Ongelmavisa

Aloittaja T1mppa, 10.09.13 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.09.13 - klo:10:44
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.09.13 - klo:10:03
Tuossa on Suzukin oma ecu.


Eikö ole powercommanderia lisäks?
PC3

Jos omaa ECU:a pystyy säätämään, kannattaa kaikilla PC:n kaltaisilla huijauspurkeilla heittää vesilintua. Tuo oma ECU on paljon monipuolisempi säädöiltään kuin mihin PC ja vastaavat pystyy. Ainut syy käyttää mitään ylimääräistä purkkia on luistonesto, koska siitä ei taida vielä olla kukaan koodannut omaa versiota suitsan purkille.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.09.13 - klo:11:11
Kun suhauttelet tuota starttipilottia niin onko nuo 1 ja 2 pytty ainoat mitkä reagoi?

Tuleeko tulpille ihan normaalinnäkönen kipinä?

3 ja 4 pytyt reagoi (huom, video kuvaa keulasta perään päin). Tuon 4 pytyn huomasin vasta videolta 4-pytty tiputtaa kierroksia aavistuksen. 3-pytyn kierrosten noston huomaa selvästi.

En ole vielä katsonut kipinän näköä, mutta oletan että kyllä. Kaikki tulpat olivat ainakin identtisen väriset (käytetyt).

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.09.13 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.09.13 - klo:11:11
Kun suhauttelet tuota starttipilottia niin onko nuo 1 ja 2 pytty ainoat mitkä reagoi?

Tuleeko tulpille ihan normaalinnäkönen kipinä?

3 ja 4 pytyt reagoi (huom, video kuvaa keulasta perään päin). Tuon 4 pytyn huomasin vasta videolta 4-pytty tiputtaa kierroksia aavistuksen. 3-pytyn kierrosten noston huomaa selvästi.

En ole vielä katsonut kipinän näköä, mutta oletan että kyllä. Kaikki tulpat olivat ainakin identtisen väriset (käytetyt).

Apropoo! Tuli ihan yllättäin mieleen, että tulppa saattaa joissain tapauksissa antaa ihan ok kipinän pytyn ulkopuolella, mutta paineen alla ei annakaan kunnollista. Saattaa ilmetä myös tuollaisena ilmiönä mitä sulla tuossa nyt on.

Tällaisiin tilanteisiin olen törmännyt noiden yks-mukisten kuramopojen kanssa. Pääset aika helpolla ja nopeasti testaamaan, kun vaihdat kaikki tulpat uusiin. Yks-mukinen ei vaan jaksa edes käynnistyä huonolla kipinällä ja silloin vian huomaa herkemmin. Ja kun ei starttaa ollenkaan, niin ensimmäinen reaktio on vaihtaa tulppa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.09.13 - klo:08:52
Tuo käyntihäiriöä tuli heinäkuun Alastaron kerhokisan jälkeen. Siinä kun parkkeerasin pyörän sinne mäntyjen sekaan.
Pyörää tuli siinä pestyä jonkin verran. Foamit on tankissa (ja on vanhat).

Sähköliittimiä olen aika paljon availlut, kun olen jo jotain tutkiskellut. Mutta josko ottaisi tehtäväkseen avata kaikki ja laittaa hieman kontaktispreitä niihin. Tuskin olisi haittaakaan.

Puran tuota ruiskuosaa jossain vaiheessa. Siinä samalla tarkistan, mitä ne tiivisteet sanoo.

Liuta erinäisiä antureita olen tarkastellut. Kaikki tähän astiset on ohjekirjan antamissa arvoissa. Mutta ruiskun antureita en ole tsekannut. Täytyypä katsoa mitä antureita niissä on.

Video on otettu keulasta perään päin. Selvästi huomaa, kun kolmos (videossa toinen oikealta) pytty käyttäytyy erilailla. Kun sinne suihkasee, niin kierrokset nousee. Tämän huomasin jo tallilla. Videota katsellessa huomasin myös, että nelospytty käyttäytyy hieman erilailla. Siinä kierrokset taitaa laskea aavistuksen? Videon vasemmalla laidalla olevat 1 ja 2 pytyt ei sano mitään, kun niihin ruiskuttaa start-uppia.

Ameriikanautoharrastaja tuon kikan neuvoi. Sanoi, että tuo spray syttyy niin helposti, että tuolla saa paljastettua haukkaako imupuoli jostain välistä ilmaa. Tuo kolmospytty vähän antaa sellaista viitettä.

Katsoin muuten myös venttiilivälykset. Kaikki on ohjekirjan mukaisesti. Myöskin nokkien ketju oli oikein paikallaan.

Joskus olen tuota pilottia käyttänyt imuvuotojen etsintään, niin että ruiskutellut niihin mahdollisiin vuotokohtiin ja kuunnellut jos kierrokset nousee. En ole suoraan kurkkuihin tuota ruiskutellut.
Tuossa videossa näyttää käyvän tasaisen huonosti koko kone joka viittaa nokan ajoitukseen tai sytytysennakon väärään ajankohtaan tai sitten sytytyspuolille ei tule tarpeeksi jännitettä tai virtaa.

Mikään ottomoottorien asiantuntija en ole joten noi vain jotain kun tuli mieleen.

slowrider

Samalla tavalla itsekkin pilottia käyttänyt. Eli letkuliitoksiin, kumikurkkujen tyviin jne suihkinu ja kattonu nouseeko kiekat

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 11.09.13 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.09.13 - klo:08:52
Tuo käyntihäiriöä tuli heinäkuun Alastaron kerhokisan jälkeen. Siinä kun parkkeerasin pyörän sinne mäntyjen sekaan.
Pyörää tuli siinä pestyä jonkin verran. Foamit on tankissa (ja on vanhat).

Sähköliittimiä olen aika paljon availlut, kun olen jo jotain tutkiskellut. Mutta josko ottaisi tehtäväkseen avata kaikki ja laittaa hieman kontaktispreitä niihin. Tuskin olisi haittaakaan.

Puran tuota ruiskuosaa jossain vaiheessa. Siinä samalla tarkistan, mitä ne tiivisteet sanoo.

Liuta erinäisiä antureita olen tarkastellut. Kaikki tähän astiset on ohjekirjan antamissa arvoissa. Mutta ruiskun antureita en ole tsekannut. Täytyypä katsoa mitä antureita niissä on.

Video on otettu keulasta perään päin. Selvästi huomaa, kun kolmos (videossa toinen oikealta) pytty käyttäytyy erilailla. Kun sinne suihkasee, niin kierrokset nousee. Tämän huomasin jo tallilla. Videota katsellessa huomasin myös, että nelospytty käyttäytyy hieman erilailla. Siinä kierrokset taitaa laskea aavistuksen? Videon vasemmalla laidalla olevat 1 ja 2 pytyt ei sano mitään, kun niihin ruiskuttaa start-uppia.

Ameriikanautoharrastaja tuon kikan neuvoi. Sanoi, että tuo spray syttyy niin helposti, että tuolla saa paljastettua haukkaako imupuoli jostain välistä ilmaa. Tuo kolmospytty vähän antaa sellaista viitettä.

Katsoin muuten myös venttiilivälykset. Kaikki on ohjekirjan mukaisesti. Myöskin nokkien ketju oli oikein paikallaan.

Joskus olen tuota pilottia käyttänyt imuvuotojen etsintään, niin että ruiskutellut niihin mahdollisiin vuotokohtiin ja kuunnellut jos kierrokset nousee. En ole suoraan kurkkuihin tuota ruiskutellut.
Tuossa videossa näyttää käyvän tasaisen huonosti koko kone joka viittaa nokan ajoitukseen tai sytytysennakon väärään ajankohtaan tai sitten sytytyspuolille ei tule tarpeeksi jännitettä tai virtaa.

Mikään ottomoottorien asiantuntija en ole joten noi vain jotain kun tuli mieleen.

Joo se pilotti pitäs tosiaan suihkia kurkkujen päälle, ei suoraan sisään jos meinaa imuvuotoja metsästää.
Vilkasen T1mppa piruuttaan, että onko syttypyörän pyorijä kunnolla akselissa kiinni ja kohdallaan. Jos ei ammu ilmaboksiin päin, vois sytkä olla myöhällä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Jaa sillälailla sitä pitäisi ruiskia. Minäpä katselen ehdotuksianne.

Ostin eilen biltemasta tällaisen:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Polttoaineen-ruiskutusjarjestelman-testausvarusteet-15248/

Täysin identtisesti kaikki ruiskunohjaukset vilkkui. Hyviltä näytti.
Tuo siis liitetään ruiskurunkoon menevän sähköpiuhan päähän. Nykäistään pyörä käyntiin ja kevyesti annetaan kaasua. Tuossa oleva valo vilkkuu sen mukaan, kun ruiskulle menee ohjausvirtaa.

Ihan kiva peli. Ompahan nyt tommonenkin :)

slowrider

Pistä tosiaan putsarikotelo paikalleen ja sitten käydessä suihkit oikein kunnolla sinne kurkuille yms sitä pilottia. Kotelo kii siksi ettei vetele sinne kurkkuihin sitä suoraan ja häiritse testailua

nopea57

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.09.13 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.09.13 - klo:10:44
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.09.13 - klo:10:03
Tuossa on Suzukin oma ecu.


Eikö ole powercommanderia lisäks?
PC3

Jos omaa ECU:a pystyy säätämään, kannattaa kaikilla PC:n kaltaisilla huijauspurkeilla heittää vesilintua. Tuo oma ECU on paljon monipuolisempi säädöiltään kuin mihin PC ja vastaavat pystyy. Ainut syy käyttää mitään ylimääräistä purkkia on luistonesto, koska siitä ei taida vielä olla kukaan koodannut omaa versiota suitsan purkille.

Siis mitä PC3/5 huijaa? Se vaan muuttaa yksinkertaisimmillaan ruiskusuuttimien ohjauspulssien (jotka tulee ECU:sta) pituutta lyhyemmäksi tai pitemmäksi taulukkoon laitettujen %-arvojen mukaan. Jos tarvitaan johonkin alueelle enempi soppaa, niin ohjauspulssia pidennetään (+XX%), jos vähemmän soppaa, ohjauspulssia lyhennetään (-XX%). Ei siinä ole mitään huijausta, kuten joidenkin antureiden signaalia muuttavissa mokkuloissa. Ne huijaavat ECU:a antamaan normaalista poikkeavia ohjaussignaaleja (ruiskuille).

Mutta jos omaa ECUa voi säätää, niin ilman muuta sitä kautta sitten, koska ECU:ssa on ne alkuperäiset ruiskukartat yms.

Visaan oma veikkaus: TPS-anturi antaa virheellistä tietoa. Tai sitten joku muu anturi. :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.09.13 - klo:09:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.09.13 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.09.13 - klo:10:44
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.09.13 - klo:10:03
Tuossa on Suzukin oma ecu.


Eikö ole powercommanderia lisäks?
PC3

Jos omaa ECU:a pystyy säätämään, kannattaa kaikilla PC:n kaltaisilla huijauspurkeilla heittää vesilintua. Tuo oma ECU on paljon monipuolisempi säädöiltään kuin mihin PC ja vastaavat pystyy. Ainut syy käyttää mitään ylimääräistä purkkia on luistonesto, koska siitä ei taida vielä olla kukaan koodannut omaa versiota suitsan purkille.

Siis mitä PC3/5 huijaa? Se vaan muuttaa yksinkertaisimmillaan ruiskusuuttimien ohjauspulssien (jotka tulee ECU:sta) pituutta lyhyemmäksi tai pitemmäksi taulukkoon laitettujen %-arvojen mukaan. Jos tarvitaan johonkin alueelle enempi soppaa, niin ohjauspulssia pidennetään (+XX%), jos vähemmän soppaa, ohjauspulssia lyhennetään (-XX%). Ei siinä ole mitään huijausta, kuten joidenkin antureiden signaalia muuttavissa mokkuloissa. Ne huijaavat ECU:a antamaan normaalista poikkeavia ohjaussignaaleja (ruiskuille).

Mutta jos omaa ECUa voi säätää, niin ilman muuta sitä kautta sitten, koska ECU:ssa on ne alkuperäiset ruiskukartat yms.

Visaan oma veikkaus: TPS-anturi antaa virheellistä tietoa. Tai sitten joku muu anturi. :)

Huijata on ehkä vähän provosoiva termi, mutta kyllähän se "huijaa" muuttamalla tuota ruiskusuuttimelle menevän signaalin pituutta vaillinaisilla (TPS/kierrosluku) tiedoilla. PC ei edes tiedä, että millä kartalla ECU milloinkin toimii ja muuttaa vain geneerisesti signaalin pituutta ECU:n kartasta huollimatta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

PC3 on tarkoitettu vetoalueen ruiskukartan suht karkeaan säätöön, sama säätö kaikilla vaihteilla. PC5 pystyy tekemään sitä myös vaihdekohtaisesti ja Autotunen kanssa lisäksi itsesäätyvästi. Mutta säädöstä kuitenkin puhutaan, kun 'ketään' ei huijata.  ;) Pakko vähän hälventää välillä näihin liittyvää mysteerin varjoa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.09.13 - klo:10:39
PC3 on tarkoitettu vetoalueen ruiskukartan suht karkeaan säätöön, sama säätö kaikilla vaihteilla. PC5 pystyy tekemään sitä myös vaihdekohtaisesti ja Autotunen kanssa lisäksi itsesäätyvästi. Mutta säädöstä kuitenkin puhutaan, kun 'ketään' ei huijata.  ;) Pakko vähän hälventää välillä näihin liittyvää mysteerin varjoa.

Joka tapauksessa myös PC5 tekemä säätö on aika huonoilla tiedoilla toteutettu eikä se edelleenkään tiedä millä kartalla ECU on. Olkoonkin kuinka vaihdekohtainen vain. Myös tuo Autotunen toiminta hämmentää minua, että millä algoritmillä viive palamisen ja purkin saaman tiedon välillä poistetaan varsinkin kun monessa kohtaa ollaan lambadan toiminta-alueen ulkopuolella.

Tuli pääaineena lueskeltua polttomoottoritekniikka tuolla TKK:lla, joten olen ehkä karvan kriittisempi näiden lisäpurkkien suhteen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.09.13 - klo:09:52
Visaan oma veikkaus: TPS-anturi antaa virheellistä tietoa. Tai sitten joku muu anturi. :)

TPS-anturi tsekattu ja säädetty. Ihan hyvä vinkki muuten :)
Joku muu anturi voi olla. Selvitellään mikä on vastaus.

nopea57

12.09.13 - klo:12:22 #28 Viimeisin muokkaus: 12.09.13 - klo:12:27 käyttäjältä nopea57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.09.13 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.09.13 - klo:10:39
PC3 on tarkoitettu vetoalueen ruiskukartan suht karkeaan säätöön, sama säätö kaikilla vaihteilla. PC5 pystyy tekemään sitä myös vaihdekohtaisesti ja Autotunen kanssa lisäksi itsesäätyvästi. Mutta säädöstä kuitenkin puhutaan, kun 'ketään' ei huijata.  ;) Pakko vähän hälventää välillä näihin liittyvää mysteerin varjoa.

Joka tapauksessa myös PC5 tekemä säätö on aika huonoilla tiedoilla toteutettu eikä se edelleenkään tiedä millä kartalla ECU on. Olkoonkin kuinka vaihdekohtainen vain. Myös tuo Autotunen toiminta hämmentää minua, että millä algoritmillä viive palamisen ja purkin saaman tiedon välillä poistetaan varsinkin kun monessa kohtaa ollaan lambadan toiminta-alueen ulkopuolella.

Tuli pääaineena lueskeltua polttomoottoritekniikka tuolla TKK:lla, joten olen ehkä karvan kriittisempi näiden lisäpurkkien suhteen.

Rauhallisesti... Mainitsin jo suunnilleen saman asian, mahdollisimman yksinkertaisesti. Unohda autotune, se toimii parhaiten touringissa. Minäkin luin aikoinaan TKK:lla, mutta sähkötekniikkaa ja tietokoneita.

Tuollainen PC on aivan kelvollinen siihen perusasiaan mihin se pystyy. Optimaalinen ratkaisu se ei ole mihinkään.

nopea57

12.09.13 - klo:12:26 #29 Viimeisin muokkaus: 12.09.13 - klo:12:33 käyttäjältä nopea57
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 12.09.13 - klo:11:39
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 12.09.13 - klo:09:52
Visaan oma veikkaus: TPS-anturi antaa virheellistä tietoa. Tai sitten joku muu anturi. :)

TPS-anturi tsekattu ja säädetty. Ihan hyvä vinkki muuten :)
Joku muu anturi voi olla. Selvitellään mikä on vastaus.

Osaa kyllä olla pirullinen kampe tuo TPS. Aina ei mittaamalla selkiä mitään, vaihtamalla kyllä. Videosta ei ilmennyt että miten moottori käy kun antaa jenkaa. Käykö missään kohtaa normaalisti?

Seosmittarilla selviäisi jotain palotapahtumasta, eli onko ilman ja polttoaineen suhde hollillaan.

Powered by EzPortal