Michelin renkaat, yleistä keskustelua

Aloittaja Mikko K., 03.11.13 - klo:19:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

04.11.13 - klo:09:48 #15 Viimeisin muokkaus: 04.11.13 - klo:11:51 käyttäjältä slowrider
Toivottavasti renkaat merkitään sitten niin, että merkit säilyy käytetyissä rengastöiden jälkeenkin yms

Janza

Ei tää muutos ainakaan itselle ihan puskista tullut. Siitä huolimatta jäi kumeja varastoon. Siitä huolimatta ainoo negatiivinen puoli on siinä, etten voi enää sanoa jollain mulla olleen parempaa.rengasta tms..

Toivottavasti rengastesteistä irtoaa tietoa kumeista myös perus urpoille, niin ei tarvi ihan tyhjästä taas lähteä. Joitakin teknisiä tietoja olis hyvä saada hyvissä ajoin nettiin. Mitoista ihan ensimmäiseksi olisin kiinnostunut.

slowrider

Niin ja mikä se malli yleensäkin mitä 600:ssa käytetään?

jarska

Näköjään taaskaan osaa ettiä, en löydä rodamoton, enkä mynetmoton listoilta?

Mikko K.

04.11.13 - klo:11:52 #19 Viimeisin muokkaus: 04.11.13 - klo:11:54 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: jarska - 04.11.13 - klo:11:45
Näköjään taaskaan osaa ettiä, en löydä rodamoton, enkä mynetmoton listoilta?

http://www.xlmoto.fi/mp-rengas-michelin-power-slicks

koot on merkitty ranskalaisittain. Tonniseen taitaa mennä taakse tuo 20/69.

"12/60 R17 ja 19/69 R17 on tarkoitettu 600cc koneille jossa 5,5" takavanne.

12/60 R17 ja 20/69 R17 on tarkoitettu 1000cc koneille jossa 6,0"-6,25" takavanne. "

app

04.11.13 - klo:12:53 #20 Viimeisin muokkaus: 04.11.13 - klo:12:56 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 04.11.13 - klo:11:52
Lainaus käyttäjältä: jarska - 04.11.13 - klo:11:45
Näköjään taaskaan osaa ettiä, en löydä rodamoton, enkä mynetmoton listoilta?

http://www.xlmoto.fi/mp-rengas-michelin-power-slicks

koot on merkitty ranskalaisittain. Tonniseen taitaa mennä taakse tuo 20/69.

"12/60 R17 ja 19/69 R17 on tarkoitettu 600cc koneille jossa 5,5" takavanne.

12/60 R17 ja 20/69 R17 on tarkoitettu 1000cc koneille jossa 6,0"-6,25" takavanne. "


Hinnat ei ole pahat. Yhden Dunlopin KR 108.n hinnalla saa setin. Ja kyllä ylivuotiset Dunlopit aina myytyä saa. Voipi olla että niistä tulee kovakin kysyntä, kun monet tykkäävät ajaa vielä tulevan kauden YCC:T kerhokisat ja treeninsä vanhoilla tutuilla kumeilla.

Lisäys: Vai luetaanko YCC mukaan, kun siinä on se cup-sana perässä? Mulle sama, koska en näillä näkymin pysty/halua kisaa ajaa.

tuomas

Onko tuo renkaiden merkintä-juttu vain sen takia, että saatiin houkuteltua joku kumikauppias mukaan kuvioihin takaamalla monopoliasema?

Äkkiseltään kustannusten ja tasapuolisuudenkin nimissä olisi yksi lysti mistä ratailijat kuminsa ostavat, kunhan on vain sovittua merkkiä, mallia ja seosta. Ei luulisi olevan mahdotton homma katsastuksessa tavata renkaankyljestä mitä kumia alla pyörii.

-t-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 04.11.13 - klo:12:53
Lisäys: Vai luetaanko YCC mukaan, kun siinä on se cup-sana perässä? Mulle sama, koska en näillä näkymin pysty/halua kisaa ajaa.

YCC on kansallinen luokka, markkinointinimi sitten erikseen. Eli ei pitäisi olla rengassäännön piirissä ainakaan julkaistujen tietojen perusteella.

Nitrous

Saako samalla leimatulla setillä ajaa useamman kuin yhden kisan? Tai saako B-kuski ajaa kisan A-kuskilta ostetuilla yhden kisan ajetuilla leimatuilla renkailla?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Damsku

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 04.11.13 - klo:13:19
Onko tuo renkaiden merkintä-juttu vain sen takia, että saatiin houkuteltua joku kumikauppias mukaan kuvioihin takaamalla monopoliasema?

Äkkiseltään kustannusten ja tasapuolisuudenkin nimissä olisi yksi lysti mistä ratailijat kuminsa ostavat, kunhan on vain sovittua merkkiä, mallia ja seosta. Ei luulisi olevan mahdotton homma katsastuksessa tavata renkaankyljestä mitä kumia alla pyörii.

-t-

Monopoliaseman myötä myyjä on varmasti myös sitoutunut toimittamaan renkaita kisapaikoille aina varmasti riitävän määrän. Jos suuri osa kuskeista tilais renkaat saksasta tms, ei tuommosta lupausta myyjän kannattais tehdä. Ja ilmeisesti hintataso on saatu sen verran edulliseksi, ettei paljo kannata muualta tilaillakkaan. Ja näin kuskeilla on yks huolenaihe vähemmän, kun renkaita on aina varmuudella saatavilla kisapaikoilta.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 04.11.13 - klo:13:47
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 04.11.13 - klo:13:19
Onko tuo renkaiden merkintä-juttu vain sen takia, että saatiin houkuteltua joku kumikauppias mukaan kuvioihin takaamalla monopoliasema?

Äkkiseltään kustannusten ja tasapuolisuudenkin nimissä olisi yksi lysti mistä ratailijat kuminsa ostavat, kunhan on vain sovittua merkkiä, mallia ja seosta. Ei luulisi olevan mahdotton homma katsastuksessa tavata renkaankyljestä mitä kumia alla pyörii.

-t-

Monopoliaseman myötä myyjä on varmasti myös sitoutunut toimittamaan renkaita kisapaikoille aina varmasti riitävän määrän. Jos suuri osa kuskeista tilais renkaat saksasta tms, ei tuommosta lupausta myyjän kannattais tehdä. Ja ilmeisesti hintataso on saatu sen verran edulliseksi, ettei paljo kannata muualta tilaillakkaan. Ja näin kuskeilla on yks huolenaihe vähemmän, kun renkaita on aina varmuudella saatavilla kisapaikoilta.



Näin vähän uumoilinkin. Mietin tosin sitten että jos jollain sattuisi jo olemaan sopivia kumeja varastossa. Näillä ei sitten saisi ajaa, vaan pitäisi ostaa uudet vaikka ovat ihan samanlaiset kuin uudet. Mutta kaikkia ei kai voi miellyttää. Toivottavasti tämä sääntö (jos ja kun menee läpi) toimii.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 04.11.13 - klo:13:19
Onko tuo renkaiden merkintä-juttu vain sen takia, että saatiin houkuteltua joku kumikauppias mukaan kuvioihin takaamalla monopoliasema?

Äkkiseltään kustannusten ja tasapuolisuudenkin nimissä olisi yksi lysti mistä ratailijat kuminsa ostavat, kunhan on vain sovittua merkkiä, mallia ja seosta. Ei luulisi olevan mahdotton homma katsastuksessa tavata renkaankyljestä mitä kumia alla pyörii.

-t-

Vuoden loppuun mennessähän se on sitten selvillä mitä SML meinaa moisesta järjestelystä.

Eli kuten Petri tuolla jo sanoikin aikaisemmin, niin ei kannata vielä ihan kauheasti kohkata, sillä tuo saattaa vielä kaatua "hovissa".

Itse pienenä veikkaajana voisin veikata, ettei ainakaan noilla spekseillä, mitä tiedossa on, tule menemään läpi. Mutta ei kannata tätäkään ottaa vakavasti. En ole rengassääntöä vastaan, vaan päinvastoin. Tosin hinta pitää olla sellainen, että siinä on järkeä.

Nyt ollaan kuitenkin tuomassa, etenkin 600:siin, sellaista rengasta mistä ei ole kovinkaan monella tietoa ja käsitystä. Slickseillähän onkin ajettu pidemmänkin aikaa ja ne käsittääkseni ovatkin ihan hyviä.

Petri; Onko missään luettavissa tuota sopparia, ehtoja, kuinka pitkäksi aikaa tuohon osapuolet sitoutuisivat jne. ?

Ja selväähän se on, että jos monopoliasema jollekin taholle suodaan, niin väitän vahvasti, ettei sitä kukaan hyödykseen käyttämättä jätä ja tappiolla tee. Aika sitoutumista on, jos tekee edes +-0 -tuloksella.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Damsku

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 04.11.13 - klo:14:03
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 04.11.13 - klo:13:47
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 04.11.13 - klo:13:19
Onko tuo renkaiden merkintä-juttu vain sen takia, että saatiin houkuteltua joku kumikauppias mukaan kuvioihin takaamalla monopoliasema?

Äkkiseltään kustannusten ja tasapuolisuudenkin nimissä olisi yksi lysti mistä ratailijat kuminsa ostavat, kunhan on vain sovittua merkkiä, mallia ja seosta. Ei luulisi olevan mahdotton homma katsastuksessa tavata renkaankyljestä mitä kumia alla pyörii.

-t-

Monopoliaseman myötä myyjä on varmasti myös sitoutunut toimittamaan renkaita kisapaikoille aina varmasti riitävän määrän. Jos suuri osa kuskeista tilais renkaat saksasta tms, ei tuommosta lupausta myyjän kannattais tehdä. Ja ilmeisesti hintataso on saatu sen verran edulliseksi, ettei paljo kannata muualta tilaillakkaan. Ja näin kuskeilla on yks huolenaihe vähemmän, kun renkaita on aina varmuudella saatavilla kisapaikoilta.



Näin vähän uumoilinkin. Mietin tosin sitten että jos jollain sattuisi jo olemaan sopivia kumeja varastossa. Näillä ei sitten saisi ajaa, vaan pitäisi ostaa uudet vaikka ovat ihan samanlaiset kuin uudet. Mutta kaikkia ei kai voi miellyttää. Toivottavasti tämä sääntö (jos ja kun menee läpi) toimii.

-tuomas-

En usko että tuo tilanne on niinkään ongelma, varastossa olevilla voi treenailla normaalisti ja kisaviikonloput hoitaa merkityillä renkailla. Enemmän mahtaa harmittaa semmosta, joka on pantannut omakotitalonsa ja ostanut tallin täyteen dunloppeja. (Olettaisin että kuskit haluavat ajaa treenit ja kisat samantyyppisillä renkailla.)

Waille

En tiedä kuinka paljon täällä itse kukin noista Michelinin renkaista tietää, mutta ite en ainakaan lähtökohtasesti tienny niistä yhtään mitään, joten googletin hieman. Tossa Sportbike Track Gearin videolla on mielestäni ihan hyvää perustietoa Power Cupista, joka käsittääkseni on se rengas jolla kuussatasilla ajetaan. Videon uskottavuutta tosin hieman syö se, että aivan pokkana väitetään paineiden mittaamista kylmänä eksaktimmaksi tavaksi oikeiden paineiden määrittämiseen kuin kuumapaineiden mittaaminen suoraan ajosta.

http://www.youtube.com/watch?v=IEbCZovYX0I

Lisäks Michelin Power -sivulta löyty tommonen PDF-dokumentti Power Cupin teknisistä tiedoista. Erikoista tossa on se, että noista taulukoista päätellen Michelinin näkemyksen mukaan ilmeisesti laitetaan alle sitä kovempaa seosta mitä kuumempi ilma. :o (Taulukoissa mitä kuluttavampi rata, sitä matalammassa lämpötilassa laitetaan seuraavaa seosta alle. Ja kuumimmassa lämpötilassa käytettävän C-seoksen kohdalla teksti: "For a longer service life".)

T1mppa

04.11.13 - klo:16:14 #29 Viimeisin muokkaus: 04.11.13 - klo:16:29 käyttäjältä T1mppa
Useammassa paikassa on manintaa Michelin Power Slick D-seoksesta.
Kuitenkaan valmistajan sivuilla ei tästä ole faktoja. Mitäs tämä tarkoittaa?

Power Slick D

Eikös se mene niin, että
A= Soft
B = Med-Soft
C = Med-Hard
D = ? [+D]

Tuota C:tä on sanottu enduranceen sopivaksi renkaaksi.

edit. ja useassa paikassa tuo +D:n hinta on muita seoksia suurempi.
edit2: Ilmeisesti tuo +D ei ole normaalissa Michelini tarjonnassa mukana. Siitä on kehitetty Le Mansin 24h-kisaa varten +D seos. Tällä +D seoksella pystytään ajamaan kaksi "stinttiä", ilman että tarvitsee vaihtaa rengasta.
Tässä linkki. Pahoittelut Italian kielen kryptausta.
Power Slick D:n selostus Italiaksi

Powered by EzPortal