Kilpatallin perustaminen, mihin luokkaan ?

Aloittaja pienisopoapina, 12.08.13 - klo:15:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

12.08.13 - klo:15:20 Viimeisin muokkaus: 12.08.13 - klo:19:59 käyttäjältä pienisopoapina
Tuossa Aeolos-teemin ketjusta sain inspiraation tämmöiseen pohdiskeluun.

Itse olin ensin menossa B:hen kisaamaan henkilökohtaisten ongelmieni vuoksi. Ongelmat poistuivat ja osallistuin lopulta YCC:hen. YCC:n näen loistavana alkuluokkana. Kustannukset ovat pienet, pyörän ei tartte olla ihan viimeistä huutoa ja meno on mukavaa. Tänä vuonna pari kisaa, ens vuonna koko sarja ja jos rahaa riittää kaluston päivitykseen, niin sitten B:hen ja jonain päivänä B:n karsinnasta Kallion ja Wehnän kanssa samalle viivalle - oispa nannaa.
Koko kausi YCC:tä opettais radat, sais varmuuttaa ajamiseen ja pyörän säätämiseen. Sitten ois valmiimpi B:hen. Tutussa Kemorassa vois kokeilla B:täkin (kalustovarauksella). Käsittääkseni YCC säännöt sallii yhden B-kisan.

Talliasioita en oikein ole vielä miettinyt. Kannattaisko se perustaa yhdistyksenä, OY:nä, osuuskuntana vai muuten. Noin saisi raha-asiat meneen oikein. Joku kokenut vois hieman aukaista asiaa ?

MUOKKASU:
Luin tuon tekstini uudestaan ja hokasin, jotta sen sävy oli liian itsekeskeinen. Ajatukseni oli yleisesti herättää keskustelua ja kaivaa vinkkejä tallin perustamisesta. Omia haaveitani käytin esimerkkinä.

Jonain päivänä perustetaan MPRATA Racing tiimi. Hommataan isolla porukalla ponsoreita, Järjestetään kuskikarsinnat ja kun kuskit kasvaa Motogp:hen niin ne lähettää meille kiitoseksi kutsukortteja Sepangiin. Sopiiko Cat ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

sloun

toi kiinnostaa itseäkin ens kautta ajatellen et missä muodossa kannattaa perustaa. eikös firman nimiin saa renkaat verottomina.?.  :D

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: sloun - 12.08.13 - klo:15:58
. eikös firman nimiin saa renkaat verottomina.?.  :D

saa kun on ensin tuloja(=laskutusta) mistä alv:t voi vähentää.

Ry:tä kai monet suosii ainakin alussa kun € summat ei ole vielä niin mahdottomia ja suurin leipä pöytään haetaan muulla toiminnalla kuin kisaamalla.

parjan_fin

Jep.

Pistä pystyyn tmi. Helpoin kirjanpidollisesti, eikä tartte mitään yhdistys-, tai perustamiskokouksia jne.

Kirjanpitäjän kun hommaa, ellet itse tai tiimistä joku osaa sitä hoitaa, niin olet jo melkosen maalissa homman kanssa. Alle 8500 (muistaakseni) jos on tuloja sisäänpäin vuodessa, niin saat pyörittää koko touhua ALV 0%, koska on vähäistä liiketoimintaa... Tosin, silloin et saa vähentää ALV:ja mistään.

Mutta, jos laitat ALV rekisteriin myös, niin olipa tulot sitten mitä tahansa, niin saat myös ALV:t, mutta pääset siihen joka kk / joka toinen kk rumbaan mukaan.

Itse olen pyörittänyt tmi:ä 2003 vuodesta lähtien ja kun toiminta-alat valitsee tarpeeksi laajasti, niin voi laittaa kirjanpitoon esim. matkakulut kisapaikalle ja takaisin ihan ilman ongelmia tai epäilyksiä.

Itse käännyin tutun kirjanpitäjän puoleen ja hän tuota suositteli sekä alkoi myös pientä kirjanpitoani pyörittämään. Enkä todellakaan kadu touhua. Kerran vuodessa paperit kirjanpitäjälle, tarkistelee tilinpäätöksen ja hän lyö vielä laput puolestani verottajalle. Simppeliä ja homma toimii.

-Jani
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

slowrider

Kannattaa myös muistaa se, että kun toiminimen tai oyn tms pistät kisailua varten pystyyn, niin varsinainen leipätyö kannattaa olla varmalla pohjalla jos kisailulla et meinaa elää. Meinaan lomautusten tms sattuessa tuollainen yritystoiminta on este työttömyyspäivärahoille,liitonrahoille yms. Eli silloin olet yrittäjä. Piste

Eli ehkä muutaman satasen sponssitarrojen takia ei kannata hommaan lähteä jos toimit normiduunarina.

pienisopoapina

12.08.13 - klo:20:05 #5 Viimeisin muokkaus: 12.08.13 - klo:20:42 käyttäjältä pienisopoapina
Korjaan hiukan aloituspostauksen ajatusta. Tarkoitus oli herättää yleistä pohdiskelua tallin perustamisesta ja tuo oma suunnitelma oli niinku esimerkkinä. Toki ois siistiä perustaa itekin talli POKORR (POhjoisen KOittelijat) 

Löysin tämmösen automiesten opinnäytetyön:

Kilpatallin perustaminen Endurance Racing-luokkaan

Tässä työssä kerrotaan tarpeellista tietoa siitä mitä aloitteleva kilpailutiimi tarvitsee tietää aloittaakseen kilpailemisen Endurance Racing-luokassa.
Työssä esitetään lajin tarkoitus, kuljettajiin liittyvät vaatimukset, säännöt, tarvittavat muutokset autoon ja pakolliset muutokset. Pohditaan myös, minkälaisen auton tulisi ostaa vai kannattaako ostaa valmis kilpa-auto. Lisäksi tehdään ehdotuksia, joiden avulla tiimi saa autostansa paremman. Lisäksi tehtiin karkea arvio kustannuksista.
Lopuksi olen pohtinut lajin säännöstön sopivuutta kyseiseen lajiin ja ehdottanut muutamia parannuksia. Pohdin myös lajin tulevaisuudennäkymiä.


Jos joku kaveri on vailla opinnäytetyön aihetta, niin mopopuolelle vastaava.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:19:54
Kannattaa myös muistaa se, että kun toiminimen tai oyn tms pistät kisailua varten pystyyn, niin varsinainen leipätyö kannattaa olla varmalla pohjalla jos kisailulla et meinaa elää. Meinaan lomautusten tms sattuessa tuollainen yritystoiminta on este työttömyyspäivärahoille,liitonrahoille yms. Eli silloin olet yrittäjä. Piste

Eli ehkä muutaman satasen sponssitarrojen takia ei kannata hommaan lähteä jos toimit normiduunarina.

Totta toinen puoli.

Ehtoja kun lukee, niin menee niin, että jos liiketoiminta on aloitettu yli 10 kk vakituisen työn jälkeen ja liiketoiminta on vähäistä (alle 8500 euroa / vuosi), niin noiden ehtojen pohjalta Kela tai mikään mukaan taho ei katso sinua yrittäjäksi ja sinulla on työttämäksi juoduttuasi oikeus päivärahoille. Asian varmistat vielä sillä, että tmi tekee tappiota joka ikinen vuosi, vaikka sitten euron per vuosi sekä et maksa mitään yrittäjän vakuutuksia tms.

MUTTA. Jos toiminta on ALV rekisterissä, niin jo silloin voidaan olettaa, että tarkoitus on ollut tehdä voittoa ja silloin voidaan olettaa jo tiukemmin ammatinharjoittaksi. Oli ne tulot sitten mitä tahansa. Tuolloin voidaan tulkinta kääntää "harrastelijaa" vastaan ja päivärahojen saanti voidaan evätä. Toki senkin voi tapella eri valitusprosesseilla, mutta se ei lämmitä siinä vaiheessa kun on työtön ja ei ole pahemmin varoja millä tapella vastaan.

Tuossa on siis jo iso kasa syitä, miksi itse pidän ALV "kelvotonta" tmi:ä ja toiminta-alat on valittu niin, että kustannuksia voi kirjanpitoon syytää.

Eli tarkkuutta kannattaa harrastaa ja pyytää oikea ammattilainen hoitamaan kirjanpitoa, niin ei tule yllätyksiä. Nuo siis kun ottaa huomioon, niin voi huoletta toimia ja harrastaa. Nimim. kaksi kertaa työttömänä 2003 jälkeen ja kaikki toiminut niin kuin pitää.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

slowrider

Pari kuukautta sitten kävin työkkäristä kysymässä tuota ja sieltä sanottiin niin, että voivat kirjoittaa lausunnon jossa yritystoiminta on sivutoimista (ei näin vaikuta liitonrahoihin jne), mutta sillon se tmi olisi pitänyt olla noin vuoden samaan aikaan työn kanssa. Eli silloin voidaan todeta että se on sivutoimista ja varsinainen tulo tulee palkkatyöstä. Neuvoi vielä erikseen pyytämään varmistuksen omasta liitosta.

Mutta tosiaan kannattaa tarkkaan miettiä plussat ja miinukset. Itse yhtiön perustaminen ei maksa montaa kymppiä ja on helppoa, mutta jos homma menee vaikeaksi niin lappuja/lausuntoja saa lähetellä/odottaa pitkäänkin. Eli hyvä pohjatyö ja tilanteen kartoitus kannattaa tehdä huolella.

Mutta mitenkäs toi RY? Pitääkö siinä olla jotain yleishyödyllistä toimintaa mukana? Voittoahan näistä hommista tuskin kertyy


santerik

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:21:14
...

Neuvoi vielä erikseen pyytämään varmistuksen omasta liitosta.

...

Tää valtion laitosten toiminta kyllä hämmentää aina välillä.

Itse selvittelin vastaavia asioita joitakin toveja sitten hieman eri syystä. Asia oli kuitenkin sama: jos työttömyys/lomautus koittaa, niin mihin ryhmään kuulun?

Ensiksi lähestyin ammattiliittoani. Vastaus oli yksiselitteisesti se, että he eivät päätä kenelle maksetaan, vaan työkkäri tekee päätöksen joka velvoittaa heitä. Oli niin selkeä vastaus, että minäkin ymmärsin.

Sitten työkkärin puoleen. Laitoin sähköpostia, mutta vastaus tuli puhelimitse. Tuli noita tässäkin läpikäytyjä diipadaapoja päällekkäisyyksistä, tähtien asennosta jne. Lopuksi kaveri kakisti, että minun tilanteessani ei pitäisi olla ongelmaa, jos töiden kanssa käy kehnosti. Pyysin kohteliaasti voisinko saada tämän vastauksen sähköpostiini. Hemmo närkästyen totesi, että he eivät anna ennakkopäätöksiä. Tarkensin sen jälkeen, että en tarvitse päätöstä, haluaisin vaan muiston tästä keskustelusta. Ei käy. Kiitos ja toivottavasti hyvästi.

Omat kaksi markkaani tälle keskustelulle on se, että jos et koe olevasi pykäläviidakoiden ammattilainen niin ammamiehen apu maksaa varmasti itsensä takaisin. Tämä on jo mainittu noihin kirjanpitoasioihin liittyen, mutta jos meinaa käydä köpelösti niin myös näissä oikeusturvahimmeleissä ammamies on ammamies. Omassa tapauksessani myös ajaminen kannattaisi ulkoistaa jos menestystä haluaisi..

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:21:14
Pari kuukautta sitten kävin työkkäristä kysymässä tuota ja sieltä sanottiin niin, että voivat kirjoittaa lausunnon jossa yritystoiminta on sivutoimista (ei näin vaikuta liitonrahoihin jne), mutta sillon se tmi olisi pitänyt olla noin vuoden samaan aikaan työn kanssa. Eli silloin voidaan todeta että se on sivutoimista ja varsinainen tulo tulee palkkatyöstä. Neuvoi vielä erikseen pyytämään varmistuksen omasta liitosta.

Mutta tosiaan kannattaa tarkkaan miettiä plussat ja miinukset. Itse yhtiön perustaminen ei maksa montaa kymppiä ja on helppoa, mutta jos homma menee vaikeaksi niin lappuja/lausuntoja saa lähetellä/odottaa pitkäänkin. Eli hyvä pohjatyö ja tilanteen kartoitus kannattaa tehdä huolella.

Mutta mitenkäs toi RY? Pitääkö siinä olla jotain yleishyödyllistä toimintaa mukana? Voittoahan näistä hommista tuskin kertyy

Näköjään tämäkin riippuu virkailijasta ja siitä kuka noita ohjeita tulkkaa.

Mulle sanottiin suoraan, että riittää jos on ollut vakituinen työ yli 10 kk ennen tmi:n perustamista ja voi todistaa, ettei toiminimellä pysty yhtä ihmistä elättämään.

Näistä linkeistä ainakin lisäapua:

http://www.kela.fi/tulot-ja-omaisuus_tulot

http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/toimeentulotuki/osa1_4.htm (kohta 3.4)

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829199564/artikkeli/puheeaihe+kannattaako+edes+yrittaa+.html

Nyt en valitettavasti löytänyt tähän hätään sitä sivua, missä tuo 10 kk ja muut ehdot oli mainuttuna. Se oli kuitenkin Kelan sivu...
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Yksi, mutta karu, vaihtoehto on se, että et ilmoittele mihinkään ja säästät kuitit sekä menot omassa tukkimiehen kirjanpidossa.

Jos joku alkaa kyselemään, niin voit helposti todistaa, että ei tässä yrittäjiä olla ja tappiotakin tulee 20 tonnia per vuosi, oliko kysyttävää?

Haittapuolena toki silloin on se, että et voi oikein virallisia laskuja kirjoitella yksityishenkilönä kenellekään ja kuinka monessa yrityksessä tuollainen yksityisen kirjoittama lasku menee läpi kirjanpidon?

Mutta jos edelleenkin vaan puhutaan helpointa yritysmuotoa ja sen pystyttämistä racing touhun ympärille, niin itse annan ääneni tmi:n puolesta.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

santerik

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.08.13 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:21:14
Pari kuukautta sitten kävin työkkäristä kysymässä tuota ja sieltä sanottiin niin, että voivat kirjoittaa lausunnon jossa yritystoiminta on sivutoimista (ei näin vaikuta liitonrahoihin jne), mutta sillon se tmi olisi pitänyt olla noin vuoden samaan aikaan työn kanssa. Eli silloin voidaan todeta että se on sivutoimista ja varsinainen tulo tulee palkkatyöstä. Neuvoi vielä erikseen pyytämään varmistuksen omasta liitosta.

Mutta tosiaan kannattaa tarkkaan miettiä plussat ja miinukset. Itse yhtiön perustaminen ei maksa montaa kymppiä ja on helppoa, mutta jos homma menee vaikeaksi niin lappuja/lausuntoja saa lähetellä/odottaa pitkäänkin. Eli hyvä pohjatyö ja tilanteen kartoitus kannattaa tehdä huolella.

Mutta mitenkäs toi RY? Pitääkö siinä olla jotain yleishyödyllistä toimintaa mukana? Voittoahan näistä hommista tuskin kertyy

Näköjään tämäkin riippuu virkailijasta ja siitä kuka noita ohjeita tulkkaa.

Mulle sanottiin suoraan, että riittää jos on ollut vakituinen työ yli 10 kk ennen tmi:n perustamista ja voi todistaa, ettei toiminimellä pysty yhtä ihmistä elättämään.

Näistä linkeistä ainakin lisäapua:

http://www.kela.fi/tulot-ja-omaisuus_tulot

http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/toimeentulotuki/osa1_4.htm (kohta 3.4)

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829199564/artikkeli/puheeaihe+kannattaako+edes+yrittaa+.html

Nyt en valitettavasti löytänyt tähän hätään sitä sivua, missä tuo 10 kk ja muut ehdot oli mainuttuna. Se oli kuitenkin Kelan sivu...

Voip olla, että olet täysin oikeassa. Itselläni tämä asia koski sivutoimista opiskelua, joten pykälät lienevät hieman eri. Tosin kuvittelisin molemmissa olevan sama tilanne, että velvoittava päätös tulee työkkäristä, ei liitolta.

Edit. Peijakas, ethän sä lainannukkaa tota mun viesitä. Joten unohtakaa...

slowrider

Pääasia että keskustelua aiheesta tulee. Nyt mulla ois kyllä pari viikkoa aikaa, eli voisi kyllä ihan piruillessa varata aika vaikka te-keskukseen ja käydä kyselemässä.

Yritin tosiaan asiaa jonkinaikaa sitten selvitellä mutta tieto tosiaan oli niin virkailijakohtaista enkä mistään saanut paperilla lausuntoa aiheesta :) kaikki oli vain sellaista epävirallista puhetta

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: santerik - 12.08.13 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.08.13 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:21:14
Pari kuukautta sitten kävin työkkäristä kysymässä tuota ja sieltä sanottiin niin, että voivat kirjoittaa lausunnon jossa yritystoiminta on sivutoimista (ei näin vaikuta liitonrahoihin jne), mutta sillon se tmi olisi pitänyt olla noin vuoden samaan aikaan työn kanssa. Eli silloin voidaan todeta että se on sivutoimista ja varsinainen tulo tulee palkkatyöstä. Neuvoi vielä erikseen pyytämään varmistuksen omasta liitosta.

Mutta tosiaan kannattaa tarkkaan miettiä plussat ja miinukset. Itse yhtiön perustaminen ei maksa montaa kymppiä ja on helppoa, mutta jos homma menee vaikeaksi niin lappuja/lausuntoja saa lähetellä/odottaa pitkäänkin. Eli hyvä pohjatyö ja tilanteen kartoitus kannattaa tehdä huolella.

Mutta mitenkäs toi RY? Pitääkö siinä olla jotain yleishyödyllistä toimintaa mukana? Voittoahan näistä hommista tuskin kertyy

Näköjään tämäkin riippuu virkailijasta ja siitä kuka noita ohjeita tulkkaa.

Mulle sanottiin suoraan, että riittää jos on ollut vakituinen työ yli 10 kk ennen tmi:n perustamista ja voi todistaa, ettei toiminimellä pysty yhtä ihmistä elättämään.

Näistä linkeistä ainakin lisäapua:

http://www.kela.fi/tulot-ja-omaisuus_tulot

http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/toimeentulotuki/osa1_4.htm (kohta 3.4)

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194829199564/artikkeli/puheeaihe+kannattaako+edes+yrittaa+.html

Nyt en valitettavasti löytänyt tähän hätään sitä sivua, missä tuo 10 kk ja muut ehdot oli mainuttuna. Se oli kuitenkin Kelan sivu...

Voip olla, että olet täysin oikeassa. Itselläni tämä asia koski sivutoimista opiskelua, joten pykälät lienevät hieman eri. Tosin kuvittelisin molemmissa olevan sama tilanne, että velvoittava päätös tulee työkkäristä, ei liitolta.

Edit. Peijakas, ethän sä lainannukkaa tota mun viesitä. Joten unohtakaa...

Ei mitään, lainataan ristiin :)

Totta, velvoittava päätös tulee työkkäristä, ei liitolta. Se on sama molemmissa tapauksissa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

jarska

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.08.13 - klo:15:20
Jonain päivänä perustetaan  MPRATA Racing tiimi.

Uuu, kutkuttava ajatus...maybe some day.. ;)

Powered by EzPortal