Kampiakselin liukulaakeri

Aloittaja Cat, 04.01.14 - klo:20:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cat

Kampuran liukulaakeri, lähes kaikissa tollasta jälkeä _takapuolella_ . Itse liukupinta näyttää hyvältä, mutta mikä on saanut tuon takapuolen tuollaiseksi?

Ajettu 7500km.

standardi välys 0.010 ∼ 0.037 mm ja service limit 0.07

Plastigaugella mitattu välys 0.05 jokaisesta..

Huono voitelu, tehtaalta lähtien jo tuollaiset...?

Kyseessä -05 zx-6rr

marko_

Normaalilta näyttää, jotenki se takapuoli vaan hieroutuu noin.

tamik87

Kyseesä on luultavasti perus "bed in" vaiheen aiheuttamat jäljet. Vastinpintojen keskinäiset epätasaisuudet ovat hieroutuneet pois ja ko. Kohdassa voitelukin on haaste. Näin veikkaisin vaikka laakerit eivät varsinaisesti ole parasta osaamistani.

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.01.14 - klo:11:59
...Kohdassa voitelukin on haaste...

Tuonne ei sitten asennusvaiheessakaan saa laittaa mitään rasvaa, väli pitää jättää puhtaaksi öljystä, rasvasta, liasta yms.

Välykset on niin tarkat noissa laakereissa että ne on suunniteltu niin että öljy kalvo tulee sinne liuskan toiselle puolelle ja jos öljyä on molemmilla puolilla liuskaa niin kaikki ei toimi silloin suunnitellusti.  peukku_1

tamik87

Juujuu, no sittenhän se on selvä homma että sinne tulee tommoset jäljet :)

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

kp

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 05.01.14 - klo:12:07
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.01.14 - klo:11:59
...Kohdassa voitelukin on haaste...

Tuonne ei sitten asennusvaiheessakaan saa laittaa mitään rasvaa, väli pitää jättää puhtaaksi öljystä, rasvasta, liasta yms.

Välykset on niin tarkat noissa laakereissa että ne on suunniteltu niin että öljy kalvo tulee sinne liuskan toiselle puolelle ja jos öljyä on molemmilla puolilla liuskaa niin kaikki ei toimi silloin suunnitellusti.  peukku_1
Likaa ei saa olla liuskan alla, mutta se et jos siellä on öljyä niin väittäisin ettei haittaa mitään.  Joskus vuosia sitten töissä kasattiin moottoreita ja kiertokangen liuskat oli "vähän" löysiä kiertokankeen.  Laitettiin kiertokankeen liuskojen alle vähän öljyä joka "liimasi" liuskan eikä asentaessa pudonnut. Mitään epidemiaa ei silloin ainakaan moottoreissa ilmennyt.

parjan_fin

Meinasitko laittaa nuo vielä takaisin paikoilleen vai vaihtaa uudet?

Ja sellainen huomio, että tuo liukulaakerihan ei sitten pyöri mihinkään, vaan on lohkossa paikallaan koko ajan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Cat

05.01.14 - klo:20:18 #7 Viimeisin muokkaus: 05.01.14 - klo:20:24 käyttäjältä Cat
Uudet laitan.
Ja se just mietityttää et mikä tolöasta jälkeä saanu aikaa ku ei liiku mihinkään
Sent from my GT-I8190N using Tapatalk

Cat

[font='Segoe UI', 'Helvetica Neue', 'Liberation Sans', 'Nimbus Sans L', Arial, sans-serif]v***u näitä älypuhelimia..[/font]

wehna

Lainaus käyttäjältä: Cat - 04.01.14 - klo:20:32
Kampuran liukulaakeri, lähes kaikissa tollasta jälkeä _takapuolella_ . Itse liukupinta näyttää hyvältä, mutta mikä on saanut tuon takapuolen tuollaiseksi?

Ajettu 7500km.

standardi välys 0.010 ∼ 0.037 mm ja service limit 0.07

Plastigaugella mitattu välys 0.05 jokaisesta..

Huono voitelu, tehtaalta lähtien jo tuollaiset...?

Kyseessä -05 zx-6rr

Hmmmm... täältä tosi vaikeaa sanoa, mutta jostain syystä laakerit on päässeet pieneen liikkeeseen. Pesä voi olla soikea tai välissä ollut jotain roskia tai jostain syystä laakeri ei ole lukittunut kunnolla paikalleen.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Cat - 05.01.14 - klo:20:18
Uudet laitan.
Ja se just mietityttää et mikä tolöasta jälkeä saanu aikaa ku ei liiku mihinkään
Sent from my GT-I8190N using Tapatalk

Ok, samoin tekisin itse.

Katsoitko sattumalta, että onko männänlaki, ne tasaset alueet, mahdollisesti kiillottunut ja samoin onko kannessa vastaavat kohdat kiilloittuneet?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Cat

07.01.14 - klo:16:08 #11 Viimeisin muokkaus: 07.01.14 - klo:19:35 käyttäjältä Cat
Pistän huomenna kuvan kannesta, ja männistä.

marko_

07.01.14 - klo:17:25 #12 Viimeisin muokkaus: 07.01.14 - klo:18:04 käyttäjältä marko_
Tässä kans pari veivin liuskaa mitkä irrotin tänään, oikeanpuoleinen on ylempi liuska ja se on hieroutunu enemmän. popcorn_gif

parjan_fin

Osa noista jäljistähän voi tulla jo asennuksen yhteydessä, kun ne on oikeasti aika napakat laittaa paikoilleen. Jos se laakeri on yhtään väljä ja sinne on päässyt paskasta öljyä tai siellä on ollut jotain likaa välissä ennen uuden paikalleen asennusta, niin se todennäköisesti aiheuttaa taasen tuon värjääntymisen. 

Enemmän mua huolettaisi minkä näköinen se laakeri on sieltä liukupinnaltaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

marko_

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 08.01.14 - klo:07:59
Enemmän mua huolettaisi minkä näköinen se laakeri on sieltä liukupinnaltaan.

Samat sanat ja sillä puolella ei mitään vikaa olekkaan.  peukku_1

Powered by EzPortal