Lainaus käyttäjältä: slowrider - 01.07.12 - klo:11:28
Se jäi vielä mietityttämään että tarviiko noissa kerhokisoissa olla mp-tuen jäsen?
Ei tarvitse. Muutkin kerhot, yhdistykset ja seurat saavat toki niitä järjestää. Kerhokisaan osallistuvan tulee olla järjestävän seuran jäsen, jolloin kerhokisan edellytykset täyttyvät. Luonnollinen henkilö (ihminen) voi kuulua halutessaan vaikka miljoonaan kerhoon ja osallistua miljoonan eri kerhon järjestämään kerhokisaan vaikka kuluvalla kaudella edustaisikin jotain muuta kerhoa "oikeissa" kisoissa.
Tuollaisia kerhokisoja voi järjestää halutessaan jokaisen ajoharjoitteluviikonlopun päätteeksi. Tällöin tarvitaan vain vapaaehtoisia ja osaavia tekijöitä. Ratatuomaripisteet tulee olla miehitetyt ja niitä tulee olla enemmän kuin normaalissa ajoharjoittelussa jossa portin lisäksi on kaksi. Itse katsoisin, että minimivaatimus on viisi miehitettyä lippupistettä + portti ja toimintaa ohjaamassa osaava ja kokenut kilpailunjohtaja. Itse tulen esittämään yhdistyksen vuosikokouksessa sitä, että ehdottaisimme Moottoriliitolle organisaation kevennystä sellaisiin kisoihin joissa ei ole jaossa nousupisteitä, mainetta eikä mammonaa. Tällaisia luokkia ovat YCC, CBR 125 cup, classic ja sivaritkin. Tällaisissa kisoissa on mielestäni aivan tarpeetonta tuomaristo + kilpailun valvoja. Moinen organisaatio on yllättävän työläs hankkia, koska jokaisen tulee edustaa eri kerhoa jne. Isommissa kisoissa tuo on tietenkin tarpeen kun pisteet ovat arvokkaampia kuin valomerkin jälkeen löytyvät oluttuopit. Niistä taistellaan, tapellaan ja yritetään kieroilemallakin saada. Näissä luokissa joita me ajatamme, tärkeintä on ajamisen ilo, eivät pisteet. Pisteitä on toki kiva seurailla:
http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_pisteet itsekin nyt tiukassa seitsikossa jolla jokaisella on mahdollisuus mestaruuteen, ainakin kolmen kärkeen. Itse luultavimmin tulen ajamaan vaikka varikkomopolla viimeiset kisat jottei tulisi sosiaalista painetta "liian hyvänä" siirtyä muihin luokkiin. Jokkis on mun juttu ja ilmapiiri rento. Ei ole hinkua cuppeihin saati pidemmälle. Jos osaaminen karttuu liikaa, vaihdan pienempään pyörään. Seuraavassa kisassa tulen ainakin yhden lähdön ajamaan pyörällä jolla saa olla jo ihmemies jos A-lähdön aikoo voittaa. Laitteen huippunopeus on n. 110 km/h ja tehoja uskomattomat 15hv. Teoreettista huippunopeutta jos ajaa Kemoralla kierroksen läpi (jarruttamatta yhteenkään mutkaan, kaasu auki koko ajan) voi juuri ja juuri päästä alle 1:30. 1:40:n alitusta pidän kovana juttuna sillä laitteella. Vastustajakaan ei ole aivan surkeimmasta päästä, Kari Vehniäinen on ilmoittautunut toiseksi kuskiksi ja eiköhän siellä ole monta muutakin viivalla.
Jos hommasta tehdään liian byrokraattista ja joka asiasta valitetaan ja tehdään vastalauseita, niin tekemisestä menee ilo ja varikolla pyörii vain naama vitullaan olevia stressiin ja työuupumukseen kulahtaneita ihmisraukkoja. Homman pitää olla hauskaa ja tuottaa mielihyvää ja jos mahdollista, olla kustannuksiltaan edullista. Sellaista luokkaa lähdin aikoinaan perustamaan ja sellaista luokkaa ja luokkia aion olla kehittämässä. Vääntöihin ja pykälien viilailuihin ja ihmisten kanssa riitelyihin olen aina valmis, mutta silloin tuntipalkan pitää olla kolminumeroinen. Ilmaiseksi haluan tehdä vain juttuja joista saan mielihyvää ja iloa. Aamen.
P.S. Seuraava kerhokilpailu on Alastarolla kolmen viikon päästä ja seuraava "oikea" meidän järjestämä on täällä Vetelissä, Kemoralla neljän viikon päästä. Kolmen viikon päästä vedän kuljettajatutkinnon teorian Alastaron moottoriradalla luultavimmin keskiviikkona illalla. Jos jollekin on liian pitkä matka tulla Alastaroon mistä päin tahansa Suomea, pidän sitä saamattomuutena. Itse olen pitkälti yli sata kertaa matkustanut välin Hki-Rovaniemi-Hki vain suorittaakseni tentin tai mennäkseni tunnin luennolle. Tämä on kuitenkin laji joka maksaa, jossa tulee hiki ja jonka eteen pitää jotain tehdä. Kisoja voi katsella kotisohvaltakin ja jenkkikoulun käydä kirjekurssina. Tosihommat ja tosimiehet ovat sitten erikseen, pullamössöille taas sitten ne kotisohvat ja etäopiskelut.