Bazzaz luistonesto

Aloittaja tuomas, 09.01.14 - klo:13:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuomas

Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-

Kyllähän tuota aika monella on ollut käytössä. Heikkona kohtana tuossa kokonaisuudessa on kai ollut tuo shifterin anturi, joka rikkoutuessaan aiheuttaa erinäistä käynti- ja vaihtamisongelmaa. Itse luistonesto toimii kai suhteellisen hyvin. Ainakin tiukemmilla asennoilla se on jo lähes kaatumisenesto, koska ei anna kumin luistaa läheskään tarpeeksi ennen kuin alkaa rajoittamaan. Nimimerkki Streethawk ajeli tuollaisen kanssa 2011 YCC:n kakkoseksi Firebladella. Tietänee aika hyvin miten tuo Bazzaz ko. mopoon istui.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-
"Luistonesto" tai paremminkin kiihtyvyyden rajoitin, jolla hyvin säädettynä saadaan luistonestomaisia ominaisuuksia aikaan.

Jonkun verran toiminta ongelmia noiden kanssa nähnyt, mutta toimiessaan yleisesti ihan tykätty purkki.

SM kuskeista osa ajoi tuon kanssa hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia ainakin vuosi pari sitten. Tosin vauhdin vastapainona taisi sitten tulla järkyttävä määrä säätämistä kartan toimivaksi saamiseksi.

Itsekin joskus moista harkitsin, mutta hylkäsin turhana omiin harrasteluköröttelyihin. Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.01.14 - klo:14:30
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.

Tarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.

Ja kohdehan olisi tuo 2007 mallin 1000RR honda.

-tuomas-
Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Ääni tälle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Mulla on tuo purkki kikserissä. Luistonestoa en ole pikasäätöä (säätönamiska kahvan vieressä) enempää itse säätänyt, mutta kyllä se ~täydellä avauksella ja säädöt kaakossa tuntui vähän haukkovan.

Se mitä tuossa oon ihmetellyt niin pätkiikö muilla usb-yhteys kun pyörä on käynnissä? On vähän hankalaa tehdä uutta karttaa lambdan kanssa kun yhteys pätkii. Pitää tutkia lisää vielä, tarkoitus työntää tuo usb-kaapeli uuden peräkatteen läpi niin että on aina käytettävissä.


Sifteristä oli hajonnut anturi ja tuossa juotin jo muutaman dollarin ebay-anturin kiinni, ja näyttäis kylmätyypeillä toimivan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.

LainaaTarvetta ei olisi niinkään tuolle bensakarttojen mappaukselle tai quick shifterillekään, mutta luistonesto olisi aika mukava lisä ja toisi ehkä lisää uskallusta avauksiin.
Mulle kävi epätoivotusti luottaessani avauksessa luistokontrolliin. Koska en ottaut selvää miten se oli säädetty, vaan tyhmänä luotin siihen että kyllähän kisakuskien säätämä bemarin luistokontrolli toimii mun ajossa. Varsinkin kun mulla on noin muutenkin tosi hellä kaasukäsi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.01.14 - klo:14:30
SM kuskeista osa ajoi tuon kanssa hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia ainakin vuosi pari sitten. Tosin vauhdin vastapainona taisi sitten tulla järkyttävä määrä säätämistä kartan toimivaksi saamiseksi.
Oiskohan suurin ongelma siinä että bazzas ei tunnista kallistuskulmaa tai pyörän kiihtyvyyttä, ainoastaan koneen kierrosluvun kiihtyvyyden ja kaasun asennon. Ts systeemi saa liian vähän tietoa koska anturoi vain kahta aika tyhmää asiaa lopputuloksen kannalta.
Se mikä tuohon on johtanut, on se että bazzasista on haluttu helppo plug-and-play-tyyppinen ratkasu. Eli sama boxi sopii mihin tahansa ruiskukyykkään sopivilla liittimillä. Halpa valmistaa ja sitä kautta voidaan tehdä bisnestä.

Toki megalomaanisella hiromisella saadaan ton rpm ja tps tiedon avulla hierottua kontrolli sille tasolle että se oikeasti toimii yhdellä kuskilla, yhdellä ajotavalla, yhdellä renkaalla, yhdellä radalla, yhtenä päivänä. Heti kun joku em asioista muuttu; pitäisi bazzasta hieroa lisää jotta kontrolli säilyisi samanlaisena.

Sinänsä tuohon systeemiin olisi tuon valmistajan todella helppo tehdä johdon päähän erillinen boxi (jotta se olisi helppo sijoittaa sopivaan paikkaan) jossa on kolmiakselinen gyro ja kolmiakselinen kiihtyvyysanturi. Ko tiedot auttaisivat tommosen PnP-tyyppisen TC:n toimintaa huomattavasti, ja käytännössä eliminoisivat säädön tarpeen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.01.14 - klo:14:47
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.01.14 - klo:14:30
Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Ääni tälle.
Tiedonkeruussa olis myös se hyvä puoli ett kuski huomais ett ei se aika ja kehittämisen tarve ole niissä avauksissa, vaan niissä jarruissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:15:35
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.01.14 - klo:14:30
SM kuskeista osa ajoi tuon kanssa hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia ainakin vuosi pari sitten. Tosin vauhdin vastapainona taisi sitten tulla järkyttävä määrä säätämistä kartan toimivaksi saamiseksi.
Oiskohan suurin ongelma siinä että bazzas ei tunnista kallistuskulmaa tai pyörän kiihtyvyyttä, ainoastaan koneen kierrosluvun kiihtyvyyden ja kaasun asennon. Ts systeemi saa liian vähän tietoa koska anturoi vain kahta aika tyhmää asiaa lopputuloksen kannalta.
Se mikä tuohon on johtanut, on se että bazzasista on haluttu helppo plug-and-play-tyyppinen ratkasu. Eli sama boxi sopii mihin tahansa ruiskukyykkään sopivilla liittimillä. Halpa valmistaa ja sitä kautta voidaan tehdä bisnestä.

Toki megalomaanisella hiromisella saadaan ton rpm ja tps tiedon avulla hierottua kontrolli sille tasolle että se oikeasti toimii yhdellä kuskilla, yhdellä ajotavalla, yhdellä renkaalla, yhdellä radalla, yhtenä päivänä. Heti kun joku em asioista muuttu; pitäisi bazzasta hieroa lisää jotta kontrolli säilyisi samanlaisena.

Sinänsä tuohon systeemiin olisi tuon valmistajan todella helppo tehdä johdon päähän erillinen boxi (jotta se olisi helppo sijoittaa sopivaan paikkaan) jossa on kolmiakselinen gyro ja kolmiakselinen kiihtyvyysanturi. Ko tiedot auttaisivat tommosen PnP-tyyppisen TC:n toimintaa huomattavasti, ja käytännössä eliminoisivat säädön tarpeen.
Jep. Rata, keli ja rengas tuokin jo sen verran mukavasti muuttujia, että aina kun ajetaan, ajetaan testiä ja säädetään.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:15:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.01.14 - klo:14:47
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.01.14 - klo:14:30
Kaasukontrollin ja avaamisen kehittämiseen suosittelisin ennemin tiedonkeruuta.
Ääni tälle.
Tiedonkeruussa olis myös se hyvä puoli ett kuski huomais ett ei se aika ja kehittämisen tarve ole niissä avauksissa, vaan niissä jarruissa.
Avauksissa pääse lähelle maksimia (jopa yli) aika kädetönkin tapaus, mutta tuo jarruttaminen vaatii jo vähän taitoakin. Tosin datasta ois voinu helpommin huomata sen, että mopo luistaa liikaa avauksissa, perse kun ei tuota kertonu ennen melkosta pähkäilyä. Näillä näkymin ens kesäks tuokin ongelma tosin on omalta kohdalta korjattu karsimalla tehosta n. 40% pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tuomas

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.

Tässä on pari

http://www.perthstreetbikes.com/forum/f16/bazzaz-tc-zfi-nightmare-128747/

Tosin tuossa taitaa olla paska tuuri, kädetön omistaja ja kädetön asentaja keittäneet yhdessä tuumin hyvän sopan

http://www.fireblades.org/forums/aftermarket-perfomance-parts-reviews/90423-bazzaz-traction-control-shifter.html

Tämä honda-mies tuntui tästä tykkäävän

http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=132602

jammu-setien foorumilla menee mielipiteet vähän ristiin.

http://cbrforum.com/forum/general-tech-9/trouble-bazzaz-tc-install-138349/

Jotain häikkää itse purkissa

Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Nitrous

10.01.14 - klo:08:05 #11 Viimeisin muokkaus: 10.01.14 - klo:08:07 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 10.01.14 - klo:07:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 09.01.14 - klo:13:09
Onko raadilla kokemusta bazzazin Z-Fi TC purkista. Nettkikeskusteluissa on tullut kehuja ja haukkuja ihan tasatahtiin, joten vähän arveluttaa mikä totuus oikeastaan onkaan.
Oisko jotain linkkejä? Kiinnostais lueskella mitä muut on pohtineet.

Itse ajattelin tuosta luistonestosta, että sitä voisi käyttää tiettyyn pisteeseen asti turvaverkkona. Jos uskaltaisi availla hieman ronskimmin, niin olisi joku järjestelmä mikä puuttuisi peliin ennenkuin kaseikko ja honda kohtaavat.

-tuomas-
Oli mopossa luistonestoa tahi ei, pitää avaaminen opetella täysin samalla tavalla. Käytännössä tuo on pirun yksinkertaista:
1) Odota, että mopo osoittaa oikeaan suuntaan. (Tämä on tärkeää varsinkin tonnarilla, ettei yritetä muuttaa suuntaa samalla kun avataan. Tällä vältetään aika iso highsider-riski, kun mopo ei enää muuta suuntaa, saa rengas luistaa ihan jonkin verran ilman, että perä karkaa liikaa sivulle).
2) Ala avaamaan kaasua pehmeällä liikkeellä ilman mitään nykäyksiä tai repäisyjä.
3) Kierrä rullaa sitä mukaa auki kun mopo nousee pystyyn.
4) Jos rengas/jousitus ei tehnyt mitään kummallista, avaa kaasua seuraavalla kerralla hieman enemmän (~ripeämmin), mutta muista pehmeys.
5) Toista kohtia 1-4 siihen asti, että mopo tai rengas alkaa tekemään jotain kummallista.
6) Kun se rengas alkaa luistaa, älä lyö rullaa kiinni vaan pidä se siinä, renkaan pito palautuu pehmeästi.
7) Sitten kun pidon raja on hanskassa, voi kääntää rullaa varovasti lisää siinä vaiheessa kun rengas luistaa, näin saadaan pidettyä se luistossa ja teoriassa tullaan komeassa sladissa mutkasta ulos. :D
8) Rauhoita ajamista kun olet tuhonnut riittävän monta takasta (tai solisluuta) liiallisella avaamisella.

Luistonesto on tarkoitettu tuota kohtaa 7) varten. Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan. Tästä oppikirjaesimerkkinä voi katsella Alastaron kahvilanmutkaa. Keskiryhmä ja osa nopeasta ryhmästä ajautuvat tuossa liian aikaisin radan ulkoreunaan, kun ei malteta odottaa riittävästi ennen avaamista. Nopeat kuskit osuvat radan ulkoreunaan n. 50 metriä myöhemmin kuin keskiryhmän kuskit. Luonnollisesti myös pitoa on enemmän käytössä jos mopon annetaan kääntyä ensin ja avataan vasta sitten. Tässä toki on huomattava, että mutkanopeuden pitää olla riittävälla tasolla (nopea ryhmä), ennen kuin aletaan harjoittelemaan kovaa avaamista. Meni vähän aiheen viereen, mutta pitäähän modeillekin jotain töitä olla. :D Kiitos ja anteeksi, eriäviä mielipiteitäkin otetaan toki vastaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:08:05Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan.
Jos varman päälle haluaa ottaa ja löytää sen ensimmäisen high siderinsa, niin tuossa kohtaa kun huomaa linjan menevän leveäksi kallistaa mopoa lisää ja avaa edelleen kaasua ettei kierrosaika kärsi. Ylipäätänsä tuo avataan ja kallistetaan mopoa on aika varma tapa kokeilla solisluun kestävyyttä :)

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:08:05
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 10.01.14 - klo:07:34Oli mopossa luistonestoa tahi ei, pitää avaaminen opetella täysin samalla tavalla. Käytännössä tuo on pirun yksinkertaista:
1) Odota, että mopo osoittaa oikeaan suuntaan. (Tämä on tärkeää varsinkin tonnarilla, ettei yritetä muuttaa suuntaa samalla kun avataan. Tällä vältetään aika iso highsider-riski, kun mopo ei enää muuta suuntaa, saa rengas luistaa ihan jonkin verran ilman, että perä karkaa liikaa sivulle).
2) Ala avaamaan kaasua pehmeällä liikkeellä ilman mitään nykäyksiä tai repäisyjä.
3) Kierrä rullaa sitä mukaa auki kun mopo nousee pystyyn.
4) Jos rengas/jousitus ei tehnyt mitään kummallista, avaa kaasua seuraavalla kerralla hieman enemmän (~ripeämmin), mutta muista pehmeys.
5) Toista kohtia 1-4 siihen asti, että mopo tai rengas alkaa tekemään jotain kummallista.
6) Kun se rengas alkaa luistaa, älä lyö rullaa kiinni vaan pidä se siinä, renkaan pito palautuu pehmeästi.
7) Sitten kun pidon raja on hanskassa, voi kääntää rullaa varovasti lisää siinä vaiheessa kun rengas luistaa, näin saadaan pidettyä se luistossa ja teoriassa tullaan komeassa sladissa mutkasta ulos. :D
8) Rauhoita ajamista kun olet tuhonnut riittävän monta takasta (tai solisluuta) liiallisella avaamisella.

Luistonesto on tarkoitettu tuota kohtaa 7) varten. Aika usein avauksissa kaadot jojtuvat siitä, että avataan liian ajoissa, jolloin linja lähtee levenemään ja joudutaan kaartamaan = muuttamaan suuntaa koko avauksen ajan. Tästä oppikirjaesimerkkinä voi katsella Alastaron kahvilanmutkaa. Keskiryhmä ja osa nopeasta ryhmästä ajautuvat tuossa liian aikaisin radan ulkoreunaan, kun ei malteta odottaa riittävästi ennen avaamista. Nopeat kuskit osuvat radan ulkoreunaan n. 50 metriä myöhemmin kuin keskiryhmän kuskit. Luonnollisesti myös pitoa on enemmän käytössä jos mopon annetaan kääntyä ensin ja avataan vasta sitten. Tässä toki on huomattava, että mutkanopeuden pitää olla riittävälla tasolla (nopea ryhmä), ennen kuin aletaan harjoittelemaan kovaa avaamista. Meni vähän aiheen viereen, mutta pitäähän modeillekin jotain töitä olla. :D Kiitos ja anteeksi, eriäviä mielipiteitäkin otetaan toki vastaan.

Teoria on kyllä tiedossa miten avauksissa pitää toimia. Ainoa ongelma on soveltaa tuota teoriaa käytäntöön ja happipaikkoja tulee silloin tällöin.

jos alle tonnin kustannuksella saa mopoon jonkun järjestelmän taustalle mikä mahdollisesti a) säästäisi terveyttä b) säästäisi mopoa ja c) säästäisi renkaita niin ei kuulosta mitenkään pahalta.

-t-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

jarska

Mullahan oli tuo Bazzaz  -11 kymppiärrässä.
Kuten murmis sanoikin, vaatii säätämistä ja taas säätämistä.
Puuttui peliin jopa suorilla(oma säätämättömyys moka), enkä mä oikeen päässy sinuiksi koko vehkeen kans.
Ennemmin mä tykkäsin sen muista mukana tuomista eduista, shifteristä ja pruutan säädöistä.

Se vaihdepolkimen kytkin alkoi mullakin vikomaan, mut otin sen irti ja puhdistin/rasvasin elektroniikan hommeleissa käytettävällä aineella ja sen koommin ei ongelmia.

Powered by EzPortal