Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.05.16 - klo:23:16
^ihan mielenkiinnosta...
Jos takaiskari pohjaa tosiaan tollasessa paikassa missä ajetaan paria sataa kaasu tönöllään niin eikö sitä vastaan voi taistella vähän iskaria pidentämällä ja anti-squatin määrää siten nostamalla? Toki se vaikuttaa geometriaan muuten, mutta ihan noin säätämisen ilosta? Toki juurihan Mika kertoi laskeneensa pyörää.
Ootko noita tunkkaillut kun olet paljon eri takajousiakin testaillut ja löytänyt sopivia jousivakioita eri radoille?
No kyllähän se vähän niin on että jos iskari pohjaa, niin se muutaman millin lisäys takaiskariin on melko olematonta, etenkin tuollaisissa paikoissa. Siinä kohtaa kun takaiskari alkaa tosiaan pohjaamaan kunnolla siihen pohjaanlyöntikumiin, niin ei se muutama milli auta mitään. Teoreettisesti jossain rajatapauksessa voi auttaakin, mutta itse en lähtisi korjaamaan vikaa sillä, että muutan sitten geometriaa ja teen pyörästä hankalammin ajettavan toisaalla.
Se mitä Mika (?) oli takapäälle tehnyt, niin oli ottanut sen 3 mm prikan iskarin ja rungon välistä pois. Eli itse iskarin pituuteen ei vaikutettu.
Kaikki jouset on käynyt jousipuntarissa, jotta tietää mitä ne oikeasti on. Leimat kun saattaa heittää ihan kunnolla siitä mitatusta arvosta. Myös jouselle mitatut vapaa pituudet jne. ylös. Jos / kun hydraulinen esijännityksen säädin takapäässä, niin on helppo mitata paljonko jousessa on esijännitystä ja ei tartte joka kerta olla mittaamassa lastattua painumaa. Sitten vaan testaamaan mikä jousi tuntuu milläkin esijännityksellä millaiselta ja aika nopeasti 90 / 95 / 100 / 105 jousista se oma mieluinen per rata löytyy.
Tein jousen vaihtoa varten jopa oman viritelmän, millä saa takajousen melko kivuttomasti ja nopeasti vaihdettua, niin sen pystyy tekemään jopa ajosettien välissä ilman suurempia hosumisia.