Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Coo

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.04.15 - klo:12:52Käsistähän ne paukut tosiaan ekana loppuu, tai selästä jos yrittää kädet rentona jarruttaa. Rupesin muuten viime kesänä vaistomaisesti nostamaan kyynerpäät ylös kovissa jarruiss. Eli vähän enempi semmonen penkkipunnerrusasento niin jaksaa paremmin. Samalla myös helpompi rentouttaa kädet mutkaan sisään mennessä samalla kun laskee kyynerpäät alas. hel***in hölmön näköstä toi varmaan on, mutta tuntu toimivan itellä.

Tosiaan tuossa aiemmin oli ajatusvirhe ja ojentajathan siinä tuon jarruttavan työn tekevät jarruissa käsissä. Mikäli kädet on rentoina kuorma siirtyy lonkan koukistusta ja selkärangan koukistusta estämään ja tällöin tosiaan selkä tekee osan työstä. Kumpi on tuossa isommassa roolissa on aika monen tekijän summa (siis lonkan vai selkärangan koukistus). Periaatteessa erityisesti pakarat ja takareidet olisivat tuossa lonkan osalta tärkeässä roolissa, mutta ne ovat kyllä aika epäoptimaalisessa pituudessa työn tekemiseen istuma-asennosta johtuen. Suorat selkälihaksethan pyrkivät ojentamaan selkärankaa ja osallistuvat myös lantionojennukseen ts. toimivat jarrulihaksina tuossa. Penkkipunnerrusasennossa saat varmasti hiukan rintalihakset mukaan työhön ja tätä kautta apuja jarruun. Tyhmän näköistä tai ei, mutta mikä ikinä toimii.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Coo - 24.04.15 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.04.15 - klo:12:52Käsistähän ne paukut tosiaan ekana loppuu, tai selästä jos yrittää kädet rentona jarruttaa. Rupesin muuten viime kesänä vaistomaisesti nostamaan kyynerpäät ylös kovissa jarruiss. Eli vähän enempi semmonen penkkipunnerrusasento niin jaksaa paremmin. Samalla myös helpompi rentouttaa kädet mutkaan sisään mennessä samalla kun laskee kyynerpäät alas. hel***in hölmön näköstä toi varmaan on, mutta tuntu toimivan itellä.

Tosiaan tuossa aiemmin oli ajatusvirhe ja ojentajathan siinä tuon jarruttavan työn tekevät jarruissa käsissä. Mikäli kädet on rentoina kuorma siirtyy lonkan koukistusta ja selkärangan koukistusta estämään ja tällöin tosiaan selkä tekee osan työstä. Kumpi on tuossa isommassa roolissa on aika monen tekijän summa (siis lonkan vai selkärangan koukistus). Periaatteessa erityisesti pakarat ja takareidet olisivat tuossa lonkan osalta tärkeässä roolissa, mutta ne ovat kyllä aika epäoptimaalisessa pituudessa työn tekemiseen istuma-asennosta johtuen. Suorat selkälihaksethan pyrkivät ojentamaan selkärankaa ja osallistuvat myös lantionojennukseen ts. toimivat jarrulihaksina tuossa. Penkkipunnerrusasennossa saat varmasti hiukan rintalihakset mukaan työhön ja tätä kautta apuja jarruun. Tyhmän näköistä tai ei, mutta mikä ikinä toimii.

Kyllä ne jalatkin vaikuttaa yllättävän paljon vaikka niitä ei tietosesti osaakkaan käyttää. Huomaa enempi tai vähempi hyvin jos tapit on liian korkeella niin alkaa reidet huutaa hoosiannaa. Moni alotteleva ratakuski nostaa tapit turhan ylös, vaikka parempi olis pitää ne niin alhaalla kuin mahdollista. Tietenkin jos raapii maata niin sit on liian alhaalla ja/tai ajoasento keturallaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Coo

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.04.15 - klo:13:53Kyllä ne jalatkin vaikuttaa yllättävän paljon vaikka niitä ei tietosesti osaakkaan käyttää. Huomaa enempi tai vähempi hyvin jos tapit on liian korkeella niin alkaa reidet huutaa hoosiannaa. Moni alotteleva ratakuski nostaa tapit turhan ylös, vaikka parempi olis pitää ne niin alhaalla kuin mahdollista. Tietenkin jos raapii maata niin sit on liian alhaalla ja/tai ajoasento keturallaan.

Hoosianna korkeilla tapeilla on varmaan eniten epäergonimisesta asennosta johtuvaa, jossa jalan lihakset joutuvat olemaan pitkiä aikoja lähes pituutensa ääripäissä. Toki osa on sitten sitä, että kun ne eivät tässä asennossa ole parhaalla tehokkuus-alueellaan, ne kuormittuvat suhteessa enemmän. Tämä sitten realisoituu sekä puolelta toiselle vaihdoissa, jarruissa ja avauksissa. No, siis vähän kaikessa, mitä jaloilla pyörän päällä tekee.

parjan_fin

Tänään välitilinpäätös ja kuntotesti edessä duunipäivän jälkeen.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Grass

04.05.15 - klo:17:30 #814 Viimeisin muokkaus: 04.05.15 - klo:17:45 käyttäjältä Grass
Kauden 2015 ruosteenpoisto suoritettu - sunnuntaina 204km ympyrää Alastarolla. Nyt ojentajat ja kyynärvarret ovat kuin punttitreenin jäljiltä. Vikaa toki löytyy ukon kunnosta, mutta suurin syy lienee kuitenkin paniikinomaisessa klipareitten puristuksessa ja väärästä ajoasennosta jarrussa. Ensikerralla fokusta rentoihin käsiin mutkissa ja munat (ne vähät) kiinni tankkiin jarruissa. Noin opettaa Simon Crafar. Opit unohtuvat todella helposti kun laittaa kypärän päähän. Höh.
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.04.15 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 21.04.15 - klo:08:03
Kesä kun lähenee, niin mitäs ukot on talven treennanneet ja kuinka paljon on treenitunteja / kilsoja kertynyt?

Todella vähän varsinaista treenaamista tai lajitreeniä. Tämän vuoden puolella ei ole vielä edes tullut ajettua. Sykemittaria ei ole tullut käytettyä ollenkaan.

Liikuntaa(ulkoilua) sitten keskimäärin 1-2h päivässä. Useimmitten matalilla sykkeillä ja jotain raskaampaa sekä voimaa kehittävää satunnaisemmin.

Tällä viikolla jos vaihtais nappulat alle ja aloittais varsinaisen harjoittelun, kun tuo kotiratakin alkaa olla kunnolla kuiva. 23.5. olis taas aloituksessa riittävän valmiina harrasteluun. Kaipa se alle 1s ennätyksestä menis kuten viime keväänkin avauksessa. Jos kymmenkunta ajokertaa saa alle ennen ekaa ratapäivää, niin pääkin on suht hyvin valmiina ajamiseen. Sitten pitää vaan taas tottua vauhtiin...

Eipä ole tullut kuin neljä ajokertaa alle, eikä ole rata kuivaa nähnytkään kun jatkuvasti sataa. Mutta kehitystä on vuoden takaiseen kivasti. Silloin jaksoi ajaa ehkä sen 20min kunnes kunto ja etenkin kädet oli loppu. Nyt neljään ajokertaan on kertynyt yli 4h ajoa eikä kunnon takia ole tarvinnut kertaakaan lopettaa ajamista. Tavoitteen tunnit olisi kasassa ajokertojen vähyydestä huolimatta. Teknisesti ajaminen menee ihan ok. Ajoasento ja käsien asennon kanssa tuntuu olevan aina aluksi ongelmia, kunnes muistaa hetken asiaan keskittyä. Kun nuo saa edes vähän sinnepäin, niin kunnonkaan kanssa ei ole ongelmia ja pyöräkin tekee ajamisesta paljon helpompaa. Hitaissa paikoissa ajaminen tuntuu hyvältä, mutta pehmeä ja kulunut rata ei herätä tarpeeksi luottamusta ajaa nopeita paikkoja kovaa.

Tuntuu tämäntyylinen liikunta ja kunnon ylläpito sopivan itselle paremmin kuin mittarin kanssa tehokas kuntoilu. Talven jäljiltä fiilis ettei ole tehnyt oikein mitään varsinaista kuntoilua, mutta silti ajokunto vaikuttaisi olevan parempaa kuin koskaan ennen.

Vähän outoa kun ei löydä ajamisesta isompaa ruostetta edes tauon jälkeen. Ehkä sitä vain ajaa niin hiljaa ettei ongelmat tule esiin. Samalla kuntokin vaikuttaa todellisuutta paremmalta. Viikonpäästähän tuo selviää kun pääsee kelloa vastaan ajamaan. Uusi nahkapukukin mahtui suojien kanssa päälle, joten vähän jo jännittää missä ne ongelmat tulee vastaan :) Enää hyviä hommia edessä, renkaan vaihtoa ja pakkaamista...

raukkis

Luulin myös parin enskailu kerran vaikuttaneen ajamisen jaksamiseen myös rääräässä. Voi kuinka väärässä olinkaan kun katoin kelloa :D Ajat 8 sek ennätyksestä niin ei oo kumma ettei väsähtänyt totaalisesti. No onneksi sentään tuossa enskailussa on vielä mahdollisuus kehittyä, tai ainakin luulla niin :D

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 17.05.15 - klo:18:31
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.04.15 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 21.04.15 - klo:08:03
Kesä kun lähenee, niin mitäs ukot on talven treennanneet ja kuinka paljon on treenitunteja / kilsoja kertynyt?

Todella vähän varsinaista treenaamista tai lajitreeniä. Tämän vuoden puolella ei ole vielä edes tullut ajettua. Sykemittaria ei ole tullut käytettyä ollenkaan.

Liikuntaa(ulkoilua) sitten keskimäärin 1-2h päivässä. Useimmitten matalilla sykkeillä ja jotain raskaampaa sekä voimaa kehittävää satunnaisemmin.

Tällä viikolla jos vaihtais nappulat alle ja aloittais varsinaisen harjoittelun, kun tuo kotiratakin alkaa olla kunnolla kuiva. 23.5. olis taas aloituksessa riittävän valmiina harrasteluun. Kaipa se alle 1s ennätyksestä menis kuten viime keväänkin avauksessa. Jos kymmenkunta ajokertaa saa alle ennen ekaa ratapäivää, niin pääkin on suht hyvin valmiina ajamiseen. Sitten pitää vaan taas tottua vauhtiin...

Eipä ole tullut kuin neljä ajokertaa alle, eikä ole rata kuivaa nähnytkään kun jatkuvasti sataa. Mutta kehitystä on vuoden takaiseen kivasti. Silloin jaksoi ajaa ehkä sen 20min kunnes kunto ja etenkin kädet oli loppu. Nyt neljään ajokertaan on kertynyt yli 4h ajoa eikä kunnon takia ole tarvinnut kertaakaan lopettaa ajamista. Tavoitteen tunnit olisi kasassa ajokertojen vähyydestä huolimatta. Teknisesti ajaminen menee ihan ok. Ajoasento ja käsien asennon kanssa tuntuu olevan aina aluksi ongelmia, kunnes muistaa hetken asiaan keskittyä. Kun nuo saa edes vähän sinnepäin, niin kunnonkaan kanssa ei ole ongelmia ja pyöräkin tekee ajamisesta paljon helpompaa. Hitaissa paikoissa ajaminen tuntuu hyvältä, mutta pehmeä ja kulunut rata ei herätä tarpeeksi luottamusta ajaa nopeita paikkoja kovaa.

Tuntuu tämäntyylinen liikunta ja kunnon ylläpito sopivan itselle paremmin kuin mittarin kanssa tehokas kuntoilu. Talven jäljiltä fiilis ettei ole tehnyt oikein mitään varsinaista kuntoilua, mutta silti ajokunto vaikuttaisi olevan parempaa kuin koskaan ennen.

Vähän outoa kun ei löydä ajamisesta isompaa ruostetta edes tauon jälkeen. Ehkä sitä vain ajaa niin hiljaa ettei ongelmat tule esiin. Samalla kuntokin vaikuttaa todellisuutta paremmalta. Viikonpäästähän tuo selviää kun pääsee kelloa vastaan ajamaan. Uusi nahkapukukin mahtui suojien kanssa päälle, joten vähän jo jännittää missä ne ongelmat tulee vastaan :) Enää hyviä hommia edessä, renkaan vaihtoa ja pakkaamista...

Alastaro ajettu. Fysiikka toimi hyvin eikä missään vaiheessa rajoittanut menoa. Paikat ei ole edes kipeät ekan viikonlopun jälkeen. Ei vauhtiakaan kyllä liikaa ollut, mutta 1,5s päähän ennätyksestä kuitenkin.

Ruostetta kyllä löytyi. Keskittymiskyky ei ollut siellä missä pitäisi vaan ekana päivänä ajatukset lähti harhailemaan 2-4 kierroksen jälkeen. Toisena päivänä pääsi jo kymmenkunta kierrosta. Ajaminen sujui kun oli joku jota ajaa kiinni tai muuten seurata, vaikka vähän pidemmänkin matkan päästä. Sitten kun tuli tyhjää rataa, niin ajolinjat meni sekaisin. Nyt on kuitenkin selkeä kuvio miten tästä lähtee taas kerran ajamista rakentamaan eteenpäin. Kerrankin näyttäisi ettei homma jää fysiikasta kiinni, jos muistaa ajaessa hengittää :)

raukkis

Onko noista kunnon testauspaikoista kokemuksia tai tietoa millä tavoin testi olisi järkevin suorittaa. Hlökohtainen suunnitelma tarvis saada mitä tehdä. Ei tässä mahdottomia ole tullut tehtyäkään, kun motivaatio katoaa kehittymättömyyden tieltä. Ei vaan jaksa vaikka yrittäisi useamminkin käydä ja hengästyy muutaman sadan metrin jälkeen oli sitten juosten tai pyörällä liikkeellä. Kyllä sitä tulee se 45min - 1h yritettyä liikkua kerrallaan, mutta ei tunnu hyvälle ei, maltillakaan liikkuessa. Mahtaisko joku hjuva paikka löytyä keskisuomen suunnalta?

qazwsx

15.07.15 - klo:21:45 #820 Viimeisin muokkaus: 15.07.15 - klo:21:47 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 15.07.15 - klo:19:53
Onko noista kunnon testauspaikoista kokemuksia tai tietoa millä tavoin testi olisi järkevin suorittaa. Hlökohtainen suunnitelma tarvis saada mitä tehdä. Ei tässä mahdottomia ole tullut tehtyäkään, kun motivaatio katoaa kehittymättömyyden tieltä. Ei vaan jaksa vaikka yrittäisi useamminkin käydä ja hengästyy muutaman sadan metrin jälkeen oli sitten juosten tai pyörällä liikkeellä. Kyllä sitä tulee se 45min - 1h yritettyä liikkua kerrallaan, mutta ei tunnu hyvälle ei, maltillakaan liikkuessa. Mahtaisko joku hjuva paikka löytyä keskisuomen suunnalta?
Ettet ole liian suurella tempolla alussa liikkeellä? Sykemittari vois olla hyvä apuväline jolla näkee ettei rasita alussa itteään liikaa.
Itte joskus kun kuntoilin enemmän huomasin aloitellessa että sauvakävelykin oli liian kuormittavaa ja että pelkkä reipas kävely riitti siihen että kunto lähti nousemaan.

Edit: Tämä tais olla mun eka viesti tähän ketjuun :) Ne kun mut tunnistaa ymmärtää myös syyn.

tuhti

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 15.07.15 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 15.07.15 - klo:19:53
Onko noista kunnon testauspaikoista kokemuksia tai tietoa millä tavoin testi olisi järkevin suorittaa. Hlökohtainen suunnitelma tarvis saada mitä tehdä. Ei tässä mahdottomia ole tullut tehtyäkään, kun motivaatio katoaa kehittymättömyyden tieltä. Ei vaan jaksa vaikka yrittäisi useamminkin käydä ja hengästyy muutaman sadan metrin jälkeen oli sitten juosten tai pyörällä liikkeellä. Kyllä sitä tulee se 45min - 1h yritettyä liikkua kerrallaan, mutta ei tunnu hyvälle ei, maltillakaan liikkuessa. Mahtaisko joku hjuva paikka löytyä keskisuomen suunnalta?
Ettet ole liian suurella tempolla alussa liikkeellä? Sykemittari vois olla hyvä apuväline jolla näkee ettei rasita alussa itteään liikaa.
Itte joskus kun kuntoilin enemmän huomasin aloitellessa että sauvakävelykin oli liian kuormittavaa ja että pelkkä reipas kävely riitti siihen että kunto lähti nousemaan.

Edit: Tämä tais olla mun eka viesti tähän ketjuun :) Ne kun mut tunnistaa ymmärtää myös syyn.
Tota kuullu myös noilta kavereilta jotka on nolla tasosta sit maratoninkin juossu et sykemittari jeesas törkeenä ja alkuu tuntu et ei saa ku kävellä.
Ite en oo ikinä saanu urheiltua mitään muuta kuin kuntosalia väkisin... olisi kyl hyvä jos jostain sais revittyä motivaatiota johonkin hölkkään tai pyöräilyyn.

ile90

mulla kuntoilu ja urheilu oli ennen todella haastavaa. tupakan poltto vei pienimmätkin halut liikkua kunnes havahduin että ei oo pakko olla tupakalle käryävä läski timpuri. alotin tuossa tammikuun alussa kuntoilun ja muutin ruokavaliota. lopetin tupakan poltonkin.seurasi hiihtoa, punttia ja lenkkeilyä. alussa painoa oli jotain 90kg. alussa lenkit oli ihan pelkkää rauhallista kävelyä. n. tunnin mittaisia. kunto nousi nopeaa ja alotin juoksemisen. alussaha rojekti oli tiukkaa vääntöä. mutta tulosten kautta sai motivaatiota. (vaati itseltäni todellista itsekuria) nyt painoa 75 ja urheilu on mukavaa. oikee oottaa jo sitä että töitte jälkee voi lähtä lenkille! olo on kevyempi ku ennen ja mopon päällä liikkuminen todellakin helpompaa. sport träkker näyttää nyt 45 harjoitusta ja reilu 46 tuntia. kilometrit karvan alle 400. kalorit reilu 30 000. eikä joka lenkillä oo ees puhelin ollu mukana ;) toivottavasti muutkin ratailijat innostuvat kuntoilemaan!

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 15.07.15 - klo:19:53
Onko noista kunnon testauspaikoista kokemuksia tai tietoa millä tavoin testi olisi järkevin suorittaa. Hlökohtainen suunnitelma tarvis saada mitä tehdä. Ei tässä mahdottomia ole tullut tehtyäkään, kun motivaatio katoaa kehittymättömyyden tieltä. Ei vaan jaksa vaikka yrittäisi useamminkin käydä ja hengästyy muutaman sadan metrin jälkeen oli sitten juosten tai pyörällä liikkeellä. Kyllä sitä tulee se 45min - 1h yritettyä liikkua kerrallaan, mutta ei tunnu hyvälle ei, maltillakaan liikkuessa. Mahtaisko joku hjuva paikka löytyä keskisuomen suunnalta?

Itse olen suorittanut noita sekä juoksumatolla että kuntofillarilla.

Mun mielestä kuntofillariergo on täysin pätevä tapa päästä liikkeelle ja sitä käyttävät myös kokeneemmat kilpapyöräilijätkin.

Itse tein viimeisimmän testin Hyvinkäällä, Konttisen Tomin hoivissa. Testi tehtiin fillariergolla ja testin aikana otetaan laktaatit sekä hapenottokyky maskilla. Tuossa testissä ei tarvitse välttämättä edes polkea loppuun asti, eli sitä maksimia ottaa irti, koska kynnysarvot eri tehoalueille on oleellisin juttu kun treenaa ja sitä treenisuunnitelmaa tekee.

Tuossa testissä kannattaa käydä ainakin kerta vuoteen, niin näkee miten kynnyssykkeet muuttuu. Jos ei käy ja treenaa vanhoilla arvoilla, niin hyvin herkästi tulee treenattua väärillä sykkeillä, eikä treenaaminen enää sen jälkeen ole niin hyödyllistä kuin voisi olla, eikä kehitystä tule.

Sain Tomilta jonkun 8 sivua materiaalia testituloksista, analyysiä jne. vinkkejä treenaamiseen ja eri sykealueita eri lajien pariin.

Muistaakseni Leanderin Janne tekee noita myös jossain Orimattilan suunnilla. Keski-Suomesta en osaa sanoa ketä siellä päin tuollaisia tekisi, varmasti noita löytyy.

Ohessa kesäkuun loppuun mennessä kasaan saadut treenit ja alla pikkusen yhteenvetoa huhtikuun kuntotestistä:

- 15.1 rasva %
- peruskuntoalueen hapenkulutus (ml / kg / min) 27 (teor. 28)
- vauhtikestävyysalueen hapenkulutus 35 (teor. 37)
- maksimeista saatiin 48 (teor. 51)
- fillariergon tehot 300W
- laktaatit 14.4

Puolen vuoden aikana tuli oltua 5 viikkoa sairaana, joten se verotti hiukan treenitunteja sekä kertoja.

Itsellä jäi testissä maksimit vajaaksi, mutta tärkeimmät tuli esille. Hyvin harvoin missään lajissa koko aikaa maksimeilla hakataan. Ja kun vahva peruskunto parantaa muitakin osa-alueita, niin siihen ei voi koskaan panostaa liikaa.

Toivottavasti testaaja löytyy ja kipinä touhuamiseen. Sykemittari on kyllä oiva työkalu ja apuri näissä hommissa, sillä hyvin usein se oma perstuntuma vetää sivuun ja pahasti.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 16.07.15 - klo:09:10Tuossa testissä ei tarvitse välttämättä edes polkea loppuun asti, eli sitä maksimia ottaa irti, koska kynnysarvot eri tehoalueille on oleellisin juttu kun treenaa ja sitä treenisuunnitelmaa tekee.

Tuossa testissä kannattaa käydä ainakin kerta vuoteen, niin näkee miten kynnyssykkeet muuttuu. Jos ei käy ja treenaa vanhoilla arvoilla, niin hyvin herkästi tulee treenattua väärillä sykkeillä, eikä treenaaminen enää sen jälkeen ole niin hyödyllistä kuin voisi olla, eikä kehitystä tule.

Sain Tomilta jonkun 8 sivua materiaalia testituloksista, analyysiä jne. vinkkejä treenaamiseen ja eri sykealueita eri lajien pariin.
Millasiii eri tehoalueita/ kynnysarvoja on?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal