Lainaus käyttäjältä: Taffu - 27.06.14 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.06.14 - klo:07:27
Ja mitä renkaan liukkauteen tulee niin milläs pirulla sen muuten määrittelee liukkaaks jos se ei luista?
Nitrous, mä en tiedä, sen takia kysyinkin. Sen kerran kun on renkaat oikeesti luistanu, ni haettiinki mopoa mettän puolelta trukilla Aattelin et jos se jotenki mysteerisesti asiasta ilmoittelis ennen luistoa... Mutta ehkä se mulle käy, ku en uskalla edes avata
En tiiä onko sulla katukumi vai sliksi lähettänyt metsähallituksen puolelle, mutta sliksi kyllä on suhteellisen helppo lukea. Eli luiston alkamisen tuntee selkeesti eikä rengas siis lipsahda kerralla alta pois, kuten katurengas. Sliksistä itseasiassa saadaankin paras pito vasta luistossa. Sliksi muuttuu kuluneena liukkaan tuntuiseksi, koska tietenkin pito vähenee, mutta myös se marginaali tuon luiston alkamisen ja sen isomman luiston tai selkeän lipsahduksen välillä pienenee selkeästi. Eli se luisto, joka olisi ollut vain tuntuma luiston alkamisesta uudella renkaalla, onkin kaljuksi ajetulla jo high-siderin poikanen. Luisto siis kasvaa nopeammin kuin kuski sitä pystyy hallitsemaan. Kulunut rengas (ei kaljuksi ajettu), jossa on n. 1-2mm pintaa jäljellä on mun mielestä paras noiden luistojen opetteluun. Pitoa on vielä riittävästi, että rengas on luettavissa, mutta sitä on riittävän vähän, että kohtuullisella vauhdilla saa renkaan luistamaan. Tuo 1-2mm ei tarkoita sitten kulutusmerkin syvyyttä vaan sitä kumimäärää, jonka pois kuluessa renkaasta tulee liian liukas. Dunlopilla tuo on käytännössä yhtä kuin kulutusmerkin syvyys, pirellillä milli enemmän, Bridgellä kuviota näkyvissä 2-3mm ja muista ei riittävästi kokemusta. Dunlop on käytännössä ainut, josta voi ajaa merkit tyysin pois, Pirellistä melkein ja muihin joutuu jättämään 0,5-1,5mm pintaa kun rengas muuttuu vaarallisen liukkaaksi.
Tää on vain mun mielipide, saa tyrmätä jos tuntuu siltä.