Ortopedi kertoi että juoksun ja suliksen voi unohtaa. Samoin jalkakyykyt. Nivelrustot huonossa hapessa...
No päätin sitten alkaa soutaa ja ostin kotiin ergon jolla sitten sätkytellään kohti parempaa kuntoa (ehkä).
Samat viat, ja sama laite. Mulla myös kierukka pois ja rustovaurio. Ei kestä yhtään juosta, ja pidempään kävellessäkin kipeytyy.
Soutuergolla voi treenata hyvin, ilman että tuntuu juurikaan polvessa. Alussa enemmän paino ehjälle jalalle. Mulla on tullut 50-60 km/vko lokakuun lopusta.
Yllättävää oli se että ergosoutu ottaa varsinkin etureisiin, kuin myös säären takaosiin.
kannattaa käyttää pientä vastusta 1-3, ja venyttää lenkit pikku hiljaa kymppiin asti. Kerran viikossa olen vedellyt kilsan parin vetoja, muuten rauhallista peruskestävyysvauhtia 2.10-2.20/500m.
Olen koittanut treenata vähän jalkojen voimaakin ojentaja ja koukistajapenkeissä, mutta edelleen kirvelee ikävästi aina seuraavina päivinä polvi. Ei kannata tuhtota rustoa enempää, joten teen vaan reisien lähentäjiä ja loitontajia hydraulisessa penkissä.
Mulla tähystyksestä tasan puoli vuotta, ja parempi kun alussa, mutta ei tule kestämään mitään pomppimista.