Reaaliaikainen paine / lämpötilanmittaus

Aloittaja tamik87, 01.03.14 - klo:14:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tamik87

Surffailin vähän ebaystä varaosia ja osui tuommoinen silmään:
http://www.ebay.com/itm/Orange-Electronics-Motorcycle-Tire-Pressure-Monitoring-System-TPMS-TPChecker-/251275029686?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item3a8128acb6&vxp=mtr

Olisi aika makeata nähdä reaaliaikaisesti paine ja lämpötilatiedot. Mietin vain kuinkahan tuommoinen mahtaa kestää ratakäytössä. Kellään kokemuksia vastaavista aparaateista?

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:14:41
Olisi aika makeata nähdä reaaliaikaisesti paine ja lämpötilatiedot.
Mimmosissa tilanteissa ajattelit siitä olevan hyötyä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:14:41
Olisi aika makeata nähdä reaaliaikaisesti paine ja lämpötilatiedot.
Mimmosissa tilanteissa ajattelit siitä olevan hyötyä?

Kait se menis enemmän "nice to know" osastolle, mutta kiinnostaisi tietää kuinka kuumana rengas käy varsinaisella kierroksella, jotta saisi varmasti oikeat paineet laitettua, kelillä kuin kelillä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:15:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:14:41
Olisi aika makeata nähdä reaaliaikaisesti paine ja lämpötilatiedot.
Mimmosissa tilanteissa ajattelit siitä olevan hyötyä?

Kait se menis enemmän "nice to know" osastolle, mutta kiinnostaisi tietää kuinka kuumana rengas käy varsinaisella kierroksella, jotta saisi varmasti oikeat paineet laitettua, kelillä kuin kelillä.

Mites sä oot tähän asti pärjänny? Ooks säätäny paineita pitkin päivää?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:16:10
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:15:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:14:41
Olisi aika makeata nähdä reaaliaikaisesti paine ja lämpötilatiedot.
Mimmosissa tilanteissa ajattelit siitä olevan hyötyä?

Kait se menis enemmän "nice to know" osastolle, mutta kiinnostaisi tietää kuinka kuumana rengas käy varsinaisella kierroksella, jotta saisi varmasti oikeat paineet laitettua, kelillä kuin kelillä.

Mites sä oot tähän asti pärjänny? Ooks säätäny paineita pitkin päivää?

E. Aamulla aina katsonut paineet "oikeaksi" kun lämppäri paahtanut renkaita pari tuntia. Sen jälkeen en ole paineilla vaivannut päätäni.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:15:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:14:41
Olisi aika makeata nähdä reaaliaikaisesti paine ja lämpötilatiedot.
Mimmosissa tilanteissa ajattelit siitä olevan hyötyä?

Kait se menis enemmän "nice to know" osastolle, mutta kiinnostaisi tietää kuinka kuumana rengas käy varsinaisella kierroksella, jotta saisi varmasti oikeat paineet laitettua, kelillä kuin kelillä.
Mietin noita samoja, mutta totesin reaaliaikainenkaan renkaan sisälämpötilan mittaus ei ole vielä tarpeeksi kiinnostava, vaan haluisin renkaan pintaa mittaavan mikrobolometri-IR-kameran. Joko 1-pikselisen (tavan ir-mittaus) tai ihan kuvantava, jolloin näkisi miten renkaan pinta reunasta reunaan käyttäytyy eri radan osissa. Niin tai näin, vaikea tuossa on saada itselle jotain etua, jos hiukan edes kartalla ollaan seoksissa tai paineissa.

Tuommoisen halppis-ir-mittarin saattaisi saada varmaan analogilähdön kaivettua vahvistimen takaa ja työntää sitä racedacciin... Olisi ihan hauska.

tomik

Cordonalla ois rengaslämpötilamittari tarjolla http://www.cordona.net/ttspy.htm. Hinnasta ei tietoa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:16:20
E. Aamulla aina katsonut paineet "oikeaksi" kun lämppäri paahtanut renkaita pari tuntia. Sen jälkeen en ole paineilla vaivannut päätäni.
Ooksä yhtään ees kattonu miltä renkaan pinta näyttää, samalla ku laitat lämppäriä päälle?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.03.14 - klo:16:36
Tuommoisen halppis-ir-mittarin saattaisi saada varmaan analogilähdön kaivettua vahvistimen takaa ja työntää sitä racedacciin... Olisi ihan hauska.
Oon funtsinu baut ihan samaa. Komponenttina tommonen ir-sensori ei montaa euroo maksa. Tosiaan ainoo onkelma on se ett se pukkaa mikrovoltteja ulos, ts tarvii sen vahvistimen/vahvistuksen millivolteiksi/volteiksi jotta sen saa järkevästi mitattua/esitettyä rdacilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:16:20
E. Aamulla aina katsonut paineet "oikeaksi" kun lämppäri paahtanut renkaita pari tuntia. Sen jälkeen en ole paineilla vaivannut päätäni.
Ooksä yhtään ees kattonu miltä renkaan pinta näyttää, samalla ku laitat lämppäriä päälle?


Tottakai aina. Tässä oli enemmän kyse  mielenkiinnosta sitä kohtaan minkälaista lämpötilakäyrää tulisi ratasetin aikana. Vai pystytkö sen kertomaan takarengasta katsomalla?

Se myös kiinnostaa olisiko datan avulla mahdollista optimoida pito, renkaan kuluminen ja ketteryys. Tämä nyt on tämmöistä ingenjör höpinää.


Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:18:18Tässä oli enemmän kyse  mielenkiinnosta sitä kohtaan minkälaista lämpötilakäyrää tulisi ratasetin aikana.
Sä meinaat et sä muistaisit setin ajalta useammankin kuin ehkä yhen lämpötila-arvon?
Jarrut paskana, paha hidastaa.


tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:18:44
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:18:18Tässä oli enemmän kyse  mielenkiinnosta sitä kohtaan minkälaista lämpötilakäyrää tulisi ratasetin aikana.
Sä meinaat et sä muistaisit setin ajalta useammankin kuin ehkä yhen lämpötila-arvon?


Mitä sä ehdottaisit?


Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:19:01
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.14 - klo:18:44
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.03.14 - klo:18:18Tässä oli enemmän kyse  mielenkiinnosta sitä kohtaan minkälaista lämpötilakäyrää tulisi ratasetin aikana.
Sä meinaat et sä muistaisit setin ajalta useammankin kuin ehkä yhen lämpötila-arvon?

Mitä sä ehdottaisit?


Joku loggaava systeemi sen on "pakko" olla. Mun mielestä tommosesta live-monitorista on ihan yhtä paljon apua/hyötyä kuin tavallisesta rengaspainemittarista/ siitä että kattoo renkaan pintaa setin jälkeen.

Esim tossa Juha_K:n linkkaamassa on kaks anturia, varoitus-ominaisuus, mut lisäksi analogilähtö loggaamista varten.

Tai sit loggeri, ja kaks tai kolme infrasensoria. Loggerissa myös se etu ett sil saa samalla muutkin insinööri-onanoinnit hoidettua.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal