Ongelmavisa

Aloittaja T1mppa, 10.09.13 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 25.09.13 - klo:19:45
Ootko mitannu puristuspaineita?
Vai onko vika jo löytyny..

Tallilla olen käynyt vain sikajuhlissa sikaa syömässä. Ehkä jossain vaiheessa pääsen sinnekin. Puristuspainemittarin ostin. Se on kivasti vielä paketissa. Täytyy sitä koittaa seuraavaksi.

Ebaysta ostettu Gunson Colortune saapui myös pari päivää sitten. Täytyy sitäkin koittaa.

Mikäli puristuspainemittari näyttää ok-lukemia, niin enköhän mä pura bensajärjestelmän tankista ruiskuihin + ruiskut. Katson että kuinka paljon sieltä löytyy moskaa.

porari

Nokkien jako hypännyt?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: porari - 25.09.13 - klo:20:59
Nokkien jako hypännyt?

Katsoin tyytyväisenä yläpään, mutta en alapäätä. Epäilen sitä silti. Täytyy sekin kyllä tarkistaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.09.13 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: porari - 25.09.13 - klo:20:59
Nokkien jako hypännyt?

Katsoin tyytyväisenä yläpään, mutta en alapäätä. Epäilen sitä silti. Täytyy sekin kyllä tarkistaa.

Jos olisi loikannut, niin joko ei pyöri ollenkaan, tai sitten meteli on ihan toista luokkaa. Noissa on kuitenkin niin pienet toleranssit, että nokkaketjun loikkaaminen yhdellä sivuun vetää ajoitusta jo niin pahasti pieleen, että herra mäntä ja neiti venttiili kohtaavat toisensa kovin vikkelään.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

TommoKe

Ota läppärungot kokonaan irti, kuten myös ne klemmarit joilla ne kiristetty ja etsi halkeamia/selkeää repeämää. Kun on sieltä klemmarin alta sopivasti kumikurkku tai useampi rikki, käydä puksuttaa tosi ihmeellisesti. Välillä kolmella, valillä jotain muuta. Käytännössä havaittua kokemusta, ei teoriaa. Ja yllättävän uusistakin menee rikki noita.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

porari

Pakko kysyä kun tietämys aiheesta on vähäistä,, kun noita ratakamppeita myydään että nokat ajoitettu. Jos se on vähemmän kuin hampaan verran niin mitä se oikeasti tarkoittaa?

Monissa muissa koneissa jaon sekaantuminen vain vähän aiheuttaa vain äänenmurroksen

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: porari - 25.09.13 - klo:21:41
Pakko kysyä kun tietämys aiheesta on vähäistä,, kun noita ratakamppeita myydään että nokat ajoitettu. Jos se on vähemmän kuin hampaan verran niin mitä se oikeasti tarkoittaa?

Monissa muissa koneissa jaon sekaantuminen vain vähän aiheuttaa vain äänenmurroksen

Jos kysyt kuinka se vähemmän kuin hampaan verran tehdään? Sen osaan minäkin kertoa, olen jopa tuota tehnyt jonkun sata kertaa mutta hieman isompiin moottoreihin.

Ainakin oman pyörän tapauksessajoutuu ostamaan nokan vetorattaat joissa hammasrattaan keskiö joka kiinnitetään nokka-akseliin on käännettävissä suhteessa hammasrattaan ulkojehään.

Tuossa linkissä setti joka on omassa koneessa, yleensä kuva kertoo enemmän kuin... http://www.muzzys.com/catalog/cam_spk_hub_kit.html

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.13 - klo:22:19
Jos kysyt kuinka se vähemmän kuin hampaan verran tehdään? Sen osaan minäkin kertoa, olen jopa tuota tehnyt jonkun sata kertaa mutta hieman isompiin moottoreihin.

Ainakin oman pyörän tapauksessajoutuu ostamaan nokan vetorattaat joissa hammasrattaan keskiö joka kiinnitetään nokka-akseliin on käännettävissä suhteessa hammasrattaan ulkojehään.

2005 ZX6R:ssä näyttäis nokkien rattaat olevan parilla pultilla kiinni, ja keskiö valmiiksi irtonainen. Joten koneistamalla pulttien reijät uriksi noita voisi siirrellä.
Kerros mulle mitä noilla vakionokilla saisi aikaiseksi ja minkä verran?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

porari

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.13 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: porari - 25.09.13 - klo:21:41
Pakko kysyä kun tietämys aiheesta on vähäistä,, kun noita ratakamppeita myydään että nokat ajoitettu. Jos se on vähemmän kuin hampaan verran niin mitä se oikeasti tarkoittaa?

Monissa muissa koneissa jaon sekaantuminen vain vähän aiheuttaa vain äänenmurroksen

Jos kysyt kuinka se vähemmän kuin hampaan verran tehdään? Sen osaan minäkin kertoa, olen jopa tuota tehnyt jonkun sata kertaa mutta hieman isompiin moottoreihin.

Ainakin oman pyörän tapauksessajoutuu ostamaan nokan vetorattaat joissa hammasrattaan keskiö joka kiinnitetään nokka-akseliin on käännettävissä suhteessa hammasrattaan ulkojehään.

Tuossa linkissä setti joka on omassa koneessa, yleensä kuva kertoo enemmän kuin... http://www.muzzys.com/catalog/cam_spk_hub_kit.html

Ok , nyt hoksasin.. palikoilla säädetään hampaanverran kierron sisällä. Jos oisin eilen kuollu en soi tuotakaansanu tietää ;)

murmela

Ja itse aiheeseen veikkaisin että vika on kampi- tai nokkasensorissa. Tosin en pistäisi rahojani sen puolesta likoon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.13 - klo:23:03
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.13 - klo:22:19
Jos kysyt kuinka se vähemmän kuin hampaan verran tehdään? Sen osaan minäkin kertoa, olen jopa tuota tehnyt jonkun sata kertaa mutta hieman isompiin moottoreihin.

Ainakin oman pyörän tapauksessajoutuu ostamaan nokan vetorattaat joissa hammasrattaan keskiö joka kiinnitetään nokka-akseliin on käännettävissä suhteessa hammasrattaan ulkojehään.

2005 ZX6R:ssä näyttäis nokkien rattaat olevan parilla pultilla kiinni, ja keskiö valmiiksi irtonainen. Joten koneistamalla pulttien reijät uriksi noita voisi siirrellä.
Kerros mulle mitä noilla vakionokilla saisi aikaiseksi ja minkä verran?

Periaatteessa vakionokkien ajoitusta muuttamalla vääntökäyrä pysyy saman muotoisena, mutta jonkin verran voidaan vaikuttaa siihen, että miten se sijoittuu kierrosalueelle. Sopivasti hipistelemällä voidaan saada jollekin alueelle jopa lisääkin vääntöä. Nokkien ajoituksesta löytyy aika hyvin juttua kirjallisuudesta. Insinöörinä haluat kuitenkin suoraan sukeltaa suoraan ns. syvään päähän, joten tässä pari opusta talven ratoksi: http://www.scribd.com/doc/27767235/Internal-Combustion-Engines-Fundamentals-John-B-heywood
http://www.amazon.com/Internal-Combustion-Engine-Handbook-Perspectives/dp/0768011396
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.09.13 - klo:07:25
Periaatteessa vakionokkien ajoitusta muuttamalla vääntökäyrä pysyy saman muotoisena, mutta jonkin verran voidaan vaikuttaa siihen, että miten se sijoittuu kierrosalueelle. Sopivasti hipistelemällä voidaan saada jollekin alueelle jopa lisääkin vääntöä. Nokkien ajoituksesta löytyy aika hyvin juttua kirjallisuudesta. Insinöörinä haluat kuitenkin suoraan sukeltaa suoraan ns. syvään päähän, joten tässä pari opusta talven ratoksi: http://www.scribd.com/doc/27767235/Internal-Combustion-Engines-Fundamentals-John-B-heywood
http://www.amazon.com/Internal-Combustion-Engine-Handbook-Perspectives/dp/0768011396

R6R:ssä vääntö- sekä tehokäyrän muoto ja malli saadaan muuttumaan vakionokilla sekä ECU:n säädöillä aika radikaalistikin. Kotimaisilla radoilla kaipaan ainakin itse ajettavaa voimaa, en niinkään huipputehoja.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

26.09.13 - klo:08:51 #57 Viimeisin muokkaus: 26.09.13 - klo:08:56 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.13 - klo:08:14
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.09.13 - klo:07:25
Periaatteessa vakionokkien ajoitusta muuttamalla vääntökäyrä pysyy saman muotoisena, mutta jonkin verran voidaan vaikuttaa siihen, että miten se sijoittuu kierrosalueelle. Sopivasti hipistelemällä voidaan saada jollekin alueelle jopa lisääkin vääntöä. Nokkien ajoituksesta löytyy aika hyvin juttua kirjallisuudesta. Insinöörinä haluat kuitenkin suoraan sukeltaa suoraan ns. syvään päähän, joten tässä pari opusta talven ratoksi: http://www.scribd.com/doc/27767235/Internal-Combustion-Engines-Fundamentals-John-B-heywood
http://www.amazon.com/Internal-Combustion-Engine-Handbook-Perspectives/dp/0768011396

R6R:ssä vääntö- sekä tehokäyrän muoto ja malli saadaan muuttumaan vakionokilla sekä ECU:n säädöillä aika radikaalistikin. Kotimaisilla radoilla kaipaan ainakin itse ajettavaa voimaa, en niinkään huipputehoja.

Arvasin, että jos yritän tiivistää asian mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon, tulee siitä liian yksinkertainen. Tuo nokkien ajoitus (ja moottoritekniikka ylipäänsä) on sellainen alue, että siitä voisi äkkiseltään rustata vaikka kirjan.

R6R:ssä nokkien säädön vaikutus ei ole niin suoraviivainen, koska imusarja on muuttuvapituuksinen. Näin esim. imunokan ajoitus yhdessä imusarjan taajuuden kanssa pitäisi tutkia ihan erikseen ja jos nokan ajoitusta muutetaan, kannattaa miettiä pitäisikö samalla muuttaa kierroslukua, jolla imusarjan pituus muuttuu. Tämä sama koskee luonnollisesti kaikkia muitakin muuttuvalla imusarjalla varustettuja pyöriä.

Yleistettynä imunokan kääntäminen liikuttaa vääntöaluetta ylös tai alaspäin, mutta muoto pysyy samana. Reaalimaailmassa lopputulos ei ole ihan yksi yhteen, vaan voi olla aika kaukanakin siitä. Venttiili pitää avata riittävän ajoissa ennen yläkuolokohtaa, että imukanavassa oleva ilma saadaan liikkeelle heti kun imutahti alkaa. Liian aikainen avaaminen taas aiheuttaa jäännöskaasun virtaamista imupuolelle. Sulkeminen taas tapahtuu alakuolokohdan jälkeen, koska ilman massanhitaus ja imusarjan painepulssi pitävät virtausta yllä vaikka sylinterin tilavuus jo pienenee. Liian myöhäinen sulkeminen taasen heikentää tehollista puristussuhdetta.

Pakonokan kääntäminen vaikuttaa taas siihen millä kierrosluvu(i)lla ja kuinka voimakkaana pakopulssi parantaa täytöstä, ja näin ollen vääntöä. (Käytännössä putkistot mitoitetaan nykyään kahta piikkiä silmälläpitäen ja mitoituspituus määrää sen/ne kierrosluvun/-luvut, jolla pulssi on voimakkain. Teholliseen putkiston pituuteen toki vaikuttaa suuresti pakokaasun lämpötila, johon puolestaan vaikuttaa mm. nokan ajoitus, täytös ja sytytyshetki. Mitä myöhemmin pakonokka avataan, sen matalampi lämpötila ja sitä matalammalla kierrosluvulla putkisto toimii.) Lisäksi pakonokan ajoitus vaikuttaa tehollisen paisunnan pituuteen työtahdin aikana. (Mitä myöhemmin venttiili avataan, sitä pidempi paisunta = parempi hyötysuhde.)

Hauskaahan nokkien ajoituksessa (pl. muuttuvageometriset venttiilikoneistot) on se, että nokkien ajoitus ja nosto on optimaalinen vain yhdelle tietylle kierrosluvulle. (Edit. Jos olisi n. lottovoiton verran rahaa, rakentelisin harrastuksena tuollaiseen tonnarin koneeseen täysin (ajoitus ja nosto) säätyvän venttiilikoneiston ja pulttaisin kylkeen portaattomasti säätyvän imusarjan + vähintään kolmivaiheisen putkiston. Tulisi hassu moottori, jonka kestoikä olisi ratakäytössä aika lyhyt, mutta voimaa olisi koko alueella riittävästi.)

Vakionokilla ei luonnollisesti voida vaikuttaa siihen kuinka pitkään venttiili on auki, vain on tyydyttävä liikuttamaan aukioloikkunaa aiemmalle tai myöhemmälle. Se mikä on optimaalinen tulos riippuu siitä millaista luonnetta moottorilta halutaan, mitkä ovat imu ja pakosarjan pituudet, pystytäänkö sytytyskarttaa muuttamaan jne. jne.

Tulipahan viljeltyä taas muutama yleistys, joten vääntöä lienee odotettavissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.09.13 - klo:08:51
Arvasin, että jos yritän tiivistää asian mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon, tulee siitä liian yksinkertainen. Tuo nokkien ajoitus (ja moottoritekniikka ylipäänsä) on sellainen alue, että siitä voisi äkkiseltään rustata vaikka kirjan.

Äh! En mä tarkoittanut tuota kommenttiani minään kritiikkinä tms. tuolle sun edelliselle kommentille, kunhan vaan kirjailin aamukahvin yhteydessä mitä itse olen havainnut tuosta R6R:stä ja sen säätämisestä. Jokusen noita lopputuloksia nähnyt ja aika pitkälti käyrän muodot mukailee kaikissa samaa tiettyä trendiä, mutta niitä pystytään kuitenkin muokkaamaan joko pienemmiksi, eri alueille jne. Ja koska R6R:ssä on mielestäni aika laajat säätömahdollisuudet, niin tehontuottoa pystytään muokkaamaan melko paljonkin vakioon verrattuna.

R6R:ssä tosiaan on muuttuvapituuksiset imukanavat, KIT ECU on hyvin laajalti säädettävissä sekä jos hommaa haluaa vielä lisää sotkea, niin joillakin ilmanputsareilla saa vaikutettua koneen käytökseen aika paljonkin. Esim. MWR:ssä olevalla "peltilätkällä", se kuinka kaukana tai lähellä se on ilmanputsaria vaikuttaa juurikin noihin mainitsemiisi imupulsseihin. Samoin imutorven pituus ennen ilmanputsarikoteloa, ilmanputsarikotelon tilavuus, ennen ilmanputsaria olevat käikäleet yms. jne.

Omat havainnot sekä ymmärrys tekniikasta noin ylipäätään on varsin rajallista, mutta jotain juttuja on tullut nähtyä niin kotimaisten SS kuin Stock koneiden sisältä, samoin WSBK ja MotoGP pannuista. En ehkä kaikessa ole se penaalin terävin kynä, mutta jänniä huomioita vaan on tullut ajan saatossa tehtyä noista eri vekottimista.

Sorry raju OT.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

qazwsx

26.09.13 - klo:11:20 #59 Viimeisin muokkaus: 26.09.13 - klo:14:26 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.13 - klo:23:03
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 25.09.13 - klo:22:19
Jos kysyt kuinka se vähemmän kuin hampaan verran tehdään? Sen osaan minäkin kertoa, olen jopa tuota tehnyt jonkun sata kertaa mutta hieman isompiin moottoreihin.

Ainakin oman pyörän tapauksessajoutuu ostamaan nokan vetorattaat joissa hammasrattaan keskiö joka kiinnitetään nokka-akseliin on käännettävissä suhteessa hammasrattaan ulkojehään.

2005 ZX6R:ssä näyttäis nokkien rattaat olevan parilla pultilla kiinni, ja keskiö valmiiksi irtonainen. Joten koneistamalla pulttien reijät uriksi noita voisi siirrellä.
Kerros mulle mitä noilla vakionokilla saisi aikaiseksi ja minkä verran?
Aika mahdoton sanoa minkä verran, mutta niin kuin tässä pahasti raiteiltaan eksyneessä ketjussa jo on kirjoiteltu niin moottorin luonnetta tolla saa muokattua.

Modet voi kai tämänkin siivota omaksi ketjuksi, niin laitan tähän vertailtavaksi oman koneen käyrät joissa vakionokkia on säädelty. Älä kysy paljonko, en ole tuota itse kasannut.

Tuolla säädöllä haettiin omassa koneessa, ehkä toisin kuin yleensä lisää tehoa yläkierroksille vaikka vääntö hiukan kärsiskin alhaalla koska alhaalla oli vääntöä minun mielestä hiukan liikaakin.

Powered by EzPortal