Vakiojousituksen parannusta

Aloittaja MarkoL, 05.09.13 - klo:14:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkoL

Niinno.

Siis kysymys olisi ns.kilpi-pyörän vakiojousituksen parannuksesta.
Elikkä mitä eri vaihtoehtoja olisi parantaa takajousitusta?
Pystyykö perus-iskaria päivittämään tarkemmilla säätösarjoilla?
Ei kai nyt ainut vaihtoehto voi olla ostaa joku super-hyper-älyn-hyvä-paras öhlins ttx-wp-piitupo vats juu gonna beibe juttu joka maksaa vitusti tonneja??

Jatkoksi vois ehdotella eri vaihtoehtoja...
Vaihtoehdoksi en kelpuuta .org tyylistä vastausta: vie motovillelle.
(noinkin viisaat vastaajat voi vetää maskarat luomiin ja hypätä lavalle, jopa sen taa)

Motoville on viisas ja asiansa osaava, ja työn saattaa jopa tehdä kys paja,mutta nyt tarviis tarkempaa speksiä
vaihtoehdoista.
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

murmela

Shimmaus, ja tarvittaessa männän modaus tai vaihto, ja takaiskuventtiili riparin säätöpiiriin ois varmaankin hinta-hyöty-suhteeltaan paras päivitys vakiotakapamppuun. Huoltoineen ehkä jotain hintaluokkaa 200-400e.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Ville S.

Org-vastaus: Teetätin motovillellä.

Ei vaan. Motovillellä laitatin tänä kesänä omaan 2007 kymppiärrän takaiskariin uudet sisuskalut by Race Tech gold valves. Parani huomattavasti. Jäykempi jousi oli jo ennestään, itsellä elopainoa se 95-100kg. Motoville oli sitä mieltä ettei pelkkä shimmaus riitä, niin pistettiin perä kerralla uusiksi.
Samalla keulaan laitettiin jäykemmät jouset+perushuolto.
Tuli maksamaan ~700e osineen ja töineen, voisin sanoa että oli sen arvoista. Ville laittoi palikat omasta mielestään säätöihin, eikä ole vielä mun vauhdeilla tarvinnut koskea mihinkään, varsinkaan kun en alustan toiminnasta mitään tajuakkaan... Takarengas ainakin tuntuisi kestävän taas paremmin vaikka vauhti kasvaa.


murmela

Lainaus käyttäjältä: Ville S. - 05.09.13 - klo:15:43
Takarengas ainakin tuntuisi kestävän taas paremmin vaikka vauhti kasvaa.
Ihan niinku mä oisin sulle tosta joskus jotain vihjannut kerran jos toisenkin.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Sippe

En nyt ole varma tarkoittiko kysyjä vakio osien vaihtoa vai naksujen vääntöä kohdilleen. Laitoin omaan mopooni alla olevasta linkistä löytyvät merkki/malli kohtaiset asetukset.
http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension/146_suggested_suspension_settings/

Täytyy sanoa että epäilytti vahvasti, pyörä siis ei mennyt nätisti röykyistä, suosituksessa esijännitystä laitettiin huomattavasti lisää (muunmuassa). Pienen lenkin perusteella nyt menee yli samoista montuista lähes huomaamattomasti, aiemmin pomppasi varmaan metrin ilmaan :o. Harmi etten tajunnut googletella kuin vasta tänään, eiliset Alastarot meni niillä huonommilla. Näin voisi olettaa tehdasasetuksista joita hieman koetin muutella. Menee ikävä kyllä testailut radalla ensi kesään.

Kyllä sitä ihminen voi olla onnellinen pienistä asioista, jotka varmaan monia hymyilyttää. Kahden minuutin raja alittui peräti 4 kierroksella putkeen ja tänään vielä onnistui räpelöimään alustaa paremmaksi.

murmela

09.09.13 - klo:13:18 #5 Viimeisin muokkaus: 10.09.13 - klo:13:19 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Sippe - 09.09.13 - klo:13:04
En nyt ole varma tarkoittiko kysyjä vakio osien vaihtoa vai naksujen vääntöä kohdilleen. Laitoin omaan mopooni alla olevasta linkistä löytyvät merkki/malli kohtaiset asetukset.
http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension/146_suggested_suspension_settings/

Täytyy sanoa että epäilytti vahvasti, pyörä siis ei mennyt nätisti röykyistä, suosituksessa esijännitystä laitettiin huomattavasti lisää (muunmuassa). Pienen lenkin perusteella nyt menee yli samoista montuista lähes huomaamattomasti, aiemmin pomppasi varmaan metrin ilmaan :o. Harmi etten tajunnut googletella kuin vasta tänään, eiliset Alastarot meni niillä huonommilla. Näin voisi olettaa tehdasasetuksista joita hieman koetin muutella. Menee ikävä kyllä testailut radalla ensi kesään.

Kyllä sitä ihminen voi olla onnellinen pienistä asioista, jotka varmaan monia hymyilyttää. Kahden minuutin raja alittui peräti 4 kierroksella putkeen ja tänään vielä onnistui räpelöimään alustaa paremmaksi.

Esijännityksen säätämisestä sen verran että:

Painaumien mittaus perus kyykkymoposta.
Hifistelyversio.
Onnistuu helpoiten kahden kaverin avustamana.
Vapaat pituudet voi mitata keulapukkia ja keskipukkia apuna käyttäen.
Älä käytä etu ja takapukkeja, jos niiden tukipiste ei ole etu/taka-akselin kohdalla, silloin kun mittaat painaumia, koska ne vääristää painojakaumaa ja sitä myöten mittaustuloksia.
Takapukkia voi käyttää esim siten, että pistää esim hylsysarjan jatkovarret taka-akselin päihin, ja sitten nostaa takapukilla siitä. Ts kun tukipiste on akselin kohdalla, niin painaumamittaukset antaa suht oikeat tulokset.

Mittaa ja merkitse muistiin esijännityksien ja vaimennuksien säädöt.
Ruuvaa esijännitykset täysille.
Ruuvaa vaimennukset täysin auki.
Pistä teippi merkiksi pystysuoraan taka-akselin yläpuolelle esim katteeseen.


Nosta eturengas ilmaan*, vedä/paina eturengasta alaspäin niin että mahdollinen top-out jousen vaikutus kumoutuu, mittaa vapaa pituus.
Nosta takarengas ilmaan*, vedä/paina takarengasta alaspäin niin että mahdollinen top-out jousen vaikutus kumoutuu, mittaa vapaa pituus.
[*Onnistuu esim siten että käyttää sivujalkaa hyväksi]


Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


Kuski selkään ajokamppeet päällä, ja normaali ajoasento:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


(Vaimennukset edelleen täysin auki)
Ruuvaa esijännitykset täysin auki:

Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Kuski selkään ajokamppeet päällä, ja normaali ajoasento:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


Noin.


Nyt sulla on luvut millä voit laskea minimi/maksimi painaumat/lastatut painaumat minimi/maksimi esijännityksillä; joista näkee suuntaa antavasti onko jouset sinulle sopivat.
Toki ajotyyli vaikuttaa suuresti siihen millaiset jouset on sulle sopivat, mutta kuten sanoin, niin noiden mittailujen jälkeen on helpompi heittää edes jotain hihamutuvakioita jousien soveltuvuudesta sun painoiselle henkilölle.


Hihamutuvakio lastatulle painaumalle, olettaen että kyseessä on perus kyykky jonka keulan/perän kokonaisjoustomatka 120mm, on:
Keula: 40mm
Perä: 30mm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Jarska vois kopioida ton ratawikiin jos ei siellä ole jo.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Sippe

Mittasin painumat  jossa kaikki asetukset on nollaamatta, paljonko nuo vaimennukset sitten vääristää mittausta...
etu 19 mm 40mm
taka 10mm 35mm
etupään mittasin jalan varassa kallistamalla (vapaa) takapään samoin.
Takapään mittasin teippimerkistä taka-akselin mutteriin, etupään stefan reunasta. kuormattuna kuskilla etuseen laitoin nippusiteen josta sain mitattua ilman avustajaa painuman.

Etupään mittauksessa koetin olla sellaisessa etukenossa kun radallakin. Tämä selostus siksi jotta mahdolliset ajatusvirheet mittaustavassa tulee ilmi.

Takana 6/10 naksua -> mahdollista kiristää. Edessä 10 kierrosta auki maksimista.

Paremalla ajalla perusteellisemmat mittaukset, toivottavasti nuo pikaiset mittaukset jotain kertovat. Painoa kuskilla 90 kg varusteet tietysti nostaa painoa aika lailla vaikka en tiedä onko 10 kiloa suuntaan tai toiseen paljon noissa säädöissä, nämä ilman ajokamppeita ei kuitenkaan alasti  :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 10.09.13 - klo:12:44
Mittasin painumat  jossa kaikki asetukset on nollaamatta, paljonko nuo vaimennukset sitten vääristää mittausta...
etu 19 mm 40mm
taka 10mm 35mm
etupään mittasin jalan varassa kallistamalla (vapaa) takapään samoin.
Takapään mittasin teippimerkistä taka-akselin mutteriin, etupään stefan reunasta. kuormattuna kuskilla etuseen laitoin nippusiteen josta sain mitattua ilman avustajaa painuman.

Etupään mittauksessa koetin olla sellaisessa etukenossa kun radallakin. Tämä selostus siksi jotta mahdolliset ajatusvirheet mittaustavassa tulee ilmi.

Takana 6/10 naksua -> mahdollista kiristää. Edessä 10 kierrosta auki maksimista.

Paremalla ajalla perusteellisemmat mittaukset, toivottavasti nuo pikaiset mittaukset jotain kertovat. Painoa kuskilla 90 kg varusteet tietysti nostaa painoa aika lailla vaikka en tiedä onko 10 kiloa suuntaan tai toiseen paljon noissa säädöissä, nämä ilman ajokamppeita ei kuitenkaan alasti  :)
Karvan "löysän" puolella, mutta tontilla kuitenkin nuo painumat, en itse muuttaisi jos ei ajossa ole ongelmia. Jos pohjaa jommasta kummasta päästä niin sitten muutaman millin kireämmälle. Saman verran sit molemmista päistä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Sippe - 10.09.13 - klo:12:44
sain mitattua ilman avustajaa painuman.

Painoa kuskilla 90 kg varusteet tietysti nostaa painoa aika lailla vaikka en tiedä onko 10 kiloa suuntaan tai toiseen paljon noissa säädöissä, nämä ilman ajokamppeita ei kuitenkaan alasti  :)
Jos yksin olet mittaillut niin veikkaisin että varsinkin keulassa virhettä voi olla melkoisesti.

10 kiloo 50/50 jaettuna vaikuttaa noin 2 millii molemmissa päissä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.09.13 - klo:13:24
Lainaus käyttäjältä: Sippe - 10.09.13 - klo:12:44
sain mitattua ilman avustajaa painuman.

Painoa kuskilla 90 kg varusteet tietysti nostaa painoa aika lailla vaikka en tiedä onko 10 kiloa suuntaan tai toiseen paljon noissa säädöissä, nämä ilman ajokamppeita ei kuitenkaan alasti  :)
Jos yksin olet mittaillut niin veikkaisin että varsinkin keulassa virhettä voi olla melkoisesti.

10 kiloo 50/50 jaettuna vaikuttaa noin 2 millii molemmissa päissä.

Osaatko muuten heittää sellasta mutuarvioo, että paljonko keulan kitka vaikuttaa tulokseen n. keskimäärin? 1-2mm?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.09.13 - klo:13:27
Osaatko muuten heittää sellasta mutuarvioo, että paljonko keulan kitka vaikuttaa tulokseen n. keskimäärin? 1-2mm?

Se keulan kitkan vaikutus pyritään eliminoimaan tuolla mittaustavalla:
"Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]"

Jos taasen oikoo, eli vaan pumppailee keulaa eestaas tms ja sit mittaa, niin virhe on luokkaa 0-15 mm.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.09.13 - klo:13:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.09.13 - klo:13:27
Osaatko muuten heittää sellasta mutuarvioo, että paljonko keulan kitka vaikuttaa tulokseen n. keskimäärin? 1-2mm?

Se keulan kitkan vaikutus pyritään eliminoimaan tuolla mittaustavalla:
"Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]"

Jos taasen oikoo, eli vaan pumppailee keulaa eestaas tms ja sit mittaa, niin virhe on luokkaa 0-15 mm.
Siis tiesin kyllä, että keulan kitkan vaikutus minimoidaan tuolla mittaustavalla, mutta hakusessa olikin, että kuinka paljon tuo ero eri suunnista mitatessa yleensä on? Jokusen keulan mitannu, mutta ei ole koskaan tallentuntunut kovalevylle asti tuo ero.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.09.13 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.09.13 - klo:13:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.09.13 - klo:13:27
Osaatko muuten heittää sellasta mutuarvioo, että paljonko keulan kitka vaikuttaa tulokseen n. keskimäärin? 1-2mm?

Se keulan kitkan vaikutus pyritään eliminoimaan tuolla mittaustavalla:
"Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]"

Jos taasen oikoo, eli vaan pumppailee keulaa eestaas tms ja sit mittaa, niin virhe on luokkaa 0-15 mm.
Siis tiesin kyllä, että keulan kitkan vaikutus minimoidaan tuolla mittaustavalla, mutta hakusessa olikin, että kuinka paljon tuo ero eri suunnista mitatessa yleensä on? Jokusen keulan mitannu, mutta ei ole koskaan tallentuntunut kovalevylle asti tuo ero.

Normikeulassa vaimennukset perusasetuksissa kesäpäivänä mittausten ero on tyypillisesti ehkä jotain luokkaa 6 mm.
Jos keula on oikein herkkä liikkumaan, niin ero on 2-4 milliä, jopa alle, silloin kun vaimennukset on auki ja öljy lämmintä.
Jos taasen pölysuojat/ stefat kuivat/ liukuholkit kanittaa ja vaimennukset kiinni ja öljy kylmää, niin silloin ero on pahimmillaan jotain 14-18 mm.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.09.13 - klo:13:49
Jos taasen pölysuojat/ stefat kuivat/ liukuholkit kanittaa ja vaimennukset kiinni ja öljy kylmää, niin silloin ero on pahimmillaan jotain 14-18 mm.

Tämä on se asia mitä olen miettinyt useasti... porukka säätää painumia kohdalleen viimestä päivää, säädellään naksuja alustasta akkukoneen vaihtokärki punahehkuisena, mutta ei sitten huolleta / rasvata stefoja ja pölysuojia.

Jos kerran noin iso ero tulee pelkästään mittaustuloksiin, niin kuinkakohan paljon tuo vaikuttaa ajossa keulan toimintaan?

Itse ainakin joka ajopäivän jälkeen putsannut sekä rasvannut nuo ja alusta toimii hereästi ja loogisesti koko ajan. Endurossa ja motocrossissa tuo on mielestäni vieläkin oleellisempaa, kun sinne pölysuojien väliin pääsee kaikenmaailman kuraa ja skeidaa entistä enemmän kuin asfalttiradalla.

Joskus myös kokeillut "liu'uttaa" kuivaa stefaa ja pölysuojaa kuivassa liukuputkessa- on meinaan äärimmäisen nahkea liikkumaan!
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal