Motopark-dataa

Aloittaja pr7, 17.06.12 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.05.16 - klo:09:24
On noi nyt sentäs samalla hehtaarilla, sisäänmenossa pyörii 317-319,5 välissä äkkiä kattoen. Vikalla sisäkanttarilla 303-304 ja vasurin apexissa  310-312. Jonkin verta kyllä linja elää tossa, mutta laitetaan se kauden avauksen piikkiin. Takasuoran suunta on 313 aika tarkkaan. Kaikkein haastavintahan tossa on saada mopo painittua riittävän nopeesti vasemmalta oikeelle:
Mutulla veikaten toi haastavuus johtuu väärästä sisäänmenolinjasta ja liian aikasesta taitosta vasempaan. Ts ajat mopon tilaan jossa joudut painimaan sen vasemmalta oikeelle.
2,5 astetta 150 metrin matkalla (eka-toka kanttari) on ajolinjassa 6,5 metriä leveyssuunnassa, ja nopeudella 240 toi 150 m on 2,25 sekkaa.
Näyttäs olevan maksimikallistuksesta maksimikallistukseen vasen-oikee taitossa aika tasan 2,5s ja n. 170m. Nopeus tuolla välillä ~220->240km/h. Voi kyllä olla, että menen karva aikasin sisään siihen vasuriin.  Kusiaisella näköjään karvan pidempään pysyny oikeella. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, että kuin pitkälle voi pysyä oikeella ja vielä saada vasurin apeksin kiinni. Positiivista tossa on se, että ajan ton about samalla tavalla joka kerta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

ile90

tuossa ois mun nopein kierros motoparkista viime viikonlopulta. kertokaas vinkkiä missä mennään vihkoon ja missä ei (varmasti jokapaikasa vauhtia puuttuu) 

murmela

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:18:49
tuossa ois mun nopein kierros motoparkista viime viikonlopulta. kertokaas vinkkiä missä mennään vihkoon ja missä ei (varmasti jokapaikasa vauhtia puuttuu)
Ensimmäisenä pistää silmään että sun jarruissa ei oo oikein mitään ideaa? Mitä sä oikein yrität? Käytäksä jarrumerkkejä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ile90

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:18:49
tuossa ois mun nopein kierros motoparkista viime viikonlopulta. kertokaas vinkkiä missä mennään vihkoon ja missä ei (varmasti jokapaikasa vauhtia puuttuu)
Ensimmäisenä pistää silmään että sun jarruissa ei oo oikein mitään ideaa? Mitä sä oikein yrität? Käytäksä jarrumerkkejä?

käytän kyllä. mikäs jarruissa mättää? kerro enemmänki

murmela

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:18:49
tuossa ois mun nopein kierros motoparkista viime viikonlopulta. kertokaas vinkkiä missä mennään vihkoon ja missä ei (varmasti jokapaikasa vauhtia puuttuu)
Ensimmäisenä pistää silmään että sun jarruissa ei oo oikein mitään ideaa? Mitä sä oikein yrität? Käytäksä jarrumerkkejä?

käytän kyllä. mikäs jarruissa mättää? kerro enemmänki


Kerro ensin ett miten sä yrität jarruttaa, ett mikä sul on siinä niinku se idea...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ile90

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:23:29
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:18:49
tuossa ois mun nopein kierros motoparkista viime viikonlopulta. kertokaas vinkkiä missä mennään vihkoon ja missä ei (varmasti jokapaikasa vauhtia puuttuu)
Ensimmäisenä pistää silmään että sun jarruissa ei oo oikein mitään ideaa? Mitä sä oikein yrität? Käytäksä jarrumerkkejä?

käytän kyllä. mikäs jarruissa mättää? kerro enemmänki


Kerro ensin ett miten sä yrität jarruttaa, ett mikä sul on siinä niinku se idea...?
yritän jarruttaa siten että pyörä pystyssä kovin rutistus ja kallistuksen lisääntyessä vähennän jarrupainetta.

murmela

21.05.16 - klo:00:08 #171 Viimeisin muokkaus: 21.05.16 - klo:00:22 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 20.05.16 - klo:23:32
yritän jarruttaa siten että pyörä pystyssä kovin rutistus ja kallistuksen lisääntyessä vähennän jarrupainetta.
Tossa datassa on abaut kymmenen paikkaa missä sä hidastat vauhtia, ei voi oikein sanoo jarruttamiseks.

Esim toi vauhdikkain suora, ja sen jarru, hidastuvuus sulla max noin 0.7G.
Vauhtii on kummiski 200+ jolloin pelkkä ilmanvastus on 0.5G. Ja sit riippuen moottorin säädöistä ja luistokykästä niin moottorijarru voi olla jotain väliltä 0-0.5G.
Eli missä se sun jarru näkyy...??

Pelkästään etujarrulla saa taviskuskikin kuitenkin helposti jonku 0.8-1.0G jarrua tommosissa pitkissä siivuissa. Maksimissaan eturenkaan pito ollee luokkaa 1.2G.
Eli esim etujarru 0.8G + ilmanvastus 0.5G = 1.3G, ja toi on ihan perus jarru eikä vielä ees lähellekkään mikään über.

Eli tommosissa kovauhtisissa jarruissa sulla puuttuu puolet.

Ja sama linja jatkuu hitaissa jarruissa, eli puuttuu puolet. Ujoo lirutteluu jarruu hennosti hiplaillen, ja sen jälkeen rullailuu moottorijarrulla.
Lisäksi jarruteho, jarrutekniikka, jne vaihtelee mutkasta toiseen bingoloton ja viikingloton välillä. Ts ei mitään rutiinia havaittavissa, ei hitustakaan edes sinneppäin.

MUTTA, positiiviseti ajateltuna, todennäköisyys ett jarrutat keulan alta ennen apeksii on käytännössä noin nolla. Noilla jarrutehoilla siihen ei mitään saumaa.

Toinen positiivinen seikka on se ett näyttäis jopa siltä ett maltat kaasun kanssa, eli avaukset lähtee aika sopivasta kohtaa. Ja myöskin siten että mopo alkaa nousemaan pystyyn avauksen myötä.


Edit, ja lisätääs toi lottokuponki, siitä nähnee aika helposti(?) miltä jarrut näyttää. Punaset viivat 0G, -0.5G -1.0G.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

@ile90 ota tuolta aikaisemmin, muistaakseni sivu 4, mun pari vetoa ja vertaile niihin.

Nopeesti kun katoin, niin jotain feilua noissa sun käppyröissä on, mutta kun en ole tarkemmin perehtynyt siihen, että mistä noi kiihtyvyys ja jarrutus G:t tuo mokkula mittaa, niin en osaa sanoa mistä johtuu. Mutta että melko kovia lukemia siellä on yht'äkkiä kesken jarrun tai kiihdytyksen. Voiko mokkulan sijoittelu vaikuttaa noihin? Eli jos on jonkun tärisevän tai heiluvan osan päällä? En tiedä..

Jos "piikit" oikoo datasta pois, niin ei se äkkikatsomalla ihan totaali katastrofi ole.

Jos pelkästään nopeuksia vertailee ja missä "kulmassa" vauhti tulee alas, niin saa ehkä helpommin käsityksen siitä mitä siellä koitat tehdä. Voisit melkein joka paikassa pikkusen lisätä jarrupainetta ja vähän syvemmälle jarruun, nyt paikoin näyttää että menee pikkusen "rullaillen" ja vaan hiplaat sitä jarrua.

Mutta, mun aivotuksia noista datojen tutkimisesta ei kannata ottaa ihan niin vakavasti, en niitä kauheasti ole katsellut, on tullut vaan ajettua.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Joo ei ihan siistiä data ole. Ehkä viittä vaille sekoamassa oleva mokkula, sateliitteja kuitenki reippaasti näkee.

qazwsx

Alle 1.36 ilman jarrua, eihän tuo ihan huono oo ollenkaan :) Itte ymmärrä noista datoista mitään kunhan luin tuon Murmelan analyysin.Ja jos avaukset lähtee kerran oikeasta paikasta niin toihan näyttää silloin hyvältä tulevaisuutta ajatellen.




Nitrous

Hmmm....mites sen kehityksen piti mennäkään ajotekniikan osalta? Ensin linja, sit avaukset, mutkanopeus about tontilla ja vasta sitten jarrut. Kierrosaikaan ja Ilkan kehityskaareen nähden näyttää ihan hyvältä. Pikkasen kun vielä saa kierroksia alle niin voi alkaa pohtia jarruttamista.

Lisäksi motopark on ratana sellainen, että monessa paikkaa on tärkeämpää säilyttää hyvä nopeus kuin vetää jarruja täysillä. Shikaanin jarru taitaa olla ainut ns. helppo jarru tuolla, tosin siinäkin ottaa herkästi liikaa vauhtia pois. Mitä kattelin omaa kauden avausta omaan parhaaseen kiekkaan tuolla niin shikaanin jarrussa hävisin 0,2sekkaa, mutta shikaanissa 100m matkalla puolisen sekuntia, koska otin liikaa vauhtia pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

ile90

jarruttamisen kanssa on totuttelua kyllä tuon uuden pyörän kanssa. olin ekaa kertaa ajamassa motoparkissa kawalla (nyt 2 kertaa kokonaisuudessaan käynyt motoparkissa) ja eka kerta oli suikalla viime elokuussa.  vanhassa pyörässä oli kehnommat jarrut mitä nykyisessä. joten hyvin pitkälti samoja jarrupaikkoja käytin, mutta mutta.. mikä olisi paras keino opetella jarruttamaan? oikotietä onneen ei luultavasti ole mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

tamik87

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 21.05.16 - klo:10:25
jarruttamisen kanssa on totuttelua kyllä tuon uuden pyörän kanssa. olin ekaa kertaa ajamassa motoparkissa kawalla (nyt 2 kertaa kokonaisuudessaan käynyt motoparkissa) ja eka kerta oli suikalla viime elokuussa.  vanhassa pyörässä oli kehnommat jarrut mitä nykyisessä. joten hyvin pitkälti samoja jarrupaikkoja käytin, mutta mutta.. mikä olisi paras keino opetella jarruttamaan? oikotietä onneen ei luultavasti ole mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Alastarossa on hyvä reenata jarruttamista. Toistoja vaan. Sit kun sitä alkurunttausta reenaat niin huomaat että tapat vauhdin joka kerta mutkaan. Eli niin myöhänen jarru mikä ei lietso paniikkia ja sitten kun huomaat että pystyt pitämään oikean ajolinjan, hellität pehmeästi jarrusta. Ajattelet että jarru on vauhdin säätämistä varten. Sit vielä kun muistat kropan siirtää ennen jarrua niin pystyt keskittymään paremmin. Zumbaaminen pyörän päällä kesken jarrun poikkeuksetta sössii mutkan.

Nitrous

Tossa vielä vertailuna mun jarrukäppyrä 1:31 kierrokselta Ilen vastaavaan. Molemmat vähän kehnoo dataa-
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

ile90

elikkäs sekoileeko tuo qstarz? mulla on huhtikuussa ostettu uutena joten kovin vanhasta kalusta ei ole kyse. onko tuo longacc siis jarrukäppyrä? mikä tuo latacc on?

Powered by EzPortal