Ongelmavisa

Aloittaja T1mppa, 10.09.13 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

22.04.14 - klo:15:32 #105 Viimeisin muokkaus: 22.04.14 - klo:19:55 käyttäjältä T1mppa
Olisi kaksi pientä kysymystä nokkien ajoituksesta.
Nokat ovat muuttuneet hieman alkuperäisistä (pidempi aukioloaika sekä korkeampi nosto). Ohuempi kansipahvi on laitettu. Puristukset nyt 13.5:1.

Nokissa ei ole säädettäviä nokkapyöriä, joten hammasvälein (9,5 astetta) on mahdollista säätää.

1)
Vakiossa on imu 105º ja pako 100º.
Uusilla nokilla imu on 103,5º ja pako 99,5º.

Koska pyörällä ei ajeta kuin radalla, niin meinasin siirtää pakonokkaa yhden hampaan sivuun, jolloin ajoitukseksi tulee 109º.
Eli setti olisi; imu 103,5º ja pako 109º.

Tällä voisi saada siirrettyä tehoaluetta ylemmäksi?

2)
Jos siirrän pakonokkaa 109 asteeseen, niin overlap pienenee. Ymmärtääkseni lyhyempi overlap antaa potkua alakierroksille ja pitkä overlap yläkierroksille?
Jos pidän uudet nokat nykyisissä ajoituksissa (103,5 ja 99,5), niin overlap on suurempi mitä alkuperäisillä nokilla.
Menikö ajatukseni oikein?


edit. Alkuperäinen huipputeho on noin 10800 rpm kohdilla ja rajoitin tulee 12500 rpm. Nouseeko huipputeho liian lähelle tai yli tuon rajoittimen, jos siirrän pakonokan 109º lukemiin?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.03.14 - klo:13:06
Onko tietoa, mistä saisi ostettua ruiskuihin uudet suodattimet? Myös suodattimen malli kiinnostaa. Pyörä K3/1000 suzuki.

Tänään saapui postista 50 kpl. Muuten sama, mutta ilman mustaa muovikantaa.
Jos joku kaipailee tuommoisia, niin voi laittaa viestiä.

Size:Φ6.02 x 10.5 mm

T1mppa

08.05.14 - klo:08:04 #107 Viimeisin muokkaus: 08.05.14 - klo:08:06 käyttäjältä T1mppa
Eilen nykäisin moottorin kiinni runkoon ja laitoin käynnistämiskuntoon.

Hienosti moottori pyörii startin avulla, mutta ei käynnistynyt.
Etsin hieman vikaa ja huomasin, että bensapumpulta lähtevä letku on kuiva.
Syynä tähän voi olla asennusvirhe bensapumpussa (jonka huolsin), joku muu sähkövika (pari liitintä etsii vastakappaletta) tai liian vähäinen bensan määrä. Laitoin noin 1,5 litraa bensaa.

Mutta ei se iso vika voi olla! Seuraavaksi täytyy selvittää, milloin pääsee seuraavan kerran tallille.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 08.05.14 - klo:08:04
Eilen nykäisin moottorin kiinni runkoon ja laitoin käynnistämiskuntoon.

Hienosti moottori pyörii startin avulla, mutta ei käynnistynyt.
Etsin hieman vikaa ja huomasin, että bensapumpulta lähtevä letku on kuiva.
Syynä tähän voi olla asennusvirhe bensapumpussa (jonka huolsin), joku muu sähkövika (pari liitintä etsii vastakappaletta) tai liian vähäinen bensan määrä. Laitoin noin 1,5 litraa bensaa.

Mutta ei se iso vika voi olla! Seuraavaksi täytyy selvittää, milloin pääsee seuraavan kerran tallille.

Oliko sulla viimesyksyn bensaa? Mulla ei lähtenyt vanhoilla löpöillä oikein.





Sent from Lumia 1020

T1mppa

08.05.14 - klo:19:22 #109 Viimeisin muokkaus: 08.05.14 - klo:19:34 käyttäjältä T1mppa
Joo, vanhoilla mennään kun viimeisenä ratapäivänä ei pyörä toiminut ja tankkasin jerrykannut täyteen.
En usko, että siitä on kiinni. Kun ei ees lupaa ja se bensapumpulta lähtevä putki oli tosiaan kuiva.

Täytyypi hieman tarkastella.

edit. Laitetaampa videokin, vaikka ei siitä tule kuin surullinen mieli.  :'(  Olin niin varautunut, että hörähtää käyntiin.

tamik87

Dramaattista ☹

Sent from Lumia 1020

-JP-

Ilmeisesti bensapumppu surisee kun käännät virrat ON? Tarkista bensapumpun tiiviste, että on oikeassa paikassa. Onkohan se nyt sitten "bensalinjan tiiviste". Eli kun työnnät pumpun jalustaansa niin siinä jalustassa on tappi/putki, jonka urassa kuuluu olla tiiviste. Itse keväällä ihmettelin, kun pyörittää ja yrittää käynnistyä, mutta ei lähde. Tiiviste joutunut väärään paikkaan kootessa ja ei nostanut painetta. Silloin kyllä bensaletkusta tuli bensaa eli ei ollut kuiva...  

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: -JP- - 08.05.14 - klo:21:28
Ilmeisesti bensapumppu surisee kun käännät virrat ON? Tarkista bensapumpun tiiviste, että on oikeassa paikassa. Onkohan se nyt sitten "bensalinjan tiiviste". Eli kun työnnät pumpun jalustaansa niin siinä jalustassa on tappi/putki, jonka urassa kuuluu olla tiiviste. Itse keväällä ihmettelin, kun pyörittää ja yrittää käynnistyä, mutta ei lähde. Tiiviste joutunut väärään paikkaan kootessa ja ei nostanut painetta. Silloin kyllä bensaletkusta tuli bensaa eli ei ollut kuiva...  


Mielestäni kyseinen tiiviste meni hyvin pumpun putken ympärille. Pumpun sisällä oleva tiiviste siis.

Kyllä pumppu hurisee, kun käännän virrat. Mutta en malttanut odottaa niin kauaa, että olisin odottanut tietoa, lopettaako pumppu pyörimästä.
Sehän stoppaa, kun hetken odottaa (muutaman sekunnin).


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.05.14 - klo:07:41
Lainaus käyttäjältä: -JP- - 08.05.14 - klo:21:28
Ilmeisesti bensapumppu surisee kun käännät virrat ON? Tarkista bensapumpun tiiviste, että on oikeassa paikassa. Onkohan se nyt sitten "bensalinjan tiiviste". Eli kun työnnät pumpun jalustaansa niin siinä jalustassa on tappi/putki, jonka urassa kuuluu olla tiiviste. Itse keväällä ihmettelin, kun pyörittää ja yrittää käynnistyä, mutta ei lähde. Tiiviste joutunut väärään paikkaan kootessa ja ei nostanut painetta. Silloin kyllä bensaletkusta tuli bensaa eli ei ollut kuiva...  


Mielestäni kyseinen tiiviste meni hyvin pumpun putken ympärille. Pumpun sisällä oleva tiiviste siis.

Kyllä pumppu hurisee, kun käännän virrat. Mutta en malttanut odottaa niin kauaa, että olisin odottanut tietoa, lopettaako pumppu pyörimästä.
Sehän stoppaa, kun hetken odottaa (muutaman sekunnin).
Pumppu lopettaa pyörimisen kun paine on noussut riittäväksi bensalinjassa. Jos pumppu jää pörisemään, ei paine syystä tai toisesta nouse. Varmaan tiesitkin tämän, mutta laitoin varmuudeksi vielä kuitenkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.05.14 - klo:08:38
Pumppu lopettaa pyörimisen kun paine on noussut riittäväksi bensalinjassa. Jos pumppu jää pörisemään, ei paine syystä tai toisesta nouse. Varmaan tiesitkin tämän, mutta laitoin varmuudeksi vielä kuitenkin.

Juuh. Mutta toivottavasti joku muu myös oppii.

-JP-

Onko mahdollista saada toista bensapumppua ja kokeilla sillä? Pystyisi rajaamaan ongelman pumpun osalta. Jos se bensaletku on kuiva, niin vahvastihan se viittaisi, että ei saa bensaa. Koitappa startata se bensaletku irti pumpusta ja katso tuleeko pumpun läpi bensaa. Millainen akku sulla on? Itsellä kun oli akku myrähtänyt jaksoi kyllä pyörittää hyvin, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin.

T1mppa

09.05.14 - klo:10:14 #116 Viimeisin muokkaus: 09.05.14 - klo:10:58 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: -JP- - 09.05.14 - klo:10:06
Onko mahdollista saada toista bensapumppua ja kokeilla sillä? Pystyisi rajaamaan ongelman pumpun osalta. Jos se bensaletku on kuiva, niin vahvastihan se viittaisi, että ei saa bensaa. Koitappa startata se bensaletku irti pumpusta ja katso tuleeko pumpun läpi bensaa. Millainen akku sulla on? Itsellä kun oli akku myrähtänyt jaksoi kyllä pyörittää hyvin, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin.

Ei ole toista pumppua, eikä ole tarvettakaan. Jos ei ensi kerralla lähde helpolla, niin kyllä koitan startata ilman letkua. Katson sylkeekö se sitä bensaa.
Akku on vajaan vuoden vanha geeliakku, joka on tällä hetkellä lainassa skootterissani, jolla päivittäin ajelen. Se on ok. Sahasin tuolla akulla varmaan 5 minuuttia starttia, kun ajattelin bensakäytävien olleen niin tyhjät, että vaati aikaa täyttyä (moottoripäivityksen kun tein, niin valtaosa palikoista oli irti ja puhdistuksessa)

santerik

12.07.15 - klo:20:07 #117 Viimeisin muokkaus: 12.07.15 - klo:20:10 käyttäjältä santerik
Noniin parahin nettitietäjät!

Mullon tommottii k3 tonnari gixu jossa vaikuttaisi menevän vedet ja öljyt sekaisin. Kesäkuun alussa radalla käydessä kaikki öljyn tarkastusikkunassa kaikki näytti ihan hyvältä. Lämmöt pysyi kurissa jne. Sen jälkeen pyörällä ei ole ajettu, pari kertaa olen käynyt sitä katoksessa käyttämässä.

Taannoin pyörää käytellessä huomasin öljypropun hikoilevan tipan pari ja tarkastusikkunassa öljypinnan päälle jäi pieni vaahtokerros. Toivoin vaahdon olevan jotain kondenssivettä ja vaihdoin öljyt. Tuoreilla öljyillä käyntiin lyödessä öljyikkuna meni pyörän käydessä ihan valkoiseksi ja kun pyörän sammutti niin öljypinnan päälle jäi pieni vaahtokerros. Aikansa kun pyörää käynnisteli ja antoi hetken jäähtyä niin vaahto väheni ja väheni ja lopulta katosi. Pyörässä ei ole flektiä niin kauaa sitä ei voi paikallaan käyttää.

Parin päivän päästä asiaan palattuani oli öljy vähän lisääntynyt ja syyläriin tullut jallusnapsin verran tilaa. Pyörää käyttäessä taas tuli vähän vaahtoa öljyn päälle kun koneen sammutti. Vaihdoin öljyt uudestaan ja taas tuoreella öljyllä meni ikkuna ihan valkoiseksi. Tässä kohtaa aloin vetää mallua ja kyllästyin.

Öljyt on ulos tullessaan ollut vähän harmaansävyisiä ja jälkimmäisellä vaihdolla öljyn jälkeen pohjasta valui kirkasta öljyä ohkaisempaa kamaa.. Byääh.

Kovastihan kaikki viittaa siihen, että vettä sinne menee. Mutta minkä ihmeen takia tuota vaahtoamista tapahtuu vaan ihan tuoreella öljyllä? Sitä mä en ymmärrä.

Edit. tosta vielä pari tärähtänyttä diaa

santerik

Lainaus käyttäjältä: santerik - 12.07.15 - klo:20:07
Noniin parahin nettitietäjät!

Mullon tommottii k3 tonnari gixu jossa vaikuttaisi menevän vedet ja öljyt sekaisin. Kesäkuun alussa radalla käydessä kaikki öljyn tarkastusikkunassa kaikki näytti ihan hyvältä. Lämmöt pysyi kurissa jne. Sen jälkeen pyörällä ei ole ajettu, pari kertaa olen käynyt sitä katoksessa käyttämässä.

Taannoin pyörää käytellessä huomasin öljypropun hikoilevan tipan pari ja tarkastusikkunassa öljypinnan päälle jäi pieni vaahtokerros. Toivoin vaahdon olevan jotain kondenssivettä ja vaihdoin öljyt. Tuoreilla öljyillä käyntiin lyödessä öljyikkuna meni pyörän käydessä ihan valkoiseksi ja kun pyörän sammutti niin öljypinnan päälle jäi pieni vaahtokerros. Aikansa kun pyörää käynnisteli ja antoi hetken jäähtyä niin vaahto väheni ja väheni ja lopulta katosi. Pyörässä ei ole flektiä niin kauaa sitä ei voi paikallaan käyttää.

Parin päivän päästä asiaan palattuani oli öljy vähän lisääntynyt ja syyläriin tullut jallusnapsin verran tilaa. Pyörää käyttäessä taas tuli vähän vaahtoa öljyn päälle kun koneen sammutti. Vaihdoin öljyt uudestaan ja taas tuoreella öljyllä meni ikkuna ihan valkoiseksi. Tässä kohtaa aloin vetää mallua ja kyllästyin.

Öljyt on ulos tullessaan ollut vähän harmaansävyisiä ja jälkimmäisellä vaihdolla öljyn jälkeen pohjasta valui kirkasta öljyä ohkaisempaa kamaa.. Byääh.

Kovastihan kaikki viittaa siihen, että vettä sinne menee. Mutta minkä ihmeen takia tuota vaahtoamista tapahtuu vaan ihan tuoreella öljyllä? Sitä mä en ymmärrä.

Edit. tosta vielä pari tärähtänyttä diaa

Kukaan ei ollu lomareissun aikana korjannu mun mopoa, joten pitäis jaksaa alkaa funtsii mitä tolle tekee.

Kova haave olis, että vesipumpun kautta pääsis mehut sekaste. Pystynkö testaa mitenkään vuotaako vesipumppu stefastaan vai onko ainoo konsti kokeilla toisella pumpulla?

santerik

Yllä olevaan liittyen, mistä meidän delvac miehet on viimeaikoina löytänyt halvimmat öljyt?

Näyttää siltä että noita öljyjä saa aika hartaudella ny juoksuttaa ni vois käydä kipasee jonku ison pönikän.

Powered by EzPortal