Tuollaisella alustalla tuli kausi ajettua. Olen aina tykännyt vedellä kammojarruja, ja keväällä jousia valitessa prioriteetti oli se että keulan pitää jaksaa kantaa mun jarrut. Joten ku Motoville suositteli että 10.5 jouset on jäykimmät mitä bimmerin keulaan tarvii, niin halusin sinne 11.5 jouset, ja sain semmoset. Ja jotta perä ois kaveri noiden keulan jousien kanssa, niin hihamutuna pyysin sinne 110 jousen.
Tuohan on sinänsä ihan päin hel***tiä koska luullakseni suurin osa esim kisakuskeista (mitä mä tiedän) ajaa todella pehmosilla jousilla edessä, ja varsinkin perässä vielä pehmosemmalla jousella.
Mutta meikäläinen on ollut todella tyytyväinen keulan toimintaan. Se jaksaa kantaa mitkä tahansa jarrut riittävän hyvin. Ja keula käy pohjassa jokaisessa kovassa jarrussa. Joskus jopa hetken aikaa pohjaa perinteisesti, huomaa siitä että keula alkaa kiemurtelemaan puolelta toiselle. Kiemurtelu taasen on ollut todella vähäistä ja rauhallista, joten siitä taasen sit tietää että se ei pohjaa liikaa. Ei häiritse ajoa mitenkään, vaan toimii lähinnä indikaattorina että nyt jarru osu aika hyvin.
Että noi keulajouset oli yksi asia mikä tällä kaudella osu nappiin. Toki tuossa auttaa hieman myös se että keulan joustomatka noilla Ktechin sisuskaluilla on 125 mm, joten sinne jouston loppuun saa sen 5 milliä lisää. 130 millinen keula ois ollu vielä parempi, mutta semmosta ei bimmerin keulan vakioliukuputkiin saa askarreltua.
Varapläni oli ett jos keula pohjailee liikaa, niin lisäilen öljyä esim 5 millilitraa kerralla ja katon miten se ilmajousen voimistuminen vaikuttaa.
"Vakio"vaimennusasetuksilla alusta tuntu hieman liian jäykältä, äkkinäiseltä ja hermostuneelta, mutta kun avas menovaimennuksia pari/ muutaman naksun, niin mopo rauhottu ja alko pitämään linjansa kuin juna. Tai ainakin musta tuntu siltä. En sit tiedä oliko toi vaan mun mielikuvitusta.
Takajousikin varmaankin osu kohdilleen, ehkä, en tiiä. Ei ainakaan mitään ongelmia ole ollut mopon käytöksen suhteen jarrussa, apeksissa, tai avauksissa. Ja takarengaskin on kulunut oikein nätisti kunhan seos ja paine on ollut radan pinnan lämpöön nähden kohdillaan.
Ja ton yhen härväämisvideon (onkohan kukaan huomannut että siinä on paistovikanen dunloppi) perusteella perä näyttää toimivan ihan ok.
Painaumina käytin keulassa 40 mm ja perässä 35 mm. Tai jotain sinneppäin. Keulasta muistaakseni kerran mitattiin. Mut perästä mutuilin/ laskeskelin että noilla paino/jousi/linkku/esijännitys -arvoilla se menee sinne halutulle tontille. Ja koska perän kans ei ollut mitään ongelmia, niin ei tarvinnut pohtia sitä sen enempää.
Etupää:
K-Tech 20DDS CARTRIDGE KIT 155-011-030/020
BMW S1000RR SACHS 2010-2014
Closed cartridge pressurised system uses 20mm dia displacing pistons with an 8mm piston rod and 31mm dia control pistons.
Fork stroke: 125 mm
Air gap: 180 mm (range 160-190 mm)
Fork oil: Motul Factory line 5 wt (about 2x300 ml)
Spring Preload range: 0-18 mm, 1 turn on (14 mm) hex nut equals 1 mm of preload (installed preload 0 mm)
Jouset: 11,5 N (36-260-115)
Bottom out: Liukuputkea jää näkyviin 3 mm
Comp-shimmaus vakiota vähän pehmeämpi, reb vakio.
Recommended settings:
Comp damping: 16 Clicks out (range is 30 clicks)
3 mm allen key in centre of the black left hand fork cap.
Rebound damping Right Hand leg: 18 Clicks out (range is 30 clicks)
3 mm allen key in centre of the natural right hand fork cap.
Takapää:
K-Tech 35DDS PRO SHOCK ABSORBER 255-011-030/020
BMW S1000RR
Shock length: 306-312 mm (24 mm nuts)
Shock stroke: 62 mm
Spring Preload range: 6-16 mm (adjuster range is 20 clicks, installed preload 6 mm)
Spring: 110 N (55-155-110) (colour ral 3020), free length 155 mm
Comp&reb shimmaus ihan aavistuksen vakiota jäykempi.
Recommended settings:
Compression damping: 8 Clicks Out (range is 32 clicks)
Black Adjuster Wheel
Reb damping: 10 Clicks Out (range is 32 clicks)
Natural Adjuster Wheel
Bypass Control Valve: 8 Clicks Out (range is 16 clicks)
Red Adjuster Wheel