Jäsenten väliset

Aloittaja nopea57, 22.02.12 - klo:09:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:08
En nähnyt kaatoasi. Sen mitä olen perässäsi ajellut ja menoasi katsellut, niin en yhtään yllättynyt että kippauksesi tapahtui baut keskimutkassa.

Mykistävää. Huomaa, että mies osaa asiansa. Kaato kuitenkin tapahtui aivan mutkan alussa (mutkan keskiosaan matkaa n. 10-15m) ja siksi pyörä liukuikin melkeinpä suoraan radan suuntaisesti hiekalle. Mutta hei, radalla kuitenkin ja vieläpä ihan samasta radasta oli kyse. Ihan hyvin. Jatka ihmeessä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Maria - 09.03.12 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:15:19
Tuosta nimenomaisesta kaadosta; minä olen tehnyt aivan saman virheen

Mikä (ilmeisen yleinen?) virhe aiheutti nämä kaikki kaatumiset,
jotka osasit ennustaa tapahtuviksi, paitsi omalle kohdalle?

Millaisia ohjeita uskomalla ette olisi kaatuneet?
Tosta suuntaa antavaa esimerkkiä; kuva kaks:
http://www.1000rr.net/forums/showpost.php?p=363223&postcount=3

Alottelijalle on hyvin tyypillistä, on tehdä se virhe, että työntää perseen sivulle ja mopon nurin alle, ja jättää yläkropan "pystyyn".

Ett siinä vaiheessa kun unohtaa sen yläkropan käytön, ei tarvi yhtään ihmetellä jos esim jalkatapit tahtoo raapii keskimutkassa/ loppujen lopuks onnistuu kaatamaan sen moponsa keskimutkassa kylelleen. Onnistuu millä vauhdilla/ kierrosajalla tahansa. Ihan sama onko hitaassa/keski/vai nopeassa ryhmässä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

menac

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:08
En, vaan kerhokisan jälkeen, kun ei tarvinnut enää pysyä pystyssä, eikä jättää turvamarginaalia ajossa. Ikävä kyllä pitkän viikonlopun jälkeen fysiikka ei antanut enää aineksia mennä kovempaa, vaikka sitä vielä aivan väkisin toisen setin/ pari kierrosta yritin, jotta olisi päässyt alle sen maagisen 1:30! Harmi että kausi loppui tuohon.
Olen aikoinani tehnyt Yucca-palmulle ravinteena tuollaisen:

Ok, samana viikonloppuna kuitenkin. En tiedä missasinko vain, mutta ihan uteliaisuudesta, se sun ennätys alkukesällä? Tuossahan näkyy ilmeisesti vain kyseisen kauden ajat.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:08
En nähnyt kaatoasi. Sen mitä olen perässäsi ajellut ja menoasi katsellut, niin en yhtään yllättynyt että kippauksesi tapahtui baut keskimutkassa. Ts mun veikkaus on ett karrikoiden sanottuna; työnsit/kippasit sen mopon nurin/ allesi.
Btw, jos sulla on siit 10Hz gepsilogi, niin siitäkin ehkä näkee vinkkiä "mitä tapahtui".

Sulla on epäilemättä ihan hyviäkin pointteja ajamisestani, mm. kropan käytön suhteen, mutta mun mielestä on melkoisen kyseenalaista väittää tietäväsi mistä kaatoni johtui ja miten se olisi ollut vältettävissä, jos et edes tapahtumaa nähnyt. Vaikka olisit aiemmin joitakin kierroksia perässäni ajanut. Eikö sinusta? Jos neuvosi yleisemmin perustuvat kyseisenlaisiin lähtökohtiin, jakelisin niitä aika varoen.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:08
Tämä selvä. Onko ajankohta tuo 11.-13.5.?

Tarkoitus on paikalla olla, joten sopii mainiosti.


murmela

Lainaus käyttäjältä: menac - 09.03.12 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: Juha - 09.03.12 - klo:15:32
Minkälainen pannutus oli kyseessä ja mitä siinä tehtiin väärin?

Pitäiskö sun Jarska avata Jukalle ja mun kaimalle oma "Jukan & Juhan palsta" popcorn_gif

Alastaron ykkösmutkassa ilmeisesti jalkatappi otti maahan ja vetäisi mopon kumoon ja siitä liu'uttiin hiekoille. Ei mitään erityistä, murmela vain on jostain syystä niin viehättynyt tapaukseen, että siihen palaa kerta toisensa jälkeen ja vielä uudelleen. Ja uudelleen.

Edit. Onneksi ajokausi alkaa taas pian, niin tämä teoreettisen rata-ajon oppi-isämme epäilemättä saa allekirjoittaneenkin toimesta liudan uusia virheitä analysoitavakseen meidän muiden iloksi ja opiksi.
Niin, alkuunhan tuohan lähti siitä, että tähtiopettajasi kommentoi ajoasentoasi kuvan kanssa "kuva 2 kk sitten rata-ajon aloittaneesta tytöstä ja mielestäni ajoasento alkaa olemaan ihan kohdallaan:"
Ja kun näin tuon kuvan, niin ensimmäinen mulle mieleen tullut ajatus oli ett jaha, taas tyypillinen yläkroppa unohettu -tapaus, joka päätyy keskimutkaan nutulleen.
Enkä edes ollut ainoa joka kuvan nähtyään noin ajatteli.
Mutta ei hätää. Aivan varmasti tänäkin vuonna on radalla nähtävissä noita moponsa keskimutkaan nurin työtäviä, joten ei ainakaan tarvitse pelätä olevansa mitenkään ainutkertainen kyseisen ongelman kanssa painiessaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:17:18
Ett siinä vaiheessa kun unohtaa sen yläkropan käytön, ei tarvi yhtään ihmetellä jos esim jalkatapit tahtoo raapii keskimutkassa/ loppujen lopuks onnistuu kaatamaan sen moponsa keskimutkassa kylelleen. Onnistuu millä vauhdilla/ kierrosajalla tahansa. Ihan sama onko hitaassa/keski/vai nopeassa ryhmässä.

Mutta kun kyseessä ei ollut keskimutka. Kuinka se, ettei yläkroppaa käytä keskimutkassa, johtaa siihen, että pyörä kaatuukin jo mutkan alussa? Ennakoiko alusta ja renkaat sen, että tulevaisuudessa tulee tapahtumaan vaarantava virhe ja päättävät kaataa siksi pyörän?

Et siis ole nähnyt itse kaatoa, et ole tutkinut paikkaa jossa kaato tapahtui, mutta kykenet analysoimaan syyt ja seuraukset?

En muuten ole vieläkään saanut vastausta siihen miksi ajat kierroksen hitaammin kuin minä, käyttämällä useita vaihteita, kun minä ajan yhdellä vaihteella. Onko suoriin kysymyksiin vastaaminen oikeasti noin vaikeaa?
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:17:34
Mutta ei hätää. Aivan varmasti tänäkin vuonna on radalla nähtävissä noita moponsa keskimutkaan nurin työtäviä, joten ei ainakaan tarvitse pelätä olevansa mitenkään ainutkertainen kyseisen ongelman kanssa painiessaan.

Nyt en ole oikein mukana. Kuka on kaatanut pyöränsä keskimutkassa?
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.03.12 - klo:16:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:08
En nähnyt kaatoasi. Sen mitä olen perässäsi ajellut ja menoasi katsellut, niin en yhtään yllättynyt että kippauksesi tapahtui baut keskimutkassa.

Mykistävää. Huomaa, että mies osaa asiansa. Kaato kuitenkin tapahtui aivan mutkan alussa (mutkan keskiosaan matkaa n. 10-15m) ja siksi pyörä liukuikin melkeinpä suoraan radan suuntaisesti hiekalle. Mutta hei, radalla kuitenkin ja vieläpä ihan samasta radasta oli kyse. Ihan hyvin. Jatka ihmeessä.

Toi on aika mielenkiintoinen skenario; mopo liukuu radan suuntaisesti mutkassa.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:17:42
Toi on aika mielenkiintoinen skenario; mopo liukuu radan suuntaisesti mutkassa.  :)

Voin piirtää aiheesta kuvan sinulle joskus. En jaksanut muotoilla tuota sen tarkemmin. Fakta on kuitenkin se, ettei pyörä kaatunut keskimutkassa vaan aivan mutkan alussa. Voit nyt nopeasti keksiä lisää jotain hauskoja sukkeluuksia, lisäillä hymiötä tai palata vääntelemään nimeäni jne. Oletuksesi siitä, että pyörä olisi kaatunut keskimutkassa, oli väärä, siitä ei tarvitse käydä juupas eipäs -keskusteluja, se on fakta josta on kuvamateriaalia.

Toistan vaihteeksi kysymyksen: Miksi ajan kierroksen nopeammin yhdellä vaihteella kuin sinä haluamallasi tavalla?
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: menac - 09.03.12 - klo:17:32
Ok, samana viikonloppuna kuitenkin. En tiedä missasinko vain, mutta ihan uteliaisuudesta, se sun ennätys alkukesällä? Tuossahan näkyy ilmeisesti vain kyseisen kauden ajat.
Huhti 35,293, touko 35,818, kesä 33,404, heinä 32,780, elo 31,532, syys 30,247.

Lainaa
Sulla on epäilemättä ihan hyviäkin pointteja ajamisestani, mm. kropan käytön suhteen, mutta mun mielestä on melkoisen kyseenalaista väittää tietäväsi mistä kaatoni johtui ja miten se olisi ollut vältettävissä, jos et edes tapahtumaa nähnyt. Vaikka olisit aiemmin joitakin kierroksia perässäni ajanut. Eikö sinusta? Jos neuvosi yleisemmin perustuvat kyseisenlaisiin lähtökohtiin, jakelisin niitä aika varoen.

Ei sul sattuis oleen sitä racechrono/10Hz gepsilogii tapahtuneesta?

Mä nyt vain olen tässä 5 vuoden aikana ehtinyt näkemään aika monta kymmentä vastaavaa tapausta joista osa päättynyt lähes samalla tavalla nuppaamaan/ työntämään moponsa nurin. Tosin niissäkin hyvin harvassa olen ollut näkemässä itse kaatoa.
Mutta jos sä mielummin haluat uskoa esim tuon tähtiopettajasi vakuuttavaa verbaaliakrobatiaa, niin eipä se sinänsä ketään haittaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

menac

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:18:03
Huhti 35,293, touko 35,818, kesä 33,404, heinä 32,780, elo 31,532, syys 30,247.

Sun ennätys oli 1.35 viime kauden alussa, jolloin mitä ilmeisimmin takanasi oli 4 vuotta ja about 100 ratapäivää?
Jos näin, niin entistä enemmän ihmettelen alkuperäisessä viestissä esittämääni kysymystä, ottaen huomioon että mitä ilmeisimmin pidät omia metodejasi parempina kuin minun.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:18:03
Ei sul sattuis oleen sitä racechrono/10Hz gepsilogii tapahtuneesta?

Mä nyt vain olen tässä 5 vuoden aikana ehtinyt näkemään aika monta kymmentä vastaavaa tapausta joista osa päättynyt lähes samalla tavalla nuppaamaan/ työntämään moponsa nurin. Tosin niissäkin hyvin harvassa olen ollut näkemässä itse kaatoa.
Mutta jos sä mielummin haluat uskoa esim tuon tähtiopettajasi vakuuttavaa verbaaliakrobatiaa, niin eipä se sinänsä ketään haittaa.

Katson löytyykö. Mutta ihanko tosissasi sä olet sitä mieltä, että mun kannattaisi ennemmin kuunnella ventovierasta, joka ei tapahtumaa nähnyt? Todellako? "Tähtiopettajan" (alkuun ihan hauska termi, alkaa tosin käydä jo vähän vanhaksi) verbaaliakrobatiaa pääsen kyllä kuulemaan vähintään riittävästi, suodatettavaa siinäkin, mutta uskoisin että melkoisen paljon myös asiaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:18:03
Mutta jos sä mielummin haluat uskoa esim tuon tähtiopettajasi vakuuttavaa verbaaliakrobatiaa, niin eipä se sinänsä ketään haittaa.

Jaksat jatkaa räkyttämistä. Oma ennusteeni: Dog Gets Punked By A Cat! Bark Is Most Definitely Worse Than His Bite!

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

JTK

 offtopic_1

Työmaalla kuultua:

A: "Käytännössä tota ei voi tehdä noin"
B: "Niinniiiin, mutta mitens teoriassa"

Hienosti keskustelijat pysyy topikissa, ilmeisesti biologiselta iältään ns. täyskasvuisia.
Quot homines, tot sententiae.

murmela

Lainaus käyttäjältä: menac - 09.03.12 - klo:18:10
Sun ennätys oli 1.35 viime kauden alussa, jolloin mitä ilmeisimmin takanasi oli 4 vuotta ja about 100 ratapäivää?
Jos näin, niin entistä enemmän ihmettelen alkuperäisessä viestissä esittämääni kysymystä, ottaen huomioon että mitä ilmeisimmin pidät omia metodejasi parempina kuin minun.
Kuten sanoin:
Malttamaton ja typerä saat olla aivan vapaasti. Mutta ei se sitä tarkoita että tarvisi nupata aivan turhaan, jos se on vältettävissä pienellä muutoksilla. Mitään optimaalista suoritusta ei kannata hakea, mutta jos paketin palikoista joku on turhan sopimaton siihen pakettiin, on asialle syytä tehdä jotain ennen kuin joutuu parsimaan katteita.

Eli käytä enemmän yläkroppaas, niin ei mopon rojut oo maassa ja mopo nurin.

Lainaa
Katson löytyykö. Mutta ihanko tosissasi sä olet sitä mieltä, että mun kannattaisi ennemmin kuunnella ventovierasta, joka ei tapahtumaa nähnyt? Todellako? "Tähtiopettajan" (alkuun ihan hauska termi, alkaa tosin käydä jo vähän vanhaksi) verbaaliakrobatiaa pääsen kyllä kuulemaan vähintään riittävästi, suodatettavaa siinäkin, mutta uskoisin että melkoisen paljon myös asiaa.
Oma versiosi on "Alastaron ykkösmutkassa ilmeisesti jalkatappi otti maahan ja vetäisi mopon kumoon ja siitä liu'uttiin hiekoille."
Eihän se jalkatappi ota maahan, ellei mopo ole liian kylellään, ja liian kylelleen saa helposti siten että jättää yläkropan pystyyn.
Vastaavia tapauksia olen nähnyt kymmeniä, ts et ole ensimmäinen, etkä ikävä kyllä todellakaan tule olemaan viimeinen vastaava tapaus.

Voithan sä sit kesällä kysellä niilt ratakurssin vetäjiltä, ett miks keskiryhmän vauhdeissa -05 ZX-6R:n vakiojalkatapit ottaa maahan. Ehkä heillä on hieman uskottavampi rooli, vaikka vastaus olisi sama kuin mitä minä tarjoan.


Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: JTK - 09.03.12 - klo:21:24
offtopic_1

Työmaalla kuultua:

A: "Käytännössä tota ei voi tehdä noin"
B: "Niinniiiin, mutta mitens teoriassa"

Hienosti keskustelijat pysyy topikissa, ilmeisesti biologiselta iältään ns. täyskasvuisia.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

10.03.12 - klo:00:56 #74 Viimeisin muokkaus: 10.03.12 - klo:01:05 käyttäjältä app
Jäsenten väliset-ketju on ollut rr-henkistä luettavaa. Tiukkaa skabaa. Löysinpä menneiden aikojen dokumentin siitä, että olen ollut nuori ja nopein jossain joskus... Pesin itse Ekku Mannion (EM 2:) tässä kahden osakisan SM-kisassa, voittaen molemmat . GT24F on sarja, ja minä Ari Päivinen. Gt24 oli/on avoin luokka, jossa viritys vapaa,mutta aerodynaamiset lisäkkeet kielletty. http://www.elisanet.fi/ilkka.mannio/vanhatme.htm
F24-autoilla me ajetittiin 30 sek satarttikokessa n. 5.2-5.4 kierosta / 30 sek. Avoimen luokan autoilla (siipiautot) meni samala radalla 6,8-6-9 kierosta. Näin suuri on lajissa aerodynamiikan vaikutus. Molemmat kisat ajettiin samalla rungolla ja moottorilla, aerodynaaminen pito oli vaan pois F-luokassa.

Tässä kuvaa lajista. Onpa pari kaveriakin mukana, 35 vuoden!! takaa. Tekiinkka edelleen lähes samanlaista, sattuman kiitos.  Googlettamalla muutaman olusen juoneena löysin tämän pätkän.Slot Racing ES-24

Powered by EzPortal