Milläs perusteilla nostatte pyörän painopistettä ylemmäs?
Itse olen katsellut pyöriä telkkarissa. Niissä painopiste on suht matalalla, paitsi kuski (eli penkki törkeän korkealla).
Mikäli nyt ymmärsin oikein noista keulaputkien jatkopalojen tarkoituksista, niin niillä nostetaan keulaa ylemmäs. Jotta geometria on edes jotenkin sellainen, että pyörä kääntyy johonkin, niin takapäätä pitää nostaa vielä ylemmäs.
Kuvissa MotoGP ja WSBK -pyörät. Hondan ja suzukin katteiden etuosat on täysin eri planeetalta. Geometria taitaa kuitenkin olla aika lähellä toisiaan?
Sadeasetuksissa ymmärrän pyörän painopisteen noston, mutta kuivalla se on mysteeri.
edit. Olen kuullut, että kilokikserissä kun keulaputkia laskee yläkolmion läpi (keulaa nostaa), niin pyörä lähtee kääntymään paremmin. Näin on sanonut useampi henkilö ja osa ajanut jopa sm-sarjassa kisaa. Itse tätä kokeilin, mutta vaikutus oli päinvastainen. Onko muilla ollut kokemukset erilaisia kuin minulla vai onko tämä jokin legenda?