Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:07:22
Käännät koko luistoneston pois ja opettelet ajamaan ilman sitä niin et ainakaan yliyritä ittees päälleen niin nopeesti.
Opettelin ajamaan alun perin 2t koneilla. Ensimmäinen kokeilu v. 70, tai 71 papan Zyndapp 50 cc mopolla, jolla hiekkatietä ees taas kotopuolessa Hämeenlinnan Nuppolassa. Sitten 14 - vuotiaana sain ihka uuden Helkama Sport mopon, jota oikein viritettiinkin kantta laskemalla, ja imukanavia ja pakoaukkoa suurentamalla + säätösuutin. Sitten sain Kawa 100 cc:n, joka kuuluisan virittäjä-ässän Ollilan piristämä. Kulki tasan saman kun 125 cc suitsat ja jammut. Näillä vehkeillä käytiin paljon ajamassa Parolan panssariurilla, joissa myös krossikuskit harjoitteli. Vedettiin katukumeilla, kun ei muuta ollut. Se Kawa oli hirveessä kunnossa, kun sen lopulta vein vaihtoon.
1975 marraskuussa ajoin kaverin kanssa Turkuun Motomarkettiin, josta vaihdoin sen Zyndapp ks 125:een, joka nopein katupiikki tuolloin. Siihen sain tehtaan tehorännin vielä. Loistava pyörä muutenkin, ja ennen kaikkea tehokas.
Zyndapin vaihdoin Kawa 750 (2t) 72:een, joka myös nopein katupyörä tuohon aikaan. Ajelut katuräppäämistä. Keulimista, ja tiettyihin mutkiin enkkoja kavereiden kanssa kisaa. Radalle ei ollut asiaa tuohon aikaan muilla kun oikeilla ratakuskeilla, ja heidän lapsillaan.
Kawan myin vuonna -77, ja sitten 32 v taukoa, kunnes Busan kautta Gikseri 1000 cc 2009 marraskuussa. Gigserillä kokeilemaan radalle 2010, ja sillä Ahvenistolla ekat ratapäivät. Renkaaksi taakse ostin Supercorsa SP:n, joka piti ihan eri tavalla kuin se tehtaan orkkis. Tarunmutkan jälkeisessä vasurissa sain joitakin kertoja avauksen alussa pikku luistojakin, mikä mieltä nostattava kokemus.
Buimuriin vaihdoin sitten, ja sillä Alastarossa kävin myös loppukesästä. Sain syksyllä 2010 1.35.85 enkaksi.
2011 Tehoränni, ja heti toukokuussa kurssi Botnialla. sain enkan 1.34:n heti, ja sitten vielä nopsaan ryhmään siirryttyäni 1.32.
Jarrupalat kun vaihdoin Alastaron varikolla, huomasin että absin ja luistoneston valot ei enää sammuneetkaan. Tsekkasin sensorin, joka näytti ehjältä. Jatkoin ajamista, ja sensori tilaukseen. Sain taakse ekan Dunlop 7712:n, jolla paransin kesän aikana Alastaron enkkaa 1.28.05:een, ja Apparan 1.32.45--->1.30.05. Tämän jälkeen Alastarossa nopeusnäyttökin hävisi, ja vaihdevalo alkoi vikkumaan koko ajan. Kuparinen sanoi, kun soitin, että nyt vaikuttaa jo vaaraliselta. Kävi lopulta ilmi, että alun perin etusensorin johdin oli katkennut, jonka takia absi ja dtc ei tietenkään toimineet koko kesänä. Sitten kun kolhaisin takasensorinkin, hävisi myös nopeustieto eculta, ja tuo vaihtovalon vilkkuminen ajaessa johtui siitä, että ilmoitti koneen kierroksien olevan starttia varten alueella (luuli mopon olevan paikallaan).
Tiesin siis koko sen kesän ajelevani todennäköisesti ilman kumpaakaan (ja ajelinkin), mutta se ei häirinnyt, kun en ole koskaan muutenkaan luottanut tuohon luistonestoon, enkä sen enempää luota jarrulle mennessä absin taikaan. Olen siis tottunut ajamaan ilman niitä jo juniorina, ja ne sen sen aikaiset 2t-koneet, ne oli ihan eri vehkeitä, kuin nämä nykyajan hienostuneet elektronisella polttoaineen suihutuksella varustetut, pehmeät ja kiltisti käyttäytyvät moottorit. 2t-koneiden tahokäyrä muistutti varmaankin enempi ruutiasetta, kuin näitä nätin lineaarisesti kaasua avattaessa, nousevia teho- ja vääntökäyriä
Miksi nyt kysyin? Olkapää on keinotekoisilla titaanisilla + kuituisilla kiinnikkeillä + jalasta otetulla jänteellä kasassa, ja nyt ei lähdetä kokeilemaan sladitekniikkaa ilman estoja, vaan nimenomaan nyt pehmeetä seosta alle, ja luistonesto päällä ehdottomasti. Ajelen lisäksi keskiryhmässä rentoa kyytiä.
Mä aion tulevana kesänä ajella taas ilman kontrolleja myös, Ihan oikeesti! Mä haluan nimittäin kokeilla joko sade- tai revenneellä pehmosella kumilla, miten sitä takasta saa nätisti lipsuteltua avauksissa. Se on mulle tuttua puuhaa mikkihiirimuodossa, ja sitä on hyvä treenata. Kun mopoa on saanut kymmenisen astetta pystyyn, avataan vaan hiukan jyrkemmin, ja heivataan sitten kun tuntee perän niiaavan.Sitä mä olen tietoisesti viime vuonnakin tehnyt hitaiden mutkien avauksissa. wehnän kehotuksesta.