Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Vuosituhannen taitteen kuussatkut  (Luettu 20708 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa santerik

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 10
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 445
  • Paikalla:27.06.22 - klo:22:22
  • S1000RR & GT500
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 30
Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« : 25.09.13 - klo:18:34 »
Tere,

Tarkoituksena olisi hommata seuraavalle sesongille joku (hyvä ja) halpa kilvellinen kusiainen tuon matkalehmän rinnalle. Budjetti pyörisi tuossa 2-4 tonnin tietämillä.

Em. Raameihin näyttäisi osuvan vuosituhannen vaihteen Gsx-r, zx6r sekä jokunen r6 ja cbr600rr. Tuolla budjetin loppupäässä olisi tarjolla uudempaa kawaa ja 600rr:ää, onko nuo merkittävästi parempia radalla kun nuo vanhemmat? Vanhemmalla pelillä kun jäisi rahaa esim iskarihuoltoihin..

Kawojen kestävyydestä taidetaan puhua sitä ja tätä, mutta tuon ikä- ja hintaluokassa vehkeissä on mielestäni täysin tuuripeli mimmottii vekottimen sattuu saamaan(siis luotettavuus mielessä).

Oliko noista joku aikanaan ehdoton ratojen kingi?

Eli kriteerit: halpa, kilvellinen ja hauskanpitoon sopiva. Mitä tehdään?

Edit. Toki isommatkaan mopot ei ole poissuljettu

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 56
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.05.22 - klo:16:47
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #1 : 25.09.13 - klo:18:47 »

Tarkoituksena olisi hommata seuraavalle sesongille joku (hyvä ja) halpa kilvellinen kusiainen tuon matkalehmän rinnalle. Budjetti pyörisi tuossa 2-4 tonnin tietämillä.
...

Eli kriteerit: halpa, kilvellinen ja hauskanpitoon sopiva. Mitä tehdään?

Vinkki: http://www.mprata.fi/index.php?action=classifieds;sa=view;id=154

Fasun R6.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa santerik

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 10
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 445
  • Paikalla:27.06.22 - klo:22:22
  • S1000RR & GT500
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 30
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #2 : 25.09.13 - klo:18:55 »

Tarkoituksena olisi hommata seuraavalle sesongille joku (hyvä ja) halpa kilvellinen kusiainen tuon matkalehmän rinnalle. Budjetti pyörisi tuossa 2-4 tonnin tietämillä.
...

Eli kriteerit: halpa, kilvellinen ja hauskanpitoon sopiva. Mitä tehdään?

Vinkki: http://www.mprata.fi/index.php?action=classifieds;sa=view;id=154

Fasun R6.

Jotain tuollaista kuvittelen haluavani. Hankinta tosin on kevään hommia kun tuo budjetti ei vielä ole kasassa ja velalla en viitsi harrastaa..

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.07.22 - klo:09:31
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #3 : 25.09.13 - klo:19:54 »
Mulla on ollut tommonen vanhemman mallinen R6 junnuna ja oli kyllä saamarin upea peli. Tehossa ja etenkään väännössä ei kalpene uudemmille kuussatkuille pätkääkään. Ajettavuuskin huippuluokkaa.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1509
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.06.22 - klo:21:55
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 616
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #4 : 25.09.13 - klo:21:13 »
Noilla spekseillä itse katselisin ruiskulla olevia kusiaisia. Gixxeri 2001-->  tai kawa 2003--->  olisivat ehkä omat valinnat tässä tapauksessa

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 950
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:21.06.22 - klo:18:31
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #5 : 25.09.13 - klo:22:26 »
Noilla spekseillä itse katselisin ruiskulla olevia kusiaisia. Gixxeri 2001-->  tai kawa 2003--->  olisivat ehkä omat valinnat tässä tapauksessa

Mulla oli 600 SRAD suzuki, josta piti tehdä ratamopo. Sain sen läjään, ajelin noin 10km, totesin laitteen olevan kohtalaisen perseestä ja myin pois. R6 tuolta ajalta taas himpun verran eri mukava laitos :)

Paikalla Tomppa82

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 9
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 58
  • Paikkakunta: Hyvinkää
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 20:00
  • Suzuki GSX-R 600 L1
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 23
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #6 : 26.09.13 - klo:11:47 »
GSXR600 -04 mallin saa tohon rahaan...alkaa olla jo aika "nykyaikainen vehje".

Poissa santerik

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 10
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 445
  • Paikalla:27.06.22 - klo:22:22
  • S1000RR & GT500
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 30
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #7 : 26.09.13 - klo:15:02 »
Voitaneenko kommenttien perusteella siis todeta, että ko. ikäluokan pyöristä mikään ei ole ehdoton kingi tahi mikään ei ole oleellisesti muita huonompi?

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1509
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.06.22 - klo:21:55
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 616
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #8 : 26.09.13 - klo:15:11 »
Jos toi 04 gixi sopii haarukkaan niin veikkaan että se olisi aika kova.

Poissa Fasu

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 384
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.08.20 - klo:15:03
  • R6
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 930
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #9 : 26.09.13 - klo:22:49 »
Voitaneenko kommenttien perusteella siis todeta, että ko. ikäluokan pyöristä mikään ei ole ehdoton kingi tahi mikään ei ole oleellisesti muita huonompi?
Riippuu mitä ominaisuuksia etsit. Ammattilaisten rakentama SM-tason kuussatanen on kova luu vs. uusi vakio kampe pelkällä vaimentimella höystettynä.
Kunnon alusta on hintansa väärti ja jarrujakin tarvitaan. Kunnolla penkitetyssä koneessa ei ole kuolleita kohtia. Välttämättä se ei ole mukavin ajaa,mutta ominaisuudet
riittävät useammaksi kaudeksi.
VV

Poissa santerik

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 10
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 445
  • Paikalla:27.06.22 - klo:22:22
  • S1000RR & GT500
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 30
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #10 : 27.09.13 - klo:08:04 »
Voitaneenko kommenttien perusteella siis todeta, että ko. ikäluokan pyöristä mikään ei ole ehdoton kingi tahi mikään ei ole oleellisesti muita huonompi?
Riippuu mitä ominaisuuksia etsit. Ammattilaisten rakentama SM-tason kuussatanen on kova luu vs. uusi vakio kampe pelkällä vaimentimella höystettynä.
Kunnon alusta on hintansa väärti ja jarrujakin tarvitaan. Kunnolla penkitetyssä koneessa ei ole kuolleita kohtia. Välttämättä se ei ole mukavin ajaa,mutta ominaisuudet
riittävät useammaksi kaudeksi.

Hemmetin hyvä kysymys/tarkennus.

Eli elän uskossa, että kaikkea tuohon rahaan ei voi saada. Pienessä päässäni olen aivoitellut asiaa siten, että ne pari viimeistä hevosta ei ole se oleellinen asia. Säätämällä kaikista saadaan suunnilleen ajettavia (siis koneen osalta).

Tuo alusta/ajettavuus/jarruhomma on se mihin ehkä enemmän kaipaisin mielipiteitä. Tässä on vilahtanut esimerkiksi 04- gixeri ja 03- kawa jotka siis ovat ilmeisesti jo varsin asiallisia vekottimia. Tosin noissa tapauksissa joutuisin valitsemaan sen "nettimoton halvimman" mikä ei aina kuulosta parhaalta vaihtoehdolta(toki kevät vasta näyttää mitä noista silloin pyydetään). Edellisen sukupolven malleissa taasen olisi budjetissani jo huomattavasti valinnan varaa, mutta jos ovat huomattavasti kankeampia ja huonommalla alustalla ja jarruilla niin eihän siinä ole mitään järkeä. Jos taasen suurimmat erot tulee ruiskusta ja muoveista niin kolme tonnia pyörään ja 500 iskarihuoltoon voisi olla hyvä idea.

Long story short, ajettavuus taitaa olla se mitä haetaan. Tässä on nyt pitkä talvi aikaa hieroa :)

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:05.07.22 - klo:20:20
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #11 : 27.09.13 - klo:10:15 »
Säätämällä kaikista saadaan suunnilleen ajettavia (siis koneen osalta).
Kannattaa kytätä sellasia vehkeitä jossa on kittiecu, tai johon saa halvalla semmosen esim ebaystä.
Tai sit esim joku tolta listalta:
http://www.woolichracing.com/Products.aspx
Jolloin voi säädättää suoraan mopon oman ecun.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Fasu

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 384
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.08.20 - klo:15:03
  • R6
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 930
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #12 : 27.09.13 - klo:11:50 »
Power without control is nothing. Eli säädöissään oleva Öhlins-alusta ja ohjausiskari on se,mitä vakio pyörässä puuttuu.Teräspunosletkut ja sintteripalat antavat jarruihin tuntumaa.Brempoakin on sotkettu sekaan ja tappien siirtosarjaa.  Ainut rajoittava tekijä on korvien väissä. Dementia hoitaa senkin puolen kuntoon ajallaan. :D
VV

Poissa JULLE

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 129
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.08.20 - klo:15:47
  • Suzuki GSXR1000 L0
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 21
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #13 : 27.09.13 - klo:12:03 »

Mielestäni mopon&viritysten valinnassa on oleellisisnta alussa tiedostaa omien taitojen lähtötaso. Eli jos kurvailet keskiryhmän vauhteja tai nopean ryhmän keskitasoa, onko alustalla/koneen säädöillä todella HUOMATTAVAA merkitystä tässä vaiheessa?
Esimerkkinä voisi käyttää Relanderia joka käsittääkseni ajaa melko vakiolla kilvellisellä mopolla hel***in kovaa esim. Alastaro 1:23 alkusen. Osa taas haluaa viimesen päälle viritetyn mopon ja kurvailee niukasti alle 1:30 Alastarolla.

Mun mielestä aluksi kannattaa ostaa mahdollisimman tuore mopo ja viritellä sitä kaudella sen mukaan miten eri osien ominaisuuksien rajat tulee vastaan. Silloin myös tietää että laitettu raha menee varmasti oikeaa kohtaan ja samalla ymmärtää muutosten tuomat vaikutukset.


Kaikkihan on suhteellista mutta jos lompakko määrää tahdin, mun mielestä kannattaa ostaa varmatoiminen/mahd. tuore perus paketti jota alkaa virittelemään kehityksen ja lompakon mukaan. Loppujen lopuksi kaikki rahat tähän harrastukseen kuitenkin menee.

-Provosoiva kilpikuski

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:05.07.22 - klo:20:20
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Vuosituhannen taitteen kuussatkut
« Vastaus #14 : 27.09.13 - klo:12:32 »
Mielestäni mopon&viritysten valinnassa on oleellisisnta alussa tiedostaa omien taitojen lähtötaso. Eli jos kurvailet keskiryhmän vauhteja tai nopean ryhmän keskitasoa, onko alustalla/koneen säädöillä todella HUOMATTAVAA merkitystä tässä vaiheessa?
Mun mielestä alustalla ja koneen säädöillä on huomattava merkitys, ajeli sitten mitä vauhteja tahansa.
Jousiltaan sopiva, ja vaimennuksiltaan neutraali ratamopo käyttäytyy loogisesti ja kuskin on helpompi keskittyä olennaiseen.
Vakioruiskukoneissa olevat saasternormit alittavat polttoainekartat tekevät (pinta)kaasuvasteesta jossakin tapauksissa hyvinkin tökkivän. Kun taasen kaasuvasteeltaan säädetty ratamopo antaa jälleen mahdollisuuden keskittyä olennaiseen.

Vakio ja ratamopoa voisi verrata vaikkapa nykyisen alastaron perunapellon ja siloposkisen pärnun tai botnian radan kautta.
Silosella radalla on todella helppo keskittyä vain ja ainoastaan jarruun, apeksiin ja avaukseen.
Perunapellolla joutuu taasen muuttamaan ajamistaan aina sen mukaan missä kohtaa on pomppuja ja kuoppia, ja pahimmassa tapauksessa jopa väistelemään niitä.

Alottelijalla on jo muutenkin haastavaa oppia rata-ajoa, niin miksi vaikeuttaa sitä vielä "huonolla" mopolla?
Käytännössä minkä tahansa vakiompon saa muutettua loppujen lopuks todella pienellä rahalla harrastelijan kannalta katsottuna todella erinomaiseksi ratamopoksi, kun keskittyy paikkaamaan alustan ja kaasuvasteen, ja jättää teharit ja sliparit yms turhat väliin.
Ja sit ku vauhti kasvaa, niin paikkaa jarrut jos niissä on paikattavaa.
Viimesenä sit täysränni ja nokat (tai mitä säännöt nykysin sanoo, emt?) yms ku ajaa beessä tai aassa kilpaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020