Mulla oli vanhassa kaasari Yamahassa samantyylisiä oireita ja ne johtui silloin poikki menneestä öljyrenkaasta. Öljyrengas kun on poikki, niin puristusmittauksessakaan se ei näy, vaan kaikkien sylintereiden puristukset on kohdallaan. Käynti on kuitenkin juuri tuollaista röpötystä ja ei kerää kierroksia puhtaasti millään muotoa.
Se mistä sen näki, oli tulppa, silmin havaittavasti tummempi tulppa, kuin muut.
Ei sinälläään liity tähän tapaukseen seuraava, mutta kannattaa kuitenkin käydä läpi. Nyt mikä sitten tuli vielä mieleen tämän 2008 R6R:n tapauksen johdosta, niin kannattaa tarkistaa kaikkien sulakkeiden ja liittimien hapettumat sekä tappokatkaisijan vastus. Itsellä oli, ilmeisesti edellisen lipan jälkeen, tappokatkaisija ottanut siipeensä ja päästi virtaskaa vaivoin läpi ja lämpeni. Tuo näkyi nykimisenä ja loppukierroksilla puutumisenä, kun ei virtaa ollutkaan tarpeeksi. Samoin TPS piirin sulakkeen pohja oli hapettunut ja pienillä arvoilla ei virta mennytkään läpi ja tämä aiheutti taasen ikävän nykäisyn kaasun tarjoilussa. Tämäkin pyörä oli kaadon jälkeen pesty melko huolella painepesurilla edellisen omistajan toimesta, joten itsellä oli pikkasen työsarkaa etsiä vikoja ennen kuin penkkiin meni. En tosin saanut niitä kaikkia selville, vaan Magneti Marellin ECU:n tiedonkeruun sekä vikadiagnostiikan avulla nuo paljastui. En olisi itse noita ihan ilman apuja osannut löytää. Tästä kiitos Turbotec:lle.
Nuo sähköviat saattaa siis oikeasti tehdä melkein mitä vaan ja niiden liittimien puhdistaminen sekä sulakepesien putsaaminen ei ole haitaksi. Samoin se tappokatkaisija kannattaa kurkata.
Tuo teikäläisen ongelma saattaa siis olla ihan joko ilmavuoto tai sitten poikki napsahtanut öljy / männänrengas... veikkaukset perustuu siis täysin omakohtaisiin kokemuksiin ja toivon, ettei osu oikeaan....
EDIT: Ainiin! Se piti vielä kirjoittamani, että jos laitteessa on PC, niin ota se piuhoista välistä pois ja kokeile uudelleen. Voi olla, että PC sotkee koko paletin ja ihan täysin.