Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Daniko

Lainaus käyttäjältä: Coo - 30.08.18 - klo:16:03
Laitetaan tännekin pientä päivitystä. Ajokausi on lopuillaan ja pikku hiljaa katseet kääntyy jo 2019 vuoden tekemiseen. Viimeisen parin kolmen vuoden aikana olen systemaattisemmin kehittänyt lajinomaista fysiikkavalmennuspakettia noin kymmenen SM-kuskin kokeilemana ja testaamana ja mm. pakettia työstetty @wehna kanssa yhdessä. Tästä on hioutunut kokonaisuus, jota viitsii nyt kaupitella porukalle laajemminkin. Valmennuspaketti jakaa ja rytmittää treenin vuoden aikana neljään eri kauteen jokaisen kauden tähdätessä hiukan eri asioihin ja jokaisen kauden ohjelmaan voi erikseen päättää lähteekö mukaan. Lähtökohtaisesti tekeminen on itsenäistä, mutta jokainen tiimi tai henkilö saa toki kaikkeen ohjeistuksen alkuun. Halutessaan päälle pystyy hankkimaan seurantaa tai yksilöllisempääkin tekemistä.

Mihin kysymyksiin tuo paketti pyrkii antamaan vastauksia ja käytännön tukea eri ohjelmien muodossa. Tässä näistä jotain:
- Mihin keskittyä treenaamisessa eri ajanjaksoina siten, että kunto rakentuu oikein kohti ajo/kisakautta?
- Mitä kunnon eri osa-alueita tulisi harjoitella ylipäätään, koska ja miten?
- Millaista aerobista/anaerobista kuntoa laji vaatii, ja miten ja koska kuntoa tulisi optimoida?
- Mitä laji vaatii lihaskunnolta yleisesti, mitä biomekaniikka kertoo tarvittavista lihaksista eri liikkeissä ja miten kyseistä lihaskuntoa harjoitellaan?
- Miten palautua kisakaudesta, eri treeneistä ja lajinomaisesta harjoittelusta?
- Miten ylläpitää kuntoa ajo/kisakaudella?
- Millaista lihashuoltoa laji vaatii?
- Mitä laji vaatii liikkuvuudelta ja miten sitä parantaa sekä ylläpitää?
- Miten mitata kehitystä?
- jne.

Valmennuksesta löytyy lisätietoja täältä https://pyykkilauta.fi/road-racing-valmennus/ Sivuilta löytyvät myös yhteistiedot, jota kautta saa helpoiten vastauksia mahdollisiin lisäkysymyksiin. Hinnat löytyvät myös sivustolta. Ensimmäistä valmennuskautta kisakaudesta palautumiseen ja peruskunnon rakenteluun käynnistellään syyskuussa.


Tälle suositus peukku_1  Jos on joskus käynyt mielessä, että tartteis ajokunnolle ehkä tehdä jotain, niin tätä kannattaa kyllä miettiä, vastaavia ei taida olla muualla tarjolla. Vaihtelevia ja motivoivia treenejä, jotka kaikki palvelee omalla tavallaan juuri tätä lajia. Tulee tehtyä myös sellaisia treenejä, jotka ei ehkä ole aivan mieleen, mutta joilla kuitenkin on roolinsa hyvän ajokunnon rakentamisessa. Esim. itelle PK-treenit oli aiemmin juuri tällaisia, mutta kun on tässä ajan mittaan huomannut, minkälainen vaikutus niillä on ollut vaikka palautumiseen, niin lenkeille lähteekin tätä nykyä ihan mielellään :D Että kiitokset (ja suositukset) vielä tätäkin kautta.

Wper

Suositus lähtee kyllä täälläkin. Ne treenit ei tartte aina olla pelkästään juoksulenkkejä ja punttia. 😅 Ite näin, että hyötyä oli lajinomaisista harjoituksista missä parani myös tasapaino ja koordinaatio ainakin itsellä huomattavasti. Yksikään treenisetti tai kilpailulähtö kauden aikana ei loppunut siihen, että olisin ollut kunnon puolesta ihan piipussa! Välttämättä kaikessa enempi ei ole parempi. Pätee myös tähän hommaan. Ja varsinkin ajokauden aikana laatu korvaa määrän. Voin suositella!

-Miika Viiperi superstock b #5
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Mikko K.

Asiasta tuli mieleen, et mulla on itseluottamus sillä tasolla, että oon käyny nykyään mm. sauvakävelemässä ihan ihmisten ilmoilla. Olin joskus yhdessä yliopiston 9kk kestävässä tutkimuksessa mukana ja hämmentävintä oli, että suurin osa treenista oli tosi kevyttä... siis voisi verrata salaatin syöntiin pihviravintolassa ja tulokset kasvoi todella paljon.

wbaum

Tämä jäi hiukan vielä keväällä kesken ja kesällä ehtinyt reenata. Jos nyt ensi kevääseen mennessä saisi suht nätin human flagin tehtyä eikä mitään tommosta könötystä niin olis kyllä jees.
Työhoitsu ehdotti vesijuoksua mulle muutama vuosi takaperin. Pisti niin lujaa vituttamaan nyt ku aloitin miettimään sitä, että ensi viikolla alkaa lisäksi nyrkkeilyreenit.

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 07.09.18 - klo:17:05
Tämä jäi hiukan vielä keväällä kesken ja kesällä ehtinyt reenata. Jos nyt ensi kevääseen mennessä saisi suht nätin human flagin tehtyä eikä mitään tommosta könötystä niin olis kyllä jees.
Työhoitsu ehdotti vesijuoksua mulle muutama vuosi takaperin. Pisti niin lujaa vituttamaan nyt ku aloitin miettimään sitä, että ensi viikolla alkaa lisäksi nyrkkeilyreenit.

Vesijuoksua ehdotetaan yleensä lihaville koirille tai ihmislapsille. Mutta pääasia eli hoitsu sai liikettä niveliin 😁

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 07.09.18 - klo:17:05
Tämä jäi hiukan vielä keväällä kesken ja kesällä ehtinyt reenata. Jos nyt ensi kevääseen mennessä saisi suht nätin human flagin tehtyä eikä mitään tommosta könötystä niin olis kyllä jees.
Työhoitsu ehdotti vesijuoksua mulle muutama vuosi takaperin. Pisti niin lujaa vituttamaan nyt ku aloitin miettimään sitä, että ensi viikolla alkaa lisäksi nyrkkeilyreenit.
Opettelisit nyt ensin ajamaan, ennen ku tommosii pelleilyihin panostat...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 07.09.18 - klo:17:05
Tämä jäi hiukan vielä keväällä kesken ja kesällä ehtinyt reenata. Jos nyt ensi kevääseen mennessä saisi suht nätin human flagin tehtyä eikä mitään tommosta könötystä niin olis kyllä jees.
Työhoitsu ehdotti vesijuoksua mulle muutama vuosi takaperin. Pisti niin lujaa vituttamaan nyt ku aloitin miettimään sitä, että ensi viikolla alkaa lisäksi nyrkkeilyreenit.

Kova luu!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mauno ärrällä, eli Rauno.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.09.18 - klo:21:19
Opettelisit nyt ensin ajamaan, ennen ku tommosii pelleilyihin panostat...
Opettelin ensin olemaan kaatumatta, seuraavaksi vois alkaa miettiä sitä ajamista... onhan tässä taas 9kk aikaa olla ajamatta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 07.09.18 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.09.18 - klo:21:19
Opettelisit nyt ensin ajamaan, ennen ku tommosii pelleilyihin panostat...
Opettelin ensin olemaan kaatumatta, seuraavaksi vois alkaa miettiä sitä ajamista... onhan tässä taas 9kk aikaa olla ajamatta.
Mit vit, mä oon huomattavasti vanhempi, ja huomattavasti huonompikuntosempi, ja huomattavasti laiskempi, ja sä oot silti hitaampi??
Yhtälössä on nyt jokin pahasti väärin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.09.18 - klo:23:25
Mit vit, mä oon huomattavasti vanhempi, ja huomattavasti huonompikuntosempi, ja huomattavasti laiskempi, ja sä oot silti hitaampi??
Yhtälössä on nyt jokin pahasti väärin?
No jos reenaisin siksi että olisin radalla nopeampi, niin tuolla kommentilla (ehkä?) olisi joku validi pointti.

Mä reenaan lähinnä siksi että saan siitä talvella kiksit ja saan purettua patoumia ja pysyn poissa terapeutin puheilta. Olisin todennäköisesti nopeampi ilman reenausta koska paino tuppaa tippumaan 7-10kg matalemmalle tasolle näin toimiessa. Esim toukokuu 81kg -> heinäkuu 73kg.

Jokseenkin suhtaudun tähän RR nykyään niin että kelloa tulee kateltua, mutta toisaalta radalta on mukavampi lähteä kotiin ehjänä eikä parsimaan luita tai katteita. Jossain vaiheessa jos palikat sais menemään koloihinsa voisi päivitellä ennätysketjua. 

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.09.18 - klo:00:05
Jokseenkin suhtaudun tähän RR nykyään niin että kelloa tulee kateltua, mutta toisaalta radalta on mukavampi lähteä kotiin ehjänä eikä parsimaan luita tai katteita.
Sinänsähän noi on ihan sama asia.
Jos teet asioita oiken, niin ajo on nopeampaa ja et kaadu.
Jos ajelet ihan muuten vaan niin tod näk teet asioita vääriin, olet hitaampi ja kaadut.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Coo

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 05.09.18 - klo:18:46
Asiasta tuli mieleen, et mulla on itseluottamus sillä tasolla, että oon käyny nykyään mm. sauvakävelemässä ihan ihmisten ilmoilla. Olin joskus yhdessä yliopiston 9kk kestävässä tutkimuksessa mukana ja hämmentävintä oli, että suurin osa treenista oli tosi kevyttä... siis voisi verrata salaatin syöntiin pihviravintolassa ja tulokset kasvoi todella paljon.

Tämä asia tulee usein ihmisille yllätyksenä, kun yleinen ajatus on, että kehittyä ei voi ellei hommaa tehdä hampaat irvessä ja aivan hapoilla. Tietenkin tuo kehittyminen tapahtuu näillä matalatehoisilla harjoituksilla vain omalla kunnon alueellaan ja tehokkaammillakin harjoituksilla on paikkansa. Kyse on pitkälti harjoittelun kuormituksen hallinnasta, tehoreservin hankkimisesta ja lopulta oikeanlaisen "tehokäyrän" optimoinnista reservin turvin lajia varten. Ratapuolella asiaa on tullut jonkin verran mittailtua ja tutkittua. Sykkeistä radalla ei voi juurikaan päätellä mitään hermostollisten vaikutusten vuoksi, mutta mitatuista laktaateista on näkynyt hyvin, että mistään matalatehoisesta liikunnasta ei ole kyse. Tämän pohjalta harjoittelun ohjelmointia on pyritty muokkaamaan sen optimaalisen "tehokäyrän" suuntaan. Matalatehoisten harjoitusten kehittämällä peruskunnolla on sitten myös iso merkitys koko kauden jaksamisessa ja harjoittelu- sekä kisaviikonlopuissa palautumisessa niiden sisällä ja jälkeen. Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa, mutta hyvä kunto mahdollistaa enemmän laadukkaita ajosettejä per päivä.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: Coo - 14.09.18 - klo:13:48Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa
...mutta näkyy perättäisten kierrosten määrässä ilman että suoritus hiipuu.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Coo

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 14.09.18 - klo:20:48
Lainaus käyttäjältä: Coo - 14.09.18 - klo:13:48Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa
...mutta näkyy perättäisten kierrosten määrässä ilman että suoritus hiipuu.

Kyllä ja kun puhutaan peruskunnosta niin erityisesti siinä, että palautuu settien välissä ja ajopäivien jälkeen. Itse normaalin pituisen ajosetin aikana energiajärjestelmiä ei kuormiteta niinkään peruskunnon alueella, mutta toki kaikki on kotiin päin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 14.09.18 - klo:20:48
Lainaus käyttäjältä: Coo - 14.09.18 - klo:13:48Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa
...mutta näkyy perättäisten kierrosten määrässä ilman että suoritus hiipuu.
Toisaalta ajotekniikalla pystyy paikkaamaan yllättävän paljon kropan pragaamista. Tosin peruskunto pitää olla silloinkin kohdillaan. Se hyvä puoli kropan tilttaamisessa tänä kesänä oli se, että oli pakko opetella rentoutumaan pyörän päällä kaikkialla missä se oli mahdollista. Toki ihan maksimisuoritusta ykskätisenä ajaminen himpan haittaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal