Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Venttilien välykset  (Luettu 7337 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Venttilien välykset
« : 03.02.14 - klo:18:53 »
Kun säätää ventiilit, niin kannattaako ne laittaa toleranssin keskelle?

Eli kun mun pyörässä on toleranssi imupuolella 0,13 - 0,19 ja pakopuolella 0,24 - 0,31 niin kannattaako imuvenat laittaa 0,16 ja pakovenat 0,27?


Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #1 : 03.02.14 - klo:22:17 »
Laita keskelle jos saat ne siihen sattumaan.
Aika pieni tuo toleranssi,onko vanha vai uus pyörä kyseessä?

Tasaset välykset keskenään, kaikki imut lähellä toisiaan ja pakot myös.  peukku_1

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #2 : 03.02.14 - klo:22:37 »
Uus

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 34
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.11.21 - klo:15:03
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #3 : 04.02.14 - klo:08:44 »
Laita keskelle jos saat ne siihen sattumaan.
Aika pieni tuo toleranssi,onko vanha vai uus pyörä kyseessä?

Tasaset välykset keskenään, kaikki imut lähellä toisiaan ja pakot myös.  peukku_1

Joo tuolla välysten tasaisuudella (imut keskenään ja pako keskenään) luulisi olevan merkitystä vääntökäyrään. Jos välys on iso niin venttiili on auki lyhyemmän aikaa ja jos välys on pieni venttiili on auki pitempään (huonossa tapauksessa koko ajan / liian kauan jolloin se palaa). Eli jos välyksissä on kauheasti vaihtelua niin se luonnollisesti ed. mainitut seikat vaihtelevat per sylinteri. Olenko oikeassa?

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #4 : 04.02.14 - klo:10:10 »
Laita keskelle jos saat ne siihen sattumaan.
Aika pieni tuo toleranssi,onko vanha vai uus pyörä kyseessä?

Tasaset välykset keskenään, kaikki imut lähellä toisiaan ja pakot myös.  peukku_1

Olenko oikeassa?
Teoriassa kyllä, käytännössä et. Jos venttiilin nosto on 10mm luokkaa ja välyksen ero laidasta laitaan 0,05mm erosta, joka on puolen prosentin luokkaa. Moottorin luonnollinen cycle-to-cylce variation on tuota suurempaa, joten ei käytännössä merkitystä.

Tuosta välyksistä täällä vielä sama, mitä sanoin catille tallilla: Kysy joltain sellaiselta, jolle tuo kone on tuttu, että onko tuolle moottorille ominaista välysten pieneneminen vai kasvaminen ja säädä sen mukaan. Yleensä välykset pienenee, jolloin välys kannattaa säätää ylärajalle. Pääasia on, että venttiilit on välyksissä, turha niitä on näissä ruveta hieromaan jompaan kumpaan laitaan jos ovat muuten toleransissa. Sitten jos jaksaa jumpata välyksien kanssa koko ajan, voi noi vetää minimiin, jolloin saa sen teoreettisen 0,05mm lisää nostoa ja kuluminen nokan ja nostajan välissä on minimissään. Tosin silloin on myös isoin riski välyksen tippumisesta liian pieneksi, eli vaatii joka ajopäivän jälkeen välysten tarkistuksen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #5 : 04.02.14 - klo:11:53 »
Joo tuolla välysten tasaisuudella (imut keskenään ja pako keskenään) luulisi olevan merkitystä vääntökäyrään. Jos välys on iso niin venttiili on auki lyhyemmän aikaa ja jos välys on pieni venttiili on auki pitempään (huonossa tapauksessa koko ajan / liian kauan jolloin se palaa). Eli jos välyksissä on kauheasti vaihtelua niin se luonnollisesti ed. mainitut seikat vaihtelevat per sylinteri. Olenko oikeassa?

Välyksen määrällä ei juurikaan ole merkitystä, kunhan se on toleranssin sisällä, tottakai mitä pienempi välys sen parempi teho saadaan mutta ero hukkuu varmaankin mittausvirheisiin.
Tärkeämpää on se, että välys on mahdollisimman sama kaikilla sylintereillä.
Sillon ne toimivat parhaiten kimpassa ja moottori käy tasasesti.

Tämmösessä moottorissa missä nokat on suoraan venttiilien päällä se välys yleensä pienenee käytössä, venttiili venyy, seeti kuluu, venttiilin lautanen kuluu.
Näin venttiilin pää kulkeutuu lähemmäs nokkaa ja alkaa vaatia ohuempaa säätöpalaa että välys on riittävä.
http://i295.photobucket.com/albums/mm142/tiimarko/20131118_195554_zps13e7b7f3.jpg
Venttilien välykset

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #6 : 04.02.14 - klo:12:18 »
-09-10 ZX-6RR race kit manuaali suosittelee että välykset: In 0.16 ja Ex 0.28.

"Adjust the valve clearance within the specified value, but more performance is expected when adjusted from middle value to upper limit between adjustable range.
In 0.13 ∼ 0.19 mm, Ex 0.24 ~ 0.31 mm"

Ko manuska suosittelee myöskin muuttamaan (vakio)nokkien ajotukset In 107.5 ja Ex 110.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Venttilien välykset
« Vastaus #7 : 04.02.14 - klo:12:33 »
-09-10 ZX-6RR race kit manuaali suosittelee että välykset: In 0.16 ja Ex 0.28.

"Adjust the valve clearance within the specified value, but more performance is expected when adjusted from middle value to upper limit between adjustable range.
In 0.13 ∼ 0.19 mm, Ex 0.24 ~ 0.31 mm"

Ko manuska suosittelee myöskin muuttamaan (vakio)nokkien ajotukset In 107.5 ja Ex 110.

Edit3
En tiiä..

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020