Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.02.14 - klo:20:11
Lainaus käyttäjältä: Janza - 25.02.14 - klo:19:55
Tää on nyt vain mun mieleipide renkaista, mut ite oon aina ajatellu asian niinpäin, että hyvä rengas antaa virheitä enempi anteeks ku huono. Toki esim. hitaassa ryhmässä ei ehkä seosrengas ole paras vaihtoehto, mutta siinä kohtaa kun sitä todella alkaa kuormittamaan, kannattaa jo lämppäreitä käyttää. Uskoisin, että ns. huonompi kuski kuormittaa hetkittäin rengasta jopa enemmän kuin ns. hyvä kuski. (Ajovirheet).
Ei renkaissa kannata säästää ja Parjanin kanssa samoilla linjoilla lämppäreistä. Kertahankintana tuntuu kalliilta, mutta pitkässä juoksussa säästää, eikä mee puol settiä hukkaan renkaita lämmitellessä.
Toi lämpösykliasia mua askarruttaa niiltä osin, että normaalina ajopäivänä mulla on lämppärit koko päivän kiinni, joten 1pvä olis yks lämpösykli? 3-5 päivässä ainakin mun renkaat menettää ominaisuutensa kulumalla. Eli onko se 1 lämpösykli mun tapauksessa 1pvä? Ja voiko siitäkin olla haittaa, että niitä renkaita paistaa koko päivän?
Näin minäkin olen tuon lämpösyksin ymmärtänyt. Eiköhän niissä tuo ongelma tule lähinnä katuajossa (lämpösykli/reissu) tai sitten hitaammassa vauhdissa etusten kanssa. Niillä kun voi joku ajaa kesän ja sitten myydä käytettynä eteenpäin ja pintaa vieläkin hyvin...
Heti alkuun pikku disclaimeri, että älkää vetäkö hernettä nokkaan heti vaan sulatelkaa tätä tekstiä hetki:
Kuten topicin otsikkokin kuuluu, pitää miettiä, että mikä on hyvä rengas mihinkin vauhtiin, ei sitä mikä on hyvä rengas itselle. (Tämä on se mihin nämä keskustelut yleensä johtavat, koska kaikki kirjoittavat omasta kokemuksestaan.)
Tuo mitä janza sanoi hyvistä renkaista pitää kyllä paikkaansa tietyllä varauksella. Hyvä rengas antaa virheitä enemmän anteeksi kuin huono rengas. Kysymys kuuluukin, että mikä on hyvä rengas kenellekin. Omien havaintojen perusteella aika moni keskiryhmän kuski ajaa vauhtiinsa nähden "liian hyvällä" renkaalla, koska isot pojat ja mainossetä on sanonu, että tää on paras. Liian hyvällä renkaalla tarkoitan tässä rengasta, jonka toimintalämpö ja siten paineet eivät pysy lähelläkään sillä tasolla missä pitäisi kun ajetaan keskiryhmän vauhteja.
Ajatelkaa asiaa tältä kannalta: Miten valita rengas keskiryhmään? Hipohipo-sliksi lämppäristä kyllä paikkaa 95% kuskin tekemistä virheistä ekan kierroksen tai parin aikana, mutta mitä tapahtuu kun renkaan lämpö tippuu? Olisiko parempi opetella ajamista renkaalla, jonka ominaisuudet ovat vauhtia vastaavat, joiden ominaisuudet (=lämpötila) pysyvät stabiilimpina ja joka ei opeta kuskia ajamaan väärin? Olen muutaman (kuviollisen)sliksin ostanut keskiryhmän kuskeilta lähes ilmaiseksi, koska ne kuulema lipsuivat. Samalla kumilla pystyi ajamaan 10-20 sekuntia kovempaa ilman mitään lipsumista.
Käytännössä ennen nopeaa ryhmää ei pitäisi olla mitään tarvetta ajaa oikealla seosrenkaalla vaan se on lähinnä rahojen tuhlausta. SP/K3-kumien kanssa lämppärien käyttö auttaa lähinnä luottamaan renkaaseen ekojen kierrosten aikana ja vähentää renkaan kulutusta.Toki suosittelen noiden kanssa lämppäreitä, mutta ilmankin pärjää. Esimerkkinä liian hyvästä renkaasta Dunlopin KR-sliksi pysyy noin puoli kierrosta lämmöissä keskiryhmän vauhdissa, jonka jälkeen pito alkaa katoamaan. Käytännössä keskiryhmään (ja nopean hitaimpiin) riittää vauhdin puolesta ihan perus sporttinen katukumi. Ne tosin ylikuumenevat reippaamassa menossa, joten kannattaa vauhdin kasvaessa päivittää rengasta oman kehityksen mukaan noihin seosrenkaiden katuversioihin.
Tästä päästään sitten seuraavaan asiaan, joka on renkaan ikä ja nuo lämpösyklit. Uudessa renkaassa lämpösyklien pitoa huonontavalla vaikutuksella taitaa olla merkitystä suurinpiirtein siinä vaiheessa kun vauhdit on A-kuskien tasoa. Käytetyt kumit sitten on omalla tavallaan jokainen yksilöitä, mutta tähän mennessä jokainen alle 5 vuotta vanha kumi on ollut riittävän pitävä, että on voinut syöttää ekasta mutkasta alkaen täysillä. 7 vuotta vanhat käytetyt piti ajaa vähän varovammin pinnasta rikki ennen kuin pitoa oli 1:25 vauhteihin Alastarossa.
Josta päästään sitten uusi vs. käytetty kumi vääntöön. Uuden kumin etu on toki se, että pitoa on huimasti ja kuski voi tehdä pyörän päällä paljon virheitä ilman, että pito katoaa. (Sillä oletuksella, että vauhti riittää ylläpitämään renkaan lämmön.) Uuden kumin miinuksena on tietenkin hinta ja se, että kumin ajaminen luistoon vaatii pirusti vauhtia ja päättäväisyyttä.
Käytetyllä renkaalla ajaessa miinuksena on lyhyempi käyttöikä ja koskaan ei tiedä 100% varmasti miten kumi käyttäytyy kun paahtaa ekaan mutkaan. Plussapuolena kumin saa ajettua luistolle helpommin ja näin oppii renkaan käytöksestä paljon enemmän. Lisäksi nuo on aika halpoja. Väittäisin näin lonkalta, että käytetyillä sekalaisilla kumeilla voisi Suomessa ajaa B:n kärjen sijoituksista.
Yleisohjeena voisin sanoa jotain tälläistä: Jos et ole varma sopivasta renkaasta, ota pykälän parempi kuin vauhdin puolesta tarvitset. Ei kaksi tai kolme pykälää, vaan sen yhden pykälän verran. Tällöin saat lisää turvamarginaalia ilman, että renkaan lämpötila tippuisi ajossa.
Hitaaseen ryhmään: Mikä tahansa musta ja pyöreä, jossa on pintaa.
Keskiryhmään: Musta ja pyöreä->sporttinen katurengas->seosrenkaan katuversio omasta vauhdista riippuen
Nopeaan ryhmään: seosrenkaan katuversio->seosrengas vauhdista riippuen.
Kisakuskit B: Musta ja pyöreä seosrengas, joka on paistettu tällä vuosikymmenellä->uusi sliksi
Kisakuskit A: Taitavat osata valita renkaat ihan itse.