Michelin renkaat, yleistä keskustelua

Aloittaja Mikko K., 03.11.13 - klo:19:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Waille - 04.11.13 - klo:15:48power.com/pages/download.php?file=UK-technical-PC.pdf&rep=PDF]PDF-dokumentti[/url] Power Cupin teknisistä tiedoista. Erikoista tossa on se, että noista taulukoista päätellen Michelinin näkemyksen mukaan ilmeisesti laitetaan alle sitä kovempaa seosta mitä kuumempi ilma. :o (Taulukoissa mitä kuluttavampi rata, sitä matalammassa lämpötilassa laitetaan seuraavaa seosta alle. Ja kuumimmassa lämpötilassa käytettävän C-seoksen kohdalla teksti: "For a longer service life".)

Se mitä Michelin tarkoittaa seoksen kovuudella voi olla eri asia kuin mitä esim. Dunlop tarkoittaa. Toisaalta taas itse kumiseoksen ominaisuuksien lisäksi renkaan toimintaan ja kulumiseen vaikuttaa runsaasti renkaan runko, joten en lähtisi ihan suoraan lyömään rinnakkain eri rengasvalmistajan taulukoita, koska perusteet niissä esitetyille kovuuksille voivat olla aika erilaisia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Colder

Lainaus käyttäjältä: heippa - 04.11.13 - klo:08:04
Japi ajoi viime kesänä misukoilla ja pärjäshän se ihan hyvin. Voittoja ja sijoituksia superbike B:ssä, eli vissiin ihan hyvä rengas se on. Pitää kysellä siltä noista seoksista mitä se käytti milläki radalla.

Itelläni on autotalli täynnä dunloppeja ja niillä oli tarkoitus koko ens kesä pärjätä. Eli voi olla, että B:n kisat jää nyt väliin, koska en halua ja ei oo varaa ostaa renkaita.
Niille, joilla on varastossa renkaita, tää uus sääntö tuo vaan lisää kustannuksia.

Taitaa kerhokisat olla ainoot missä pystyn ajamaan.

Heli

No niin! Ensinnäkin, emmä mittään voittant ole :) Olin kaikissa ajamissani B:n lähdöissä toinen.
Kaksi kautta olen noilla misukoilla hieronut tonnisen kanssa ja kuussatasella sitä ennen myöskin pari kautta. Vajaita kausia mutta kuitenkin.

Itse kun budjetilla menin niin ei tullut haalittua kaikkia mahdollisia seoksia ja kombinaatioita... Nyrkkisääntönä itselle oli että eteen A:ta ja taakse B:tä. Noi kestää ihan kivasti kulutusta eli yleensä aina reenasin edellisen kisan ajetuilla renkailla tai ajoin niillä seuraavan kisan aika-ajon. Eturenkailla sai ajella aika pitkään, mutta kyllä se oma henkinen hyvinvointi sai laittamaan uutta alle aika-ajoon tai kisaan kun piti yrittää ihan sata lasissa.

Miseliini ilmoittaa että juuri siihen +20 asteeseen saakka käytetään pääsääntöisesti A-seosta ja siitä ylöspäin B-seosta, eikös.
Itse huomasin että lämpimämmässä kelissä etunen saattaa tehdä erikoisuuksia(saattaa johtua myös kuskin kädettömyydestä), eli alastaron aika-ajoissa sain keulan alta palmasissa. Silloin oli muistaakseni suht lämmintä jo. Samoin olisin toivonut saman päivän sprinttilähtöön enemmän pitoa takarenkaalle, joskin sillä oli ajettu jo 11 aikakierrosta ja yhdet lipat  :D Eli summa summaarum lämpimällä kelillä B:tä.

Kemorassa ajoin A etusella ja B takasella. Niinkuin paikalla olijat muistavat keli oli aika viileä ja juuri oli sateen kastelema rata kuivunut. Ensimmäisillä kierroksilla tuli takalenkillä vielä sadesumua visiiriin. Tässä kelissä ehkä uusi A-seos olisi voinut toimia paremmin? Koitin ihan tosissani ajaa Hautalaa kiinni mutta aina avauksissa luistonestoa vasten meno oli aika luikeroisen tuntuista... Jos koitti avata aikaisemmin/kovemmin niin perä luisti, otti kiinni, luisti,otti kiinni jne... Toki alustan säädöillä voisi olla jotakin merkitystä mutta en niihin paljon koskenut kun en osaa :P Kuin myös luistoneston säädöillä. Kovempaa en tuolloin päässyt.

Tuossa vielä linkki kuvaan jossa vasemmalla Hautalan Pirelli? ja oikella oma misukka kemoran kisan jälkeen:http://www.valokuvat.org/rr-kuvat/displayimage.php?album=164&pos=123

-Jarno
Superbike B #44


slowrider

Onko noista kuviollisista kuussatkun renkaista kellään kokemuksia? Yksi käytetty sarja löytyis itseltä A-seosta ja sehän olisi ilmeisesti hyvä kevään viileille keleille?

Heino

Vähän lisää infoo tuosta Misukan tarjouksesta löyty SRRA:n foorumilta:

LainaaOhessa merkittävät kohdat Michelinin tekemästä tarjouksesta koskien ensikauden rengas asiaa. On kaikkien helpompi kommentoida kun faktat ovat selvillä.

Michelin tarjous yksityyppirenkaista.
Nordic Superstock A + B: (Michelin Power Cup renkaat)
hinta kisapaikalla hinta vapaasti varastossa
Eturengas 120/70-17    144€    134€
Takarengas 180/55-17    175€    165€
Takarengas 190/55-17    192€    182€
Nordic Superbike A + B: (Michelin Power Slick renkaat)
hinta kisapaikalla hinta vapaasti varastossa
Eturengas 12/60-17    149€    139€
Takarengas 19/69-17    196€    186€
Takarengas 20/69-17    199€    189€
Sadekeli Super stock/ Superbike A+B: (Michelin Power Rain renkaat)
hinta kisapaikalla hinta vapaasti varastossa
Eturengas    149€    139€
Takarengas    196€    186€
Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%
Michelin toimii rengastoimittajana yhteistyössä Motomarket Oy:n kanssa. Motomarket sitoutuu varastoimaan ja jakelemaan kilpailukäyttöön tulevat renkaat perustuen kuljettajien antamiin ostoennusteisiin. Renkaat toimitetaan jakelijan toimesta kilpailupaikoille ja asennetaan irtovanteille ilman erillistä korvausta, tai toimitetaan kuljettajan ilmoittamaan osoitteeseen itsepalveluhinnaston mukaisesti jolloin asiakas vastaa itse asennuksesta.
Lisäehdot
-   Michelin tulee merkitsemään kaikki toimittamansa renkaat ja ainoastaan näillä renkailla osallistuminen virallisiin harjoituksiin, aika-ajoihin ja kilpailuihin on mahdollista.
-   Michelin järjestää yhdessä Motomarket Oy:n kanssa testipäivän myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana, mikäli riittävän määrän ostoennusteen tehneitä kuljettajia on ilmoittautunut määräpäivään mennessä. Paikalle on lupautunut Michelinin tehtaan tekninen neuvonta.
-   Michelin toimittaa ja ohjeistaa mainosmateriaalin kuljetus/kilpailukalustoon sekä ajoasuihin, joiden kiinnittämisestä ja siististä ulkoasusta vastaa kuljettaja/tiimi.

Palkinnot
Michelin toimittaa edustamiinsa luokkiin palkintoina jokaiseen kilpailuviikonloppuun:
(jos kaksi lähtöä yhteispisteet ratkaisee)
Voittajalle etu- ja takarenkaan
Toiselle    takarenkaan
Kolmannelle   eturenkaan

SM sarjojen loppupisteissä parhaille ajajille palkintorahaa:
Voittajalle   1500€
Toiselle    1000€
Kolmannelle    500€

http://old.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=8636&start=30#p16066

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.11.13 - klo:15:23
No niin insinöörikisaajat, taulukot uusiksi:
"Tiedon poikasta kaikille: lajiparlamentissa keskusteltu rengassääntö ei tule voimaan kaudelle 2014. Liiton hallitus ei hyväksynyt sääntöä kokouksessaan."

Edit: Uutinen aiheesta:
http://www.motorrad.fi/sitenews/view/-/nid/713/ngid/5
Ois kiva tietää perustelut, että miks tuo torpattiin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.11.13 - klo:15:23
No niin insinöörikisaajat, taulukot uusiksi:
"Tiedon poikasta kaikille: lajiparlamentissa keskusteltu rengassääntö ei tule voimaan kaudelle 2014. Liiton hallitus ei hyväksynyt sääntöä kokouksessaan."

Edit: Uutinen aiheesta:
http://www.motorrad.fi/sitenews/view/-/nid/713/ngid/5
Pah, minä kun jo odotin rahatukko villasukassa, että pääsee ostaan edullisia rengassettejä.
Pitää kääntyä taas Mynetmoton puoleen, olisko se vaikka Pirelli jolla saan vauhtini uuteen nousuun?

pienisopoapina

29.11.13 - klo:19:50 #37 Viimeisin muokkaus: 29.11.13 - klo:19:53 käyttäjältä pienisopoapina
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.11.13 - klo:15:23
No niin insinöörikisaajat, taulukot uusiksi:
"Tiedon poikasta kaikille: lajiparlamentissa keskusteltu rengassääntö ei tule voimaan kaudelle 2014. Liiton hallitus ei hyväksynyt sääntöä kokouksessaan."

Edit: Uutinen aiheesta:
http://www.motorrad.fi/sitenews/view/-/nid/713/ngid/5

Kopioin Vuorelan tekstin "Tänään" -ketjusta, ku täällä aiheesta keskusteltiin.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

T1mppa

03.12.13 - klo:12:37 #38 Viimeisin muokkaus: 03.12.13 - klo:14:00 käyttäjältä T1mppa
Mielenkiinnosta googlettelin Misukoiden hintoja.

Täältä saisi esimerkiksi 20/69/17 rengasta 159-179€/kpl, riippuen seoksesta ja 12/60/17 119-129€/kpl. (osa ale-hintoja)
Eli setti olisi 278 € - 308 € + postikulut.

Tuo SM-sarjaan tarjottu setti olisi 328 €- 348 € (samat rengaskoot).

Kyllä siitä jonkin verran voi maksaa, että kannattaa suomalaista toimittajaa, mutta joku roti sentään.
Toki on asennuspalvelut, varastoinnit, hankinnat, kuljetukset. Mutta en tiedä antaako kuinka moni näille kuinka suurta arvoa? Määrät on suurimmalla osalla aika pieniä.

Ennen kuin jokin rengasvalmistaja hyväksytään sarjan rengasmerkiksi, se renkaan hinta kannatta hilata mahdollisimman alas. Ei se ensimmäinen hinta aina ole koko totuus.

T: entinen myyjä, nykyinen ostaja.

edit. Tuli sellainen mieleen, että mitä jos suomalainen toimittaja ei jostain syystä pysty toimittamaan Michelinin leimattua rengasta? Tulee jokin este. Onko vaihtoehtoista toimittajaa? Onko Suomessa muita toimittajia, jotka voisivat Micheliniä toimittaa? Tällä saisi kilpailutettua hinnan sekä varmistettua back-up -toimittajan. Valmistavassa teollisuudessa tämä onnistuu (tosin eri valmistaja) ja on elintärkeää. En tiedä miten onnistuu SM-sarjassa. Onko Oy Suomen Michelin Ab:ltä kysytty tarjousta? Heiltä ei varmasti saa muuta palvelua, kuin renkaiden toimitus. Mutta antaa sentään referenssiä hinnoista.

pena1

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.12.13 - klo:12:37
Mielenkiinnosta googlettelin Misukoiden hintoja.

Täältä saisi esimerkiksi 20/69/17 rengasta 159-179€/kpl, riippuen seoksesta ja 12/60/17 119-129€/kpl. (osa ale-hintoja)
Eli setti olisi 278 € - 308 € + postikulut.

Tuo SM-sarjaan tarjottu setti olisi 328 €- 348 € (samat rengaskoot).

Kyllä siitä jonkin verran voi maksaa, että kannattaa suomalaista toimittajaa, mutta joku roti sentään.
Toki on asennuspalvelut, varastoinnit, hankinnat, kuljetukset. Mutta en tiedä antaako kuinka moni näille kuinka suurta arvoa? Määrät on suurimmalla osalla aika pieniä.

Ennen kuin jokin rengasvalmistaja hyväksytään sarjan rengasmerkiksi, se renkaan hinta kannatta hilata mahdollisimman alas. Ei se ensimmäinen hinta aina ole koko totuus.

T: entinen myyjä, nykyinen ostaja.

edit. Tuli sellainen mieleen, että mitä jos suomalainen toimittaja ei jostain syystä pysty toimittamaan Michelinin leimattua rengasta? Tulee jokin este. Onko vaihtoehtoista toimittajaa? Onko Suomessa muita toimittajia, jotka voisivat Micheliniä toimittaa? Tällä saisi kilpailutettua hinnan sekä varmistettua back-up -toimittajan. Valmistavassa teollisuudessa tämä onnistuu (tosin eri valmistaja) ja on elintärkeää. En tiedä miten onnistuu SM-sarjassa. Onko Oy Suomen Michelin Ab:ltä kysytty tarjousta? Heiltä ei varmasti saa muuta palvelua, kuin renkaiden toimitus. Mutta antaa sentään referenssiä hinnoista.

Moi,

Pientä selvennystä.

Moottoriliitolle tehty tarjous  on Oy Suomen Michelin Ab antama. Rengaspalvelun ja toimitukset hoitaisi Motomarket. Toimitukset tuskin tarvitsevat back-uppia, Michelin tehdas myös homman takana.

Oy Suomen Michelin Ab ei myy suoraan renkaita kuluttajalle.

Palkintoinahan olisi ollut A ja B luokille per kisaviikonloppu, jos käyttävät Oy Suomen Michelinin kautta tulleita renkaita.

1. taka ja eturengas
2. takarengas
3. eturengas

A luokille kauden päätteeksi sarjan

1. 1500,00€
2. 1000,00€
3.   500,00€

Sekä Moottoriliitolle 3000,00€ sopimusmaksua.

Palkintorahat ym. maksut ovat yli 20 000,00€, joka on myös kerättävä rengaiden myynnillä.
Sopimus olisi myös työllistänyt kotimaassa ja sisältänyt  Suomen arvonlisäveron 24%. Minkä vuoksi myös suuresti ihmettelen miksi liitto suosii arvonlisäverojen valumista ulkomaille. Monihan ostaa renkaansa yksityishenkilönä, ja maksaa ostomaan alvit.


Edelleen on EHKÄ mahdollista toteuttaa vuodelle 2014 hinta/rengaspalvelu tarjous, sekä palkintoja. Tarvitsee olla vaan riittävä määrä kuljettajia sitoutunut ajamaan Misukoilla. Vaikka sääntö ei niin määräisikään.

Petri Marjamaa

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 04.11.13 - klo:23:59
Onko noista kuviollisista kuussatkun renkaista kellään kokemuksia? Yksi käytetty sarja löytyis itseltä A-seosta ja sehän olisi ilmeisesti hyvä kevään viileille keleille?
Toimiko?

Ts mikä misukan seos ois ok vapun +5...+10 keleihin olettaen ett on kuivaa, eteen/taakse?
Jollain infoo...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pena1

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.04.14 - klo:22:50
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 04.11.13 - klo:23:59
Onko noista kuviollisista kuussatkun renkaista kellään kokemuksia? Yksi käytetty sarja löytyis itseltä A-seosta ja sehän olisi ilmeisesti hyvä kevään viileille keleille?
Toimiko?

Ts mikä misukan seos ois ok vapun +5...+10 keleihin olettaen ett on kuivaa, eteen/taakse?
Jollain infoo...?

A=soft on juuri oikea viileämmälle kelille. Tärkeää Misukalle on, että saa pidettyä renkaan lämpimänä.

-Petri-

Powered by EzPortal