Mitä nyt muilta olen kuullut, niin pemari on järjettömän hyvä ajaa. Eipä ole Japskit siellä päinkään pyörän rakentamisessa (tai Itävaltalaiset).
Aprilialla (Tuono tai vastaava) perä on korkealla, kun radalla kovaa jarruttelee. Se on pyörän suunnittelun syy/ominaisuus.
Korkeussuunnassa painopisteen siirto vaikuttaa seuraavasti:
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään ylemmas -> etupyörä nousee herkemmin
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään alemmäs -> takapyörä sutii herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään ylemmas -> takapyörä nousee herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään alemmäs -> etupyörä lukkiutuu herkemmin
Horisontaalisessa suunnassa painopisteen siirto vaikuttaa seuraavasti:
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään taaksepäin -> etupyörä nousee herkemmin
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään eteenpäin -> takapyörä sutii herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään taaksepäin -> etupyörä lukkiutuu herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään eteenpäin -> takapyörä nousee herkemmin
Tiettyyn tasoon kun pääsee ajamisessa, niin kyllä siinä pyörän päällä aika samalla lailla käyttäydytään samoissa mutkissa. Tietysti kroppaa siirtämällä saadaan pyörää tekemään eri asioita, mutta aina ei ole helppoa saada sitä toteutettua. Tai on löytänyt itselleen luontevan tyylin olla pyörän päällä ja sitten säätää pyörää kulkemaan, niin kuin sen haluaisi kulkea. Sama kuin keulaputkien nosto, jotta pyörä ei mene sisäkanttareiden päältä, kun on muuten saanut ajopaketin kuntoon.
Ehkä Tuonon ongelmiin pystyy hieman parantamaan painopisteen siirrolla? Sillä kuskin asentoa siirtämällä sitä ei saada.
Mikäli sitä painopistettä siirretään montakin milliä ylöspäin, niin joitain yllä olevia ongelmia saattaa esiintyä?
Painopisteen korkeutta on vaikea mitata (varsinkaan kuskin kanssa), mutta horisontaalinen painopiste on melko helposti mitattavissa/laskettavissa.