Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.04.17 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 08.04.17 - klo:22:01
Olen nyt kokeillut edessä 10.25 ja 10.50 ja nyt on tuo 10.75 4 mm esijännityksellä 40 painuma kuskin kanssa.
Mitä sulla oli keulassa esijännitys noilla löysemmillä jousilla? Ja ilmeisesti samaan n. 40 mm lastattuun painumaan pyrit?
Ja mittaapa ajokamojen kanssa.
Itse veikkailisin pienessä mielessäni, että kun tuo sun keula ei pääse kunnolla liikkumaan koko matkaa, niin se pakottaa kovemmassa jarrussa sitten perän ylös.
Sitä voi koittaa kompensoida sillä, että kirraat perän reboundia ja löysäät hidasta menoa. Noin saat sen perän painumaan ja uimaan alempana, sekä tulemaan sieltä hitaammin ylös. Haittapuoli tuossa voipi taasen olla se, että keula ei putoa niinkään alas kuin nyt. Mutta kokeilemalla selviää.
Ajatus itsellä noista keulajousista on, että jos vaan pystyt ajamaan löysemmillä jousilla, eikä esijännitys mene liian isoksi, niin keula saattaisi toimia hempeämmin ja myös koko matkaltaan. Kannattaa muistaa, että tuo juoru on vaan yksi kohta radasta. Eli keula todennäköisesti ui ihan koko ratakierroksen liian ylhäällä.
Kiitokset hyvistä kommenteista. Asia taisi olla justiin niin kuin veikkasitkin, koska kun tänään kuitenkin menin ja löysäsin keulaa takaisin niin jarruttaminen helpottui. Alla pieni selostus mitä touhuilin tänään. ( näin tämän sun viestin vasta illalla kämpillä)
Tänään aamupäivällä, vaikka lupasin etten ruuvaile vaan ajan vaan, vaihdoin ensimmäisenä hommana 120:sen jousen taakse ja katsoin sillä painumat.
En oikein ymmärrä kuinka mutta sain sillä paremman lastaamattoman painauman 18 mm jos vertaa 115 sen jousen kanssa 14 mm. Molemmilla kerroilla esijännitys sama ja jousen pituus sama.
Aika paljon sekoittaa tuo top out jousi mutta näytti ettei tullut enää lisää ulos kun 120 jousella asennettua jännitystä 9 mm kun hydraulinen säätö pohjassa. Tolla sain painauman kuskin kanssa 28 mm ja lastaamaton tuo 18 mm ja tossa oli sentään ajopuku mukana mutta kypärä puuttui vielä.
Tuo auttoi jo paljon ja jarruttaminen helpottui, ajoin tolla yhden kierroksen ennen kuin tuli punalippu ja setti jäi yhteen kierrokseen. Olin jo tähän ekaan settiin joka oli iltapäivän ensimmäinen ja mun eka tällepäivälle mitannut painauman uudelleen myös edestä ajopuku mukana ja sain sen 42 mm 4 mm korkeudensäädöllä. Tiputin tuosta millin niin että korkeudensäätöruuvit vain 3 kierrosta kiinni ennen kuin kävin kokeilemassa.
Toiseen settiin meinasin laskea korkeutta vielä 1 mm että jäisi vain 2 mm kiinnipäin nuo korkeudensäätöruuvit. Muutin kuitenkin mieleni ja vaihdoin etujousen löysempään 10.5 yhteisummaan ennen kuin lähdin radalle esijännitystä oli 8 kierrosta ja painuma 42 mm Ajoin tuolla täyden setin mutta aika 1.46.5 comppi 9 auki ja ripari 13 auki. Comppia ruuvasin kerran varikolla setin aikana vielä 2 naksua kiinni kun meinasi joutua laskemaan pitkäksi jarrun kun keula pohjasi.
Kolmanteen ja viimeiseen vaihdoin sitten uuden takarenkaan, eturengas oli vaihdettu jo edelliseen settiin. Lisäksi löysäsin vielä painumaa 41 mm jolla säätöruuvit oli 7 kierrosta kiinnipäin Comp 6 auki ja ripari 12 auki takaa löysäsin molempia yhden naksun niin että comp 11 ja ripari 9 auki.
Tolla alkoi jo kääntymään paremmin ja perä ei ollut liian levoton jarrussa. Nyt tuo merkki edessä meni aivan pohjaan mutta sen kanssa pystyi ajamaan kun tuolla on aika hyvä pysäytyshiekka tuon pääsuoran ulosajossa. Ajoin sinne kerran vikalla setilläkin kun taas laskin liian kauas jarrumerkin ja ei vaan pysty jarruttamaan tarpeeksi kun keula pohjaa ja nostaa perää. Nyt ei kuitenkaan nostanut niin paljon kuin tuolla kovemmallla keulalla ja tolla löysemmällä sai paljon kovemman jarrun tehtyä
Kaiken kaikkiaan toi alkoi olla jo aika hyvä mutta ehkä perä sais olla vielä millin tai pari ylempänä nyt oli 340mm iskarin pituus.
aika oli vikalla setillä 1.45.390 ja viimeinen kierrosaika 1.45.46 sen jälkeen kun menin takaisin radalle tuon hiekalle jarruttamisen jälkeen. Eli aika tasaista mutta hidasta tekemistä. Näkee kyllä ettei ole paljon ajettu ja kaikkiaan tänään 17 kierrosta eilen tais tulla 11 kierrosta ja kaikkiaan koko viikolla jotain alle 50 ja sen kyllä huomaa tuossa tekemisessä. Jäin omasta enkasta noin 1.5 s tällä kertaa.
Aika monta muuttujaa mukana kun ottaa huomioon että pyörässä uudet jarrut (pääsylinteri ja satulat) uusi erimerkkinen takaiskari, kuskilla uusi ajopuku ja saappaat sekä 17 kg vähemmän painoa kuin viimekerralla kun täällä olin Lokakuussa viimevuonna. Sen ainakin opin ettei tässä pelkkä paino ratkaise ja tuo oma keventäminen ei tuonut yhtään parannusta aikaan, päinvastoin ajoin viimelokakuussa 1.44.7 eli nyt 0.6 sekunttia hitammin
Mutta harjoitukset jatkuu ja olihan tämä kuitenkin hieno viikko ja sai ajatella jotain muuta kuin työasioita.