Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

26.02.12 - klo:21:34 Viimeisin muokkaus: 26.02.12 - klo:21:41 käyttäjältä jarska
Viime kesänä sitä huomas kuinka vauhdin kasvu vaatii myös kunnolta enemmän.
Melkosta puuskutusta oli hellepäivinä, mut ihmeesti se helpotti syksyä kohti ja jakso paremmin kiertää rataa.
Olen mä jo ennen rata- jutun tuloa kuvioihin, yrittänyt vähän zempata ja jumppailla, mut nyt vähän enemmän ja säännöllisemmin, jotta jaksais kesällä taas vääntää.
Pruukaatteko te ihan ratahommia varten harrastaa jotain " täsmäiskutreeniä", ei juur mitään liikuntaa vaiko ihan tapana pitää muutenki kunnostanne  huolta?

app

Vatsoja kannattaa tehdä. Itse kerran viikossa teen voimatreenin salilla, kestovoimaa koko kroppa läpi, lähinnä juoksua varten, mutta olen lisännyt selkätaljan entisiin liikkeisin mopoilun takia. Vatsalihakset on tärkeät lajissa kuin lajissa, ja ne kun on kunnossa, pystyy moponkin päällä keikkumaan helpommin puolelta toiselle. Selkä on myös tärkeä, muta fileet on meillä keskimäärin huomasttavasti paremmassa kunossa kun sikspäki, treenaamattakin. Jalat kuulemma väsyy joillakin rata-ajossa, muta tähän en osa sanoa mitään.

Joka tapauksessa suosittelisin enempi kestovoimaa (sarjoissa 10-50 toistoa), koska radallakin tulee tiheästi toistuvia, alle 50%max voimia.

tonibergholm

6krt/vk punttitreeni, keskittyen raskaisiin perusliikkeisiin; (etu)kyyky, maastaveto, leuat(lisäpainoilla), dipit(lisäpainoilla), jne. Koirien ulkoilutus "aerobisena" harjoitteena.

Grandi67

3-6 kertaa viikossa kahvakuulatreeni .30s työ, 30s lepo,12 liikettä x 3. Sekä 2-4 kertaa viikossa 1-2 h hölkkä- tai sauvakävelylenkki.

Jukka_R

3-4 krt/vko 50-60 min salitreeni + jonkinsortin hyötyliikuntaa (maastopyöräily, rakin kanssa lumessa tarpominen jne). Kesää kohti olisi tarkoitus lisätä aerobista ja tiputtaa painoa. Isot pojat tuppaavat hyytymään kisoissa, oli se isous sitten lihasta tai läskiä. Kuivankesänoravat taas puuskuttavat menemään ja vaikuttaahan se pyöränkin kulkuun jos päällä on 45 kilon sijasta 100 kiloa. Omassa tapauksessani massan vaihtelu ei ihan noissa lukemissa ole vaan rullailee 76:n ja 85:n välillä.

Ojentajat ja alaselkän lihakset kannattaa olla aika hyvässä iskussa. Etenkin Motoparkissa tuppaa vasen ojentaja hyytymään meikäläisellä, joten pitkää toistoa jos mielii ajaa myös A-lähdön jos on keräilyerien kautta sinne joutuva. Reilu 30 kilpailukierrosta Motoparkissa on yllättävän raskas, ainakin meille veteraani-ikäisille.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Mulla väsy ja kipeyty oikea kylki pirusti kun Motoparkissa päästeltiin, tiedä sitten tuliko joku vamma vai pelkkää löysyyttä.
Kyl se siittä parani, mut tuli mieleen et hommais jostain sellasen jumppasaleissa käytetyn "pukkihevosen", sen päällä kun treenais sivulle menoo niin taatusti olis kroppa paremmassa kunnossa. :)

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:09:21
Mulla väsy ja kipeyty oikea kylki pirusti kun Motoparkissa päästeltiin, tiedä sitten tuliko joku vamma vai pelkkää löysyyttä.
Kyl se siittä parani, mut tuli mieleen et hommais jostain sellasen jumppasaleissa käytetyn "pukkihevosen", sen päällä kun treenais sivulle menoo niin taatusti olis kroppa paremmassa kunnossa. :)

ja vielä kun öljyät senja itsesi kunnolla niin a'vot...alkaa treenit olemaan kohdillaan  respekt_1

Oma harrastus on ollut voimanostotyyppinen salitreeni jonka nyt tietoisesti muutan kuntopiirimäiseksi (= tanko+prikat) verryttelyksi. Sen lisäksi toisinaan poljen vaim... eiku kuntopyörää.
Välillä kiusaan paria vaparijäbää kun ne on niin heikkoja.... oops_2

heippa

Aerobinen liikunta on aika tärkeää, että jaksaa kovalla sykkeellä sen parikyt minsaa ajaa. Kuitenkin jännittää aina myös sen verran, että syke nousee senkin takia. Eli sydämelle voimaa pumpata verta ja happea lihaksille. Tähän on hyvä esim. polkupyöräily tai juoksu. Sitte lihaskuntoo vaan perään.
Mulla hoituu kuntoilu 1 hevosvoimaisella 3 kertaa viikossa ja kuhan lumet lähtee sen verran, niin pääsee työmatkat taittaa taas fillarilla.
Kokeillaan nyt näillä reeneillä tällä kertaa.  ;D

Vuorela

Talvisin pari kertaa viikossa tunti sählyä ja satunnaista kuntopyöräilyä. Lisäksi sitten hyötyliikuntaa mm. polttopuiden parissa. Jonkin verran laskettelua ja muuta satunnaista liikuntaa.

Voimasta ei ole vielä ollut pulaa ajamisessa, joten tulee keskityttyä aerobiseen puoleen. Isojen lihasryhmien staattisia pitoja pitäis kuulemma treenata.

Mazze

Itse vääntäydyn viikossa 5 kertaa salille ja salainen ase millä pysytään ens kesänä pyörän päällä ja jaksetaan painaa on brassi jujutsu jota treenaan viikossa 2-3 kertaa. Valitettavasti mikään näistä ei auta siihen pahimpaan ongelmaan eli ajotaidon puutteeseen. hedari_1

Fasu

Murtomaahiihtoa vaihtelevassa maastossa.Parantaa koordinaatio kykyä ja motoriikkaa myös.Liikettä kaikille lihaksille samalla. Jumppaa kotona,kiertoja,vatsa-selkälihasliikkeitä.
Hyötyliikuntaa lisäksi. Itämaisten lajien harrastajat kehottivat välttämään liiallisen lihasmassan kasvattamista. Nopeus ja herkkyys heikkenee. Kohtuullisen pitkäkestoisia vetoja,
ettei hyydy heti mopon päällä. Voimaa ajossa ei niin hirveästi tarvitse, tai joku on pielessä jos homma menee painimiseksi.  Vältellään A-virusta,ettei mene homma kiville.
VV

jarska

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 27.02.12 - klo:13:14
...ja vielä kun öljyät senja itsesi kunnolla niin a'vot...alkaa treenit olemaan kohdillaan  respekt_1

Mitähän sää nyt mahdoit tarkottaa, uskaltaako sun kans samoille ratapäiville. :P  :D


On muutes hiton hyvää kunnon kohotusta myös lumen jatkuva kolaaminen ja tänä talvena sitä on taas riittäny.
Olen pyrkiny kasaamaan lumipenkat mahdollisimman korkeiksi ja nyt saapi ottasuoni pullollaan työntää sinne töyrään päälle.

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.02.12 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 27.02.12 - klo:13:14
...ja vielä kun öljyät senja itsesi kunnolla niin a'vot...alkaa treenit olemaan kohdillaan  respekt_1

Mitähän sää nyt mahdoit tarkottaa, uskaltaako sun kans samoille ratapäiville. :P  :D


On muutes hiton hyvää kunnon kohotusta myös lumen jatkuva kolaaminen ja tänä talvena sitä on taas riittäny.
Olen pyrkiny kasaamaan lumipenkat mahdollisimman korkeiksi ja nyt saapi ottasuoni pullollaan työntää sinne töyrään päälle.

Siis öljyät sen(pukin) ja itsesi ja sitten alat treenaa roikkumisia ja puolen vaihtoja niin tulee enemmän haastetta.
kannattaa ehkä laittaa pehmusteita molemmin puolin lattialle. :D

jarska

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 01.03.12 - klo:09:36
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.02.12 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 27.02.12 - klo:13:14
...ja vielä kun öljyät senja itsesi kunnolla niin a'vot...alkaa treenit olemaan kohdillaan  respekt_1

Mitähän sää nyt mahdoit tarkottaa, uskaltaako sun kans samoille ratapäiville. :P  :D


On muutes hiton hyvää kunnon kohotusta myös lumen jatkuva kolaaminen ja tänä talvena sitä on taas riittäny.
Olen pyrkiny kasaamaan lumipenkat mahdollisimman korkeiksi ja nyt saapi ottasuoni pullollaan työntää sinne töyrään päälle.

Siis öljyät sen(pukin) ja itsesi ja sitten alat treenaa roikkumisia ja puolen vaihtoja niin tulee enemmän haastetta.
kannattaa ehkä laittaa pehmusteita molemmin puolin lattialle. :D

Joo, kyllä mää hokasin, enkä kyllä uskalla öljytä itteeni, emäntä on muuten kimpussa myötäänsä. :D

Ostin tässä joku aika sitten sellasen kunnollisen leuanvetoon yms. tarkoitetun härvelin seinään ja nyt kattelin mistähän sais vähän lisäpainoo mukaan.
Painoliivejä näkyi jossain myynnissä, ne olis kätevät, mut sikakalliita ja vielä painotkin pitää ostaa erikseen. :o

Jukka_R

01.03.12 - klo:14:44 #14 Viimeisin muokkaus: 01.03.12 - klo:14:46 käyttäjältä Jukka_R
Lainaus käyttäjältä: Mazze - 27.02.12 - klo:20:31
Valitettavasti mikään näistä ei auta siihen pahimpaan ongelmaan eli ajotaidon puutteeseen. hedari_1

Mutta se auttaa omaksumaan helpommin asioita. Kun on motoriikka kunnossa, jota muun muassa kamppailulajit kehittävät hyvin, on helpompi omaksua myös pyörän käsittely aivan toisin kuin jonkun toimistotyötä tekevän sudokuharrastajan. Ja sitten kun luulo on ylittänyt taidon, ukemin osaamisesta on hyötyä. Kaatuminen ei ehkä ole hallittu, mutta kyllä se vähän jeesaa alastulossa jos on muutamia tuhansia kertoja tatamiin läjähtänyt. Nimim. kokemusta heittopussina olemisesta jo vuodesta -79.

Kunnon kohottamisen uusi aluevaltaus on koiran kanssa kilpaa juokseminen lumikengät jalassa umpihangessa. Vajaan kilometrin lenkin jälkeen on veren, oksennuksen ja muidenkin eritteiden coctail suussa ja tietää tehneensä jotain.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal