MotOrg ry:n ratapäivät 2014

Aloittaja vernerik, 06.02.14 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.09.14 - klo:08:23
Tämä kesken päivän ryhmistä toisiin siirtely on järjestäjällekin melko haasteellinen tehtävä jos lipun ostaneet eivät noudata järjestäjän antamia rajoja.

Ja ymmärtääkseni ORGin Kemoraan asettama nopean ryhmän raja on 1:22. Keskiryhmästä nopeaan ryhmään siirtyminen on vähän stressaava kokemus useimmille, mutta useimmat kaiketi oppii tavoille kun hetken annetaan ottaa "oikeasti nopeista" mallia. .
Enpäs nyt mene vannomaan, että mitä on foorumille kirjotettu ohjeellisesta rajasta, mutta tällä kaudella on taidettu käyttää päivästä riippuen nopean rajana 1:18-1:22. Tästä huolimatta nopeaan on eksynyt myös yli 1:25 aikoja ajelevia kuskeja, jotka ovat tällöin selkeästi väärässä ryhmässä. Sunnuntain ajajakokouksessa sitten erikseen kiristettiin rajaa nopeaan ja pyydettiin kuskeja vaihtamaan lipun keskiryhmään jos eivät aja rajan alle. Tämä tehtiin, koska paikalla oli huomattavan suuri määrä kuskeja (~20kpl), jotka ajoivan alle 1:15 -aikoja.

Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29Olen itse pitänyt ORGin ratapäiviä pääasiassa koulutushenkisinä päivinä, minkä johdosta keskiryhmästä nopeaan siirtyviäkin on takavuosina katsottu ehkä säälien mutta silti sallien.
Orgin ratapäivillä toki järjestetään koulutuksia, mutta ainakaan mulla ei ole varaa katsoa ketään säälien. Jokainen on tervetullut radalle vauhdista riippumatta ja jos jollain on tarve katsoa muita säälien tai muuten arvostellen, neuvoisin ottamaan ison peilin eteen ja miettimään paljonko on varaa arvostella muita. Kuten tiedät, ryhmän vaihto on aina enempi vähempi jännittävä kokemus ja joskus se on edessä joka tapauksessa. Säälin sijasta kannattaisi sekin energia käyttää sen juuri ryhmää vaihtaneen vilpittömään auttamiseen ja neuvomiseen. Tällä tapaa jäisi kaikille parempi mieli.
Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
 Parina viime kesänä on tullut vähän sellainen fiilis että "oikeasti nopeita" nämä nopean ryhmän hitaimmat lähinnä vi***taa. Ehkä nelijako olisi hyvä että kisaa tai kisavauhtia varten reenaavatkin kokisivat saavansa rahalle vastinetta eikä tarvitsisi kiukutella.

Kuten jo pariin kertaan on sanottu, tuota nopean ryhmän rajaa on katsottu sen mukaan kuinka paljon kisakuskeja on mukana. Ja jos tosiaan nopeuserot ovat tästä huolimatta liian isoja, kannattaa tulla avaamaan se suu paikan päällä sen sijaan, että kyräilee vittuuntuneena siellä omassa teltassaan. Paikan päällä kun asiaan vielä voi vaikuttaa. Kuten myös tuossa aiemmin sanoin, ei nelijako toimi jos rata-aikaa on vähän käytössä. Itse ajelin viikonloppuna Kemoralla 1:13 aikaa kusiaisella enkä kokenut nopeuseroja mitenkään ongelmallisiksi. Kyllähän siellä jokusen kerran setin aikana joutui/sai ohittaa, mutta ainakaan itse en huomannut vaarallisen suuria nopeuseroja. Esim. sunnuntaina se 1:18 raja tarkoitti sitä, että nopeimman ja hitaimman ero oli n. 8 sekuntia. Tuolla erolla kierroksella ohitus tulee 9-10 kierroksen jälkeen. Käytännössä siis sama tai pienempi ero kuin kisoissa hitaimman ja nopeimman välillä. Mielestäni tuosta ei hirveästi enää kannata ryhmän nopeushaitaria kiristää. Jos enemmistön mielipide on se, että nopeushajonta on vielä tuossakin tapauksessa liian iso niin laittakaa toki palautetta niin voidaan mahdollisesti vielä korjata tilannetta. 

P.S. Tulkaa ens viikonloppuna Botnialle ajamaan. Ei pitäs ainakaan olla ruuhkaa ja sääkin mitä mainioin ennusteiden perusteella.

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

killa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.09.14 - klo:10:19
Sunnuntain ajajakokouksessa sitten erikseen kiristettiin rajaa nopeaan ja pyydettiin kuskeja vaihtamaan lipun keskiryhmään jos eivät aja rajan alle. Tämä tehtiin, koska paikalla oli huomattavan suuri määrä kuskeja (~20kpl), jotka ajoivan alle 1:15 -aikoja.

Tämä saattaakin selittää miksi se sunnuntain eka setti oli kuitenkin liian hitaan oloinen. Muistaakseni lauantaina paikalla olleet päästettiin poistumaan ajajakokouksesta heti aluksi, ja tämä aikarajaohjeistus jäi ehkä joiltakin kuulematta. Ainakin itseltäni, koska siirryin suoraan lippumiesbriiffiin.

Minut on aikanaan otettu nopeaan ryhmään mukaan juurikin "ehkä säälien, mutta silti sallien", eli olen saanut nopeammilta hyvin rohkaisua ja ja neuvoja vaikka vauhti ja tekeminen on ollut niin ja näin. Tätä perinnettä olen yrittänyt parhaani mukaan jatkaa eteenpäin, koska tosiaan se ryhmän vaihto on useille enempi vähempi jännittävä kokemus.

Nitrous

Pitänee kiinnittää jatkossa vielä enemmän huomiota rautalankaan ajajakokouksissa kun kerran se ainut ilmoitettava asia sunnuntaiaamuna on mennyt osalla ohi korvien. Kiitos palautteesta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

raukkis

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.09.14 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
Ja ymmärtääkseni ORGin Kemoraan asettama nopean ryhmän raja on 1:22. Keskiryhmästä nopeaan ryhmään siirtyminen on vähän stressaava kokemus useimmille, mutta useimmat kaiketi oppii tavoille kun hetken annetaan ottaa "oikeasti nopeista" mallia. Olen itse pitänyt ORGin ratapäiviä pääasiassa koulutushenkisinä päivinä, minkä johdosta keskiryhmästä nopeaan siirtyviäkin on takavuosina katsottu ehkä säälien mutta silti sallien. Parina viime kesänä on tullut vähän sellainen fiilis että "oikeasti nopeita" nämä nopean ryhmän hitaimmat lähinnä vi***taa. Ehkä nelijako olisi hyvä että kisaa tai kisavauhtia varten reenaavatkin kokisivat saavansa rahalle vastinetta eikä tarvitsisi kiukutella.
Mä en oo ikään ymmärtäny tällästa toisten puolesta loukkaantumista/ toisten puolesta kiukuttelua.

Kannattais ehkä laajentaa omaa näkökulmaansa ja vaikkapa yhtenä päivänä kiertää kaikki nopeen ryhmän kuskit läpi ja kysellä mitä mieltä he oikeasti ovat. Jotta ei tarvitsisi mutuilla muiden puolesta. Jos siis oikeesti kiinnosta mitä mieltä ryhmän muut kuskit ovat.

Toinen juttu mikä ei varmaan koskaan lopu, on toi ryhmästä toiseen siirtymisen stressaaminen. Jos kerran ratapäivien järkkäri tulee sanomaan että vauhtia on sen verran että nopeeseen mars, niin mix vi***sa sitä pitää ressata ja kehittää siitä itselleen ongelma, häh?

Mä puolestani voisin mutuilla sen verran, että jos joku kuski näkee negatiivista ja kokee häpeää, niin silloin vikaa on lähinnä sen kuskin omassa päässä. Ett siin vaiheessa kannattaa ehkä kattoo peiliin ja miettii mix elämämä on nii hirveen vaikeeta.

Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:10:05
En tiedä profiloiko @murmela yllä olevassa viestissä minua, en ainakaan itseäni tunnistanut kuvauksesta. Olen jo useamman kesän ajellut nopeassa, kuitenkin siellä hitaimmassa päässä. Tunnen vain sympatiaa niitä kuljettajia kohtaan jotka ensimmäisiä kertojaan nopeassa ajavat ja tuntevat ettei vauhti oikein riitä.

Ei se varmaan sua mutta mua kyllä :D 
Mutta joo, tokihan se harmittaa olla siellä hitaammassa päässä nopeaa ryhmää ja sitten lukea että nopeuserot on isoja. Mutta minkäs teet. Keskiryhmäkin on väärä paikka kolmijaolla  (jos ei säädetty rajaa selkeästi tiukemmaksi). Ja jos ei nelijakoa ole käytössä, se on hyväksyttävä niin hitaampien kuin nopeampien, että eroja on jonkun verran, myös nopeassa ryhmässä. Sitä en tiedä mitä selän takana puhutaan eikä kukaan ole tullut sanomaan, että painu vittuun täältä tulppaamasta rataa. Mutta jos annetut rajat alittaa, eikä muutoin hölmöile, pitäisi oman tunnon olla kunnossa ja yrittää vaan keskittyä siihen omaan ajoon. Jos ei siitä siltikään tuu mitään, voi mennä vaikka poimimaan kanttarelleja. Yritin sitäkin, ainakaan vielä en vaihda lajia, radan sentään löydän, kanttarelleja en. Missä lie sitten kasvavatkaan, eivät ainakaan maassa.

Mikko K.

Niin kauan kuin nelijako ei ole käytössä, on nopeuseroja ja ongelma on pääosin niiden jotka eivät osaa ohittaa. Ohitettavana olemisessa ei pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä, koska onnistunutta ohitusta on vaikea estää vaikka kuinka yrität. Nelijako toimisi melkeinpä kaikkialla, paitsi motoparkissa, koska siellä on sen verran lyhyt ajoaika ja pitkä rata, että siellä soisi menevän kolmijaolla.
Jonkun asteen koheltamiseen kannattaa nopeassakin aina varautua.. niitä tahattomia markee linjoja tulee ite kullekin vauhtiin katsomatta aina välillä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.09.14 - klo:13:17
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.09.14 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
Ja ymmärtääkseni ORGin Kemoraan asettama nopean ryhmän raja on 1:22. Keskiryhmästä nopeaan ryhmään siirtyminen on vähän stressaava kokemus useimmille, mutta useimmat kaiketi oppii tavoille kun hetken annetaan ottaa "oikeasti nopeista" mallia. Olen itse pitänyt ORGin ratapäiviä pääasiassa koulutushenkisinä päivinä, minkä johdosta keskiryhmästä nopeaan siirtyviäkin on takavuosina katsottu ehkä säälien mutta silti sallien. Parina viime kesänä on tullut vähän sellainen fiilis että "oikeasti nopeita" nämä nopean ryhmän hitaimmat lähinnä vi***taa. Ehkä nelijako olisi hyvä että kisaa tai kisavauhtia varten reenaavatkin kokisivat saavansa rahalle vastinetta eikä tarvitsisi kiukutella.
Mä en oo ikään ymmärtäny tällästa toisten puolesta loukkaantumista/ toisten puolesta kiukuttelua.

Kannattais ehkä laajentaa omaa näkökulmaansa ja vaikkapa yhtenä päivänä kiertää kaikki nopeen ryhmän kuskit läpi ja kysellä mitä mieltä he oikeasti ovat. Jotta ei tarvitsisi mutuilla muiden puolesta. Jos siis oikeesti kiinnosta mitä mieltä ryhmän muut kuskit ovat.

Toinen juttu mikä ei varmaan koskaan lopu, on toi ryhmästä toiseen siirtymisen stressaaminen. Jos kerran ratapäivien järkkäri tulee sanomaan että vauhtia on sen verran että nopeeseen mars, niin mix vi***sa sitä pitää ressata ja kehittää siitä itselleen ongelma, häh?

Mä puolestani voisin mutuilla sen verran, että jos joku kuski näkee negatiivista ja kokee häpeää, niin silloin vikaa on lähinnä sen kuskin omassa päässä. Ett siin vaiheessa kannattaa ehkä kattoo peiliin ja miettii mix elämämä on nii hirveen vaikeeta.

Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:10:05
En tiedä profiloiko @murmela yllä olevassa viestissä minua, en ainakaan itseäni tunnistanut kuvauksesta. Olen jo useamman kesän ajellut nopeassa, kuitenkin siellä hitaimmassa päässä. Tunnen vain sympatiaa niitä kuljettajia kohtaan jotka ensimmäisiä kertojaan nopeassa ajavat ja tuntevat ettei vauhti oikein riitä.

Ei se varmaan sua mutta mua kyllä :D
Mutta joo, tokihan se harmittaa olla siellä hitaammassa päässä nopeaa ryhmää ja sitten lukea että nopeuserot on isoja. Mutta minkäs teet. Keskiryhmäkin on väärä paikka kolmijaolla  (jos ei säädetty rajaa selkeästi tiukemmaksi). Ja jos ei nelijakoa ole käytössä, se on hyväksyttävä niin hitaampien kuin nopeampien, että eroja on jonkun verran, myös nopeassa ryhmässä. Sitä en tiedä mitä selän takana puhutaan eikä kukaan ole tullut sanomaan, että painu vittuun täältä tulppaamasta rataa. Mutta jos annetut rajat alittaa, eikä muutoin hölmöile, pitäisi oman tunnon olla kunnossa ja yrittää vaan keskittyä siihen omaan ajoon. Jos ei siitä siltikään tuu mitään, voi mennä vaikka poimimaan kanttarelleja. Yritin sitäkin, ainakaan vielä en vaihda lajia, radan sentään löydän, kanttarelleja en. Missä lie sitten kasvavatkaan, eivät ainakaan maassa.

Sanotaan nyt vaikka niin että jos sun ajoista on nopeammilla valittamista, niin valittajat voi katsoa peiliin. Linjat kuitenkin loogisia ja suorilla pääsee ohi eikä meno nyt niin hidasta ole.

Itse olen käynyt tänä kesänä kerran kommentoimassa järjestäjille että nopeassa on liian hidas kuski ja sillä kertaa kyseinen heppu ajoi alastaron nopeassa vasurissa noin 50km/h hiljempaa ja linjat oli vähintään mielenkiintoisia. Tuo tuli aika yllättäen silmille, kun en tuossa nyt niin kovaa aja. Normaalisti ne paikat kuitenkin tietää missä voi kiinni ajattava olla selvästi itseä hitaampi ja mahdollisiin tilanteisiin osaa varautua.

wbaum

Itse aiheutin varmasti enemmän päänvaivaa kun suurin osa kierroksista oli 15- ja 16-alkuisia ja alla sen verran potkua että 235 heilahti katsomonsuoralla melkein joka kierros.

Ennustettavaa oli sen verran että pääsuoralla keulitaan, mutta mistään muusta ei voi olla varma :D Yks teemoista oli päästä liiallisesta keulimisesta eroon avauksilla ja ajoasennolla, mutta se melkein paheni viikonlopun aikana. Botnialle eri välitykset nyt ainakin.

vernerik

Tämän kauden orgin kokeilun perusteella 4-jako tuntuu olevan toimiva ratkaisu suosituilla ratapäivillä. Tätä 4-jakoa tullaan mahdollisuuksien mukaan soveltamaan ensi kautena muillekin kuin alastaron päiville, katsotaan miten saadaan onnistumaan. Kolmijaossa vauhtierot ovat loppuunmyydyillä ratapäivillä väkisinkin suuremmat ja näitä nopeuseroja pyritään tasoittamaan, kun sellaisia huomataan. Esimerkiksi nopeasta poimitaan hitaimmat (eniten vaaraa/riskiä) aiheuttavat kuljettajat keskiryhmään vauhtieroja tasoittamaan ja toisinpäin. Kaikkeen ei kuitenkaan käsiparit aina riitä, vaan järkkäreitäkin voi lähestyä huomauttamalla, että vauhtieroa on nyt ryhmässä liikaa, että tuolla on tuo liian nopea/hidas kuljettaja väärässä ryhmässä. Oikeaan ryhmään kuljettajan siirtäminen on kuitenkin sekä kuljettajan että muun ryhmän etu.
Yamaha R1 -08

rranta

Hyvä näistä asioista on keskustella ja herättääkkin vähän ajatuksia. Jospa niistä saatas jotain uutta ideaa. Tuskin kuitenkaan kenenkään kannattaa itteensä mistään ottaa. Päiväthän meni minusta ainaki loistavasti, koska kukaan ei teilannu jotain toista ulos tai ajanu yhteen muuten. Omat virheet maksaa oppirahoina jokainen itse.  @wbaum tai @raukkis ajosta oo mulla ainakaan mitään huomautettavaa enkä usko että kellään muullakaan nopean ryhmän kuskeista. Virheitä varmasti tulee sillon ku oma täysiä on käytössä. Niin pitää tullakkin. Ne virheetkin opettaa jarrupaikoista linjoista jne. Virheitä tulee ainakin itellä ajossa sillon ku on yritystä. Ehkäpä näissä kirjoituksissakin luonne-erot tulee läpi. Toiset on varustettu kovalla itseluottamuksella toisilla kauhoo vähän syvemmältä. Jos me ratailijat ollaan kovin herkkiksiä laitetaan ryhmille nimiksi nopee, magee ja sigamagee. Jokaisen sisäinen Rossi/Markeesi hyrisee onnesta.  :D

killa

Jees, koko lailla turha avautuminen minulta alunperinkin. Selvensi asiaa huomattavasti tuo että sunnuntaiaamuna oli julistettu aikarajaksi 1:18, tieto minkä olin siis syystä tai toisesta missannut paikan päällä. Itseluottamuksen puutetta oli itsellä varmasti tällä kertaa, muun muassa alkuperäisessä viestissäni mainituista syistä. Ehkä kirjoitellaan jatkossa (entistä) vähemmän ja rupatellaan paikan päällä (entistä) enemmän niin ei tule isompia väärinymmärryksiä.

rranta

02.09.14 - klo:21:19 #220 Viimeisin muokkaus: 02.09.14 - klo:21:28 käyttäjältä rranta
 airrev_1

shyhander

Yks mikä saattais olla harkittavaa, olis että ratapäivät tulis hankittavaks kolmesti tai neljästi vuoden aikana. Käytännössä ainakin hitaimmissa ryhmissä ratapäivät on usein loppuunmyydyt aika nopeasti, ja sitten on puoleksi vuodeksi oma ryhmä valittu, taidot kun voi kehittyä nopeastikin hitaassa/keskihitaassa. 

raukkis

Toimisko uudessa kaupassa ajan ilmoittaminen. ts myytäisiin vaan lippuja ja lipun oston yhteydessä ilmoitettaisiin kierrosaika. Ratapäivät kun koittaa, tulostaisi listan missä kuskit olisivat järjestyksessä ja ryhmäjako sitten sen mukaan? Täh. Saa ampua alas tai jatkojalostaa en ole miettiny pitempään toteutuksen hankaluutta tms. Ja tietysti voi kehoittaa järjestää omat ratapäivät niin saa just semmoiset ku haluaa. <-- toi oli joskus aiemmin kehitysehdotuksiin aika yleinen kommentti, nykyään vastausten taso on onneksi jotain ihan muuta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 03.09.14 - klo:13:48
Toimisko uudessa kaupassa ajan ilmoittaminen. ts myytäisiin vaan lippuja ja lipun oston yhteydessä ilmoitettaisiin kierrosaika. Ratapäivät kun koittaa, tulostaisi listan missä kuskit olisivat järjestyksessä ja ryhmäjako sitten sen mukaan? Täh. Saa ampua alas tai jatkojalostaa en ole miettiny pitempään toteutuksen hankaluutta tms. Ja tietysti voi kehoittaa järjestää omat ratapäivät niin saa just semmoiset ku haluaa. <-- toi oli joskus aiemmin kehitysehdotuksiin aika yleinen kommentti, nykyään vastausten taso on onneksi jotain ihan muuta.

Tuo ei taida varsinaisesti auttaa nopeuseroihin tai väärinkäytöksiin? Liput saisi varmaan entistä nopeammin kaupaksi, kun ei tulisi loppuunmyytyjä ryhmiä.

JULLE

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.09.14 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 03.09.14 - klo:13:48
Toimisko uudessa kaupassa ajan ilmoittaminen. ts myytäisiin vaan lippuja ja lipun oston yhteydessä ilmoitettaisiin kierrosaika. Ratapäivät kun koittaa, tulostaisi listan missä kuskit olisivat järjestyksessä ja ryhmäjako sitten sen mukaan? Täh. Saa ampua alas tai jatkojalostaa en ole miettiny pitempään toteutuksen hankaluutta tms. Ja tietysti voi kehoittaa järjestää omat ratapäivät niin saa just semmoiset ku haluaa. <-- toi oli joskus aiemmin kehitysehdotuksiin aika yleinen kommentti, nykyään vastausten taso on onneksi jotain ihan muuta.

Tuo ei taida varsinaisesti auttaa nopeuseroihin tai väärinkäytöksiin? Liput saisi varmaan entistä nopeammin kaupaksi, kun ei tulisi loppuunmyytyjä ryhmiä.


Mä olen joskus ehdottanut samaa kierrosajan ilmoittamista lipun oston yhteydessä. Toki sä voit edelleen ilmottaa väärän ajan + kauden alussa oman nopeuden arvioiminen voi olla vaikeaa(mutta sama tilanne on kaikilla). Mutta toi antas mun mielestä järjestävälle taholle paremman kuvan ilmottautuneiden kuskien nopeudesta. Ja ratailija saa seurakseen mahd. lähelle oman nopeuksista kanssa ajajaa oli sitten "kisakuski" tai pelkkä "provosoiva kilpikuski" :) 
Aikojen perusteella järjestäjä voisi vielä katsoa, laitetaanko kusit 3:n vai 4:n ryhmään?
Toinen asia mitä toi kierrosaika voisi mahdollista, olisi myös kisakuskien lisääntymisen päivillä, koska saisivat todennäköisemmin oman nopeuksista seuraa. Ja vastaavasti hitaat- ja keskihitaat kuskit saisi ajaa varmasti rauhassa...  
-Provosoiva kilpikuski

Powered by EzPortal