Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.10.13 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: app - 14.10.13 - klo:22:44
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.10.13 - klo:22:18

Kauramoottorilla mentiin tänään. Liitteenä vähän dataa, koska ilman sitä urheilu on ihan homostelua. Uhmaikäinen mäyräkoira kierti koko lenkin mukana ja sammui noin 10 min sen jälkeen

http://www.sports-tracker.com/#/workout/koirikiv/4hb68i63sr8l3bu0


Juoksit ilmeisesti osan maastossa? Kartasta ei näe. Noista luvuista päättelin.

Suurin osa kevyttä hölkkää. Välillä piti haistellla maastoa tai jutella toisille koirille. Aika pitkälti koiran ehdoilla mentiin. Just hyviä matalan sykkeen lenkkejä tulee tuollaisen pienen teputtajan kanssa, toi max. syke on joku häiriö, koska mulla oli 145bpm ylärajana.

Ai niin se koira. Sehän se.
Peruskestävyyslenkeillä tulee useimmiten juostua liian kovaa. Jotkut juoksijat pitävät läpi elämänsä itseään jonkun asteisessa kestojumissa, koska pk-lenkeillä juoksevat aina liian kovaa. Lenkillä voi myös pysähtyä, ja kävellä välillä. Mullakin vähän sitä vikaa, että aina kelloa vastaan menossa. Kellon kotiin jättö olis siinä mielessä järkevää, että silloin ne lenkit tulee juostua kroppaa kuunnellen, tuntuman mukaan.

Mikko K.

Tänään maastopyöräilyä, tosin suurilta osin asfaltilla. Jännästi pääsee syke karkaamaan kun sitä innostuu. Suoranopeudet jäi vähän vaisuksi, kun etuvaihtaja ei heittäny isointa pykälää silmään.
Ens kesänä oon kovimmassa kunnossa ikinä!

http://www.sports-tracker.com/#/workout/koirikiv/eo161situ5gjpt03

app

Krostrainerilla sotkin tänään 1 h 33 min. Vesijuoksun lisäksi ainoa sallittu liikuntamuoto taas toistasex.
Eikö ollutkin fiksusti hoidettu toi olkapään vimeistely kickbikella!  peukku_1

Cat

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.09.13 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: Cat - 29.09.13 - klo:22:43
Jos päämäärä on jaksaa 25 minuuttia kestävä kisa ilman mitään ongelmia, niin onko mitään järkeä lenkkeillä tunnin mittaisia lenkkejä? Eikös kannattais panostaa kovatemposempaan puolen tunnin lenkkiin, vai?

Painonkin ajattelin tiputtaa 76kg --> 70kg. Rupee vehkeet kulkemaa sitte. Eks je.

Kokeile rakentaa peruskestävyyttä paremmaksi vaikka tällä ohjelmalla:

Yhteensä neljä lenkkiä viikossa:

1 x 45min syke 110-130
1 x 1h 30min syke 110-130
1 x 45 min syke noin 140
1 x 35 min syke noin 160

App voi kertoa, mitä oikeesti pitäs tehdä. Tuollasen 45 minuuttisen saa nätisti myös voimatreeniksi salille ja keskisyke voi olla noissa lukemissa. Tuollain minä tein viime talven ja kunto nous aika kohisten. Sykerajat sitten aika henkilökohtaisia, tossa suuntaa antavia.


Hmm, kauankohan tuota kannattais tehdä, ja pitäsikö sitten jossain vaiheessa muuttaa sisältöä? Tavoite on jaksaa ajaa puoli tuntia putkeen, millään muulla ei ole väliä.


Mä olen kuntoillut nyt seuraavasti:

Lenkin puolivälissä on sellanen pimeä polku, jossa aina punnerran 3 x 25, ja syviä vatsoja kyynerpään ja varpaitten varassa 3 x 45s. Sitten kyljille sama homma. Sitten kotona käsipuristimilla 3 x 60.

Salilla en käy enää ollenkaan, koska Minkä takia sitä voimaa tarvii, jos päämäärä on ajokestävyys? En näe hyötyä isoista lihaksista, ne tarvii vaan paljon happee ja painookin tulee lisää?

Itse näen tuon punnertamis kestävyyden tärkeänä ja keskivartalon voiman. Tekeekö jalkalihaksilla mitään?

Kesällä ongelmana, oli se että hengästy niin pirusti. Osittain johtuu kyllä siitä ettei ajaminen ollut rentoa, joten sen suhteenkin ens kesänä on varmaan helpompaa.


Heino

Kai siitä salilla käymisestäkin voi jotain hyötyä olla. Mä en ainakaan käy yhtään lenkillä eikä silti ole kunnon puolesta jäänyt settejä välistä, kuuma ilma ja huono ravinto ovat kyllä ratapäivillä vaikuttaneet. En tosin osaa yhtään sanoa olisiko ollut energisempi mikäli olisi tehnyt suuren määrän aerobista, kun en tee sitä tosiaan yhtään. Salilla käyn toisinaan, eikä ainakaan "arm pump" ole radalla vaivannut kertaakaan jonka kyllä veikkaan olleen tuon ansiota.

En kyllä todellakaan yritä kiistää etteikö lenkkeilystä olisi hyötyä, mut ei oo ikinä ollut mun juttu.

Cat

Jos rehellisiä ollaan, niin kaikki paitsi lätkä, salibandy ja futis on ihan perseestä. Potkunyrkkeilyssäkin sain kerran muijalta turpaan kehässä. Se ei tosin ollut mikään perus kaduntallaaja :D

Mitat tais olla mun eduks +10cm ja +15kg. v***u ne kädet ja jalat vaan tuli sieltä. Mitään ei ollu tehtävissä.


jarska

Lainaus käyttäjältä: Cat - 06.11.13 - klo:19:21
En näe hyötyä isoista lihaksista, ne tarvii vaan paljon happee ja painookin tulee lisää?

Nuorempana saa paremmin naisia, pääsee painimaan grillijonossa ja vääntään kättä baareissa.
Vanhempana ne muuttuu läskiksi ja on hankala tukkia nahkapuvun sisään.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Heino - 06.11.13 - klo:21:04
Mä en ainakaan käy yhtään lenkillä eikä silti ole kunnon puolesta jäänyt settejä välistä..

En käy minäkään, aivan äärimmäisen tylsää lenkotella menemään, eikä polvet kestä.
Crossaus oli kesän tauolla, mut taas on aloitettu uusi kuntokausi.
Uintia pitäs myös kokeilla, nuorempana tuli käytyä paljonki.
Siinä saapi koko kroppa liikettä ja kunto kasvaa kohisten.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.11.13 - klo:23:03

Uintia pitäs myös kokeilla, nuorempana tuli käytyä paljonki.
Siinä saapi koko kroppa liikettä ja kunto kasvaa kohisten.

Kokeilin tänään jotain vajaa puoli kilsaa. Kyllä on tehokasta kun ei osaa kunnolla uida. Se jos mikä on extremeä ku oottaa ja toivoo et kohta vois olla mahdollista et jalat yltää pohjaan  :D  No kävin vielä varmuudenvuoksi vetasemassa nyt illalla tunnin crosstrainerilla (kuten joka päivä tällä viikolla....)

Wper

Mä olen nyt tehnyt 5voimatreeniä viikkoon. Jotka sisältää 3kyykky 2penkki ja 1maastanosto treenin + kasa apuliikkeitä. Lisäks kerran viikossa höntsäkiekkoa (maalissa) ja noiden kahden koiran kanssa pitää joka päivä käydä metsässä kävelyllä (45min) keväällä kun vielä otan työmatkapyöräilyn mukaan niin uskon että toukokuussa kesän ekalla setillä jaksan ajaa 3kierrosta ja oon ihan puhki.
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Wper - 06.11.13 - klo:23:38
niin uskon että toukokuussa kesän ekalla setillä jaksan ajaa 3kierrosta ja oon ihan puhki.

Toi on muuten tosiaan jännä juttu miten kropan saa totaalisen hapoille kun jännittää jokaista lihasta tuon viitisen minuuttia yhtä kyytiä.  Rankka suoritus ihan konttorituolillakin saati sitten moottoripyörän sarvissa. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.11.13 - klo:07:26
Lainaus käyttäjältä: Wper - 06.11.13 - klo:23:38
niin uskon että toukokuussa kesän ekalla setillä jaksan ajaa 3kierrosta ja oon ihan puhki.

Toi on muuten tosiaan jännä juttu miten kropan saa totaalisen hapoille kun jännittää jokaista lihasta tuon viitisen minuuttia yhtä kyytiä.  Rankka suoritus ihan konttorituolillakin saati sitten moottoripyörän sarvissa. :D

Tästä on todella kyse. Viidessä minuutissa syke punaiselle Polarissa, kun Ahvenistolla toissa kesänä otin radalle mukaan. Hiukan korkeemmat lukemat koko tynkäsetillä, kuin 10 km:n juoksukisassa. Nousi radalla yli anakynnyksen parin kierroksen jälkeen, kun täyttä juostessa saa mennä muutaman kilsan, ennen kun samalla tasolla.

Kaikki kuntoilu, oli se voimailua tai puhtaasti aerobista liikuntaa antaa kuitenkin paremman pohjan varsinaista ratakuntoa rakentamaan. Jaksaa vääntää keväällä sitten niitä täysiä settejä, ja jaksaminen ajaa tulee selvästi nopeemmin.

app

Vielä näistä lajeista. Jos haluatte tietää ylivoimaisesti typerimmän ja tylsimmän kuntoilumuodon, niin se on vesijuoksu. Kuulun niihin onnettomiin, jotka on joutuneet pitämään sillä juoksukuntoa yllä korvaavana jalkavamman takia. Kaikki kovimmat ultrahörhötkin sanoo, että on eniten syvältä tämä laji. Yks kaveri veti pari vuotta sitten 6 h lenkin altaassa. Kyseessä kominkertainen martatonin suomen mestari Petri Saavalainen. Sanoi tuon vesijuoksun jälkeen, ettei ikinä enää vedä uusiks tätä.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Cat - 06.11.13 - klo:19:21
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.09.13 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: Cat - 29.09.13 - klo:22:43
Jos päämäärä on jaksaa 25 minuuttia kestävä kisa ilman mitään ongelmia, niin onko mitään järkeä lenkkeillä tunnin mittaisia lenkkejä? Eikös kannattais panostaa kovatemposempaan puolen tunnin lenkkiin, vai?

Painonkin ajattelin tiputtaa 76kg --> 70kg. Rupee vehkeet kulkemaa sitte. Eks je.

Kokeile rakentaa peruskestävyyttä paremmaksi vaikka tällä ohjelmalla:

Yhteensä neljä lenkkiä viikossa:

1 x 45min syke 110-130
1 x 1h 30min syke 110-130
1 x 45 min syke noin 140
1 x 35 min syke noin 160

App voi kertoa, mitä oikeesti pitäs tehdä. Tuollasen 45 minuuttisen saa nätisti myös voimatreeniksi salille ja keskisyke voi olla noissa lukemissa. Tuollain minä tein viime talven ja kunto nous aika kohisten. Sykerajat sitten aika henkilökohtaisia, tossa suuntaa antavia.


Hmm, kauankohan tuota kannattais tehdä, ja pitäsikö sitten jossain vaiheessa muuttaa sisältöä? Tavoite on jaksaa ajaa puoli tuntia putkeen, millään muulla ei ole väliä.


Mä olen kuntoillut nyt seuraavasti:

Lenkin puolivälissä on sellanen pimeä polku, jossa aina punnerran 3 x 25, ja syviä vatsoja kyynerpään ja varpaitten varassa 3 x 45s. Sitten kyljille sama homma. Sitten kotona käsipuristimilla 3 x 60.

Salilla en käy enää ollenkaan, koska Minkä takia sitä voimaa tarvii, jos päämäärä on ajokestävyys? En näe hyötyä isoista lihaksista, ne tarvii vaan paljon happee ja painookin tulee lisää?

Itse näen tuon punnertamis kestävyyden tärkeänä ja keskivartalon voiman. Tekeekö jalkalihaksilla mitään?

Kesällä ongelmana, oli se että hengästy niin pirusti. Osittain johtuu kyllä siitä ettei ajaminen ollut rentoa, joten sen suhteenkin ens kesänä on varmaan helpompaa.

Lyhyt tiivistelmä:

Suunta on oikea, kun on aloitettu treenaamaan. Peruskestävyyttä kun treenaa, niin taitaa olla normi tallaajalla aika sama, miten sen sykkeen nostaa noihin lukemiin tietyksi ajaksi. Treenaa sitten sitä mitä tykkää.

Lihaskuntoharjoittelua en jättäisi pois miltään lihasryhmältä. Jaloissa ja selässä on kuitenkin ne isot kroppaa tukevat lihakset, joille maistuu myös se ylimääräinen energia. Ajoista sen verran, että kuuntele kroppaa... Minä treenasin noin kolmen kuukauden jakson ja isompi muutos sen jälkeen oli treenimäärän lisääminen neljästä kuuteen kertaan viikossa.

Itellä pitkä sairasteluputki menossa ja alkaa olla todella turhauttavaa. Tuntuu ettei voimat riitä aamulla kampeamaan itseään edes sängystä ylös ja auton rattiin. Parantumista odotellessa.

app

Samat sanat. Lihaskunto mukana koko ajan myös. Keskikroppa ja jalat kun on tikissä, jaksaa väännellä itseensä puolelta toiselle pitkään.

Powered by EzPortal