Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Kampiakselin liukulaakeri  (Luettu 13835 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #15 : 08.01.14 - klo:21:00 »
Tuollasta jälkeä

Vähän varjo hämää tuossa mäntä kuvas..

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #16 : 09.01.14 - klo:10:53 »
Hankala sanoa ihan noiden kuvien perusteella.

Oletko mitannut välystä mitenkään? Siis männän ja kannen välistä?

Ainakin aika puhtailta nuo kohdat näyttää, eli olettaisin, että on aika liki, mutta tuskin vielä napsinut kiinni...
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #17 : 09.01.14 - klo:12:55 »
Hankala sanoa ihan noiden kuvien perusteella.

Oletko mitannut välystä mitenkään? Siis männän ja kannen välistä?

Ainakin aika puhtailta nuo kohdat näyttää, eli olettaisin, että on aika liki, mutta tuskin vielä napsinut kiinni...
Nyt en kyllä saa sun ajatuksesta kiinni, että miksi se mäntä tuonne kanteen napsisi?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #18 : 09.01.14 - klo:13:35 »
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille. 

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #19 : 09.01.14 - klo:15:45 »
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille.

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Ok, oletin koko ajan, että Catin kawassa oli täysin vakiokone (myös pahvi), joten sillä ihmettelin. Liian matalilla tiivisteilla tosiaan voi saada hauskaa iltapuhdetta itselleen aikaiseksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #20 : 09.01.14 - klo:16:10 »
Toi kyseinen; -05 ZX-6RR kone ollee aika korkeapuristeinen?
13.9:1

Muuta infoo:

In
59 BTDC
81 ABDC
320 lift 8.7 mm
service manual Ex
57 BBDC
27 ATDC
264
kit manual Ex
61 BBDC
31 ATDC
272 lift 7.0 mm

cam timing
in 105 ATDC race use 103-107
ex 105 BTDC race use 103-107

valve clearance
in 0.18 mm (0.11-18)
ex 0.28 mm (0.25-31)

valve to piston @ 12 ATDC/BTDC
In 0.7 mm
Ex 1.4 mm

squish 0.65-80 mm "sweet spot" 0.65-67 mm
front and rear 0.65-80 mm
left and right 0.67-85 mm

head gasket
0.45
0.60
0.65 orginal
0.70

base gasket
0.15
0.20
0.25 orginal
0.30
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #21 : 09.01.14 - klo:16:30 »
Toi kyseinen; -05 ZX-6RR kone ollee aika korkeapuristeinen?
13.9:1

Muuta infoo:

In
59 BTDC
81 ABDC
320 lift 8.7 mm
service manual Ex
57 BBDC
27 ATDC
264
kit manual Ex
61 BBDC
31 ATDC
272 lift 7.0 mm

cam timing
in 105 ATDC race use 103-107
ex 105 BTDC race use 103-107

valve clearance
in 0.18 mm (0.11-18)
ex 0.28 mm (0.25-31)

valve to piston @ 12 ATDC/BTDC
In 0.7 mm
Ex 1.4 mm

squish 0.65-80 mm "sweet spot" 0.65-67 mm
front and rear 0.65-80 mm
left and right 0.67-85 mm

head gasket
0.45
0.60
0.65 orginal
0.70

base gasket
0.15
0.20
0.25 orginal
0.30
Geometrinen puristus on kyllä ton ikäseks suhteellisen korkee ja tehollisenkin noilla tiedoilla jo laskeskelee. Tosin eipä sillä tämän männän osumisen ihmettelyssä saada juuri lisätietoa. En kyllä välyksiä mittaamatta heittäs ohuinta kansipahvia ja alatiivistettä yhtä aikaa paikoilleen tohon koneeseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #22 : 09.01.14 - klo:20:30 »
Vakio pahvi on

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk


Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Kampiakselin liukulaakeri
« Vastaus #23 : 09.01.14 - klo:21:05 »
No pari esimerkkiä on jo olemassa, missä on laitettu ohkaisempi kansipahvi ja on parin ajetun kauden jälkeen nähty, että mäntä on nakuttanut kanteen, ei paljoa, mutta ottanut kiinni kuitenkin.

Tuollaisilla 15 - 16krpm alkaa massaa olemaan veivi-mäntä yhdistelmälläkin ja jos laakereihin sekä männäntappiin tulee sopivasti välystä, niin alkaa hiertämään kanteen kiinni. Tai pahimmillaan jos on jo ottanut kiinni heti alusta lähtien, niin männän osuessa kanteen kovimmalle rasitukselle joutuu se veivin laakeri, kun iskua tulee. Sitten kun kanteen kopsahtelee, niin antaahan se iskua myös mäntään, veiviin sekä kampuran laakereihin myös. Ei paljoa, mutta antaa kuitenkin.

Ja tuo taasen sitten aiheuttaa sitä veivin laakerin kovempaa kulumista sekä hiertymistä. Samoin myös kulumista kampuran laakereille.

Kaksi tuollaista konetta olen nyt itse aukonut ja ihmetellyt. Toisesta oli porsinut veivin laakeri sekä polttanut veivin ja kampurasta veivin kaulan piloille. Koneessa jokainen mäntä oli naputtanut kanteen asti. Ei todellakaan paljoa, mutta sen verran, että näki näin tapahtuneen. Kannessa ja männässä toisiaan vastaavat jäljet.
Ok, oletin koko ajan, että Catin kawassa oli täysin vakiokone (myös pahvi), joten sillä ihmettelin. Liian matalilla tiivisteilla tosiaan voi saada hauskaa iltapuhdetta itselleen aikaiseksi.
Ja mä taas en tiennyt mitä pahveja siellä on, niin heitin vaan kysymyksiä sekä ajatuksia mitä itse olen muutaman kattilan kanssa ihmetellyt. :)

Ja kun nuo samat kohdat näytti niin puhtailta, niin oletuksenani oli, että on aika liki ainakin huidellut.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020