kirnutettu vekotin, mikä hönki n. 20 heposta enemmän.
Muistelen mopon mukana tulleen dynolapun, joka todisti kaikki 108 heppaa. Pitäs tarkistaa oliko se koneelta vai takaselta, mutta pahoin pelkään, että koneelta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:23:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D

Hyvä että positiivisiä juttuja löytyy :)

Paljos se sun mopo oikein tuottaa voimaa? Ja missä se on mitattu?

Meinaan vaan, että vaikka omassakin kone oli oikeasti hyvä, niin ei se vielä ollut likikään raketti. Silloin ladulta löytyi samasta penkistä kirnutettu vekotin, mikä hönki n. 20 heposta enemmän.
Muistelen mopon mukana tulleen dynolapun, joka todisti kaikki 108 heppaa. Pitäs tarkistaa oliko se koneelta vai takaselta, mutta pahoin pelkään, että koneelta.

No kyllähän se sitten vähän hommia kaipas konekin. Omastani tuli n. 119 hp sekä n. 62Nm takarenkaalta ja kohden ankarassa penkissä. Käyttöalue tuossa koneessa on pirullisen hyvä, eli se on oikeasti ajettava ja istuu ku nakki pyllyyn näille Suomen radoille.

Kyllä tollanen n. 10 hp ero alkaa jo näkymään kellossakin, mutta enemmän saat aikaiseksi kunnon alustalla. Alusta kun toimii oikein, niin pystyy sitä pienempääkin tehomäärää käyttämään paremmin hyödykseen ja ajamaan mutkia kovempaa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

20.09.14 - klo:23:23 #87 Viimeisin muokkaus: 20.09.14 - klo:23:24 käyttäjältä paaton
No ei kai se hondakaan nyt noin tuhnu ole? Pakkohan tuon on olla takarenkaan teho.

Jään minäkin nopeuksissa ja avauksissa monelle kuussataselle, mutta olen kyllä laittanut sen ihan omaan piikkiin. Mutta juu, nyt aletaan virittelemään sitten konetta täälläkin, kun ei kerta muuten ajat parane ;)
Yammuissa tuo 120hp takasella tuntu olevan aika realistinen tavoite.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 20.09.14 - klo:23:23
No ei kai se hondakaan nyt noin tuhnu ole?

Jään minäkin nopeuksissa ja avauksissa monelle kuussataselle, mutta olen kyllä laittanut sen ihan omaan piikkiin. Mutta juu, nyt aletaan virittelemään sitten konetta täälläkin, kun ei kerta muuten ajat parane ;)
Yammuissa tuo 120hp takasella tuntu olevan aika realistinen tavoite.
Korhosen Tuukalta voi kysyä, että kuinka tuhnu toi kone oikeesti on. Ne teki aikalailla kaikki temput eikä siitä kummosia tehoja saanu ulos. Vakionokilla ja vakiolla nokkien ajotuksilla toi on just niin tuhnu kuin voi olettaakin. @Cat  ajo tolla mun mopolla sen Alastaron kisan ja kiros kun ei suorilla kulje mihkään verrattuna sen kawaan. Ja näkeehän tuon noista mun tänne laittamista vbo-filuistakin. Kiihtyvyys maksimissaan jossain 0,6g huitteilla ja tippuu n. 0,1 g aina kun lyö isompaa. Vertaa esim. tota mun ja parjanin dataa päällekkäin niin näkee hyvin sen eron. Toki kuskillakin oma osansa mutkasta lähtiessä, mutta kun rulla on auki niin ei siinä kuski enää paljon vaikuta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:23:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:23:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 20.09.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.09.14 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:19:34
Tuossa olis oma enkka (1:27) ja myös se joskus puhuttanut huippunopeus STK600:lla (253km/h).

Kenttä on vapaa, antaa paukkua.
Voi per...tahtoo lisää voimaa ja keulan, joka kantaa jarruissa. Pelkästään montun pohjalta shikaanin jarruun jään sulle 0,5 sekkaa ja pelkästään shikaanin jarrussa 0,25sekkaa. Ei paljon tartte ihmetellä, että mihin se kaikki aika hukkuu kun pystyt jarruttamaan n. 0,3 geetä meikäläistä kovempaa. Esim. sinne montun pohjalle jarrutettaessa mulla keula tärrää käsille vaikka ei ole kuin 0,7g jarrussa ja sulla samassa paikkaa yli 1g...

Edit. Positiivisena puolena tossa on se, että kolme eka mutkaa menee lähes tasoihin sun kanssa, mutta takasuoralle lähtiessa ero muuttuukin aika murskaavaksi. :D

Hyvä että positiivisiä juttuja löytyy :)

Paljos se sun mopo oikein tuottaa voimaa? Ja missä se on mitattu?

Meinaan vaan, että vaikka omassakin kone oli oikeasti hyvä, niin ei se vielä ollut likikään raketti. Silloin ladulta löytyi samasta penkistä kirnutettu vekotin, mikä hönki n. 20 heposta enemmän.
Muistelen mopon mukana tulleen dynolapun, joka todisti kaikki 108 heppaa. Pitäs tarkistaa oliko se koneelta vai takaselta, mutta pahoin pelkään, että koneelta.

No kyllähän se sitten vähän hommia kaipas konekin. Omastani tuli n. 119 hp sekä n. 62Nm takarenkaalta ja kohden ankarassa penkissä. Käyttöalue tuossa koneessa on pirullisen hyvä, eli se on oikeasti ajettava ja istuu ku nakki pyllyyn näille Suomen radoille.

Kyllä tollanen n. 10 hp ero alkaa jo näkymään kellossakin, mutta enemmän saat aikaiseksi kunnon alustalla. Alusta kun toimii oikein, niin pystyy sitä pienempääkin tehomäärää käyttämään paremmin hyödykseen ja ajamaan mutkia kovempaa.

Avauksissa toi alusta toimii ihan kivasti ja pitoo on riittävästi. Eniten toi alusta rajottaa jarruissa ja jonkin verran keskimutkassa, mutta mutkanopeudet on suht tontilla. Jarrut kun sais toimimaan niin lähtis paljon aikaa pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal