Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vernerik

Minkälaista öljyä tuollaiseen öhlinsin ttx takaiskariin kannattaa laittaa ja saako sitä helposti Suomesta ostettua/tilattua? Tarkoitus on käyttää iskari huollossa Oulussa paikallisella iskarisepällä, jolla ei juuri RR-touhuista ole kokemusta, mutta kelkka ja krossi puolelta on iskaritekniikka hallussa.

Keulaa ajattelin yrittää itse huoltaa, ja sinne menee varmaankin motulin 5W öljy motonetistä. Keula on vakio, jossa on bitubon muutosarja sisällä. Keula tuntuu tahmaavan jostain syystä ja ylimääräistä kitkaa on jossakin. Painaumien mittaaminen on haastavaa, kun mittaustulokset vaihtelevat mittauskerrasta riippuen yli 1cm. Keulaa vetämällä ylös ja  antaa sen laskea alas, sekä painamalla alas ja antaa nousta ylös, niin on eroa 13mm.  Muilla tuntuu samalla tavalla mitattuna asettuvan 1-2mm erotuksella.

Pyöränä siis R1 -08.
Yamaha R1 -08

vernerik

Alustahuolto wbaum & vertzu verrytteli taitojaan taas arki-iltana. Wehnän toimittama, oikein kasaama ja hyvin toiminut keula tuntui jo kaipaavan huoltoa eli kilsat tuli täyteen. Viime kesän lopulla, kun selvittelin tärinäongelmia, niin tuli vaihdeltua hätäpäissään jousia sekä lisäiltyä/poisteltua nesteitä ja todettua, ettei näillä toimenpiteillä ollut vaikutusta. Nyt tuumasta toimeen ja keula vimpan päälle iskuun, sillä hieman erikoiselta se ajossa tuntui ja oli vaikea luottaa siihen.

Ensimmäinen putki auki ja nesteet pihalle. Stetson-Harrison menetelmällä mitattuna öljyä näytti tulevan ulos noin 300ml, vaikka ohjekirjassa sanotaan, että sinne laitetaan hieman yli 500ml. Kukahan sieltä on vieny 2dl ölppää :/ Järkytyksestä toivuttua ja putken saatua osiin, niin toisen kimppuun. Täällä öljyä tuntui olevan se noin 500ml (piti vähän jo mittailla), mutta purettua pumppua verratessa toiseen ei osien määrä täsmännytkään. Toisesta pumpusta puuttui 5mm paksu prikka, joka on kompensoimassa sitä, että bitubon jousi on tämän verran lyhyempi kuin vakio. Tuli siis jossain välissä ajettua siten, että toisessa putkessa vakiojousi ja toisessa bitubo (vakio 9, bitubo 10). Tässä vaihtorumbassa ilmeisesti tämä prikka jäi paikalleen laittamatta, kun vakion vaihtoi bituboon.

Loppuviikosta litran tarkkuudella öljyt sisään ja oikeat romut molempiin putkiin, ja sitten mennään täysiä!

Yamaha R1 -08

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 30.05.15 - klo:22:35
Minkälaista öljyä tuollaiseen öhlinsin ttx takaiskariin kannattaa laittaa ja saako sitä helposti Suomesta ostettua/tilattua? Tarkoitus on käyttää iskari huollossa Oulussa paikallisella iskarisepällä, jolla ei juuri RR-touhuista ole kokemusta, mutta kelkka ja krossi puolelta on iskaritekniikka hallussa.

Keulaa ajattelin yrittää itse huoltaa, ja sinne menee varmaankin motulin 5W öljy motonetistä. Keula on vakio, jossa on bitubon muutosarja sisällä. Keula tuntuu tahmaavan jostain syystä ja ylimääräistä kitkaa on jossakin. Painaumien mittaaminen on haastavaa, kun mittaustulokset vaihtelevat mittauskerrasta riippuen yli 1cm. Keulaa vetämällä ylös ja  antaa sen laskea alas, sekä painamalla alas ja antaa nousta ylös, niin on eroa 13mm.  Muilla tuntuu samalla tavalla mitattuna asettuvan 1-2mm erotuksella.
Siltä sun iskarisepältä tod näk löytyy Motorex Racing SD 1:stä. Se käynee öölinssiinkin.

Nosta keula ylös, pudota pölyhuulet liukuputkee pitkin alas, rasvaa liukuputket siitä stefan juuresta, ja vaimennukset täysin auki ja kokeile paljoko sit on ton ylä ja alamittauksen ero.

Jos muilla on normaalisti keulan ylä ja alamittaus -ero 1-2mm niin ne on kyl v***u fakiireja...
Perässä täysin normi on 1 tai 2 milliä, oli sit vehje vaikka kuinka sysipaskassa kunnossa, mut keulassa käytännössä ei ikinä, vaikka ihan ultra priima hipo hipo.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 03.06.15 - klo:01:53
Alustahuolto wbaum & vertzu verrytteli taitojaan taas arki-iltana.
Kuulosta siltä ett nyt rupee ns Homma Etenemään!
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

03.06.15 - klo:15:49 #124 Viimeisin muokkaus: 03.06.15 - klo:15:51 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.06.15 - klo:15:38
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 03.06.15 - klo:01:53
Alustahuolto wbaum & vertzu verrytteli taitojaan taas arki-iltana.
Kuulosta siltä ett nyt rupee ns Homma Etenemään!
Kyä näi o.

Ei kauaa nokka tuhissut kun käytännössä kelpasi samat diy-toolssit ku kikserinki keulaan. Vähän cartridge ja rodi oli paksumpi mut siitä selvittiin aika helposti. Hauska tää rakenne täs, pitää vähän funtsia miten tää pelaa. Eipä täs paljon shimmejä ole vaan asioida hoidellaan enemmän ohivirtauskanavan läpi. Ihmekö säädöt vaikuttaa ku tauti.

1-2mm ehkä vähän optimistinen, mutta ei se paljoa enempää se oma keula kanita kummasta suunnasta tuleekaan.


Rum

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 03.06.15 - klo:01:53
..purettua pumppua verratessa toiseen ei osien määrä täsmännytkään...
Kuulostaa jo vähän pelottavalta. :o

wbaum

Onko hattuvakioita mitähän tuollaiseen WP 4618 kikserin takaiskariin pitää pistää painetta? Vastaavaan 4618 kotarin pamppuun lyödään 10bar mut olisko tuo hyvä veikkaus tähänki? Olis sopiva spot viedä tuo nyt huoltoon kun piti jo lisätä rebaaki taakse.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.07.15 - klo:14:01
Onko hattuvakioita mitähän tuollaiseen WP 4618 kikserin takaiskariin pitää pistää painetta? Vastaavaan 4618 kotarin pamppuun lyödään 10bar mut olisko tuo hyvä veikkaus tähänki? Olis sopiva spot viedä tuo nyt huoltoon kun piti jo lisätä rebaaki taakse.
Mutulla veikkaisin ett jos kerran on sama pamppu kyseessä niin sama paine. Sisuskaluissa eroa ei olle muuta kuin shimmien määrässä/jäykkyydessä. Mutu mutu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

05.07.15 - klo:17:32 #128 Viimeisin muokkaus: 05.07.15 - klo:17:34 käyttäjältä wbaum
Aattelin että läpällä vois koittaa tuota perää muokata amerikan malliin kun se on vähän hassuntuntuinen alkujouston kohdalta. Eli keula on jo nostettu maksimiin niin koneistais yläkolmioo sen verran että sitä voi nostaa vielä nelisen milliä. Sitten takaiskariin 2mm lisää pituutta niin eikös se homma näin toimi, jos tuo suhde olis about 1:2 perässä? Tällä muutoksella haetaan 3 sekunnin aikakehitystä tietty.

Välitysmuutoksilla koitan saada taka-akselia nelisen milliä taaksepäin jos se hiukan vakauttaisi jarrua.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 05.07.15 - klo:17:32
Aattelin että läpällä vois koittaa tuota perää muokata amerikan malliin kun se on vähän hassuntuntuinen alkujouston kohdalta. Eli keula on jo nostettu maksimiin niin koneistais yläkolmioo sen verran että sitä voi nostaa vielä nelisen milliä. Sitten takaiskariin 2mm lisää pituutta niin eikös se homma näin toimi, jos tuo suhde olis about 1:2 perässä? Tällä muutoksella haetaan 3 sekunnin aikakehitystä tietty.

Välitysmuutoksilla koitan saada taka-akselia nelisen milliä taaksepäin jos se hiukan vakauttaisi jarrua.
4 mm korkeuden nostaalla saa vai 1,7 sekunttia aikakehitystä.

Mutulla veikkaisin että epävakaus jarrussa johtuu siit ett keula vaan ei jaksa kantaa jarrua. Joten sun tarvii lisätä keulan kantavuutta joko jousella tai ilmajousella.
Tai sit sä vaan nojaat liikaa käsiis ja häiritset mopoa jarrussa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Ennen koneisteluja kokeilisin kyllä vaan nostaa öljyn pintaa keulassa jonkun millin niin saa keulan kantamaan paremmin jarruissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

siis tässä nyt on 2 juttua, toinen on tuon perän tekeminen lineaarisemmaksi ja koska sitä nostetaan vakiosta (?) pampun pituudesta (316,5mm) +2mm niin keulaa pitäis nostaa 4mm, jonka sais tehtyä koneistamalla.

Kattelin niin rykkösessä on 20mm pitempi akseliväli kuin tässä nyt. Luulis tuon pidentäminen vähän jeesaavan, mutta siis joo voi olla että pitää keulaan saada potkua lisää muutenki.

Keula ei vielä pohjaa, jää ~15mm varaa. Mutta tarkoitus olisi lisätä jarrutehoa tässä olan takaa lisää.

Nitrous

Ok, jos noin paljon jää keulaa käyttämättä niin sit öljyä pois tai löysempää jousta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.07.15 - klo:18:02
Ok, jos noin paljon jää keulaa käyttämättä niin sit öljyä pois tai löysempää jousta.
Jarrut on niin lussut vielä ja tarkoitus olisi päivittää jarrusatulaakin, ei tosiaan kevyempää jousta, öljymäärää nyt voiski tuunata. En tiä miksi se on alkuunsa niin pintapehmee, eli se eka sentti-pari on tosi löysä tos keulas ny muihin verraten. Samoin perästä, eli se ei tunnu lineaariselta yhtää niinku muilla tuntuu.

Nitrous

Hidastuuko keulan alkuliike yhtään comppia lisäämällä?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal