Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:22:57
Ja vaikka noista renkaista kuinka mittaa ja laskee kehän halkaisijoita yms., niin en saa kaaliini sopimaan, että miksi keula pitää nostaa 10 mm ylemmäksi ja perä samalla laskea 7 mm alemmaksi? Eli yhteeensä muuttaa 17 mm geometriaa peräpainoiseksi. Jonkun pitäisi perustella mulle miksi noin halutaan tehdä? Mitä sillä haetaan takaa? Itse ajelen 180/60 profiilin takarenkaalla tismalleen samoilla geometria asetuksilla, kuin 2008 ajoin 190/55 profiilin renkaalla, enkä löydä tuon laitteen käyttäytymisestä mitään huomautettavaa. Silti joissain tutkailemissani pyörissä on saman kokoluokan renkailla aivan erilaiset geometriat ja nimenomaan niin päin, että ollaan siinä "chopper" -tyylissä.
Jos ny eka vaikka kauhistellaan hetki tuon +10&-7:n vaikutusta etujättöön, niin se ollee luokkaa 4,7 millimetriä? Ja keulaa rauhoittavaan suuntaan? Ja mikä on ollut lähtökohta? 95 mm? Eli tuon muutoksen jälkeen etujättö ois 99,7 mm. Jos vakio takanakki on 180/55 ja taakse tuupastaan 180/65, niin laskennallisesti tuo nostaa perää 18 milliä. Toki käytännössä se sitten taasen riippuu ihan siitä todellisesta fyysisestä profiilista. Mutta yllätys yllätys, laskennallisesti etujättö on takaisin abaut siinä missä lähdettiin, eli noin 95 millissä.
Noh anyhow, tarkoitushan oli vain kauhistella, jotta miksi suomiharrastajat sotkevat koptereilla ajelevien Fukushima-insinöörien päiväunia.
Jos taas tutkailen asiaa oman puukäsidynamometrin kautta, niin jopa minä huomaan eri rengastuksen/ profiilien vaikutukset, jos siihen keskittyy ajaessa. Ja toisaalta, erinäiset satunnaiset lähes aina kierroksilla käyvät wanhat kisakuskit ovat jaksaneet jo vuosia jauhaa minulle että älä tee sitä tatä ja tota niin ja näin ja noin. Jos oisin uskonut noiden kierroskoneiden mantroja, niin olisin vielä enemmän metsässä kuin mitä olen nyt.
Onneksi kuitenkin vuosien varrella on tullut törmänneeksi myös tyyppeihin, jotka käyvät huomattavasti pienemmillä kierroksilla, ja jotka silti tuntuvat tetävän alustojen mystiikasta huomattavasti enemmän kuin nuo kaiken kokeneet kierroskoneet.
Josta päästäänkin sujuvasti vaikka siihen että kauhistellaan sen tuloksena mitä vuoden 2005 6R:n geometrialle kuuluu näinä päivinä.
Alunperinhän tuo laitos on ihan jeesuksen kankea kusiaiseksi; orginaali etujättö on 106 mm 120/65 180/55 rengastuksella. Todella moni on tänäkin kesänä käynyt ihmettelemässä etupamppuja jotka törröttää reilusti ylä-t-palasta läpi. Noh, selityshän on yksinkertainen. Orginaalisti ne on jo 6 mm yläpuolella. Lisäksi kun vaihtaa eturenkaan 70-profiiliseksi, niin joutuu lisäämään törrötystä 6 milliä. Lisäksi kun haluaa keulaa edes vähä ketterämmäks, niin keulaa on tiputettu 10 milliä lisää, vai olikohan se peräti jo 12 milliä, iiks, en muista.
Naah, yhteensä noi etupamput törröttää siis jopa 24 milliä!! Onhan se aivan gauhiasti. Nojoo, lyhentäähän se resultanttina etujätön johki 102,5 milliin. Iiiks, kauhiaa.
Ja jottei viileän alkusyksyn horrosshow vielä tähä loppuis, nii heitetään loppulöylynä viel vähä nostetta perälle, eli 10 milliä. Ja taas laskeskellaan etujättöö, joka ton jälkee on luokkaa 100 millii.
Eli vieläkään ei olla legendaarisen vuoden 2008 R6Rn geometrioissa.
Täs vaihees repästään ärrä hihasta, lyödään tatti otsaan, ja tiputetaan keulaa kerralla 10 milliä, jolloin seuraa aivan kamalia. Eikä sekään vielä riitä, vaan tuupataan persettä vielä 7 milliä korkeemmalle, niin sit lähtee! Eli 6Rn geometria muuttuu vihdoin ja viimein samaan kertaluokkaan kuin legedaaristen kisakuskien ajaman R6Rn, eli noin 95 milliin!
Tadaa, kakku on valmis, saa mutustella ja pureskella ja niellä ihan rauhassa!