Tankkipatti

Aloittaja murmela, 14.07.13 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Making of tankkipatti.
(Jos sulla app on kuvaa valmiista niin lisää triidiin. Mä oon näköjään unohtanu dokumentoida.)

Yksi tapa on tehdä se solukumista. Etolasta sitä saa, ja sopivaa kontaktiliimaa spraypullossa. Ei oo ees hirveen kallista. Kuvassa näkyvä 10 mm solukumi maksaa vissiin jonku 80 e/ neliö ja sitä meni joku reilu puol neliöö tjsp.

Tuossa solukumissa on se hyvä puoli että sitä pystyy muotoilemaan esim rautasahalla, puukolla, leipäveitsellä, rälläkällä/lamellilaikalla, hiomapaperilla jne. Ja siit saa ihan hel***in hyvännäkösen vähällä vaivalla.
Huono puoli on ehkä se että se on aavistuksen turhan pehmoista, eikä välttämättä kestä ikuisuuksia kulumatta/ repeämättä. Tosin rääräässä voipi muut vehkeet hajota ennen, ett ei sekään välttisti niin huono asia sittenkään ole.

Eli applle piti vääntää tohon tankkiin 40 mm patti. Aikani siinä tuumailin ja pähkäilin, niin ajattelin että ensinnäkin apinoin kunnon kisapyöriä siinä, että tankin takaosan tulee olla mahdollisimman pystysuora jotta kuski saa siitä nivuselleen hyvän tuen.
Toisekseen tuumailin että sopiva korkeus on sen verran kuin mitä nivunen siihen tukeutuu, ettei tarvi tehä ihan megalomaanista ilmestystä. Plus ett se ei sit muna-asennossa painais liikaa vatsaan tjsp.
Kolmanneksi ajattelin että patin pitäisi olla sivulinjojen suhteen saumattomasti tankin linjoja jatkava, ettei siihen tulis ylimääräsiä kulmia jne.

Lisäksi yritin hieman käyttää luovaa silmää siinä, että piirtelin linjoja tussilla suoraan tankkiin, jotta se patti näyttäis mukiinmenevältä siinä mopossa.

Piirtelyn jälkeen maskasin ympäröivät alueet maalarinteipillä, jotta sprayliima/ solukumi ei tarttuis muualle kiinni.
Näin jälkikäteen; ois pitäny vetää viel teippiin merkkiviivat tyyliin sentin kahen ja kolmen päähän tosta rajasta, ett sit solukumin muotoonleikkausvaiheessa ois nopeemmin nähny missä se raja menee. Koska leikkasin ja hioin sen solukumin muotoonsa siinä paikallaan, ja maalarinteippi suojasi maalipintaa. Ei oikein tiennyt kuinka pitkälle voi leikata/ repiä sitä solukumia irti siit maalarinteipistä, ettei sit taas mene liian pitkälle.

Toinen asia minkä huomasin jälkikäteen; olis pitäny suojata koko mopo raksamuovilla, leikata siihen muoviin vain ton työskentelykohdan kokonen aukko, ja sit teipata se raksamuovi mopoon kiinni. Koska sitä v**un solukumipurua (rälläkkä&lamellilaikka) oli joka v**un paikka täynä.

Kolmas asia; maalarinteippi tarttuu aika vitusti kiinni solukumiseen satulaan. Eli siinä välissä kannattaa käyttää ihan jotain muuta kuin teippiä?

Aluksi liimailin tankin takaosaan poikittain solukuminpaloja/ siivuja, joilla sain muutettua takaosan pystysuoraksi. Niiden liiman kuivuttua muotoilin (käyttäen edellä mainittuja työkaluja) ne siten että ne jatko tankin sivulinjoja. Muotoon viimeistely muistaakseni 120 hiekkapaperilla.

Sitten nuo kuvassakin näkyvät kolme siivuu, eli tuossa vaiheessa tankin taka-alareuna siirtyi 30 mm taakseppäin. Myös nuo kolme siivua muotoillen samoilla työkaluilla jotta sai ne samaan linjaan tankin kylkien kanssa.
Eli vaikka tuo patti näyttää tuossa kuvassa isolta, niin se ei käytännössä kasvata tankin takaosaa kuin sen 30/ 40 mm.

Ja lopuksi vielä yksi pitkä 10 mm siivu koko systeemin ympäri, ja sen siivun reunojen viimeistely, niin patti oli valmis.

Tää nyt oli tämmönen experimentaalinen making of, koska app ei ollu speksannu oikeestaan mitään muuta kuin ett sen pitää olla 40 mm.
Ja funtsin, että jos sitä pitää jotenkin muotoilla, niin se on helppoo vaikka varikolla, koska toi solukumi on niin helposti työstettävää matskuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Siitä tuli tosi hyvä heti laakista. Pehmeä pitävä materiaali antaa hyvin tukea, eikä pattia edes tunne ajaessa. Siirretään uuteen tankkiin.
Ja on kyllä huippusiistikin.

murmela

26.07.13 - klo:23:03 #2 Viimeisin muokkaus: 23.09.13 - klo:20:26 käyttäjältä jarska
Ja tuossa näkyy sama mitä toteutin ko tankkipattiin, eli tuo ulkojalan nivuselle tarkoitettu viiste, silloin kun roikkuu, tankin takaosassa.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Löyty tommonen firman lähettämöstä niin kai se pitää tankkipatti vääntää kans tässä talven aikana. Aattelin sitten verhoilla sen jollain pitävällä mutta kestävällä, mitähän siihen löytäis?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 23.09.13 - klo:14:08
Löyty tommonen firman lähettämöstä niin kai se pitää tankkipatti vääntää kans tässä talven aikana. Aattelin sitten verhoilla sen jollain pitävällä mutta kestävällä, mitähän siihen löytäis?
Sienikumi vois olla yks vaihtoehto. Se on melkein samanlaista kuin tavallinen kumimatto. Eli ei käytännössä juurikaan repeä, toisin kuin solukumi, mistä ton patinkin tein.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20643063/sienikumilevyt
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Hmm. Toi on varmaan about samaa kuin pingismailan pinta. Ei varmaan huonoin vaihtoehto.

Birke

26.08.14 - klo:15:54 #6 Viimeisin muokkaus: 27.08.14 - klo:22:52 käyttäjältä Birke
Ajattelin väsätä tankkipatin murmelan ohjeiden mukaan. Puhelu Oulun Etraan ja kysely löytyykö EKO 40 liimapintaista solukumilevyä patin viimeistelyyn. Puhelu muistutti taistelemista tuulimyllyä vastaan. Tuli elävästi mieleen kun kysyin pari vuotta sitten samasta asiasta, silloin myyjä oli sitä mieltä ettei sellaista olekaan. Löin tiskiin Etran tuotekoodin kyseiselle tuotteelle, löytyi viimein ja tilattiin. Tänään ei oikein tahtonut löytyä ja menee pitkään jos tilataan, katsoi samalla tuotteen myyntihistoriaa koneelta. Toinen myyjä puhui taustalla "vain puoli metriä osti viimeksi"... Ai että mitä asiakaspalvelua.

Kysymys kuuluu löytyykö keneltäkään kaistaletta tuota liimapintaista? Itsellä on tallissa paksumpaa ei-liimapintaista ja siitä ajattelin tehdä patin "rungon". Tuo ohuempi liimapintainen on todella lujaa ja verkon takia lähes venymätöntä, siitä olisi hyvä tehdä pattiin siisti verhoilu.

Edit: tankkipatti löytyi valmiina :)

juice09

Lainaus käyttäjältä: Birke - 26.08.14 - klo:15:54
Ajattelin väsätä tankkipatin murmelan ohjeiden mukaan. Puhelu Oulun Etraan ja kysely löytyykö EKO 40 liimapintaista solukumilevyä patin viimeistelyyn. Puhelu muistutti taistelemista tuulimyllyä vastaan. Tuli elävästi mieleen kun kysyin pari vuotta sitten samasta asiasta, silloin myyjä oli sitä mieltä ettei sellaista olekaan. Löin tiskiin Etran tuotekoodin kyseiselle tuotteelle, löytyi viimein ja tilattiin. Tänään ei oikein tahtonut löytyä ja menee pitkään jos tilataan, katsoi samalla tuotteen myyntihistoriaa koneelta. Toinen myyjä puhui taustalla "vain puoli metriä osti viimeksi"... Ai että mitä asiakaspalvelua.

Kysymys kuuluu löytyykö keneltäkään kaistaletta tuota liimapintaista? Itsellä on tallissa paksumpaa ei-liimapintaista ja siitä ajattelin tehdä patin "rungon". Tuo ohuempi liimapintainen on todella lujaa ja verkon takia lähes venymätöntä, siitä olisi hyvä tehdä pattiin siisti verhoilu.

Edit: tankkipatti löytyi valmiina :)
kaksi kappaletta tankkipatteja ois vielä jäljellä, sopii Suzuki gsxr  kaikki vuosimallit, kemorassa voi tulla kyseleen

Powered by EzPortal