Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:14:28
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:14:02
En tiedä onko tällä enää mitään merkitystä, todennäköisesti hakkaan vaan päätäni seinään, mutta kokeillaan kerran.
Esijännityksellä tehdään hienosäätö noihin painumiin, ideaalitilanteessa sitä ei tarvitse käyttää, vaan jousi kun on oikeasti kohdallaan, niin painumat on oikeat ja esijännitys on nolla.
Edelleenkin, tuo riippuu siitä, mikä on kokonaispaketin paino. Sä et voi laittaa samoja jousia nolla-esijännityksellä eripainoisiin kombinaatioihin.
Sulla on aikasemminkin ollut sitä ongelmaa että ku sä väittelet mun kans, niin sä puhut itsestäsi, omista vehkeistäsi, ja siitä mikä toimi sun vehkeissä sulle.
Ja siinä vaiheessa mä puhun yleisellä tasolla, niin homma menee sun mielestä sulla pään seinään hakkaamiseksi.
En ole missään sanonut, että eripainoisille kombinaatioille laitettaisiin samanlainen jousi ja ilman esijännitystä. Lue tuosta yltä vaikka.
Sä taasen tunnut ottavan aina kirjoitukseni just tasan punaisena vaatteena ja asenteella "Partanen ei voi tietää mistä puhuu"
Ja en mä väittele, nyttenkään, kerron vaan sen mitä tuosta asiasta tiedän ja mitä kokeillut / kokenut itse.
Lainaa
Lainaa
Liika esijännitys tekee esim. keulasta pintakovan tuntuisen ja siten rokottaa herkkyyttä keulasta.
Ei tee, jos top-out jousi sopii tuohon pakettiin. Ja herkkyys taasen on enemmän vaimennuksista kiinni.
Ja toisaalta, juurihan sä olet mainostanut että löysällä jousella ja kovalla kompilla saadaan keula toimimaan hyvin. Ja nimenomaan se löysä jousi vaatii esijännitystä jotta sitten taasen painauma olisi kohdillaan.
Herkkyyttäkin voidaan kokea kahdella eri tapaa. Toinen on se millä vastuksella jousi lähtee painumaan kasaan ja tätä saadan kovennettua / tehtyä kovemman tuntuiseksi liian kovalla esijännityksellä. Ja toinen on shimmauksesta johtuvaa. Eli jos shimmipakka tarvitsee kovan öljypaineen / virtauksen ennen kuin aukeaa kunnolla, niin keula tuntuu kovalta.
Comppia voidaan rakentaa alkujoustoon, keskialueelle tai loppujoustoon, eli pitää olla tarkempi sen suhteen mille alueelle comp vaimennusta halutaan lisää. Samaan lopputulokseen voi päästä ainakin kahta eri kautta.
HUOM! Shimmipakan aukeaminen ja virtauksen rajoittaminen shimmipakan ollessa auki eri liikenopeuksilla on kaksi täysin eri asiaa.
Lainaa
Lainaa
Ja kun kovalla esijännityksellä, liian löysillä jousilla, oleva keula lähtee painumaan kasaan, niin sen kasaanpainuminen tapahtuu nopeammin kuin oikeilla jousilla. Sillä on ainakin itselleni hitokseen merkitystä rojahtaako keula kerrasta pohjaan vai meneekö sinne maksimijoustoon nätisti ja hallitusti sekä hitaammin. Sellainen rojahtava keula rassaa kumia huomattavasti enemmän, erityisesti siinä kohtaa kun pohjaa, kun ei ole enää jousta tarjolla mikä varaisi sitä energiaa. Isku on terävä ja eturengas menettää pidon hyvin herkästi.
Shimmipakalla voidaan hidastaa tuota kasaanpainumisnopeutta ihan merkittävästi ja sitäkin vieläpä niin, että eri nopeuksille erilaisia hidastuksia. Lopputuloksena se, että keula ei pohjaa vaikka käytössä olisi löysemmät jouset kovemmalla esijännityksellä. Tuolla shimmipakan muutoksella siis saadaan sitä kantavuutta aikaiseksi.
Jep, meillä on ihan eri käsitys kantavuudesta, edelleen.
On, kuten jo tuolla aikaisemmin todettiinkin, niin ajatellan asiaa erilailla.
Lainaa
Mites sitte ku on sopivan löysä jousi, sopivan paljon komppia, keula menee jarrussa sopivalla nopeudella ja hallitusti pohjaan, ja pysyy siellä, ja ainoa joustava elementti on rengas. Eli keula pohjaa hallitusti ja pysyy pohjassa, ja lähtee luikertelemaan sen takia.
Mitäs sä sit tekisit?
Itse kokeilisin ensimmäisenä lisätä comp vaimennusta clikkerisäädöllä hiukan lisää. Jos tilanne parane, niin hyvä.
Jos sekään ei auta, niin seuraavaksi milli, maks. kaksi, lisää esijännitystä.
Jos jollain muulla jouston osa-alueella ilmenee compin tai esijännityksen kiristämisen takia ongelmia, niin säätäisin takaisin alkutilanteeseen ja laittaisin hiukan öljyä lisää keulaputkiin, näin ensiapuna. Saadaan siis sinne pohjan progressiota lisää. Tässä oletuksena siis se, että painumat ovat kohdallaan kuljettaja / pyörä -yhdistelmälle tuossa alkuperäisessä tilanteessa.
Paras vaihtoehto, mutta ei se helpoin toteuttaa, on lisätä keskialuen kantavuutta shimmipakalla. Se kun tehdään kovemmaksi, niin comp ruuvia voidaan pitää enemmän auki, jolloin alkujouston herkkyyttä saadaan parannettua, mutta keskialue on sen verran kantava, ettei keula pohjaa vaikka comp ruuvi onkin enemmän auki.