Jäsenten väliset

Aloittaja nopea57, 22.02.12 - klo:09:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: app - 10.03.12 - klo:00:56
Tässä kuvaa lajista. Onpa pari kaveriakin mukana, 35 vuoden!! takaa. Tekiinkka edelleen lähes samanlaista, sattuman kiitos.  Googlettamalla muutaman olusen juoneena löysin tämän pätkän.Slot Racing ES-24

Totta ei vissiin harrastettu pikku sievässä tai kanuunassa :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

menac


Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: menac - 09.03.12 - klo:18:10
Sun ennätys oli 1.35 viime kauden alussa, jolloin mitä ilmeisimmin takanasi oli 4 vuotta ja about 100 ratapäivää?
Jos näin, niin entistä enemmän ihmettelen alkuperäisessä viestissä esittämääni kysymystä, ottaen huomioon että mitä ilmeisimmin pidät omia metodejasi parempina kuin minun.
Kuten sanoin:
Malttamaton ja typerä saat olla aivan vapaasti. Mutta ei se sitä tarkoita että tarvisi nupata aivan turhaan, jos se on vältettävissä pienellä muutoksilla. Mitään optimaalista suoritusta ei kannata hakea, mutta jos paketin palikoista joku on turhan sopimaton siihen pakettiin, on asialle syytä tehdä jotain ennen kuin joutuu parsimaan katteita.

Eli käytä enemmän yläkroppaas, niin ei mopon rojut oo maassa ja mopo nurin.
Lainaa



Katson löytyykö. Mutta ihanko tosissasi sä olet sitä mieltä, että mun kannattaisi ennemmin kuunnella ventovierasta, joka ei tapahtumaa nähnyt? Todellako? "Tähtiopettajan" (alkuun ihan hauska termi, alkaa tosin käydä jo vähän vanhaksi) verbaaliakrobatiaa pääsen kyllä kuulemaan vähintään riittävästi, suodatettavaa siinäkin, mutta uskoisin että melkoisen paljon myös asiaa.
Oma versiosi on "Alastaron ykkösmutkassa ilmeisesti jalkatappi otti maahan ja vetäisi mopon kumoon ja siitä liu'uttiin hiekoille."
Eihän se jalkatappi ota maahan, ellei mopo ole liian kylellään, ja liian kylelleen saa helposti siten että jättää yläkropan pystyyn.
Vastaavia tapauksia olen nähnyt kymmeniä, ts et ole ensimmäinen, etkä ikävä kyllä todellakaan tule olemaan viimeinen vastaava tapaus.

Voithan sä sit kesällä kysellä niilt ratakurssin vetäjiltä, ett miks keskiryhmän vauhdeissa -05 ZX-6R:n vakiojalkatapit ottaa maahan. Ehkä heillä on hieman uskottavampi rooli, vaikka vastaus olisi sama kuin mitä minä tarjoan.

Voi jeesus. Tää on kuin kiihkouskovaisen kanssa väittelisi.

Kyllä, pyrin välttämään turhia kaatumisia.
Kyllä, pyrin kuuntelemaan neuvoja osaavammiltani, osaa näistä jopa soveltamaan. Itseäni tunnen kuitenkin sen verran, että mulla tuskin mielenkiinto lajia kohtaan säilyy, jos vielä 3 vuotta pitäisi Alastaroa tahkota nykyisen ennätyksen (1.34) tienoilla. Sulla ilmeisesti säilyi, hieno juttu, vaikket itsekään kaadoitta ole selvinnyt. Kaatoni epäilemättä ovat "turhia", sillä jos olisin kaatoon johtavan asian tehnyt toisin, olisi se ollut vältettävissä. Niin nopea uuden omaksuja en kuitenkaan ole, että olisin jo ensimmäisenä ratakesänäni oppinut moniakaan asioita vielä oikein tai edes hyvin tekemään. Treenailu jatkuu.

Sun näkemyksesi ajostani on käyneet talven mittaan jo selviksi, ja tuo toisto hieman jo puuduttaa. Jospa keskittyisit vaikka siihen omaan ajoosi, niin ehkä saat mutkin pidettyä vielä ensi kesän takanasi. Epäilen, tosin. Jukan härkkiminen jos on pääasia, niin siihen löytänet tyylikkäämmänkin tavan.

app

10.03.12 - klo:10:04 #77 Viimeisin muokkaus: 10.03.12 - klo:10:09 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Juha - 10.03.12 - klo:07:52
Lainaus käyttäjältä: app - 10.03.12 - klo:00:56
Tässä kuvaa lajista. Onpa pari kaveriakin mukana, 35 vuoden!! takaa. Tekiinkka edelleen lähes samanlaista, sattuman kiitos.  Googlettamalla muutaman olusen juoneena löysin tämän pätkän.Slot Racing ES-24

Totta ei vissiin harrastettu pikku sievässä tai kanuunassa :D

No eipä juuri. Viimeisen SM:n voitin täys ikäisenä 18 v, vuonna -77. Silloin vakio B:ssä, ja tuossa avoimen luokan F:ssä.

Rata on standartoitu (Bue King niminen), joka 42 m pitkä, 7 mutkaa. Kierroksia 30 sekunnin starttikokeessa ajettiin 6.8-7.2 (omat parhaat Helsingin radalla). Autossa takanakit pehmeää vaahtokumia (umpi), ja pitoa säädeltiin levittämällä radan pintaan eri paksuisia öljyjä; jarruihin paksua, johon tarttuu kuin tervaan, jos likaa laittaa, mutkiin ohuempaa, joka sallii sladissa mennä läpi.
Avoimen luokan moottori kehitti noin 3-400 w, ja auton paino ehkä 100-150 g. Kymmenen metrin pääsuoran päässä oli nopeus yli 100, ja suoran päässä oleva voimakkaasti doseerattu mutka, säteeltään n. 3 m, ajettiin kahva pohjassa. Pääsuoran dosikseen jos erehtyi jäämän toisen auton ulkopradalle, perä paiskasi välittömästi seinään. Mennään niin voimakkaassa sladissa, korkeiden tikanperämäisten siipien estäessä luiston karkaamisen.

Joka tapauksessa vajaan 4 sek. aikana 7 mutkaa, joista syheröimmät kuvan mukaisia tiukkoja karuselleja ym.

Kuvan rata ei ole Blue King, vaan joku muu, ilmeisesti tilan ehdoilla rakennettu. Isot kisat ajettaneen kansallisellakin tasolla edelleen BK:lla, kansainväliset aina.

murmela

Lainaus käyttäjältä: menac - 10.03.12 - klo:09:12
Voi jeesus. Tää on kuin kiihkouskovaisen kanssa väittelisi.

Kyllä, pyrin välttämään turhia kaatumisia.
Kyllä, pyrin kuuntelemaan neuvoja osaavammiltani, osaa näistä jopa soveltamaan. Itseäni tunnen kuitenkin sen verran, että mulla tuskin mielenkiinto lajia kohtaan säilyy, jos vielä 3 vuotta pitäisi Alastaroa tahkota nykyisen ennätyksen (1.34) tienoilla. Sulla ilmeisesti säilyi, hieno juttu, vaikket itsekään kaadoitta ole selvinnyt. Kaatoni epäilemättä ovat "turhia", sillä jos olisin kaatoon johtavan asian tehnyt toisin, olisi se ollut vältettävissä. Niin nopea uuden omaksuja en kuitenkaan ole, että olisin jo ensimmäisenä ratakesänäni oppinut moniakaan asioita vielä oikein tai edes hyvin tekemään. Treenailu jatkuu.

Sun näkemyksesi ajostani on käyneet talven mittaan jo selviksi, ja tuo toisto hieman jo puuduttaa. Jospa keskittyisit vaikka siihen omaan ajoosi, niin ehkä saat mutkin pidettyä vielä ensi kesän takanasi. Epäilen, tosin. Jukan härkkiminen jos on pääasia, niin siihen löytänet tyylikkäämmänkin tavan.

Ajoasento vaikuttaa sun ajamiseen kokonaisuudessaan hyvin merkittävästi. Ja lisäksi, kuten Jukkakin sanoi, vanhasta&väärästä poisoppiminen on/voi olla hidasta ja vaikeaa.
Joten siinä luulisi olevan tarpeeksi syitä, miksi se yläkroppa kannattaa alusta asti ottaa siihen kokonaispakettiin mukaan.

Ja jos tavoitteenasi on kehittyä mahdollisimman nopeaksi, mahdollisimman nopeasti. Niin kuten sanoin, kysy niiltä ratakurssin vetäjiltä. Vai ovatko hekin fanaattisia jos he kertovat samat asiat.
Tai katsele oikesti nopeiden kuskien menoa ja apinoi heitä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

menac

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.03.12 - klo:11:03
Ajoasento vaikuttaa sun ajamiseen kokonaisuudessaan hyvin merkittävästi. Ja lisäksi, kuten Jukkakin sanoi, vanhasta&väärästä poisoppiminen on/voi olla hidasta ja vaikeaa.
Joten siinä luulisi olevan tarpeeksi syitä, miksi se yläkroppa kannattaa alusta asti ottaa siihen kokonaispakettiin mukaan.

Ja jos tavoitteenasi on kehittyä mahdollisimman nopeaksi, mahdollisimman nopeasti. Niin kuten sanoin, kysy niiltä ratakurssin vetäjiltä. Vai ovatko hekin fanaattisia jos he kertovat samat asiat.
Tai katsele oikesti nopeiden kuskien menoa ja apinoi heitä.

Mä en oikeasti tajua tuota sun jankkaamistasi. En missään kohtaa ole sanonut pitäväni ajoasentoani hyvänä tai olevani tyytyväinen siihen, päinvastoin. Neuvot tosin otan mieluummin vastaan kavereilta, joilla on omiakin näyttöjä asiantuntemuksensa tueksi. Tämä on ehkä paras ohje, jonka olen tähtivalmentajaltani saanut.

Jokinhan tuossa sun tyylissäsi mättää, jos olet vuosikausia tahkonnut samaa rataa etanavauhtia onnistumatta edes pysymään pystyssä?

Jatka toki, jos siltä tuntuu. Minä en jaksa enää samasta vääntää.


murmela

Lainaus käyttäjältä: menac - 10.03.12 - klo:13:02
Mä en oikeasti tajua tuota sun jankkaamistasi. En missään kohtaa ole sanonut pitäväni ajoasentoani hyvänä tai olevani tyytyväinen siihen, päinvastoin. Neuvot tosin otan mieluummin vastaan kavereilta, joilla on omiakin näyttöjä asiantuntemuksensa tueksi. Tämä on ehkä paras ohje, jonka olen tähtivalmentajaltani saanut.

Jokinhan tuossa sun tyylissäsi mättää, jos olet vuosikausia tahkonnut samaa rataa etanavauhtia onnistumatta edes pysymään pystyssä?

Jatka toki, jos siltä tuntuu. Minä en jaksa enää samasta vääntää.

Paljonko pitää kierrosaika olla,
ja
kuinka nopeasti, eli monessako ratapäivässä/ harrastusvuodessa, tuo kierrosaika tulee olla saavutettu,
jotta kyseisellä neuvojalla on sinun mielestäsi kompetenssia neuvoa sinua?

Siitä olemme varmaankin ihan samaa mieltä, että kysy niiltä ratakurssin vetäjiltä. Heidän neuvomana tietyt asiat kelpaavat sinulle todennäköisesti huomattavasti paremmin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

menac

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.03.12 - klo:13:15
Paljonko pitää kierrosaika olla,
ja
kuinka nopeasti, eli monessako ratapäivässä/ harrastusvuodessa, tuo kierrosaika tulee olla saavutettu,
jotta kyseisellä neuvojalla on sinun mielestäsi kompetenssia neuvoa sinua?

Siitä olemme varmaankin ihan samaa mieltä, että kysy niiltä ratakurssin vetäjiltä. Heidän neuvomana tietyt asiat kelpaavat sinulle todennäköisesti huomattavasti paremmin.

Ongelma lienee se, että neuvojia riittää aina, ja vaikeus on tunnistaa joukostaan ne, joita kannattaa ja on turvallista uskoa. Oletko sitä mieltä, että sinun track recordillasi ja vieraana ihmisenä minun kannattaisi kritiikittä uskoa sinua?

Juurikin tämän takia rata-ajokurssi lienee saatavilla olevista vaihtoehdoista melkoisen hyvä. Viimeinen kappaleesi taitaakin olla about ainoa asia, mistä samaa mieltä olemme.

Jukka_R

10.03.12 - klo:16:15 #82 Viimeisin muokkaus: 16.12.13 - klo:15:53 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: menac - 10.03.12 - klo:09:12
Voi jeesus. Tää on kuin kiihkouskovaisen kanssa väittelisi.

Et ole ainoa. Kokeillaan faktojen maailmaa, katsotaan kuinka käy vai joudunko taipumaan ja tunnustamaan, että maapallo on sittenkin litteä.

Fakta 1. Olen Juhaa nopeampi. Sen verran nopeampi, että ohittaisin kierroksella kilpailussa. Millainen vauhti on 1:30.0 ja millainen 1:26.0 voi aiheeseen perehtymättömämpi tarkastella vaikka tuolta:

http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_tulokset

Alla kärkiviisikon ajat, osa ajanut tonnisella, osa kusiaisella. Timon pyörä on verrattavissa omaani, hieman paremmalla alustalla tosin, mutta tehot samat.

1 66 Timo Viinikka 01:25.011 Yamaha R1
2 99 Olli E Immonen 01:25.873 Honda CBR 1000 RR
3 2 Santtu Pyymäki 01:26.192 11 121,609 Suzuki 600
4 65 Markus Pulkkinen 01:26.170 Yamaha 600
5 5 Jukka Pöllänen 01:26.933

Fakta 2 En juurikaan roiku pyörän päällä, aika eleettömästi liikun, videoilta asian voi tarkastaa jos epäilyttää

Fakta 3 En ole 12 vuoden aikana kaatunut kertaakaan moottoriradalla treeneissä, en kertaakaan kuivalla, kisalähtöjä takana vajaa 50, ratapäiviä vajaa 700. Sateella olen kisassa kaatunut kerran.

Faktoista (premisseistä) 2 ja 3 vedetty johtopäätös: Roikkumattomuus ei johda automaattisesti kaatumiseen vauhdin kasvaessa tasolle 1:34 kun se ei johda kaatumiseen selkesti kovemmassa vauhdissakaan (1:26). Uskaltaisin väittää, ettei tästä maasta löydy yhtään kuskia, maailmatakaan tuskin montaa, joka ajaisi omalla pyörälläni 8 sekuntia/kierros nopeammin Alastarolla kuin minä (rataennätys on 1:17 alkuinen hieman laitetummalla pyörällä ja hieman pitävimmillä renkailla ja Kallion ajamana).

Fakta 4 Alle 20 ratapäivää ja ensimmäistä kesää ajanut kuski (nainen) ajoi 1:34 alkuisen ajan Alastarolla ZX6R vm. 2005 -pyörällä minun ja muutaman muun neuvojen jälkeen.

Fakta 5 (tosin kuljettajan itsensä kertomaa) n. 80:n ratapäivän ja 4 vuoden jälkeen kuljettaja (mies) ei ollut vielä päässyt 1:34 alkuiseen aikaan Alastarolla ZX6R vm. 2005 -pyörällään. Samalla kuljettajalla on kuitenkin omasta mielestään kompetenssia neuvoa itseään huomattavasti nopeampia kuljettajia.

Fakta 6 Väitteistä huolimatta tässä jo useamman kerran jauhettu kaato EI tapahtunut keskimutkassa vaan mutkan alussa.

Oletus kaadon syistä: a) liian kova ja äkillinen jarrutus, joka johti eturenkaan pidon menettämiseen b) pidon menettämisen jälkeen pyörä kallistui kyljelleen, c) jalkatappi otti kiinni rataan d) jonka jälkeen myös takarenkaan pito loppui ja e) pyörä kaatui kyljelleen.

Fakta 7 Kävin itse tutkimassa paikan päällä kaatumisen jäljet toisen kouluttajan kanssa ja kuvasimme jäljet ja analysoimme asiaa muutaman muun aihepiiriin perehtyneen kanssa.

Fakta 8 Murmela alias Murmela joka väittää kaadon tapahtuneen keskimutkassa ja johtuneen liiallisesta roikkumisesta EI ole nähnyt kaatoa, EIKÄ ole käynyt kaadon jälkiä tutkimassa VAAN on tehnyt oletuksia mielikuviensa perusteella JA vetänyt näistä fiktiivisistä, todellisuuteen pohjautumattomista mielikuvistaan johtopäätöksiä jotka ovat nyt vaan vääriä.

Jatkamme opetusta meidän metodeilla ja elämme oletuksessa, että saamme kouluttamamme kuljettajat lähes poikkeuksetta oppimaan ajamaan nopeammin ja turvallisemmin mitä itse olemme oppineet yrityksen ja erehdyksen kautta. Toistaiseksi näin on kaikkien kohdalla käynyt.

Jos murmelalla ei ole itse aiheeseen mitään annettavaa, voi toki jatkaa henkilöön käyvää arvostelua. Reiluuden nimissä toivoisin sen kuitenkin tapahtuvan ihan nokatusten.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Oliskos muuten Jukalla, Murmelalla ja Menacilla laittaa tohon "ajoasennot" ketjuun joitain kuvia ittestään, jos niistä jotain näkis?
Kiva olis kattella ja auttais ehkä vähän meitä pysymään kartalla, mistä tässä keskustellaan.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.03.12 - klo:16:26
Oliskos muuten Jukalla, Murmelalla ja Menacilla laittaa tohon "ajoasennot" ketjuun joitain kuvia ittestään, jos niistä jotain näkis?
Kiva olis kattella ja auttais ehkä vähän meitä pysymään kartalla, mistä tässä keskustellaan.

Kuvat kertovat loppupelissä aika vähän verrattuna liikkuvaan kuvaan. Jälkimmäistä kyllä löytyy myöskin ja niistä sitten voi ajoasentoja katsella. Täytyy katsoa jaksanko joku päivä latailla jonnekin, HD-tasoista kun on niin vie vähän tilaakin.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.03.12 - klo:16:15
Murmela joka väittää kaadon tapahtuneen keskimutkassa ja johtuneen liiallisesta roikkumisesta

Tuo taisi mennä aivan väärin päin?

Lainaa
Jatkamme opetusta meidän metodeilla ja elämme oletuksessa, että saamme kouluttamamme kuljettajat lähes poikkeuksetta oppimaan ajamaan nopeammin ja turvallisemmin mitä itse olemme oppineet yrityksen ja erehdyksen kautta. Toistaiseksi näin on kaikkien kohdalla käynyt.

Onhan tuo aika mielenkiintoinen väittämä tilanteesta jossa ollaan jo keskiryhmän vauhdeista nutullaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

menac

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.03.12 - klo:17:33
Onhan tuo aika mielenkiintoinen väittämä tilanteesta jossa ollaan jo keskiryhmän vauhdeista nutullaan.

Et vastannut kysymyksiini?

Lainaus käyttäjältä: menac - 10.03.12 - klo:13:02
Jokinhan tuossa sun tyylissäsi mättää, jos olet vuosikausia tahkonnut samaa rataa etanavauhtia onnistumatta edes pysymään pystyssä?
Oletko sitä mieltä, että sinun track recordillasi ja vieraana ihmisenä minun kannattaisi kritiikittä uskoa sinua?



Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Gixutin - 10.03.12 - klo:16:01
Vastataanko näin, minua saa tulla neuvomaan ajasta riippuen, mutta en kyllä itse kehtaisi mennä neuvomaan ketään joka ajaisi vaikka pari sekuntia nopeammin, kun olisi sellainen olo että ei minulla ole paljoa annettavaa hänelle, toisin kuin jollain muulla.

Sama vika. En tosin ole saanut esittämääni kysymykseen (miksei omat neuvot toimi itselle) vastausta sen enempää kuin sinäkään ja tuskin tulemme saamaan.

Mutta pokerista ehdottomasti pisteet. Itse en kyllä millään ilkeäisi mennä itseäni nopeampia, kokeneempia ja vanhempia neuvomaan. Eri asia on, jos voisin omaa hitauttani perustella sillä, että olen jo neuvomaani vanhempi enkä fyysisistä rajoitteistani johtuen pääsisi nuorempieni vauhtiin enää.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.03.12 - klo:17:27
Hienoja pätkiä Jukka, tattis! hesse_ok
Kuriositeettina mainittakoon että tuossa ensimmäisessä videossa "näkyy" myös kunka Jukka kiilaa kierroksella ohitettavan ulos apeksista, jotta hänen oppilaansa pääsee tuon kiilattavan ohi.
Todella reilu kerho kisa.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.03.12 - klo:17:42
Lainaus käyttäjältä: Gixutin - 10.03.12 - klo:16:01
Vastataanko näin, minua saa tulla neuvomaan ajasta riippuen, mutta en kyllä itse kehtaisi mennä neuvomaan ketään joka ajaisi vaikka pari sekuntia nopeammin, kun olisi sellainen olo että ei minulla ole paljoa annettavaa hänelle, toisin kuin jollain muulla.

Sama vika. En tosin ole saanut esittämääni kysymykseen (miksei omat neuvot toimi itselle) vastausta sen enempää kuin sinäkään ja tuskin tulemme saamaan.

Mutta pokerista ehdottomasti pisteet. Itse en kyllä millään ilkeäisi mennä itseäni nopeampia, kokeneempia ja vanhempia neuvomaan. Eri asia on, jos voisin omaa hitauttani perustella sillä, että olen jo neuvomaani vanhempi enkä fyysisistä rajoitteistani johtuen pääsisi nuorempieni vauhtiin enää.

Paljonko kierrosaikani pitäisi olla alastarossa nyt, jotta se todistaisi neuvojen toimivan myös itselleni?
Paljonko kierrosaikani pitäisi olla alastarossa tällä kaudella, jotta se todistaisi neuvojen toimivan myös itselleni?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal