En tiedä onko tällä enää mitään merkitystä, todennäköisesti hakkaan vaan päätäni seinään, mutta kokeillaan kerran.
Esijännityksellä tehdään hienosäätö noihin painumiin, ideaalitilanteessa sitä ei tarvitse käyttää, vaan jousi kun on oikeasti kohdallaan, niin painumat on oikeat ja esijännitys on nolla.
Liika esijännitys tekee esim. keulasta pintakovan tuntuisen ja siten rokottaa herkkyyttä keulasta. Ja kun kovalla esijännityksellä, liian löysillä jousilla, oleva keula lähtee painumaan kasaan, niin sen kasaanpainuminen tapahtuu nopeammin kuin oikeilla jousilla. Sillä on ainakin itselleni hitokseen merkitystä rojahtaako keula kerrasta pohjaan vai meneekö sinne maksimijoustoon nätisti ja hallitusti sekä hitaammin. Sellainen rojahtava keula rassaa kumia huomattavasti enemmän, erityisesti siinä kohtaa kun pohjaa, kun ei ole enää jousta tarjolla mikä varaisi sitä energiaa. Isku on terävä ja eturengas menettää pidon hyvin herkästi.
Shimmipakalla voidaan hidastaa tuota kasaanpainumisnopeutta ihan merkittävästi ja sitäkin vieläpä niin, että eri nopeuksille erilaisia hidastuksia. Lopputuloksena se, että keula ei pohjaa vaikka käytössä olisi löysemmät jouset kovemmalla esijännityksellä. Tuolla shimmipakan muutoksella siis saadaan sitä kantavuutta aikaiseksi.
Endurossa tai crossissa ei harrasteta maksimijarruja etupäällä niin paljoa kuin RR:ssä, mutta jutun juoni tuleekin niissä pateissa ja matkatelkkarin kokoisissa kivissä sekä kannoissa. Sama tilanne on niissä, eli kuinka nopeasti keula rojahtaa sinne pohjaan, vai jääkö kuitenkin kantamaan ja pohjaaminen tapahtuu hallitusti, kun isoa röykkyä tai kiveä päin ajetaan. Jos sellaisessa tilanteessa keula pamahtaa pohjaan, niin muuta vaihtoehtoa ei oikein ole kuin joko kunnon siksakit keulalla, koska keulakulma painuu todella teräväksi ja johonkin suuntaan keulan on "luikerreltava", tai keula lipeää esim. kivestä tai kannosta sivulle päin. Nyt jos keula olisikin kantanut tuollaisessa patissa, kivessä tai kannossa keskialueeltaan paremmin, niin keula nielee sen itseensä, kuitenkin niin että eturenkaalla pito pysyy koko ajan, eikä pohjaamista pääse esiintymään.
Omakohtaisesti tämän testannut samalla öljymäärällä sekä jousilla keulaputkissa, mutta erilaisilla comp puolen keskipakan shimmauksilla.
Itse olen noihin alustan metkuihin yli 5 vuoden aikana koittanut perehtyä kurapuolella enemmän ja väittäisin että asioita on auennut paremmin kuin RR -aikoina. Crossi / enduro -pyörän alusta auttaa sen takia asian ymmärtämisessä, kun joustomatkat ovat pidempiä, niin jopa pullopersesika ehtii huomaamaan erilaisia asioita ennen kuin on nenällään turpeessa
Ja kyseisissä lajeissa kun etsitään kompromissia, toisin kuin RR:ssä sitä voi hieroa liki loputtomasti "täydelliseksi".