Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: R1 kytkin  (Luettu 14149 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
R1 kytkin
« : 15.03.14 - klo:21:51 »
Tuohon -08 R1:n vaihtelin kytkinlevyt ja kytkin ei irrota sen jälkeen. Pakka mitattu työntömitalla ja oikean paksuinen. Kytkinkorissa ei ole merkittävää kulumaa. Noista välilevyistä tulikin mieleen, että kun niissä on vain toinen puoli hiottu, niin onko sillä merkitystä kummin päin ne sinne pukkaa?
Tuota levyä kun katselee, niin se on ilmeisesti pistetty levytyökoneella ja sen jälkeen hoittu magneettipöydässä vain tasoksi ja oikeaan mittaan. Tupakkia en polta ja asennuskaljakaan ei auta, mitä nyt?

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #1 : 15.03.14 - klo:22:31 »
Tuohon -08 R1:n vaihtelin kytkinlevyt ja kytkin ei irrota sen jälkeen. Pakka mitattu työntömitalla ja oikean paksuinen. Kytkinkorissa ei ole merkittävää kulumaa. Noista välilevyistä tulikin mieleen, että kun niissä on vain toinen puoli hiottu, niin onko sillä merkitystä kummin päin ne sinne pukkaa?
Tuota levyä kun katselee, niin se on ilmeisesti pistetty levytyökoneella ja sen jälkeen hoittu magneettipöydässä vain tasoksi ja oikeaan mittaan. Tupakkia en polta ja asennuskaljakaan ei auta, mitä nyt?

Itse itseäni lainaten, eka massalevy on erilainen kun muut. Kopioineet tuon herkun varmaan jostain 90-vuoden yz:sta. Villi veikkaus, että huomenna vika löytyy tuosta. Päivitän tänne kunhan tiedän. Mutta tuo hiontasuunta olisi mielenkiintoinen tietää... Äkikseltään ei tule mieleen, miksi sillä olisi jotain merkitystä.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #2 : 15.03.14 - klo:22:42 »
Pyöristetyt puolet sisäänpäin/alaspäin tai miten tuo nyt sanoo.
Sillon kun kytkin menee kiinni niin pyöristykset edellä mennään ettei takerru.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #3 : 16.03.14 - klo:19:51 »
Kuten tuossa jo aikaisemmin sanottiinkin, niin pyöristykset sisälle päin.

Pari tarkistamisen arvoista asiaa:

- Onko hammastus siinä vivussa varmasti oikein? Ettei ole yhtä hammasta liian lähellä ja vaijerissa ei vaan riitä säätövara? Tämä saattaa myös johtua tuosta viimeisestä kohdasta (*).
- Onko kansi varmasti oikein paikoillaan? Ja tarkoitan nyt kytkinkruuun kantta? Sille kun ei muistaakseni ole kuin kolme vaihtoehtoa miten tulee paikoilleen. Se oikein loksahtaa "pohjaan", kun oikeassa paikassa on.
- Onko pakka tasapaksu? Eli kaikki levyt nippuun ja mittaat vaikka 4 - 6 eri suunnalta.
- (*) Ja kun sulla on itse kytkinkoppa käsissä, niin onko siellä kutkinakselin yläpäässä väljää? Eli pääseekö se rattaan pää liikkumaan paljonkin? Jos pääsee, niin on mahdollista, että se kytkinakseli loksahtaa hampaalla yli kuorman alla. Siellä yläpäässä ei vakiona ole laakeria, vaan se akselin pää kuluttaa kytkinkopan lovea soikeaksi käytössä. Jälkikäteen kytkinkoppaan on tullut huoltosarjaan lisäys, jossa on tuo yläpään laakerikin laitettavissa.

Jos tuo koppa on kairaantunut ja joudut asentamaan sen laakerin sinne, niin se on kohtuu helppo sinne takoa paikoilleen. Samalla kannattaa pyöräyttää akselia 180 astetta, jotta kytkentähampaiksi tulee uudet ja ehjät hampaat. Toisin sanoen, käännät sitä vipua, mihin kytkinvaijeri tulee, akseliin nähden 180 astetta. Sen kun saa siitä irti ja pyöräytettyä toiseen asentoon.

Noihin olen itse törmännyt ja noista uskoisin löytyvän syyllisen.

EDIT:

Sähköisestä varaosakirjasta ( http://www.yamaha-motor.eu/fi/services/yamaha-online-catalogue/index.aspx ) löytyy osanumerolla 93317-11096 tuo kyseinen kytkinakselin yläpään laakeri.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #4 : 16.03.14 - klo:21:19 »
Kuten tuossa jo aikaisemmin sanottiinkin, niin pyöristykset sisälle päin.

Pari tarkistamisen arvoista asiaa:

- Onko hammastus siinä vivussa varmasti oikein? Ettei ole yhtä hammasta liian lähellä ja vaijerissa ei vaan riitä säätövara? Tämä saattaa myös johtua tuosta viimeisestä kohdasta (*).
- Onko kansi varmasti oikein paikoillaan? Ja tarkoitan nyt kytkinkruuun kantta? Sille kun ei muistaakseni ole kuin kolme vaihtoehtoa miten tulee paikoilleen. Se oikein loksahtaa "pohjaan", kun oikeassa paikassa on.
- Onko pakka tasapaksu? Eli kaikki levyt nippuun ja mittaat vaikka 4 - 6 eri suunnalta.
- (*) Ja kun sulla on itse kytkinkoppa käsissä, niin onko siellä kutkinakselin yläpäässä väljää? Eli pääseekö se rattaan pää liikkumaan paljonkin? Jos pääsee, niin on mahdollista, että se kytkinakseli loksahtaa hampaalla yli kuorman alla. Siellä yläpäässä ei vakiona ole laakeria, vaan se akselin pää kuluttaa kytkinkopan lovea soikeaksi käytössä. Jälkikäteen kytkinkoppaan on tullut huoltosarjaan lisäys, jossa on tuo yläpään laakerikin laitettavissa.

Jos tuo koppa on kairaantunut ja joudut asentamaan sen laakerin sinne, niin se on kohtuu helppo sinne takoa paikoilleen. Samalla kannattaa pyöräyttää akselia 180 astetta, jotta kytkentähampaiksi tulee uudet ja ehjät hampaat. Toisin sanoen, käännät sitä vipua, mihin kytkinvaijeri tulee, akseliin nähden 180 astetta. Sen kun saa siitä irti ja pyöräytettyä toiseen asentoon.

Noihin olen itse törmännyt ja noista uskoisin löytyvän syyllisen.

EDIT:

Sähköisestä varaosakirjasta ( http://www.yamaha-motor.eu/fi/services/yamaha-online-catalogue/index.aspx ) löytyy osanumerolla 93317-11096 tuo kyseinen kytkinakselin yläpään laakeri.

Kiitoksia vinkeistä..

Justiinsa tulin tallilta ja mopo on taas nipussa. Kytkin irroittaa, mutta aika äkäisesti ottaa kiinni. Mutta esim. ykkösellä jos kytkin pohjassa antaa kierrosta, niin mopo ei kimpoile ympäri tallia, vaan pysyy paikoillaan.

-Pakka tasapaksu, mitattu kolmesta kohtaa viimeiseksi levyksi on kolme vaihtoehtoa, joista laitoin paksuimman. Nyt paksuus pari kymppää vaille toleranssin yläraja. Öljysin pakan ohjeitten mukaan mittausen jälkeen.

-Kytkinkruunun kansi on paikoillaan. Siinä pitäisi olla manuaalin mukaan kohdistuspisteet, mutta eipä tuosta sellasia löydy vaikka kuinka kahtelee.

-Kytkinakselissa ei tuntunu ainakaan isommin väljää, joten siinä tuskin on vikaa.

-Nuo levyt on yamahan oem, mutta minun makuun terävä reuna on tosiaan liian terävä. Näin jälkikäteen aateltuna tekis mieli pyöristää kaikki kytkinkoria vasten oleva kulmat siten, ettei niillä enää voi ajella esim. partaa

-Vanhat levyt on aika liukkaat verrattuna noihin uusiin hiottuihin pintoihin. Ei pyörähtäny ihan kevyesti takarenkaasta vaikka anto pelkän levypakan olla siinä.




Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #5 : 17.03.14 - klo:11:10 »

-Pakka tasapaksu, mitattu kolmesta kohtaa viimeiseksi levyksi on kolme vaihtoehtoa, joista laitoin paksuimman. Nyt paksuus pari kymppää vaille toleranssin yläraja. Öljysin pakan ohjeitten mukaan mittausen jälkeen.

Tuossa voi olla ihan yksi käytännön ongelma, sillä ne massalevyt hiukan turpoaa kun ne on öljytty, eli pakasta tulee paksumpi kuin kuivana mitattu. Ja jos turpoaa epätasaisesti, niin pakkakin tulee olemaan eri paksuinen eri suunnitalta mitattuna.

Itse olen mitannut pakan paksuuden kunnolla uitetuista / öljytyistä levyistä ja mahdollisimman monelta kantilta. Tuo haukkominen viittaisi siihen, että pakka ei ole tasapaksu. Paksuuden olen hakenut paikoilleen pyörittelemällä massalevyt eri paikkoihin, eli ne kohdistus merkit / maali, ei aina täsmää meikäläisen niputtamissa kytkinpakoissa.

Toivottavasti probleema selviää.

P.S. Ja se kytkinkopan yläpään laakeri kannattaa hommata, vaikka se ei vielä oireilekaan. Ei maksa montaa euroa ja on kohden helppo napauttaa paikoilleen, kun vanhaa ei tartte ulos nykiä. Kytkin kun ekan kerran napsahtaa hampaalla yli, niin voipi olla tilanteita valmiina. En kyllä käsitä miksei sitä yläpään laakeria ole sinne orkkiksena jo tungettu.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #6 : 28.03.14 - klo:08:48 »
Löytykö vika kytkimestä?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #7 : 29.03.14 - klo:13:04 »
Löytykö vika kytkimestä?

"Vika" löytyi. Vaikka mukamas uitin levyt huolella öljyssä, niin pakka oli siltikin tod näk. turhan kuiva ja ns. uuden karhea. Rullailin pikkuvaihteilla pari kilometria hitaasti menemään ja irrottelin kytkintä ja kallistelin välillä mopoa. Nyt pelittää kivasti.

Tilasin tohon vielä ebaystä heavy duty kytkinjouset jenkkifoorummien rohkaisemana. Vois kokeilla paikoilleen.

Poissa vernerik

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 133
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.06.20 - klo:13:58
  • Yamaha R1 -08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 67
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #8 : 23.03.17 - klo:00:33 »
Ihmettelin viime kautena, kun pyörällä alkoi loppukesästä olla vaikeaa lähteä liikkeelle varikolta, kun kytkin tuntui hassulta ja irroituskohtaa oli hankala hakea. Pyörä ei myöskään motoparkin takasuoralla suostunut ottamaan millään yli 250km/h vauhtia, vaan racechronon mukaan nopeus oli pitkän matkaa tasainen vaikka kaasu pohjassa. Pysäkinkin pystyi ajamaan kaasu pohjassa läpi. Ilkan gikserillä ajoin neljä kierrosta ja isommat huiput sain sillä takasuoralle. Tästä innostuneena aloitin talvihuollon hyvissä ajoin kautta 2017 varten.  hihi1

Hommanhan piti olla helppo, kytkin ulos, todetaan kuluneet levyt, tilataan uudet ja homma rokkaa. Kytkinkopan kun aukaisi, niin tilanne ei ollut ihan yhtä valoisa. Kytkimen yksi sisäkehä oli murtunut kolmesta kohtaa, missä on niitit pitämässä sitä kiinni toisesta osasta, siis jokaisen niitin kohdalta oli "korvakkeet" murtuneet ja osat löytyivät kytkimen sisältä pyörimistä. Mitenhän tuo tuollain hajonnut? Kertarysäyksellä vai pikku hiljaa? Onkohan muualla tullut vastaavaa eteen? Lieneekö syytä käyttää öljypohja auki ja kerätä mahdolliset osat ja silput pois, hieman tuota metallisilppua tuolla kytkimessä oli. Isommat osat löytyivät ja täsmäävät noihin puuttuviin palasiin.

Samalla kertaa voisi tuota pientä vaihdeongelmaa korjata, mikä ei kyllä viime kaudella kovin pahasti oireillut. Eli siis etenkin 3:lle vaihtaessa ei aina mene vaihde sisään, olisikohan ongelma tuo vaihteensiirtäjä ja mikähän osa se on tuossa, vai onko edes näkyvissä?

Ja lopuksi alkeiden perusteisiin, mikähän tuo ketju tuolla on? Tuo tuntui todella löysältä, aivan kuin itsekseen heiluisi. Liekö normaalia?

Tuo ruskeahko osa siis on vielä lujasti tuon pultin takana kiinni ja silti heiluu, kun niitit antavat periksi.

Kuvia:
http://vernerik.kapsi.fi/R1kytkin/

Videoita
https://www.youtube.com/watch?v=DAVFogRnP-0
https://www.youtube.com/watch?v=m-jgk1RoY60
https://www.youtube.com/watch?v=DF4Lq8ASfPI
Yamaha R1 -08

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #9 : 23.03.17 - klo:07:24 »
Ihmettelin viime kautena, kun pyörällä alkoi loppukesästä olla vaikeaa lähteä liikkeelle varikolta, kun kytkin tuntui hassulta ja irroituskohtaa oli hankala hakea. Pyörä ei myöskään motoparkin takasuoralla suostunut ottamaan millään yli 250km/h vauhtia, vaan racechronon mukaan nopeus oli pitkän matkaa tasainen vaikka kaasu pohjassa. Pysäkinkin pystyi ajamaan kaasu pohjassa läpi. Ilkan gikserillä ajoin neljä kierrosta ja isommat huiput sain sillä takasuoralle. Tästä innostuneena aloitin talvihuollon hyvissä ajoin kautta 2017 varten.  hihi1

Hommanhan piti olla helppo, kytkin ulos, todetaan kuluneet levyt, tilataan uudet ja homma rokkaa. Kytkinkopan kun aukaisi, niin tilanne ei ollut ihan yhtä valoisa. Kytkimen yksi sisäkehä oli murtunut kolmesta kohtaa, missä on niitit pitämässä sitä kiinni toisesta osasta, siis jokaisen niitin kohdalta oli "korvakkeet" murtuneet ja osat löytyivät kytkimen sisältä pyörimistä. Mitenhän tuo tuollain hajonnut? Kertarysäyksellä vai pikku hiljaa? Onkohan muualla tullut vastaavaa eteen? Lieneekö syytä käyttää öljypohja auki ja kerätä mahdolliset osat ja silput pois, hieman tuota metallisilppua tuolla kytkimessä oli. Isommat osat löytyivät ja täsmäävät noihin puuttuviin palasiin.

Samalla kertaa voisi tuota pientä vaihdeongelmaa korjata, mikä ei kyllä viime kaudella kovin pahasti oireillut. Eli siis etenkin 3:lle vaihtaessa ei aina mene vaihde sisään, olisikohan ongelma tuo vaihteensiirtäjä ja mikähän osa se on tuossa, vai onko edes näkyvissä?

Ja lopuksi alkeiden perusteisiin, mikähän tuo ketju tuolla on? Tuo tuntui todella löysältä, aivan kuin itsekseen heiluisi. Liekö normaalia?

Tuo ruskeahko osa siis on vielä lujasti tuon pultin takana kiinni ja silti heiluu, kun niitit antavat periksi.


Moikka.

Olen vastaavan kerran nähnyt, mutta en noin pahana. Kyseisestä oli vaan korvakkeet halki, ei vielä irtipoikki.

Ja suosittelen käyttämään koko koneen auki. Tuollainen pikku muju menee sitten ihan joka paikkaan öljynkierron mukana. Voi löytyä ikäviä yllätyksiä, pahimmillaan, muualtakin.

Vaihteensiirtäjää ei kuvissa tai videossa näy. Se mikä näkyy, on tuo haarukka, joka pyöräyttää vaihderumpua.

Vaihdeongelma voi johtua useammasta eri syystä, mutta yleisimmät on ne, että itse vaihderattaan kytkentähampaat ovat kuluneet liikaa tai sitten vaihdelaatikon liukulaakerit (holkit) sekä shimmit ovat kuluneet liiaksi ja rattaat ei liiku vaihdelaatikossa ihan just niin kuin niiden on suunniteltu, vaan pääsevät pikkusen kääntymään pikkusen poikittain ja siksi mahdollisesti jopa kanittaa vastaan jne.

Tuo ketju on öljypumpun ketju. Se on tosi löysä. Kun kytkimen rungon laitat paikoilleen, niin se loksahtaa niihin kahteen hahloon paikalleen ja saa pyörintävoimansa sieltä. Mutta vaikka ketju on löysä, niin kuten huomaat, niin ketjun ohjurit on aika järeät ja estää kyllä ketjua nousemasta pois paikoiltaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #10 : 23.03.17 - klo:07:36 »
Niitit väljistyy pikkuhiljaa ja alkaa hakkaamaan "pesässään" edestakasin ja väsyttää materiaalin poikki. Asiaan auttaa kokonaan uusi kytkinkori hammaspyörineen "clutch primary driven gear". Oireili mulla just samalla tavalla, eikä pitäny edes uusilla levyillä. Ostin levyineen päivineen koko kytkimen ebaystä 200€ käytettynä ja priimaa tuli, vaikka tälle tallille tyypillisesti keskinkertaista haettiin. Osa syyksi tuolle nään, jos luistokytkimen prikkojen määrää ja joustoa säädetään kitti manuaalin vastaisesti lisäämättä shimmejä, tai säätämällä ihan liian löysälle ilman esijännitystä. Jos siihen on tarvetta, niin hieroo looun löysyyden ecun kautta vaihde kerrallaan.

Vaihteensiirtoongelmaan tuossa siirtäjässä on sellanen peltinen lirpake, joka väsyy kans ajan kanssa poikki. Ennen tätä tapahtumaa laatikko on usein epätarkka. Toinen yleinen helppo tarkastuskohde on shifterin mekanismin väljät nivelet. Isommalla jumpalla saa sitten toki vaihdeltua kuluneet kytkentäpinnat omaavat rattaat laatikkoon.

Oman crossin kohdalla kävin myös vaihderummun urat ja etenkin urien mutkakohdat tarkkaan läpi hienolla hiomapaperilla. Materiaalia tuossa ei saa poistua käytännössä ollenkaan, vaan siloitetaan jäysteet ja raput poies... kyllä herkisty italian poikain tekele japanilaisten tasolle.

Nuo em. asiat on harjoiteltu radalla yleensä kesken kisakauden. Sulla on onneksi 5 viikkoa aikaa, ennen kuin pääsee mp-tuen botnialle renkaita repimään.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #11 : 23.03.17 - klo:07:43 »
Katos, jani kerkes ensin. ^ Koko lastikon uusiminen kaikkine pikku hiluineen ei tosiaan sitten ole ihan halpaa lystiä, mutta sillein siitä tuleepi hyvä :)
Mulla on kovimpaan hätään yks varakone, jossa on vaihdelaatikko paikallaan, tosin avatessa en laittais sinne juuri muuta, kuin uutta.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #12 : 23.03.17 - klo:07:58 »
Samalla kertaa voisi tuota pientä vaihdeongelmaa korjata, mikä ei kyllä viime kaudella kovin pahasti oireillut. Eli siis etenkin 3:lle vaihtaessa ei aina mene vaihde sisään, olisikohan ongelma tuo vaihteensiirtäjä ja mikähän osa se on tuossa, vai onko edes näkyvissä?
Jos vaihelaatikon mekaaninen toiminta ei oo tuttua, niin kato vaikka toi:
https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q
Videolla näkyvä tummemman harmaa osuus rattaista on kytkentähampaat. Niiden kulmat kuluu/pyöristyy, ja nopea raakana/sifterillä vaihtaminen alkaa aiheuttamaan vaihdemissejä. Ja loppujen lopuksi missejä tulee jatkuvasti.

Rattaat ja akselit:
http://www.partzilla.com/parts/search/Yamaha/Motorcycle/2008/YZF-R1+-+YZFR1XB/TRANSMISSION/parts.html
Eli kuten videolla kerrotaan, niin jokaisella vaihteella on rataspari akseleilla, ja toinen rattaista pyörii akselin mukana.
Ja toinen ratas pyörii vapaasti, ja sen viereinen ratas on sen kytkentäratas, joka sitten lukitsee vaihteen.

Rumpu ja haarukat:
http://www.partzilla.com/parts/search/Yamaha/Motorcycle/2008/YZF-R1+-+YZFR1XB/SHIFT+CAM+FORK/parts.html
Ja kun vaihdemissejä tulee, niin joka kerta rattaat vääntävät sivusuunnassa siirtäjähaarukoita, koska rumpu yrittää työntää haarukkaa sivusuunnassa, mutta ratas potkaisee takaisinpäin. Eli haarukat voivat vääntyä.
Haarukoiden päät voivat myöskin kulua puhki, koska ne laahaavat rattaiden urissa sen aikaa kun ratasta siirretään. Ja jos välykset ei ole kohdillaan, ne voivat laahata koko ajan. Eli vääntymisen tai kulumisen vuoksi voi olla ettei haarukat enää siirrä ratasta sivusuunnassa tarpeeksi jotta nopea vaihtaminen onnistuisi.

Vivusto:
http://www.partzilla.com/parts/search/Yamaha/Motorcycle/2008/YZF-R1+-+YZFR1XB/SHIFT+SHAFT/parts.html


Edit:
Eli jos kolmonen temppuilee, niin tarkista kolmosvaihteen ja sen kytkentärattaan kulmat, ja se siirtäjähaarukka joka siirtää sitä ratasta joka kytkee kolmosen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa vernerik

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 133
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.06.20 - klo:13:58
  • Yamaha R1 -08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 67
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #13 : 23.03.17 - klo:11:15 »
Kiitos vastauksista ja avusta kaikille. Nyt olisi minulla helposti ja edullisesti saatavilla tallillamme R1:n osia, mutta osamyyjä ei ole tietoinen, mistä vuosimallista osat ovat. Voikohan kuvista päätellä, minkä vuoden R1:stä osat ovat ja käyvätkö ne tuohon minun R1 -08 pyörään? Esim passaako -06 rytkösen kytkinosat keskenään -08:n kanssa? Tai voiko -06 R1:n vaihteiston paiskata -08:iin? Vai ovatkohan romut vielä vanhemmasta yksilöstä?


Yamaha R1 -08

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: R1 kytkin
« Vastaus #14 : 23.03.17 - klo:11:28 »
Kiitos vastauksista ja avusta kaikille. Nyt olisi minulla helposti ja edullisesti saatavilla tallillamme R1:n osia, mutta osamyyjä ei ole tietoinen, mistä vuosimallista osat ovat. Voikohan kuvista päätellä, minkä vuoden R1:stä osat ovat ja käyvätkö ne tuohon minun R1 -08 pyörään? Esim passaako -06 rytkösen kytkinosat keskenään -08:n kanssa? Tai voiko -06 R1:n vaihteiston paiskata -08:iin? Vai ovatkohan romut vielä vanhemmasta yksilöstä?
Yhteensopivuus:
Mee tonne partzillan sivulle ja klikkaa osaan nimee tai osanumeroo sitä räjäytyskuvan vierestä, niin se näyttää sulle osan oman sivun, jossa yleensä myöskin luettelo siitä, missä malleissa ko osaa on käytetty.

Jos sun kädessä olevasta osasta löytyy osanumero, niin näät suoraan sen perusteella mätsääkö.
Osanumeron perusteella voi myös arpoo mistä mallista mahtais olla peräisin.

Yamaha luullakseni on aika hyvä mopo sen suhteen että koneissa on käytetty monta vuotta jopa ihan identtisiä osia, jolloin yhteensopivuustodennäköisyys on aika iso.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020