Ongelmavisa

Aloittaja T1mppa, 10.09.13 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Jälkeenpäin sitä itsekin havahtui, mitä tuli tehtyä. 
Kyllä mä pyyhkeen onneksi otin, jolla sen korkin avasin. Empä tiedä, mitä silloin päässä liikkui  idea_1

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.12.13 - klo:11:05vääntää kannen solmuun, halki se tuskin on, mutta voi olla vetäny kieroks. Nopeestihan tuonkin kyllä tarkistaa.
Pitää silti purkaa? Vai onko vaihtoehtoja?

marko_

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 18.12.13 - klo:10:55
Kerran kävi kuumana. Heitti vedet pihalle...

Täänkö oisit kertonu heti kärkeen, niin ois heti osannu sanoa että on kansipahvi palanu ja huonolla tuurilla kansi halki...

Koskaan ei kannata käyttää paikallaan ja jos ihan pakko on niin sillon kannattaa olla flekti erillisen katkaisijan kautta kokoajan pyörimässä.

mod_smilie_+1 Murmiksen kommenteille.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 18.12.13 - klo:12:27
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.12.13 - klo:11:05vääntää kannen solmuun, halki se tuskin on, mutta voi olla vetäny kieroks. Nopeestihan tuonkin kyllä tarkistaa.
Pitää silti purkaa? Vai onko vaihtoehtoja?
Eipä sitä purkamatta oikein nää. Mutta eipähän tuossa ole muuta kuin nappaa venakopan ja nokat irti ja ruuvaa kannenpultit auki. Toki jäähdytysnesteet pitää laskea koneesta ensin ulos. Tälleen talvella tietty samaan vaivaan tiputtaa koneen rungosta ja tekee tuon pöydällä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

18.12.13 - klo:13:24 #79 Viimeisin muokkaus: 18.12.13 - klo:14:09 käyttäjältä T1mppa
Enhän mä tommosta kiehumisjuttua voinut muistaa.
Ajoin sen jälkeen useamman päivän ja kerhokisankin. Kisan jälkeen rupesi pitämään ekan kerran ducati-ääntä. Siihen asti kehrännyt kuin kissa.

Eilen piti tuoda moottori kotiin. Sähköt, letkut, nesteet otin pois. Samoin ruuvit(rungosta), yhtä lukuunottamatta
ylempi kruunumutteri
Eihän mulla tohon työkalua ollut. Sinne kun ei ruuvarilla päässyt naputtelemaan. Täytyy kaupasta hakea.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 18.12.13 - klo:12:19
Jälkeenpäin sitä itsekin havahtui, mitä tuli tehtyä.
Kyllä mä pyyhkeen onneksi otin, jolla sen korkin avasin. Empä tiedä, mitä silloin päässä liikkui  idea_1
Kaikkein vaarallisinta tuossa on se, että kyykän jäähysysteemi on paineistettu. Mikä tarkoittaa sitä että jäähdystysvesi ei kiehu normaalissa 100-asteessa, vaan jossain abaut 120-125-asteen nurkilla.
Jos mopon lämmöt on 110-115 astetta ennen koneen pysäytystä, niin pysäytyksen jälkeen lohkosta saattaa siirtyä vielä sen verran lämpöä lohkossa olevaan veteen että lohkon vesi alkaa keittämään, ja silloin mopo puskee hieman vettä pihalle.

Tuossa vaiheessa kun menee avaamaan jäähyn korkin, niin koko järjestelmän paine alenee, ja kiehumispiste alenee siihen normiin 100 asteeseen, ja koko järjestelmän vesi alkaa kiehua laakista. Jolloin onkin sitten enemmän ja vähemmän arpapeliä, kuinka paljon ja mihin suuntaan ja millä vauhdilla jäähysysteemi työntää ylikuumaa vettä ja vesihöyryä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Et tarvi purkaessa tuota erikoistyökalua. Vasta kasatessa

juice09

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 18.12.13 - klo:13:24
Enhän mä tommosta kiehumisjuttua voinut muistaa.
Ajoin sen jälkeen useamman päivän ja kerhokisankin. Kisan jälkeen rupesi pitämään ekan kerran ducati-ääntä. Siihen asti kehrännyt kuin kissa.

Eilen piti tuoda moottori kotiin. Sähköt, letkut, nesteet otin pois. Samoin ruuvit(rungosta), yhtä lukuunottamatta
ylempi kruunumutteri
Eihän mulla tohon työkalua ollut. Sinne kun ei ruuvarilla päässyt naputtelemaan. Täytyy kaupasta hakea.
stormilta löytyy parisen kymppiä

Fasu

Jos kansi on kiero ja oikaistaan niin kannattaa mitata laakeripukkien linjaus. Nokka-akselit ei kestä montaa kierrosta taivutella. Pultatuista pukeista kestää ottaa lastu ja sen perään ajaa
akselin reiät linjaan. Manuaaleista selviää,paljonko kannelle luvataan virhettä ennen oikaisua.
VV

wbaum

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 18.12.13 - klo:12:34
Koskaan ei kannata käyttää paikallaan ja jos ihan pakko on niin sillon kannattaa olla flekti erillisen katkaisijan kautta kokoajan pyörimässä.
Mulla kikseri ilmoitteli reilun sadan asteen lämpöjä kun tulin varikolle taannoin. Semmoista jonkinlaista kiehumisääntä piti jonka kuuli kun koneen sammutti. Oli vähän kiire saada vehjettä pakuun niin pidin virtoja päällä että flekti pyörii ja pyöräytin startilla aina vähän konetta että pumppu kierrättelee, jolloin lämmöt laski mittarin mukaan aina hetkeksi.

Mietin vaan että miten se edes noin otti lämpöjä, ilmat ei ollu kovin kummoiset ja setitkään mitään ylipitkiä (vapaat harjoitukset). Eikö noi vehkeet pitäisi osata jäähdyttää itteensä vai olisko vaan pitäny vetää kierros vielä hissukseen? Pitäiskö tuosta jotain tarkastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.12.13 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 18.12.13 - klo:12:34
Koskaan ei kannata käyttää paikallaan ja jos ihan pakko on niin sillon kannattaa olla flekti erillisen katkaisijan kautta kokoajan pyörimässä.
Mulla kikseri ilmoitteli reilun sadan asteen lämpöjä kun tulin varikolle taannoin. Semmoista jonkinlaista kiehumisääntä piti jonka kuuli kun koneen sammutti. Oli vähän kiire saada vehjettä pakuun niin pidin virtoja päällä että flekti pyörii ja pyöräytin startilla aina vähän konetta että pumppu kierrättelee, jolloin lämmöt laski mittarin mukaan aina hetkeksi.

Mietin vaan että miten se edes noin otti lämpöjä, ilmat ei ollu kovin kummoiset ja setitkään mitään ylipitkiä (vapaat harjoitukset). Eikö noi vehkeet pitäisi osata jäähdyttää itteensä vai olisko vaan pitäny vetää kierros vielä hissukseen? Pitäiskö tuosta jotain tarkastaa.
Jos miettii, että moottori tuottaa parhaillaan 130kW akselitehoa, tarkoittaa se, että lämpöteho samalla hetkellä on n. 260kW, josta n. kolmasosa häipyy pakokaasuna, kolmasosa jäähdytysnesteeseen ja loppu suoraan johtumalla ja säteilyllä ympäristöön. (tuo jakauma karkeasti pyöristetty) niin kyllä sitä lämpöä vain piisaa vaikka ei pitkiä settejä ajakaan. Jokainen voi kuvitella millanen pätsi saunasta tulisi jos sinne työnnetään tollanen 100kW kiuas nurkkaan pöhisemään. 

Itse sammutan pyörän varikolle tullessa ja annan koneen olla sammuksissa sen aikaa kun nostaa pyörän pukeille ja laittaa lämppärit päälle. Sitten 5-20 sekunniksi käymään, että kuuma vesi kannesta pääsee syyläriin. Tämän jälkeen virrat päällä lämpöjen seurailua ja jos näyttää, että nousee yli 110 asteen niin pyöräyttää konetta taas muutaman sekunnin. Ja tätä seurailua niin pitkään, että lämmöt ei enää nouse sammuttamisen jälkeen kovin paljon. Muita huomioita lämmöistä sen verran, että älkää purkako sitä flektiä moposta irti jos ajon aikana ei ole lämpöongelmia. Se on meinaan pirun kiva olla olemassa varikon portilla seisoessa, lähtöruudussa yms. tilanteissa. Lisäksi saa lämmöt varikolla ajon jälkeen tippumaan vaikkapa käyttämällä mopoa tyhjäkäynnillä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.12.13 - klo:10:02Muita huomioita lämmöistä sen verran, että älkää purkako sitä flektiä moposta irti jos ajon aikana ei ole lämpöongelmia. Se on meinaan pirun kiva olla olemassa varikon portilla seisoessa, lähtöruudussa yms. tilanteissa. Lisäksi saa lämmöt varikolla ajon jälkeen tippumaan vaikkapa käyttämällä mopoa tyhjäkäynnillä.

Tätä olen ihmetellyt, puretaanko se vain painon säästön takia kun aika monessa pyörässä se on poijes?
Mulla se on paikallaan kun en edes uskaltas purkaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.12.13 - klo:10:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.12.13 - klo:10:02Muita huomioita lämmöistä sen verran, että älkää purkako sitä flektiä moposta irti jos ajon aikana ei ole lämpöongelmia. Se on meinaan pirun kiva olla olemassa varikon portilla seisoessa, lähtöruudussa yms. tilanteissa. Lisäksi saa lämmöt varikolla ajon jälkeen tippumaan vaikkapa käyttämällä mopoa tyhjäkäynnillä.

Tätä olen ihmetellyt, puretaanko se vain painon säästön takia kun aika monessa pyörässä se on poijes?
Mulla se on paikallaan kun en edes uskaltas purkaa.
Periaatteessa tuo hieman haittaa ilman virtausta syylärin läpi, joten ajossa hieman heikentää jäähdytystehoa. Käytännössä ei kyllä pitäisi olla syynä lämpöongelmiin, eli kai se painonsäästönä raavitaan irti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.12.13 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.12.13 - klo:10:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.12.13 - klo:10:02Muita huomioita lämmöistä sen verran, että älkää purkako sitä flektiä moposta irti jos ajon aikana ei ole lämpöongelmia. Se on meinaan pirun kiva olla olemassa varikon portilla seisoessa, lähtöruudussa yms. tilanteissa. Lisäksi saa lämmöt varikolla ajon jälkeen tippumaan vaikkapa käyttämällä mopoa tyhjäkäynnillä.

Tätä olen ihmetellyt, puretaanko se vain painon säästön takia kun aika monessa pyörässä se on poijes?
Mulla se on paikallaan kun en edes uskaltas purkaa.
Periaatteessa tuo hieman haittaa ilman virtausta syylärin läpi, joten ajossa hieman heikentää jäähdytystehoa. Käytännössä ei kyllä pitäisi olla syynä lämpöongelmiin, eli kai se painonsäästönä raavitaan irti.

Ourait, kiitos tiedosta.
Kuullu Juicen, tuon wanhan ja nopean variksen monesti mainitsevan, jotta en mene venaileen portille kun mopo kiehuu ja ihmetelly miks se flekti pitää sitten riisua.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.12.13 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 18.12.13 - klo:12:34
Koskaan ei kannata käyttää paikallaan ja jos ihan pakko on niin sillon kannattaa olla flekti erillisen katkaisijan kautta kokoajan pyörimässä.
Mulla kikseri ilmoitteli reilun sadan asteen lämpöjä kun tulin varikolle taannoin. Semmoista jonkinlaista kiehumisääntä piti jonka kuuli kun koneen sammutti. Oli vähän kiire saada vehjettä pakuun niin pidin virtoja päällä että flekti pyörii ja pyöräytin startilla aina vähän konetta että pumppu kierrättelee, jolloin lämmöt laski mittarin mukaan aina hetkeksi.

Mietin vaan että miten se edes noin otti lämpöjä, ilmat ei ollu kovin kummoiset ja setitkään mitään ylipitkiä (vapaat harjoitukset). Eikö noi vehkeet pitäisi osata jäähdyttää itteensä vai olisko vaan pitäny vetää kierros vielä hissukseen? Pitäiskö tuosta jotain tarkastaa.
Jäähdytysnesteitä kannattaa toisinaan vaihtaa myös. Ei mitenkään jatkuvasti, mutta jos nyt joskus edes. Oli sit vettä tai jotain muuta järjestelmässä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal