Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.09.14 - klo:14:43
Lainaus käyttäjältä: Coo - 17.09.14 - klo:14:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.09.14 - klo:23:42äkkiseltään katsoen tossa ei oo ollu kovin kaukana ett ois lähteny keula alta ku pito vaan ei riitä molempiin
viimesen vasurin jarru aavistus liruttelua ja avaus liian nopee joten pyöreesti ulos ja taas on ollu lähellä lähtee keula alta, tekee aika pahaa kattoo ku sekä sivuttais että pitkittäiskiihtyvyys on yhtäaikaa "tapissa"
Mielenkiinnosta...millaisista sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksistä puhutaan? Ja millaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä ylipäätään porukalla datassa näkyy?
Maksimi pitkittäin 1.0-1.5g jarrussa vauhdista ja kuskista riippuen, kiihtyvyys maksimi ~1g, sivuttain maksimit 1,1-1,3g haarukassa näin mutulla heitettynä. Murmela varmaan lyttää nää jos meni pahasti metsään.
Jos vähä hifistelllään, niin ilmanvastuksen suurusluokka jarrussa 0,7G@250kmh, 0,45G@200kmh, 0,25G@150kmh, 0,1G@100kmh.
Eturenkaan pito jarrussa luokkaa max 1,2G toki riippuu renkaasta, keulan toiminnasta ja radan pinnasta, ja pinnan tasaisuudesta, ja onko esim ylä- vai alamäki, tai sivuttaiskallistuksia. Eli kovasta vauhdista sileällä tasaisella pitävällä radalla jopa 1,5-2,0G kokonaishidastuvuudet mahdollisia jarrun alussa.
Vaikka alastaron radan pinta on aika paske, niin ykkösmutkan jarrussa mopo pysähtyy ku seinään jos vaan uskaltaa runtata jarrua kunnolla. Siin oon saanu maksimit jotain 1,45G, yleensä hyvällä kierroksella luokkaa 1,25-1,35G. Eli paaaaljon ois viel varaa kiristää, mutku ei osaa eikä uskalla.
Mutkissa sit alustan ja renkaan toiminta korostuu ja kokonaispitoa on tarjolla ehkä jotain max 1,2G. Ja siihen liittyy mopolla sit vielä kuskin painon, jarrun ja kaasun käyttö, eli millasta painetta se tarjoo etu- tai takarenkaalle missäkin tilanteessa. Ja radan kallistukset ja muodot, jne.
Joten jos kuski käyttää eteenpäin esim 0,9G ja sivulleppäin 0,8G, niin siit saa laskennallisesti neliöjuuri(0,9^2+0,8^2)=1,2G, eli aivan limitillä on menty hetkittäin.
Lisäks sit esim Cronodatassa noi numeeriset arvot on vahän huijaavia jarrulla mutkaan ajaessa/varsinkin apeksissa/ avauksessa, koska renkaiden ajama kaari on eri kuin se kaari millä painopiste kulkee, tai se kaari millä se gepsimokkula kulkee. Eli eri asia on sit taas jos ne g-arvot tulee suoraan anturista vs gepsidatasta lasketut. Eroa ei hirveästi ole, mutta limitillä se 5-10 prosenttiakin on on paljon.
Eräästä datasta kun katselee, niin kahvilan mutkan avauksessa mopon rungon kallistuskulma ollut 45 astetta, eteenpäin 9,72m/s2, ja sivulle 7,47m/s2, ett tosta sais 13,8m/s2 =1,40G, ja luistokontrollin mielestä 15% sladissa. Tuo siis kuskilla joka jo osaa vähän ajaakkin, ts nopeampi kuin nopeassa ryhmässä ajavat.