Kunnon kohotusta

Aloittaja jarska, 26.02.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

30.10.12 - klo:12:22 #210 Viimeisin muokkaus: 30.10.12 - klo:12:25 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 30.10.12 - klo:10:54
Lainaus käyttäjältä: app - 29.10.12 - klo:22:16
Suodatustavasta riippuen imeytyvät eri vauhdilla. Hydrolisoitu, eli vedyllä pilkottu on pienimmässä molekyylikoossa, ja imeytyy nopeasti, mutta maksaa vidusti. Halvinta kannattaa ostaa koska ei ole mitään näyttöä siitä että ois tarvis humahtaa saman tien vereen. Kauppiaat kyllä uskottelee, että heti suorituksen jälkeen pitää vetää sitä kalleinta, joka käynnistää palautumisen hypersuperextratuplajättipottinopeasti.
Kannattaa vaan katsoa kuinka paljon rahalla saa grammaa/euro. Sitten eri asia jos menee pakki sekaisin jostain tietystä valmisteesta.

Prismasta mulla tapana ostaa kanssa. Innokkaana aloittelijana ostin aina luontaistuotekaupasta kalleinta, jossa eniten hydrolisoitua, kun uskoin uskovaisia, mutta nykyään ilman muuta halvinta. Se onko siellä rasvaa 1 vai 4% ei meinaa baskankaan vertaa. Eikä se onko seassa laktoosia 0 vai 4 grammaa, jos ei ole laktoosi-intoleranssia.

Hydrolisoitu imeytyy kyllä ylivoimaisesti parhaiten, eikä pieretä kuten herakonsentraatit/ isolaatit. Halvat heraprotskut ovat pääsääntöisesti konsentraatteja. Kantsii tsekata tuotteen sisältämä BCAA määrä.
Paljon tietenkin riippuu mitä treenaa, jos haluaa lisää lihaksia niin 2g/kg on minimi.

Tarkoittanet että imeytyy nopeimmin?

Mulla on kaveri joka on sivunnut penkissä (olikohan -94) maailmanennätystä. Paino tais olla silloin sillä 90 kg, tai sinne päin. 260 kg oli tulos, ei kuitenkaan kisassa. Kun kysyin häneltä, mitä mieltä on on proteiinilisistä, nauroi ja sanoi ettei ole eläessään suuhun laiitanut palautumisjuomia. Joskus harvoin, kun salilta on lähetenyt tietoisena, ettei pääse ruokapöytään vähään aikaan, on ostanut sieltä protskupatukan, ja siinä kaikki. Ravinto-ohjeetkin hyvin maanläheisiä hänellä.

Lopetti voimanoston 90-luvun lopussa, ja kilpailee nykyään kädenväännössä amatööriliitossa. Ero ammattilaisiin se, että amatööreissä arvokisoissa joutuu kusaseen purkkiin kärki, kun taas ammattilaiset ei, kertoi hän. Nauroi vielä perään että ammattilaisista näkee jo päälle päin mistä on kyse.

Häneltäkin saadun kokemusperäisen tiedon perusteella olen itse napannut jotain hera-, ja nykyään soijaprotskulisää vaan silloin kun ei päivän aikana sapuskasta ole saanut riittävästi.

BCAA-aminohappojen nauttimisesta erikseen lisänä ei ole vielä ainakaan saatu näyttöä, että parantaisi suorituskykyä. Niitähän on oma osuutensa kaikissa proteiineissa. Tutkimukia, joissa toisin väitetään on lukemattomia, kun taas lukemattomia on tutkimuksia, joissa ei ole saatu mitään näyttöä verrokkiryhmien välillä tulosten paranemisesta.

Mene ja tiedä.

slowrider

30.10.12 - klo:12:27 #211 Viimeisin muokkaus: 30.10.12 - klo:12:31 käyttäjältä slowrider
ja jos tuosta imeytymisnopeudesta niin huolissaan, niin eihän kukaan kiellä ottamasta vaikka puolta juomasta ennen treeniä/treenin aikana jos pelkää että paha katabolia iskee heti kun urheilun lopettaa. Mutta tämä nyt menee hifistelyyn.

Kun pitää huolen että päivän aikana nautitut kalorit/makrot on riittävät, niin se riittää. Tietty jos mahdollista pitää ruokailuvälit suht tasaisena niin aina vain parempi. Ei se nyt niin rakettitiedettä ole

app

30.10.12 - klo:12:40 #212 Viimeisin muokkaus: 30.10.12 - klo:12:41 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 30.10.12 - klo:12:27
ja jos tuosta imeytymisnopeudesta niin huolissaan, niin eihän kukaan kiellä ottamasta vaikka puolta juomasta ennen treeniä/treenin aikana jos pelkää että paha katabolia iskee heti kun urheilun lopettaa. Mutta tämä nyt menee hifistelyyn.

Kun pitää huolen että päivän aikana nautitut kalorit/makrot on riittävät, niin se riittää. Tietty jos mahdollista pitää ruokailuvälit suht tasaisena niin aina vain parempi. Ei se nyt niin rakettitiedettä ole

Juuri näin. Itse olen pitänyt kiinni tuosta JiiPeen 2g/kg, eli olen katsonut aina kun treeniä tulee paljon, että se 150 g päivälle toteutuu. Ei väliä jos menee hiukan yli tai ali, kunhan keskiarvo pyörii tuossa.
Nyt reilu viikko sitten kun sain aloittaa päivittäisen treenin, kaivoin kaapin perältä Kermitin värisen soijaprotskupussin, josta veteleen 50 g/päivä soijamaitoon sekoitettuna. Aamupalaksi puolet, ja iltapäivällä toinen puoli. Maidon kun jätin pois, tuli tarve. Tuota soijamaitoa en viitsi kitata kahta litraa, kun siinä on 2% rasvaa, ja sitä mä en lisänä tarvitse. Reilu puoli litraa riittää tähän.
5-6 kertaa ruokailu päivässä, niin hyvä. fläsää on perskeles tullut mutama kilo lusmuillessa, mutta se lähtee parissa kuukaudessa jättämällä pullamössöt ja muut sokeriherkut pois.

Andy

Noniin, eilen tuli taas käytyä Kisakallion Urheiluopistolla mittauttamassa miehen kuntoa. Viime kerrasta on kulunut 13kk ja sinä aikana on tullut tehtyä kaikenlaista jumppaa. Tämä porukka kun tykkää datasta, niin laitetaanpa sellaista tähän julkisesti ihmeteltäväksi.

Testaaminen on tuollainen "turistimalli" eli tehdään InBody-kehonkoostumusmittaus sekä 12 minuutin pyöräilytesti. Ei siis ihan happiletkuja suuhun, mutta kohtuullisen laadukasta dataa tuo ymmärtääkseni tuottaa.

Lähtökohta viime vuonna:
- peruskunto kohtuullinen, aiemmin harrastuksena salibandya 10v ajan 4-5 divarissa ja testiä edeltävänä vuonna en tehnyt käytännössä juurikaan mainittavaa treeniä.

Kulunut vuosi:
- ensimmäinen 6kk Elixiassa ryhmäliikuntaa (spinning, power) n.3xvko
- jälkimmäinen 6kk Elixiassa 1-jakoista saliohjelmaa sekä kahvakuulaa n.3xvko
Näiden lisäksi jonkin verran työmatkapyöräilyä fiiliksen mukaan.
Ravintona ihan säännöllistä perusruokaa ja saliohjelman aloitettua mukaan myös palautusjuomat+rahkat riittävän proteiinitason varmistamiseksi.

Sitten sitä dataa muutamalla mittarilla, vertailu alkutilanne - eilinen mittaus. Ikä 38, pituus 171

Peruskunto
- Max vO2 ml/kg/min 39 -> 43
- MET 11,1 -> 12,3
- Max vO2 l/min 2,8 - 3,2

Peruskunnossa siis pientä kehitystä, hapenottokyky parempi ja pyöräilyssä maksimiteho on kasvanut. Laskennallinen maksimisyke 185. Tässä kohtaa petraamista vielä riittää.

Kehon koostumus
- Paino 72,8kg -> 73,5kg
- Rasvamassa 15,2kg -> 12,2kg
- Rasvaprosentti 20,9 -> 16,7
- Lihasmassa 32,4kg -> 34,6kg
- Sisäelinrasva (visceral fat area) 61 -> 115,4

Rasvaa on siis palanut 3kg ja lihasta on tullut lisää 2,2kg. Painoa vajaa kilo enemmän, mikä selittynee solunesteiden lisääntyneellä määrällä. En ihan tarkkaan osaa sanoa. Huonompi juttu on tuon sisäelinrasvan tuplaantuminen aikaisemmasta erittäin hyvästä nyt riskitason 100 ylittävään lukuun. Dataa tuossa lapussa on valtavasti, ihan kaikkea en edes ymmärrä..

Keskustelin tuosta sisäelinrasvasta testin pitäjien kanssa. Yleisesti tuohon vaikuttavat sokeri, rasva, alkoholi, tupakka, stressi. En syö karkkia lainkaan, alkoholin käyttö on vähäistä, käytän nuuskaa ja stressiä ei ole koskaan ollut näin vähän (olin juuri 5kk pois töistä vanhempainvapaalla). Nopean pohdinnan tuloksena epäilykset kääntyivät ruokaan ja lisäravinteisiin(palautusjuomiin). Yksi mahdollinen syy voi olla, että tankkaan tarpeettoman paljon energiaa ja proteiinia palautusjuomilla + rahkalla. Nämä olen lisännyt muun säännöllisen ruoan oheen. En tosiaan ole koskaan laskenut kaloreita tms., pitänyt vain huolen, että syön hyvin. Ja ruokakin ihan "oikeaa" ruokaa, ei mitään ylirasvaista tms. Tätä puolta pitää nyt ottaa tarkastelun alle ja koittaa ymmärtää missä mennään.

Että tällaista. Ei ole ihan se helpoin yhtälö koittaa yhtäaikaisesti pudottaa hiukan painoa ja lisätä lihasta..=)

Yleisesti ottaen tulokset siis ihan hyviä ja itse olen tyytyväinen löytämääni kuntoilumotivaatioon. Ja itse asiassa koko duuniporukan kunto oli noussut vuodessa reippaasti, hieno homma kokonaisuutena.

//Andy

nopea57

Mielenkiintoista dataa. Varsinkin tuo sisäelinrasvan osuuden kehittyminen. Itse olen sitä mieltä, että nykyajan palautus-/energiajuomakulttuuri on lähtenyt jonkin verran käsistä, markkinamiesten ansiosta. Vaikka tankattu lisäenergia ei suoranaisesti kertyisikään merkittäväksi lisäpainoksi, niin jotain muita haitallisia vaikutuksia sillä täytyy olla kroppaan. Ainakin se kaikki pitää elimistön jotenkin käsitellä ja sekin on rasitusta. Kovin harva harrastaja tekee oikeasti niin kovaa treeniä, että normaali ruoka ei keskimäärin riitä. Erikoissuoritukset suurilla rasitustasoilla/pitkäkesteisesti ovat sitten asia erikseen.

Esimerkiksi hiihto ja siihen liittyvät oheisharjoitteet huipputasolla ovat melkoisen paljon energiaa kuluttavia, mutta eipä nuo urheilijat kovin merkittävästi ns lisäravinteita käytä. Ja aivan hurjia suorituksia vetävät, täysiä alusta loppuun.

Noniin, ampiaispesää on sörkitty, kipaisenkin tästä vähän loitommalle...


Andy

Tutkailin hiukan tarkemmin tuota käyttämääni palautusjuomaa, nimeltään perfect protein shake. Siitä löytyy kahta kokoa, 330ml ja 500ml. Tuota jälkimmäistä olen vetänyt punttitreenin päälle. Siitä löytyy 290kcal, 50g proteiinia ja 20g sokeria. Sokerin määrä ei nyt ihan hirveän korkealta kuulosta, mutta siinä nyt yksi mahdollinen lähde kertymälle.

//Andy

MRi

02.11.12 - klo:10:03 #216 Viimeisin muokkaus: 02.11.12 - klo:10:08 käyttäjältä MRi
Itsellä meni nyt syksyllä usko tohon kehokoostumusmittaukseen.

Kesällä oli 2.5 kk taukoa treeneistä ja tuli syötyä (ja juotua) epäterveellisemmin kuin treenikaudella. Syksyn lähtömittaus yllätti: rasvat oli tippuneet ja lihasta tullut lisää. Tuo siis kevään treenikauden jälkeisestä mittauksesta missä oltiin jo vuoden päivät menty oikeaan suuntaan.

Tuon jälkeen pari kuukautta ahkeraa treeniä ja uusintamittaus Rasvaa tullut lisää ja lihasta lähtenyt...

Salilla oleva laite ilmeisesti ihan ammattilaismallia.

Se oleellinen muutos tossa välissä itsellä toki oli että rööki tuli jätettyä pois ja mulla sen vaikutus syketasoon on huomattava (perussyke tippuu n 15 lyöntiä). Ja sitä kautta varmaan perusaineenvaihduntakin hidastuu.

Mutta ei muuta kuin kovempaa treeniä ja tiukempaa ruokavaliota....

Ps. Kehokoostumusmittauksia analysoidessa on tullut tehtyä se havainto että jos nesteet on korkealla niin analyysi näyttää aina myös suurempaa lihasmassaa.

Ps2. Ja voishan tosta tehdä tulkinnan että rata-ajo on pirun hyvää treeniä :)

app

02.11.12 - klo:11:20 #217 Viimeisin muokkaus: 02.11.12 - klo:11:27 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 02.11.12 - klo:09:05
Mielenkiintoista dataa. Varsinkin tuo sisäelinrasvan osuuden kehittyminen. Itse olen sitä mieltä, että nykyajan palautus-/energiajuomakulttuuri on lähtenyt jonkin verran käsistä, markkinamiesten ansiosta. Vaikka tankattu lisäenergia ei suoranaisesti kertyisikään merkittäväksi lisäpainoksi, niin jotain muita haitallisia vaikutuksia sillä täytyy olla kroppaan. Ainakin se kaikki pitää elimistön jotenkin käsitellä ja sekin on rasitusta. Kovin harva harrastaja tekee oikeasti niin kovaa treeniä, että normaali ruoka ei keskimäärin riitä. Erikoissuoritukset suurilla rasitustasoilla/pitkäkesteisesti ovat sitten asia erikseen.

Esimerkiksi hiihto ja siihen liittyvät oheisharjoitteet huipputasolla ovat melkoisen paljon energiaa kuluttavia, mutta eipä nuo urheilijat kovin merkittävästi ns lisäravinteita käytä. Ja aivan hurjia suorituksia vetävät, täysiä alusta loppuun.

Noniin, ampiaispesää on sörkitty, kipaisenkin tästä vähän loitommalle...

Se on juuri noin kun kirjoitit. Kulutus tai kataboliset vauriot treeneissä pitää olla todella maksimitasolla, ja vieläpä niin, että henekilö joka on vielä aloittelija tai kevyesti treenaava harrastelija, ei edes pysty ylläpitämään niin kovaa intensiteettiä, että joutuisi tankkaamaan lisää proteiinia tai hiilareita  lisäravinteina. Proteeinin yliannostus ei väihäisessä määrin ole kovinkaan epäterveellistä, mutta se on kiistaton fakta että proteiinin jatkuva yliannostelu tuo mukanaan pelkästään haiitoja. Ainakin kusella saa ravata koko ajan, ja kunto ei nouse samaa tahtia kun riittävällä kohtuuannostuksella.
Maito- ja soijaproteiinivalmisteet eivät sisällä mitään haitallisia (eikä juuri haitattomiakaan) lisäaineita, eikä niiden kohtuukäyttö ole pahasta muutenkaan.

Sitten kun alkaa 4000 kcal palaa päivässä energiaa =  1 kg hiilareita, sopii jokaisen kokeilla jaksaako mättää ruisleipää tuo määrä. Tekee 2 kg Fazerin puikulaa (jossa alle 50% hiilihydraattia) päivässä. Ei  tarvitse kuin reilu 3 pussia syödä. Ja jos lasketaan protsut ja rarvat pois, niin enää 2 täyttä pussia jää nautittavaksi päivittäin. Saa panna leipuri parastaan että maistuu.

Maltoa olen sekoitellut mehun sekaan, ja sillä tankannut lenkeillä, kuin myös salilla silloin kun on 2 treeniä päivässä. Malto on pitkäketjuista hiilihydraattia, ja imeytyy tasaisesti pikku hiljaa. Ei siis sokerin pahimpia haittoja. Jos tykää urheilujuomista, on tosi hyvä tapa jatkaa maltolla 50/50 urheilijuomajauhe/malto. Malto maksaa 6 € kilo, joten ei käy kukkaron päälle. Monikaan ei tiedä sitä että korvaamalla osan proteiininsaannistaan teollisella herajauheella, säästää selvää rahaa. Pesee kirkkaasti jopa maidon ja kanamunat, jotka halvimpia lähteitä. Liha tulee moninkertaiseksi hinnaltaan. Silti itse pysyn mahdollisimman puhtaasti tavallisen ruoan puolella, ja vaan lisänä hiukan jauheista tehtyjä litkuja. Ne eivät todellakaan ole välttämättömiä. Ainakin maailamnennätyksiä ja MM- ja olympiavoittoja otetaan koko ajan ilman lisiä treeneissä.

app

Kopion tähän viime viikon touhut juoksufoorumilta. Piti hiukan himmata loppuviikosta, kun osoittautui saliharjoittelussa palautumispäivät/lihas liian lyhyiksi.

Viikon saalis (siikaa ei tullut, vaikka vedessä vietin 100 min. Osaiskohan Pre kertoa mikä mättää tässä mun kalastuksessa?):

Soutu: 100 min.
Sali: 209 min.
Uinti: 135 min, 4500 m + tunnin verran altaassa sekalaista pulikointia ja sukeltelua. Sukelsin noin kymmenen vuoden tauon jälkeen 25 m altaan päästä päähän. Aika hyvin pulikoijaukolta!!!?

Liikuntaa yhteensä: 7 h 24 min. + tunti pulikointia.

nopea57

Mihinkäs tähtäät tuolla rehkimisellä, ei kai taas ole yöjuoksut (+päiväjuoksut) mielessä?

app

06.11.12 - klo:10:49 #220 Viimeisin muokkaus: 06.11.12 - klo:11:13 käyttäjältä app
Mulla on kickbike varastossa, jolla totesin jo pystyväni treenaamaan rikkinäiselläkin polvella. Sillä kisataan mm-tasoa myöten, ja mulle tärkeintä että sopii mainiosti ultramatkoille, joita järjestetään myös.
Mitään tavoitteita ei ole, mutta mun on ehdoton pakko purkaa energiaa fyysisesti jotenkin. Viime kesä oli täyttä hel***tiä kun ekaa keertaa tällä vuosituhannella ei pystynyt olemaan liikkeessä juuri yhtään.

Saliharjoittelussa myös painoa rata-ajoon, jossa aion olla fysiikkani puolesta M50 sarjan eturivissä tulevalla kaudella. Ja saa junnutkin työstää, mikäli meinaavat mut kestävyydessä pestä ???

Helmikuussa hajonnut polvi pilasi koko kesän, eikä enää tahtonut kestää kunto loppukesästä täyttä ratapäivääkään, kun oli prkl kävelykin kielletty. Oluttahan minä en helluntailaisena nauttinut kesällä lainkaan!!! halle .. ei kun puimurilujaa!

Lisäys: jos joku ihmettelee miksi jätkän pää ei kestä paikallaan oloa, laitan tähän viimeiseen Spartathloniin harjoitellessani, viimeisimmän viikon treenit ennen kevennysjaksoa. Tällaista on kestävyystreeni:

Ma: lepo
Ti: aamu 13 km 5.28/km. Ilta 12 km 5.24/km
Ke: 8 km ver, väliin 4*150 m + voimaharjoitus 44 min. + 5 km ver
To: aamu 16 km 5.48/km. Ilta 14 km 5.44/km
Pe: aamu 14 km 5,50/km. Päivä 13 km 5.44/km. Ilta 12 km 5.50/km
la: aamu 15 km 5.58/km. Päivä 15 km 5.50/km. Ilta 13 km 5.59/km
su: aamu 17 km 5,51/km. Päivä 17 km 5.51/km. Ilta 16 km 5.37/km

Juoksua yhteensä kuuteen päivään 200 km, aikaan 19 h 20 min. ka/päivä 36.7 km.

Saa kokeilla kotona stoppie_gif

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 06.11.12 - klo:10:49
Viime kesä oli täyttä hel***tiä kun ekaa keertaa tällä vuosituhannella ei pystynyt olemaan liikkeessä juuri yhtään.

Kaikki, jotka sut kesän aikana tapas varikolla on varmasti sitä mieltä, että onnistuit pelkästään siellä edestakaisin ravaamalla liikkumaan n. 3 kertaa enemmän kuin keskiverto RääRää harrastaja yöjuoksut mukaanluettuna yhteensä. :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.11.12 - klo:11:35
Lainaus käyttäjältä: app - 06.11.12 - klo:10:49
Viime kesä oli täyttä hel***tiä kun ekaa keertaa tällä vuosituhannella ei pystynyt olemaan liikkeessä juuri yhtään.

Kaikki, jotka sut kesän aikana tapas varikolla on varmasti sitä mieltä, että onnistuit pelkästään siellä edestakaisin ravaamalla liikkumaan n. 3 kertaa enemmän kuin keskiverto RääRää harrastaja yöjuoksut mukaanluettuna yhteensä. :)

En ole koskaan nähny kenenkään liikkuvan yhtä vilkkaasti ku app vaihtaessaan sadekelin renkaita ja kuivankelin renkaita eestaas Kemoralla.
Pari tippaa...sateiset...ei sadakkaan...kuivat...eiku taas tulee pisaroita...sateiset...tuli hiki pelkästä kattomisesta. :D

app

12.11.12 - klo:10:42 #223 Viimeisin muokkaus: 12.11.12 - klo:10:46 käyttäjältä app
Viikon saalis listattuna. Vedessä vietin nyt yhteensä 3 h 58 minuuttia, 8 km uistelin matosyötin kera, eikä edelleenkään tullut siikaa tai kuhaa. Sammakkoa kuitenkin koko aika.

Soutu 2 h 10 min.
Sali 2 h 49 min.
Allas 3 h 58 min. 8000 m.

Yhteensä 8 h 57 min.

Meinas ihan unohtua: Eilen havaitsin 3½ viikon saliharjoittelun jälkeen ensimmäistä kertaa SUORITUSKYVYN KOHOAMISTA. Jaksoin punnerrella 12,5 kg käsipainoilla 3* 15 sarjat, kun alussa jäi 10-12:een toistoon. Mihin me nämä muskelit kohta piilotetaan???

aapolas

Olin kolme päivää kaverin polttareissa Hampurissa eli supertripla. Reeperbahn tuli tutuksi. Eilen takaisin tullessa lentokentällä piti rappusten puolessa välissä pysähtyä istumaan ja levähtämään.

Aloitustaso on siis selvitetty, tästä on hyvä jatkaa.

Powered by EzPortal