Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:21:10Toisaalta ajotekniikalla pystyy paikkaamaan yllättävän paljon kropan pragaamista. Tosin peruskunto pitää olla silloinkin kohdillaan. Se hyvä puoli kropan tilttaamisessa tänä kesänä oli se, että oli pakko opetella rentoutumaan pyörän päällä kaikkialla missä se oli mahdollista. Toki ihan maksimisuoritusta ykskätisenä ajaminen himpan haittaa.
Erittäin totta! Itse huomasin omassa ajoasennossa (onneksi) heti kauden alussa Botniaringillä ekoissa harjoituksissa että muutaman kierroksen jälkeen tiettyihin mutkiin tuntui todella työläältä ajaa ku olin hiukan väärin asettuneena pyörän selässä. Fiksasin asian päivän viimeiseen harkkaan, ja pystyi vaivatta tuuppaamaan reikä päässä koko setin.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

Botnian ja ekan Motoparkin mä ajoin puoliks yhdellä kädellä ennen kuin ymmärsin ongelman. Alastarossa sit hieronnan ansiosta pystyi ajamaan täydet kiekat täysillä. Siitä sitten virheellisellä itseluottamuksella parkkiin toteemaan, että ilman hierontaa vasen puoli menee tukkoon todella nopeasti, ja sitä myötä kierrosajat n. sekunnin päässä siitä mihin olisi pitänyt pystyä. Toisaalta tää on hyvä lähtökohta laittaa talvella kroppa kuntoon ja vetästä sit aika pirusti lujempaa ens vuonna.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Coo - 14.09.18 - klo:13:48Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa, mutta hyvä kunto mahdollistaa enemmän laadukkaita ajosettejä per päivä.
Niinhän se mahdollistaa, mutta ikävä kyllä se mahdollistaa myös enemmän laaduttomia ajosettejä per päivä.
Eli sit ratkaisevimmaksi tekijäks nouseekin päänuppi, ja se mitä ja miten kuski ajattelee ennen radalle menoa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.09.18 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: Coo - 14.09.18 - klo:13:48Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa, mutta hyvä kunto mahdollistaa enemmän laadukkaita ajosettejä per päivä.
Niinhän se mahdollistaa, mutta ikävä kyllä se mahdollistaa myös enemmän laaduttomia ajosettejä per päivä.
Eli sit ratkaisevimmaksi tekijäks nouseekin päänuppi, ja se mitä ja miten kuski ajattelee ennen radalle menoa.
Kunto ja pään sisältö on mun mielestä aika eri asioita. Jos ihminen vain haluaa ajaa kehittymättä, niin ajo ei kehity. Huonollakin kunnolla voi kehittyä paljon, mutta hyvällä kunnolla toistoja saa paljon enemmän jolloin myös kehittyminen on nopeampaa. Jos ei halua kehittyä, jaksaa hyvällä kunnolla ajaa paljon enemmän niitä samoja kierroksia kuin huonolla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.09.18 - klo:21:57
Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.09.18 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: Coo - 14.09.18 - klo:13:48Hyvä peruskunto ei varmaan suoraan näy kierrosajoissa, mutta hyvä kunto mahdollistaa enemmän laadukkaita ajosettejä per päivä.
Niinhän se mahdollistaa, mutta ikävä kyllä se mahdollistaa myös enemmän laaduttomia ajosettejä per päivä.
Eli sit ratkaisevimmaksi tekijäks nouseekin päänuppi, ja se mitä ja miten kuski ajattelee ennen radalle menoa.
Kunto ja pään sisältö on mun mielestä aika eri asioita. Jos ihminen vain haluaa ajaa kehittymättä, niin ajo ei kehity. Huonollakin kunnolla voi kehittyä paljon, mutta hyvällä kunnolla toistoja saa paljon enemmän jolloin myös kehittyminen on nopeampaa. Jos ei halua kehittyä, jaksaa hyvällä kunnolla ajaa paljon enemmän niitä samoja kierroksia kuin huonolla.
Tuanoinnii, mitenköhän sun kommentti eroaa mun kommentista muuten kuin pituuden suhteen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Coo

Lainaus käyttäjältä: Coo - 30.08.18 - klo:16:03
Laitetaan tännekin pientä päivitystä. Ajokausi on lopuillaan ja pikku hiljaa katseet kääntyy jo 2019 vuoden tekemiseen. Viimeisen parin kolmen vuoden aikana olen systemaattisemmin kehittänyt lajinomaista fysiikkavalmennuspakettia noin kymmenen SM-kuskin kokeilemana ja testaamana ja mm. pakettia työstetty @wehna kanssa yhdessä. Tästä on hioutunut kokonaisuus, jota viitsii nyt kaupitella porukalle laajemminkin. Valmennuspaketti jakaa ja rytmittää treenin vuoden aikana neljään eri kauteen jokaisen kauden tähdätessä hiukan eri asioihin ja jokaisen kauden ohjelmaan voi erikseen päättää lähteekö mukaan. Lähtökohtaisesti tekeminen on itsenäistä, mutta jokainen tiimi tai henkilö saa toki kaikkeen ohjeistuksen alkuun. Halutessaan päälle pystyy hankkimaan seurantaa tai yksilöllisempääkin tekemistä.

Mihin kysymyksiin tuo paketti pyrkii antamaan vastauksia ja käytännön tukea eri ohjelmien muodossa. Tässä näistä jotain:
- Mihin keskittyä treenaamisessa eri ajanjaksoina siten, että kunto rakentuu oikein kohti ajo/kisakautta?
- Mitä kunnon eri osa-alueita tulisi harjoitella ylipäätään, koska ja miten?
- Millaista aerobista/anaerobista kuntoa laji vaatii, ja miten ja koska kuntoa tulisi optimoida?
- Mitä laji vaatii lihaskunnolta yleisesti, mitä biomekaniikka kertoo tarvittavista lihaksista eri liikkeissä ja miten kyseistä lihaskuntoa harjoitellaan?
- Miten palautua kisakaudesta, eri treeneistä ja lajinomaisesta harjoittelusta?
- Miten ylläpitää kuntoa ajo/kisakaudella?
- Millaista lihashuoltoa laji vaatii?
- Mitä laji vaatii liikkuvuudelta ja miten sitä parantaa sekä ylläpitää?
- Miten mitata kehitystä?
- jne.

Valmennuksesta löytyy lisätietoja täältä https://pyykkilauta.fi/road-racing-valmennus/ Sivuilta löytyvät myös yhteistiedot, jota kautta saa helpoiten vastauksia mahdollisiin lisäkysymyksiin. Hinnat löytyvät myös sivustolta. Ensimmäistä valmennuskautta kisakaudesta palautumiseen ja peruskunnon rakenteluun käynnistellään syyskuussa.


Näitä on nyt jengin kanssa taas polkaistu käyntiin, mutta muutaman mattimyöhäisen ehtii ja pystyy vielä ottamaan mukaan tälle jaksolle, jos joku asiaa harkitsee.

Nitrous

^Meikäläinenkin lähti tuohon valmennushommaan mukaan ja tänään käytiin eka sessio naamatusten läpi. Jäi kyllä erittäin positiivinen kuva hommasta. Nyt ei kyllä sitten ole kuin ihan itsestä kiinni, että ensi keväänä ollaan tikissä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PrivateeR

Itellä on kesän aikana lähteny hyvin kaik ylimääräinen pois kropasta. Helmikuussa oli elopaino 80kg ja kunto ei iha niin hyvä ku ois halunnu. Kesällä oli nii kiire duunin + ratailun merkeissä että treenaaminen jäi ja näkyi punttiksella tuloksissa.

Nyt on menty jo ohi tosta 80kg voimatasoista, mutta kaik ylimääräinen rasva on pois kropasta ja elopaino vain 71,6kg täl hetkellä.

Tammikuussa alkaa sitte aerobinen kausi ja uinti tehokuuri jotta saadaa syketasoja alemmas ja hapenottokykyä paremmaks vielä.... tosin en nyt tiedä miten paljo alemmas leposyke enää voi mennä ku se nyt on jo 54.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

wbaum

Eihän tätäkään hommaa voi ilman dataa tehdä. Sain tuon oura-sormuksen,  niin voi kerätä joka yöltä dataa. Ihan hauska peli. Tuli tuos huomattua, jos ottaa vähän olutta, niin näemmä aamukasiin asti leposyke hakkaa lujaa ja sykevälivaihtelu on aivan maissa. Saa nähdä saako tästä hommasta nyt jotain hyötyä pidemmän päälle.


Jone

Nostellaas tätäkin, kun on ihan ajankohtainen.

Uinnilla lähetään taas talven aikana hakemaan vähän hapenottokykyä paremmaksi, ja aerobistakuntoa siinä sivussa. Ja toinen mitä alkanut tekee on se että vain kylmästi punnertaa joka ilta, jotta sais enemmän kestoa yläkroppaan jarruja ajatellen. Lähtenyt nyt liikkeelle ihan vain 5x 10 sarjoilla, joita sit nostetaan talven aikana. Jos tulis luminen talvi tänne etelään niin vois ostaa hikilaudat ja lähteä lykkimään purtsille.

Oma pää ei valitettavasti kestä sitä salilla käyntiä kuin ehkä sen 3-4kk, turhan ykstoikkoista.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Jone - 08.10.19 - klo:12:36
Oma pää ei valitettavasti kestä sitä salilla käyntiä kuin ehkä sen 3-4kk, turhan ykstoikkoista.
Siellä salillakin voi tehdä jotain muuta kuin kroppaa läpi laitteesta toiseen. Itse juuri pidän salireenistä kun ei ole säästä riippuvainen Vannon funktionaalisen reenin nimeen itse aika pahasti ja ehkä joka kolmannessa reenissä tartun levytankoon, mihinkään taljaan tai vemputtimeen en ikinä.

Tässä vaiheessa kun  mittarissa on melki 40 on muutenkin elämänvalueta pitää liikkuvuus kunnossa ja paikat notkeena niin loukkaantumisriskit pienenee.

Salilla liikun verkkaisesti niinkuin radallakin:
https://www.youtube.com/watch?v=45DS-23qY8Y

Powered by EzPortal