Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

MRi

29.09.12 - klo:14:42 #75 Viimeisin muokkaus: 29.09.12 - klo:16:04 käyttäjältä MRi
Vaikka omat ratatouhut ovatkin jo paketissa, niin pakko kommentoida omaa vuodentakaista kuntoremonttia.

Kaudella 2011 ärsytti se, ettei oikein jaksanut puristaa koko kisamatkaa täysillä ja treeneissä tehokkaat ajosetit jäivät päivän ekaan puoliskoon. Tämän kuluneen kauden 2012 alkuun asetettiin tavoitteeksi – 10 kg ja selvästi parempi kunto.

Lähtökohtana oli 40 v ukko, 175 cm/ 84 kg, pukukoko 54. Liikuntaa ei ollut tullut harrastettua juuri lainkaan viimeiseen 10 vuoteen.

Syyskuun 2011 alussa salikortti, PT:ltä ohjelma jonka sisältönä varovaisen alun jälkeen 4-5 krt viikossa salilla josta 3 krt lihaskuntoa ja 2 krt aerobista.

Tuolla meiningillä mentiin kevääseen saakka ja tavoitteet tuli saavutettua. Paino 84 kg -> 74 kg josta kaikki käytännössä läskiä, rasvaprosentti putosi 22 % -> 12 %. Nahkapuvun sai päivittää koosta 54 kokoon 50.

Kunnon osalta mittarina käy ehkä parhaiten se, että alussa 35 min spinning basic-kartalla tuntui suoritukselta ja helmikuussa meni jo 4 h maraton (2h crossing + 2 h spinning) heittämällä ja tuossa suorituksessa kolmannen tunnin keskisyke mulla oli 177.

Parantuneesta kunnosta oli tämän kauden ajeluista selvästi hyötyä kuten myös vähentyneistä kiloista.

Nyt elokuussa oli sattumalta firman tykypäivä Vierumäellä jossa tuli tehtyä kattava kuntotesti.

Lihaskunnon osalta tulokset oli keskitaso – hyvä. Liikkuvuudessa on suurimmat haasteet ja siinä tulokset oli heikosta hyvään. Positiivisin yllätys oli peruskunto jossa polkupyöräergometritesti antoi tuloksena arvioiduksi maksimaaliseksi hapenkulutukseksi 67 ml/kg/min mikä on erinomainen arvo.  

Vaikka ratamopoilut on nyt nähty niin treenit jatkuu. Painopistettä on siirretty hieman enemmän tuonne lihaskuntopuolelle. Tosin parhaat kiksit tulee edelleen siitä että käy vetämässä spinningin pro-kartalla jossa mennään "rintaan pistää ja oksettaa – meiningillä" jonkun puolisadistisen ohjaajan johdolla...

PS. Niin ja aika iso osa on tietty ruokavaliollakin ts. katsoo miten ja mitä syö. Ja juo...

spedor

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 29.09.12 - klo:08:43
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 29.09.12 - klo:08:29
Tällä hetkellä -10kg viimeisistä ORG ratapäivistä.Vielä hukkaan 5-10 lisää. 2-3 kertaa viikossa salilla, 2-3 kertaa viikossa 10-12 km juoksu/dementiahiihto lenkki. Pitäis olla kunnossa ens keväänä. Kiitoksia B:lle

Ei kiittämistä, pitäähän sitä tiimissä koko porukka olla kunnossa. Spedorin kanssakin projekti aloitettu, tavoite se - 15 kg ja kova kunto. Kunhan nyt ensin Spedorkin toipuu tuosta juuri tehdytä olkapääleikkauksesta. On meillä muuten ihme invaporukkaa tiimissä, kaikilta operoitu tänä vuonna olkapää  :D Onneksi hankittiin ens kaudeksi kunnon iso teltta, niin ei vanhoja luita (sorry Spedor) kolota kylmässä ja vihmovassa sateessa varikolla.
Joo toi -15kg olis tarkoitus riipasta pois... ainakin. Enemmänkin saa lähtee jos on lähteäkseen. Pääpaino kuitenkin paremman kunnon saavuttaminen niin pystyis sielä kypärän sisällä keskittymään ajamiseen eikä vaan puuskuttamiseen.  ::) Toi olkapää operaatio tosin hieman haittaa tuota kuntosali puolta (6 viikkoa käsi kantositeessä ja voimaharjoittelun saa aloittaa 3kk päästä) mutta onneksi toi selkä on mennyt parempaan suuntaan ja toivonkin että se säästyis puukolta.

Andy

Tämä on erinomainen aihe. Kannetaanpa oma korsi kekoon.

Itse aktivoiduin kuntosalijuttuihin aika lailla vuosi takaperin. Homma on jonkin verran kiinnostanut aina, mutta en ole löytänyt oikeaa motivaatiota tai ehkä paremmin sanottuna, ketään joka veisi ja näyttäisi mitä tehdä. Harrastuksena on ollut salibandy, jota on veivattu 4-5 divaritasolla yli 10v. Nyt se on lopetettu motivaation kadottua.

Käytiin sitten duuniporukalla Lohjalla Kisakallion urheiluopistolla, jossa meille tehtiin perusteellinen kehomittaus ja kuntotesti polkemalla. Tulokset eivät yllättäneet, ei ihan rapakunnossa, mutta parannettavaa on. Heti reissua seuraavana päivänä menimme puolison kanssa solmimaan jäsenyydet paikalliseen Elixiaan. Elixia valittiin, koska siellä on toimiva lapsiparkki, jonne nyt 1,5v juniorin voi hyvillä mielin jättää. On muuten edullista lapsenvahtipalvelua tuo.

Aloittelin treenaamisen yhdistelmällä Spinningiä ja Poweria (aka bodypump). Alkuun tuntuivat ihan helvetiltä, mutta jo parin kerran jälkeen juju alkoi löytyä. Puolisen vuotta nakuttelin noilla sen 3 kertaa viikossa ja peruskunto alkoi nousta kohisten. Keväällä jäin kundin kanssa himaan 5 kuukaudeksi ja rakentelin perinteisemmän saliohjelman, joka ei olisi kiinni ryhmäjumppien aikatauluissa. Ja olihan siinä takana myös halu kasvattaa lihastakin, jotta kehtaa olla ilman paitaa rantsussa..=)

Nyt on puolisen vuotta takana perussalia ja jotain uutta pitäisi taas löytää. Kesällä löysin kahvakuulailun, joka on muuten aika oiva treenimuoto myös ratailjoille. Monipuolisia, toiminnallisia liikkeitä isolla sykkeellä. Suosittelen kokeilemaan. Pari ekaa kertaa tosin vitutti enimmikseen, koska tekniikka oli kateissa kuten myös liikkeet. Mutta siitä kun pääsi yli, niin helkkarin hauskaa on ollut. Perkuleen suosittuja nuo tunnit vain ovat, vaikea päästä varsinkin iltatunneille. Ehkäpä noita liikkeitä pitäisi vain lisäillä omaan ohjelmaan ja tehdä ominpäin.

Mutta joo, hiukan päinvastoin olen oman "urani" aloittanut. Ensin kestävyyttä ja nyt sitten enemmän voimaa. Jatkossa varmaan jotain näiden väliltä. Mutta joka tapauksessa on se tyyli mikä vaan, niin tärkeintä on että tekee jotain on mun mottoni.

//Andy

trumppa


Vaikka ajamiset on vasta alkutaipaleella niin voin lämpimästi sentään suositella kahvakuulaa kunnon kohotamiseen. Kilpailen itse kyseisellä välineellä, joten nostan kuulaa ns. "oikeasti" mutta uskoisin, että riippuen kuulatuntien vetäjästä, niissäkin kuntoa saa nousuun.

Kuula sinällään on hyvä väline kotona treenaamiseen: tehokas treeni on tehty noin varttitunnissa, tilaa ei tarvitse ja maksaakaan ei tarvi, paitsi kun käy ostamassa sen kuugelin. Liikkeet ovat lisäksi simppelit: heilautusta, rinnallevetoa, työntöä ehkä tempaustakin. Aikaa vastaan kun treenaa niin kehitys on varsinkin alussa huimaa. Kisamallin kuula mahdollistaa pitkät sarjat ja niissähän se juju piileekin, kestävyysvoimasta on kyse.

Lisää infoa löytyy mun valmentajan sivuilta mm. tästä postauksesta
http://kukkalaakso.com/2012/08/21/pari-ajatusta-kahvakuulasta-ja-tyonnoista-2/

Privana yms. voin vastailla mikäli kysymyksiä heräsi. Ja jos porukkaa enemmänkin kiinnostaa niin koulutustahan järjestyy kyllä.

Lajista riippuen, mukavaa syksyä.. Kirsi


jarska

Lainaus käyttäjältä: trumppa - 01.10.12 - klo:13:30

Vaikka ajamiset on vasta alkutaipaleella niin voin lämpimästi sentään suositella kahvakuulaa kunnon kohotamiseen. Kilpailen itse kyseisellä välineellä, joten nostan kuulaa ns. "oikeasti" mutta uskoisin, että riippuen kuulatuntien vetäjästä, niissäkin kuntoa saa nousuun.

Kuula sinällään on hyvä väline kotona treenaamiseen: tehokas treeni on tehty noin varttitunnissa, tilaa ei tarvitse ja maksaakaan ei tarvi, paitsi kun käy ostamassa sen kuugelin. Liikkeet ovat lisäksi simppelit: heilautusta, rinnallevetoa, työntöä ehkä tempaustakin. Aikaa vastaan kun treenaa niin kehitys on varsinkin alussa huimaa. Kisamallin kuula mahdollistaa pitkät sarjat ja niissähän se juju piileekin, kestävyysvoimasta on kyse.

Lisää infoa löytyy mun valmentajan sivuilta mm. tästä postauksesta
http://kukkalaakso.com/2012/08/21/pari-ajatusta-kahvakuulasta-ja-tyonnoista-2/

Privana yms. voin vastailla mikäli kysymyksiä heräsi. Ja jos porukkaa enemmänkin kiinnostaa niin koulutustahan järjestyy kyllä.

Lajista riippuen, mukavaa syksyä.. Kirsi

Kappas, tämähän vaikuttaa myös mielenkiintoiselta.


Eilen kattelin sellasta vehjettä kuin crosstrainer, tiedä sitten tekeekö niillä mitään, mut kuten sanottu, olen laiska lähteen kotoa kauemmas jumppaan ja siksi.
Nuorempana tuli käytyä ihan riittävästi saleilla.
Polvet ei ole enää ihan timmissä kunnossa, joten aloin vähän unohtamaan sen juoksumaton. ;D

mic

Suosittelen enduroa...


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jarska

Lainaus käyttäjältä: mic - 01.10.12 - klo:16:33
Suosittelen enduroa...

Mikä ettei jos löydän jostain kahvakuulan tai kuntohärvelin hinnalla. :P

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.10.12 - klo:13:52

Eilen kattelin sellasta vehjettä kuin crosstrainer, tiedä sitten tekeekö niillä mitään, mut kuten sanottu, olen laiska lähteen kotoa kauemmas jumppaan ja siksi.
Nuorempana tuli käytyä ihan riittävästi saleilla.
Polvet ei ole enää ihan timmissä kunnossa, joten aloin vähän unohtamaan sen juoksumaton. ;D

Älä osta crosstraineria. Olen tehnyt niillä aika paljon juoksua korvaavaa harjoittelua vammoja parannellessa, mutta kunnon krossari, jolla motivaatio riittää säännölliseen treeniin, on kuntosalitasoinen järeä peli. Mulla oli itsellä Tunturin etuvetoinen, mikä on paras kotikäyttöön tarkoitetuista, mutta sekin oli liian heppoinen vempula.
Rungoltaan riittävän järeät maksavat ~5000 €, mutta nämä kotimallit on todella ikäviä rimpuloita. Sen sijaan kuntopyöriä saa jo järkevään hintaan kuntoilukäyttöön, mutta ei kannata näistäkään parin satkun vempulaa ostaa. Tonnilla saa jo todella korkeatadsoisen kuntopyörän, ja käytetyn puoleen hintaan tuosta.

Salille hommaat Jarska kortin, ja sinne kestovoimaa tekemään. Alku ja loppuverkat vuorotellen kuntopyörällä, krossarilla, soutulaitteella, jne, ja kestovoimaa välissä sarjat laitteilla ja punteilla. Aerobista kun tekee alkuverkassa 15 min. ja loppuun 10, niin hyvä tulee.

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: app - 01.10.12 - klo:19:25
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.10.12 - klo:13:52

Eilen kattelin sellasta vehjettä kuin crosstrainer, tiedä sitten tekeekö niillä mitään, mut kuten sanottu, olen laiska lähteen kotoa kauemmas jumppaan ja siksi.
Nuorempana tuli käytyä ihan riittävästi saleilla.
Polvet ei ole enää ihan timmissä kunnossa, joten aloin vähän unohtamaan sen juoksumaton. ;D

Älä osta crosstraineria. Olen tehnyt niillä aika paljon juoksua korvaavaa harjoittelua vammoja parannellessa, mutta kunnon krossari, jolla motivaatio riittää säännölliseen treeniin, on kuntosalitasoinen järeä peli. Mulla oli itsellä Tunturin etuvetoinen, mikä on paras kotikäyttöön tarkoitetuista, mutta sekin oli liian heppoinen vempula.
Rungoltaan riittävän järeät maksavat ~5000 €, mutta nämä kotimallit on todella ikäviä rimpuloita. Sen sijaan kuntopyöriä saa jo järkevään hintaan kuntoilukäyttöön, mutta ei kannata näistäkään parin satkun vempulaa ostaa. Tonnilla saa jo todella korkeatadsoisen kuntopyörän, ja käytetyn puoleen hintaan tuosta.

Salille hommaat Jarska kortin, ja sinne kestovoimaa tekemään. Alku ja loppuverkat vuorotellen kuntopyörällä, krossarilla, soutulaitteella, jne, ja kestovoimaa välissä sarjat laitteilla ja punteilla. Aerobista kun tekee alkuverkassa 15 min. ja loppuun 10, niin hyvä tulee.

Juurikin näin. Ja siellä salilla otat jonkun parempi kuntoisen jota alat jahdata, ihan niinkuin radallakin  ;)

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 01.10.12 - klo:19:25
Salille hommaat Jarska kortin, ja sinne kestovoimaa tekemään. Alku ja loppuverkat vuorotellen kuntopyörällä, krossarilla, soutulaitteella, jne, ja kestovoimaa välissä sarjat laitteilla ja punteilla. Aerobista kun tekee alkuverkassa 15 min. ja loppuun 10, niin hyvä tulee.

15v kun kuljin säännöllisesti saleilla 5-6 kertaa viikkoon + muutama vuos epäsäännöllisesti, niin tuli kertakaikkiaan totaalikyllästyminen siihen, en lähde enää.
Itte jumppaaminen muodossa tahi toisessa ei kyllä ole vaikeeta mulle, sen verta tottunut hommaan olen ja menee vaikka pinkit trikoot päällä Anne Pohtamon wanhasta vhs- kasetista.
Se on varmaan tää keskiteini-ikä tai jotain, mut kotoa kauemmas en lähde, siispä hankkimaan lisää härveleitä.
On mulla ollu jo muutama vuos tankoja seinillä+ Kettlerin kotikuntokeskus, mut jotain tonne kestävyyspuolelle tarviis...

jarska

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 01.10.12 - klo:19:36
Juurikin näin. Ja siellä salilla otat jonkun parempi kuntoisen jota alat jahdata, ihan niinkuin radallakin  ;)

Pervon maineen vaan saan kun alan jahdata nuoria naisia siellä.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.10.12 - klo:19:42

15v kun kuljin säännöllisesti saleilla 5-6 kertaa viikkoon + muutama vuos epäsäännöllisesti, niin tuli kertakaikkiaan totaalikyllästyminen siihen, en lähde enää.
Itte jumppaaminen muodossa tahi toisessa ei kyllä ole vaikeeta mulle, sen verta tottunut hommaan olen ja menee vaikka pinkit trikoot päällä Anne Pohtamon wanhasta vhs- kasetista.
Se on varmaan tää keskiteini-ikä tai jotain, mut kotoa kauemmas en lähde, siispä hankkimaan lisää härveleitä.
On mulla ollu jo muutama vuos tankoja seinillä+ Kettlerin kotikuntokeskus, mut jotain tonne kestävyyspuolelle tarviis...

Ok. Krossaria älä kuitenkaan hommaa. Kyllästyt ekan puolen tunnin kiikkumisen jälkeen. Turhauttavin kuntoilulaite tällä planeetalla.

jarska

01.10.12 - klo:19:49 #87 Viimeisin muokkaus: 01.10.12 - klo:19:52 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: app - 01.10.12 - klo:19:46
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.10.12 - klo:19:42

15v kun kuljin säännöllisesti saleilla 5-6 kertaa viikkoon + muutama vuos epäsäännöllisesti, niin tuli kertakaikkiaan totaalikyllästyminen siihen, en lähde enää.
Itte jumppaaminen muodossa tahi toisessa ei kyllä ole vaikeeta mulle, sen verta tottunut hommaan olen ja menee vaikka pinkit trikoot päällä Anne Pohtamon wanhasta vhs- kasetista.
Se on varmaan tää keskiteini-ikä tai jotain, mut kotoa kauemmas en lähde, siispä hankkimaan lisää härveleitä.
On mulla ollu jo muutama vuos tankoja seinillä+ Kettlerin kotikuntokeskus, mut jotain tonne kestävyyspuolelle tarviis...

Ok. Krossaria älä kuitenkaan hommaa. Kyllästyt ekan puolen tunnin kiikkumisen jälkeen. Turhauttavin kuntoilulaite tällä planeetalla.

Mikäs olis sitte paree, kuntopyöräkin on kyllä aika tylsä vehje ja menee äkkiä emännän pyykkitelineeksi.

mic

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.10.12 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: mic - 01.10.12 - klo:16:33
Suosittelen enduroa...

Mikä ettei jos löydän jostain kahvakuulan tai kuntohärvelin hinnalla. :P

Saahan noita vanhempia jo muutamalla tonnilla ja sillä ei vielä ihmeellistä kuntohärveliä saa... Ja on paljon rankempaa ja 100 kertaa hauskempaa ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.10.12 - klo:19:49


Mikäs olis sitte paree, kuntopyöräkin on kyllä aika tylsä vehje ja menee äkkiä emännän pyykkitelineeksi.

En pysty sanomaan muuuta kun sen, että yksi ainoa laite kotona vaatii psyykettä, jos sillä meinaa treenata säännöllisesti kuukausitolkulla putkeen. Nämä kotikäyttöön tehdyt on todella heppoisia vehkeitä, ja kun säkään et ole 50 kiloinen keiju.
Kahvakuulaa en ole koskaan kokeillut, mutta juoksijat joilla sellainen on, ovat kehuneet kovasti. Se ei ainakaan maksa paljoa. Pitäisköhän hankkia itselle kokeeks.
Tökkiikö sulla sali niin paljon, että et menisi sinne tekemään ilman puntteja erityyppistä laitetreeniä. Tarkoitan yhdistelemällä soutua, krossaria, kuntopyörää ja mitä lie.

Powered by EzPortal