Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.08.13 - klo:08:22
Lainaus käyttäjältä: app - 26.08.13 - klo:22:49
Siinä syy miksi roikutaan. Absoluuttisen tasaisella radalla voisi aivan hyvin asettua keskelle mopoa aina siihen asti, missä "rojut ottaa tonttiin". Eikö?
Pääsyy roikkumiseenhan on kokonaismassakeskipisteen siirtäminen sisäkurvin puolelle, eli pyörällä voi ajaa kovempaa samalla kallistuksella.
En väitä vastaan. Tämä tuntuu loogiselta. Kuitenkin saattaa olla että pito ja kiihtyvyyden suuruus on ratkaiseva tekijä, eikä päällä olevan kappaleen muoto. Tässä tapauksessa mopo + kuski. Siis täysin tasaisella radalla.
Me tosiaan roikutaan justiinsa tuosta syystä, eikä sitä tarvii enempää spekuleerata.
Jos nyt laitan tähän jälkiviisastelua, joka saattaisi haiskahtaa itsekehulta (jos en olisi ollut turvallani ite 4 kertaa reiluun kalenterivuoteen), niin totean, että samassa kohtaa, tuon uran kohdalla, suunnilleen samassa vauhdissa, tuosta datasta näkee, että pidän mopoa koko ajan 7 astetta pystymmässä, kun oli murmelalla lähtöhetkellä. Johtunee siitä, että olen tottunut omaan mopoon, kun taas murmela vetää kuussatasen tyylillä. Sitä vaan ihmettelen, kun murmelan ajoasento on silmin nähden huomattavasti parempi kuin mun. Miksi kuitenkin vien mopoa kaikki mutkat läpi pystymmässä, kuin hän joka roikkuu enemmän. Vertailudatassa vauhdin ero vaan 0.6 s.
Mulla siis oletettuun maksimikallistukseen varaa 6-7 astetta joka kohdassa.
Mä veikkaan että wehnän kurssilla päähän taottu ajotyyli on osaltaan vaikuttanut. Sitä olen koittanut kovasti opetella, kun vielä viime kesän alussa olin aivan liian keskellä mopoa.
Tästä jatketaan viikonloppuna Kemorassa keskiryhmässä. Kiirettä ei ole, vaan nyt alan paikkaamaan pahaa virhettä, joka ilmeni viimeksi sadetta pidellessä Alastarossa, wehnän katsottua loggerista mun kaasun käyttöä mutklissa. Säännöllisesti aivan liian aikaisin kaasulle hitaissa mutkissa. Lisäksi kaasun avaus tosi poukkoileva. Jarrulle siis liian aikaisin, ja sen seurauksena. Nyt pitää vaan päästää se jarru aikasemmin, jos vauhti kuolee, ja malttaa rullata, niin että siitä tulee ensin tapa, ja ei hätäile siinä avauksen alussa. Lähtee perä alta, ja ainakin joka kerta linja karkaa ulos, kun keula kevenee.